2002-2018 geactualiseerd onderzoekje onder refo's

Ambtenaar

Re: 2002-2018 geactualiseerd onderzoekje onder refo's

Bericht door Ambtenaar »

Afbeelding
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Afbeelding
Dank je Maurice! :)
Voorlopige tussenstand?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Dank je Maurice! :)
Voorlopige tussenstand?
Yep.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:In een heel oud topic (2002) kom ik een reeks vragen tegen, in een topic gestart door Refojongere. Ik kopieer het hier even, en misschien is het wel interessant of we verschuivingen zien met de antwoorden van 2002 en nu. Mogen we hopen op enige respons? Wellicht interessant voor de refo-socioloog of -statisticus?

(...)

Misschien is het leerzaam het onderzoekje nu nog eens te herhalen. Er kan immers in zo'n 15/17 jaar enorm veel veranderen?
Dia, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jouw mening over de vragen...
Dat kan ik ook heel goed begrijpen. Wellicht zullen we nog even wachten op de antwoorden.
Ik weet het, het wachten is soms erg moeilijk, maar komt het, dan is de vreugde te meer! :)
Jongere

Bericht door Jongere »

:haha
Dank, zo hebben we nog eens wat aan dit bijzondere topic.
Of je cijfers kloppen, betwijfel ik. Gaan er echt zoveel mensen in het zwart naar de kerk? Ik vermoed dat je die cijfers hebt omgedraaid.

Zelf had ik geloof ik zo'n 8 keer "ja" ingevuld. Op welke vragen gaat jullie niks aan. Het is niet zo'n bijster hoge score op de refoschaal. :?

Overigens heeft niemand in dit topic beweerd dat het hier om heel wezenlijke vragen zou gaan, zoals sommigen lijken te suggereren. Volgens mij krijg je er vooral sociologisch inzicht door.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Hoewel antwoorden als 'ja' en 'nee' over het algemeen weinig zeggen over de beweegredenen en er uit dergelijke antwoorden geen conclusies gehaald kunnen worden, hierbij toch mijn antwoorden.

1. Ik ben tegen het dragen van broeken bij vrouwen (Nee)
2. Ik ben tegen het bezitten van een tv (Nee)
3. Ik ben tegen het bezitten van een radio (Nee)
4. Ik ben tegen het bezitten van open Internet (Nee)
5. Ik zit/heb gezeten op een reformatorische school (Ja)
6. Ik ben tegen inenten (Nee)
7. Ik ben tegen verzekeren (Nee)
8. Ik ben tegen het zingen van liedboekgezangen/opwekking in de eredienst (Nee)
9. Ik hou niet van gospelmuziek (Ja)
10. Ik kom nooit in een disco (Ja)
11. Ik kom nooit in een kroeg (Ja)
12. Ik kom niet in een bioscoop (Ja)
13. Ik ben in alle gevallen tegen films/toneel (Nee)
14. Ik luister geen popmuziek (Ja)
15. Ik boek liever geen strandvakanties (Ja)
16. Ik ben voor het dragen van hoeden bij vrouwen in de erediensten (Ja)
17. Ik ga in het zwart ter kerke (Nee)
18. Ik stem op de SGP (Ja)
19. Ik doe bewust niet mee aan de mode (Nee)
20. Op zondag ga ik principieel niet met de auto ergens heen (Nee)

Belijdend lid: Gereformeerde Gemeenten.
(~)
helma

Bericht door helma »

Jongere schreef: Of je cijfers kloppen, betwijfel ik. Gaan er echt zoveel mensen in het zwart naar de kerk?
Misschien zijn het overwegend ambtsdragers :tilt
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jongere schreef:
:haha
Dank, zo hebben we nog eens wat aan dit bijzondere topic.
Of je cijfers kloppen, betwijfel ik. Gaan er echt zoveel mensen in het zwart naar de kerk? Ik vermoed dat je die cijfers hebt omgedraaid.

Zelf had ik geloof ik zo'n 8 keer "ja" ingevuld. Op welke vragen gaat jullie niks aan. Het is niet zo'n bijster hoge score op de refoschaal. :?

