Kerkverlating

samanthi

Re: Kerkverlating

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Dodo schreef:Demente ouderen zingen wat hen in hun jeugd geleerd is. Voor de dementen van nu is dat vaak de oude berijming, voor de ouderen van de toekomst zullen dat andere liederen of een andere berijming zijn. Dat is niet erg, als er maar contact gelegd wordt en moeite wordt gedaan om die connectie te vinden. Over dertig jaar moet je dan misschien Weerklank meenemen om liederen te vinden die ze kennen en kunnen meezingen ;-)
Nee dat is niet waar. Ik moet nu - als zestiger - de Psalmen in een nieuwe berijming uit mijn hoofd leren. Dat lukt me echt niet.
Ik hoor ook van mensen dat de melodie van de zgn. oude hervormde Gezangen soms ook is veranderd en dat merk ik evenzeer.
Dan ga ik - met sommige anderen - omhoog terwijl het omlaag moet zijn.
samanthi schreef:Demente ouderen kunnen ook vaak liederen uit JdH, bij mijn moeder en tante zongen we vaak dit soort liederen, naast de psalmen,
In het reformatorisch verpleeghuis is dat echt niet. Daar worden uitsluitend Psalmen gezongen en heel soms met Pasen of Kerst een lied.
Er zitten wel mensen die gewend zijn aan een andere bundel, maar gezamenlijk en in de kerkdiensten worden die niet gezongen.
En wij zijn toch ongeveer van dezelfde leeftijd? Dan moet jij ook kunnen beamen dat het lastiger is om iets nieuws aan te leren. Uit je hoofd! Zodat het beklijft. Bij dementen komt hun kindertijd terug, en ook die liederen die toen geleerd zijn!
Dat klopt mijn moeder en tante kwamen uit de pinkstergemeente en zijn later naar de CGK gegaan. Maar ik bedoel dat wij zelf dat met hun zongen, ik had het niet over het verpleeghuis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Demente ouderen zingen wat hen in hun jeugd geleerd is. Voor de dementen van nu is dat vaak de oude berijming, voor de ouderen van de toekomst zullen dat andere liederen of een andere berijming zijn. Dat is niet erg, als er maar contact gelegd wordt en moeite wordt gedaan om die connectie te vinden. Over dertig jaar moet je dan misschien Weerklank meenemen om liederen te vinden die ze kennen en kunnen meezingen ;-)
Zo is 't maar net.
Toch betwijfel ik dit ten zeerste. Ik kwam in het verleden vanwege familiebanden wel eens in een moderne CGK waar ze van alles zingen (tekst op beamer)
Er werd daar bedroefend slecht gezongen....gemeentezang kon je het echt niet noemen. Mijn familie gevraagd naar de reden. De liturgische commissie komt steeds weer met nieuwe onbekende liederen die ook nog in een zeer rap tempo gezongen worden.

Ik blijf er bij dat het zingen van uitsluitend Psalmen het meeste sticht .een christen wil toch zingen wat Christus zong?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Zo is 't maar net.
Toch betwijfel ik dit ten zeerste. Ik kwam in het verleden vanwege familiebanden wel eens in een moderne CGK waar ze van alles zingen (tekst op beamer)
Er werd daar bedroefend slecht gezongen....gemeentezang kon je het echt niet noemen. Mijn familie gevraagd naar de reden. De liturgische commissie komt steeds weer met nieuwe onbekende liederen die ook nog in een zeer rap tempo gezongen worden.

Ik blijf er bij dat het zingen van uitsluitend Psalmen het meeste sticht .een christen wil toch zingen wat Christus zong?
Ik ben ook wel eens in een kerk geweest waar de psalmen zo vlug gezongen werden dat het net was of je ze opzegde. Nou dat was ook helemaal niet fijn.
Het tempo ligt in de ene gemeente wat sneller dan in de andere, maar soms...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

@ Mara: je hoeft ze toch niet uit je hoofd te leren? Dat vraagt niemand.

@ Huisman: niet erg steekhoudend. Jezus zong vast niet uit de berijming van 1773. Je suggereert indirect met je post dat andere liederendan de psalmen niet bijbels zouden zijn. Dat is onjuist.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara, stel dat jij en ik dement zouden worden, dan zouden ze met ons de psalmen in de ob kunnen zingen, met nog wat klassieke gezangen.
Als onze kinderen oud en dement worden, zou dat Weerklank of opwekking moeten zijn.
Het is maar wat je jong geleerd hebt.
huisman

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Mara, stel dat jij en ik dement zouden worden, dan zouden ze met ons de psalmen in de ob kunnen zingen, met nog wat klassieke gezangen.
Als onze kinderen oud en dement worden, zou dat Weerklank of opwekking moeten zijn.
Het is maar wat je jong geleerd hebt.
......en dat vind jij geen verarming?

