Kerkverlating

Herman
Moderator

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Men heeft de Afscheiding niet gezocht.
Wikipedia heeft het volgende feitenrelaas:

De hervormde kerk had ds. De Cock geschorst omdat hij openlijk en fel kritiek had op de praktijk van het kerkelijk leven en de - zijns inziens - verwatering van de Bijbelse leer. De gemeente van ds. De Cock was het niet met deze schorsing eens. Omdat de vele protesten geen effect hadden, scheidde men zich af van de Nederlandse Hervormde Kerk.

Een voorzichtig oordeel: Psalm 133 is hier niet helemaal begrepen door ds. De Cock.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef: Men heeft de Afscheiding niet gezocht.
Daarmee probeert iedereen zijn eigen straatje schoon te vegen. Bredeweg brabbelt precies hetzelfde.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Vorst schreef:
Daarmee probeert iedereen zijn eigen straatje schoon te vegen. Bredeweg brabbelt precies hetzelfde.
Er is geen grondige reden om het ene met het andere te vergelijken.
(~)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:

Denk je nu echt dat dit vergelijkbaar is?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

De tijd zal het ons leren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:
Vorst schreef:
Het gaat hier om de wijze waarop de motivatie tot afscheiding wordt geformuleerd. Het gaat hier niet zozeer over de vraag of de afscheiding op zichzelf gerechtvaardigd was. Wat dat betreft is er helaas een treffende overeenkomst, namelijk het op onjuiste gronden in de slachtofferrol kruipen. "Het is ons allemaal maar overkomen", zeg maar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:De tijd zal het ons leren.
Ik denk dat het ons al voldoende geleerd heeft

Ik trek me terug uit dit topic want is niet in redelijkheid te praten.
Ik kan veel hebben, veel geduld, maar als het zo gaat kan ik dit niet volhouden.
En ik hoop toch dat ik niet voor eigen gelijk hier zit.
Ik heb gezegd zover het dit topic betreft
Zoekt de Waarheid!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: Ik trek me terug uit dit topic want is niet in redelijkheid te praten.
Ho, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Als je een beetje thuis bent in de kleine kerkgeschiedenis dan zijn er genoeg voorbeelden uit godzalige kringen te vinden van hen die niet mee zijn gegaan in de Afscheiding en daarin ook duidelijk door God zijn onderwezen in welke weg zij wel moesten gaan. Namelijk in de hervormde kerk blijven.
Alleen al dit ene element mag genoegzaam helder maken dat het menselijke element in de Afscheiding duidelijk meegewogen moet worden in het oordeel erover.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef: Ik trek me terug uit dit topic want is niet in redelijkheid te praten.
Ho, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Als je een beetje thuis bent in de kleine kerkgeschiedenis dan zijn er genoeg voorbeelden uit godzalige kringen te vinden van hen die niet mee zijn gegaan in de Afscheiding en daarin ook duidelijk door God zijn onderwezen in welke weg zij wel moesten gaan. Namelijk in de hervormde kerk blijven.
Alleen al dit ene element mag genoegzaam helder maken dat het menselijke element in de Afscheiding duidelijk meegewogen moet worden in het oordeel erover.
Dat weet ik van nabij. Denk even door, 10 jaren van strijd houd een mens niet vol, tenzij.... hij daar een roeping heeft
en daar kracht van Boven voor ontvangt. Anders is het niet vol te houden. Begrijpt u?
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Wandelende schreef:
Vorst schreef:
Mogelijk niet qua gebeurtenis. Wel zie je in dit soort situaties (denk ook aan de oprichting van de HHK) eenzelfde slachtofferrol. En van die kant bezien niet onlogisch: men probeert natuurlijk een bestaansrecht te creëren. Daarmee wordt echter per definitie één kant op gekeken.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:O, ik wil de eerste groep vragen wel beantwoorden, hoor.
1. Nee, de Afscheiding was niet goed te praten. Het zou ook nogal onschriftuurlijk zijn om een afscheiding goed te praten.
2. De afscheiding heeft veel ellende gebracht. En aangezien afscheiding onbijbels is, heeft deze ook geen zegen gebracht. Wel geloof ik dat de Heere ondanks ons nog zegen wil geven, terwijl niemand dat verdiend heeft. In Hervormde kerk niet, en in de afgescheiden kerken niet.
3. Er waren een aantal zaken die aanleiding gaven tot de afscheiding. De gezangen, en het formulier dat predikanten moesten ondertekenen in de hervormde kerk, bijvoorbeeld. Maar aangezien er ook dominees, door God gezonden, bleven in de Nederlands Hervormde Kerk, zal de afscheiding vast niet noodzakelijk zijn geweest.

O wacht, ik moest eerst nog aangeven of ik objectief of subjectief was... Nou ja, dat mag je dan zelf bepalen.

Beste DIA, ik heb veel zorgen over het geestelijke klimaat binnen de kerken en ook van de Gereformeerde Bond. Toch ben ik dankbaar dat er ook nog een rijke, schriftuurlijke (en dus bevindelijke) prediking mag zijn.
Deze argumenten kan de RK inbrengen tegen de reformatie. Afscheiden altijd onbijbels? Echt niet altijd en soms zelfs van God geboden (lees bv 2 Kor 6: 14-18 of Jes 52: 11)

Stelling voor de discussie.
Geen juk met de ongelovige........dan moeten of de vrijzinnige theologen uit de PKN of de rechtzinnigen moeten zich afscheiden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
Men had in 1834 het spoor dat Kohlbrugge wees, moeten volgen meen ik.
En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
Beste Eilander, de geschiedenis is niet terug te draaien, als we het anders zouden wensen.
Uw laatste zin heeft wel iets bedenkelijks, als ik het zo mag uitdrukken. Uitwerpen is een zeer zwaar beladen woord.
U gelooft toch ook met mij dat veel geleden is aan de breuk der Kerk? Om de Hervormde kerk?
Dat mensen er ziek onder werden, lichamelijk ziek, door het lijden aan de kerk?
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
Is niet echt een inhoudelijke reactie op de stelling en de teksten die ik noemde.

Persoonlijk denk ik dat de afscheiding geboden was en gezegend is.....ook voor de achterblijvers in de NHK.

Er was in het verleden grote verwantschap tussen predikanten van “ Het gekrookte riet”(NHK) en “ Bewaar het Pand “(CGK) maar over deze kwestie konden ze het nooit eens worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

In de Augustijnse traditie zijn er nog genoeg 'reformatische' roomsen overgebleven. We kennen hun namen niet, omdat die vergeten zijn. Ik denk ook aan Blaise Pascal.

Welk spoor wees Kohlbrugge in 1834?
Plaats reactie