Overigens heeft niemand in dit topic beweerd dat het hier om heel wezenlijke vragen zou gaan, zoals sommigen lijken te suggereren. Volgens mij krijg je er vooral sociologisch inzicht door.
De vetgedrukte zin is inderdaad juist. Deze resultaten kloppen niet. Er is bij vraag 17 door 11 personen 'nee' ingevuld en door 2 'ja' vóór de uitwerking van Ambtenaar.
(~)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
De vetgedrukte zin is inderdaad juist. Deze resultaten kloppen niet. Er is bij vraag 17 door 11 personen 'nee' ingevuld en door 2 'ja' vóór de uitwerking van Ambtenaar.
Ik zal mijn data entry nog eens checken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het is toch geen Stapeltje? ;)
- Niet meer zo actief -
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef:Het is toch geen Stapeltje? ;)
Who knows. Ik heb weinig ervaring met data entry, en zal mijn formules nog eens checken.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

refo schreef:Een dochter van vrienden van ons solliciteerde onlangs bij twee christelijke organisaties.
De eerste bleek door evangelische mensen gerund te worden en ze kreeg vragen als: ken je de Heere Jezus? Hoe draag je je christen-zijn uit in de maatschappij?
De tweede was meer wat wij gewend zijn en ze kreeg vragen als: van welke kerk ben je lid? Draag je oorbellen? Hoe lang zijn je rokken?
Zover is het inmiddels. Als je maar past in het cultuurtje is het goed. Een levende relatie met Jezus doet er niet toe. Sterker nog, als je die vraag bevestigend beantwoord ben je verdacht.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
refo schreef:Een dochter van vrienden van ons solliciteerde onlangs bij twee christelijke organisaties.
De eerste bleek door evangelische mensen gerund te worden en ze kreeg vragen als: ken je de Heere Jezus? Hoe draag je je christen-zijn uit in de maatschappij?
De tweede was meer wat wij gewend zijn en ze kreeg vragen als: van welke kerk ben je lid? Draag je oorbellen? Hoe lang zijn je rokken?
Zover is het inmiddels. Als je maar past in het cultuurtje is het goed. Een levende relatie met Jezus doet er niet toe. Sterker nog, als je die vraag bevestigend beantwoord ben je verdacht.
Wat refo schreef dat riekt echt sektarisch, neemt u mij niet kwalijk. Hier zijn mensen rechtertje aan het spelen zo het me toeschijnt. Het lijkt me zelfs farizees aan te doen. Als we alleen het binnenste van de drinkbeker reinigen... u weet wat het Woord daarvan zegt.
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Wat refo schreef dat riekt echt sektarisch, neemt u mij niet kwalijk. Hier zijn mensen rechtertje aan het spelen zo het me toeschijnt. Het lijkt me zelfs farizees aan te doen. Als we alleen het binnenste van de drinkbeker reinigen... u weet wat het Woord daarvan zegt.
Dat is niet zozeer sektarisch, maar uitholling van binnenuit.
De subcultuur is zo gewoon geworden en domineert zo boven de bijbelse waarheden, dat de scope bij velen er niet toe doet.
Ik constateer dat ook in onze kerk:
jongeren die na de dienst rokend plezier maken,
als je als vrouw maar een rok draagt en bij voorkeur opgestoken haar, dat soort dingen, dan heb je al een dikke streep voor,
als kerkganger donker gekleed gaat, enz, enz,
en je verder vooral niet verdiepen in de preek met persoonlijke toepassing; je bent toch tenslotte in de kerk geweest ...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hoewel de jonge onderzoeker in 2002 zelf zich van antwoorden onthield, zal ik het maar invullen, omdat erom werd gevraagd.
Ten eerste wil ik vooraf opmerken dat, al zouden we alle uiterlijke wetten en plichten houden, we toch niet meer zouden zijn dan een rijke jongeling. En die had niets.

1. Ik ben tegen het dragen van broeken bij vrouwen
| Ja | Toelichting: Als we de wortel waaruit dit voortspruit nagaan kunnen we geen nee zeggen.
2. Ik ben tegen het bezitten van een tv
| Ja | Al weet ik ook dat ik zonder tv of internet hetzelfde kwaad in mijn hart heb, toch
zouden we ons niet in de verleiding moeten laten brengen door het in huis te halen.
Nu verschillende programma's via internet te zien zijn wordt het moeilijk om hierin een
rechte en goede evenwichtige lijn te trekken. Zo zou ik het NOS Journaal moeten mijden.
Ik moet zeggen dat ik af en toe wel dat nieuws bekijk, en hiermee mezelf moet veroordelen.
Ik weet ook dat het dus niet goed is als ik dat tegen mijn consciëntie in doe, want anders
gaan eraan wennen.

3. Ik ben tegen het bezitten van een radio
| Nee | Nader verklaard: Ik denk aan de oorlogstijd. Veel berichten kwamen via de radio
binnen. Overigens had toen lang niet iedereen een radio, en dan zeg ik: Ook die mensen zullen
zeker niet tekort zijn gekomen. Verder ben ik wel tegen amusement op de radio, dat houdt af
van wezenlijke zaken. Het is mij niet nut. Ik mis het gelukkig ook niet.

4. Ik ben tegen het bezitten van open Internet
| Ja | Nader verklaard. Ik denk wel eens: Beter was dat internet nooit uitgevonden zou zijn.
Het berooft velen van rust en wezenlijke zaken. Er zijn ook zaken die dankzij internet gedaan kunnen worden. Ik denk ook aan het meeluisteren met een goede preek, of een online Bijbel, psalmboek.
Daar kan ik niet iets verkeerds in zien. Ook algemene ontwikkeling kan het nuttig zijn. We kunnen
zeggen, dat het merendeel van internet te verwerpen is, en het gevaar ligt daar waar het verkeerde zo aansluit aan onze verdorven wil en begeerten.

5. Ik zit/heb gezeten op een reformatorische school
| Nee | Ik ben in een niet-reformatorische omgeving opgegroeid. Wel heb ik op een School met den Bijbel gezeten.
6. Ik ben tegen inenten
| Ja |
7. Ik ben tegen verzekeren
| Ja | Toelichting: Mits verplicht, anders niet.
8. Ik ben tegen het zingen van liedboekgezangen/opwekking in de eredienst
| Ja |
9. Ik hou niet van gospelmuziek
| Ja | Toelichting, de muziek heeft veelal een licht karakter en de teksten kunnen de toets van het complete Woord niet doorstaan. Veel liedjes liggen goed in het gehoor, en kan wel begrijpen dat vooral jongeren daar wel eens wat mee willen experimenteren.
10. Ik kom nooit in een disco
| ja | (beetje vreemd gesteld: Ik kom nooit in een disco: Antw. Ja. Dat moest dus in feite nee zijn.)
11. Ik kom nooit in een kroeg
| zie bovenstaand |
12. Ik kom niet in een bioscoop
| zie bovenstaand |
13. Ik ben in alle gevallen tegen films/toneel
| Nee | Ik heb zeker wel informatieve films gezien. Maar doorgaans zeg ik ja.
Speelfilms ben ik in ieder geval tegen.

14. Ik luister geen popmuziek
| Ja | Toelichting: Ik luister dus geen popmuziek, vind het ook afstotend klinken.
15. Ik boek liever geen strandvakanties
| Nee | Toelichting, ik ben niet tegen, ben er ook wel geweest, maar toch zou ik het niet doen.
16. Ik ben voor het dragen van hoeden bij vrouwen in de erediensten
| Ja |
17. Ik ga in het zwart ter kerke
| Nee | Toelichting: Niet in alle kleuren van de regenboog. Gewoon een (donker) net pak.
18. Ik stem op de SGP
| Ja |
19. Ik doe bewust niet mee aan de mode
| Ja |
20. Op zondag ga ik principieel niet met de auto ergens heen
| Nee | Toelichting: We hebben vroeger in het buitengebied gewoond, waar we soms niet in de kerk konden komen dan met de auto, dan heb ik geen bezwaar, maar niet te lichtvaardig de auto nemen.
Het liefst zou ik graag zien dat je ook eventjes vermeldt uit welke kerk je komt.
| Mogelijk wel bekend: Gereformeerde Gemeenten |

Tenslotte opgemerkt: De Lay-out kan de toets van de kritiek niet doorstaan!
Plaats reactie