Plus het feit dat weerklank/opwekking nooit de geheugens zullen ingeprent worden als vroeger de psalmen.
Ze werden in gezin, school en kerk altijd gezongen in dezelfde berijming . Dit steeds weer herhalen vanaf kind brengt dat demente ouderen nog steeds deze psalmen kunnen zingen.
Dat krijg je met opwekking/weerklank nooit voor elkaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Vorst schreef:@ Mara: je hoeft ze toch niet uit je hoofd te leren? Dat vraagt niemand.
Nee, maar je snapt mijn zorg niet. Als mijn gedachten versluierd zouden raken, kan ik alleen de o.b. en enkele hervormde gezangen mee zingen. De rest is dan al lang aan de Weerklank (zoals het er nu uit ziet) en die kan ik niet meezingen.
Dodo schreef:Mara, stel dat jij en ik dement zouden worden, dan zouden ze met ons de psalmen in de ob kunnen zingen, met nog wat klassieke gezangen.
Dat mag ik hopen ja.
In het verpleeghuis raakte een oude dame helemaal van de kaart omdat er een gezang werd gezongen.
Totdat haar dochter uitlegde dat zij dit absoluut niet wilde.
Je moet daar heel voorzichtig in zijn heb ik gemerkt. :sweat
Dodo schreef:Als onze kinderen oud en dement worden, zou dat Weerklank of opwekking moeten zijn.
Als het aan onze kinderen lag, niet hoor.
Bij mijn oudste al helemaal niet (hij is GG geworden).
En bij de anderen is het selektief. Sommige liederen vinden ze wel mooi, maar de meesten vinden ze lagereschoolniveau. (hun woorden)
Dodo schreef:Het is maar wat je jong geleerd hebt.
Dat zeg ik dus steeds. Wij zitten in die overgangsfase en dat baart mij zorgen.
Ik moet na pakweg 59 jaar omschakelen. Veel liederen heb ik al van mijn moeder geleerd, voordat ik op school zat.
En hoe ik ook mijn best doe, ik krijg die nieuwe berijming van de Psalmen er echt niet in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Mara schreef:
Vorst schreef:@ Mara: je hoeft ze toch niet uit je hoofd te leren? Dat vraagt niemand.
Nee, maar je snapt mijn zorg niet. Als mijn gedachten versluierd zouden raken, kan ik alleen de o.b. en enkele hervormde gezangen mee zingen. De rest is dan al lang aan de Weerklank (zoals het er nu uit ziet) en die kan ik niet meezingen.
Als. Misschien is dat helemaal niet aan de orde t.z.t. Waarom zou je je daar nu zorgen om maken? Dat begrijp ik werkelijk niet. In het kwaadste geval zing je niet mee. Maar dat weet je dan wellicht toch niet meer omdat je gedachten dan versluierd zij geraakt.
s1051952

Bericht door s1051952 »

-DIA- schreef:KNUPPEL IN HET HOENDERHOEK
ofwel:
IS DIT DE WAARHEID? OF DE LEUGEN?
Is het een eerlijke benadering of een methode om een groep kerken te verachten en in een hoek te weg te zetten?
Bedenk vooraf eerst deze dingen: Zijn we objectief of subjectief?

Ik zal eerst wat vragen opwerpen.
Eerst wat oude:
1. Was de Afscheiding in de 19e eeuw goed te praten?
2. Heeft de Afscheiding meer ellende dan zegen gebracht?
3. Weet iemand nog wat de aanleiding vormde tot de Afscheiding?
4. Werd de Afscheiding bewust separatistisch gezocht
?

Tweede groep vragen
1. Is de prediking in veel Bondsgemeenten veranderd?
2. Indien nee, kunt u voorbeelden geven van continuïteit?
3. Zou er iets in de prediking worden gemist wat van groot belang is?
(zo ja, noem deze zaken)

Dan nu enkele zaken uit eigen waarneming (ik kan nu slechts op de plaatselijke situatie ingaan)
a. Ik merk dat der in de prediking met minder bewustheid over de hoogheid en heiligheid Gods wordt gesproken.
b. We zien dat kinderen gerust worden, door het niet ten volle verklaren van onze natuurstaat.
c. We missen vaak een klemmede oproept tot bekering.
d. Er lijkt meer vrijheid voor het vlees. Dat lijkt aantrekkelijk voor de mens van nature.
c. Ik zou veel meer kunnen noemen: Weet men er nog van bevinding? van bekering? Hoe een mens
bekeerd wordt? Wat algemene en bijzondere werkingen van de Geest zijn? Wat het verschil is tussen voorkomende
waarheden en inkomende waarheden? Ik hoor deze zaken heel weinig verklaren.
De vraag is dan: Maakt dit geen zorgeloze en onwetende mensen?

PS Anders dan de titel suggereert is dit niet bedoelt als laste over de GB. Wel wetende de onwetendheid van velen
die boos worden als hierop gewezen wordt.
Laatste vraag:
Is het boos worden, en zich verzetten tegen de kerken waarin het bevindelijk aspect nog wordt benadrukt goed?
Of is het iets wat uit een verkeerde bron voortkomt?

Om 's HEEREN huis in u gebouwd
Zal ik het goede voor u zoeken
Ik kerk mijn hele leven (ruim een kwart eeuw) in een GB-gemeente dus ik wil er wel iets over kwijt. Hoewel ik de toon van je bericht niet echt als prettig ervaar.
In 2004 heeft er een scheuring plaatsgevonden na de vorming van de PKN. Bijna 60.000 leden konden voor hun geweten niet lid worden van de PKN en hebben de HHK gevormd. De scheuring voltrok zich dwars door GB-gemeenten heen, met name in orthodoxe GB-gemeenten. Er vond geen scheuring plaats in de gemeente waarin ik ben opgegroeid, dus deze gemeente is precies hetzelfde gebleven. Echter, in gemeenten waar wel een scheuring voltrok is soms wel e.e.a. veranderd.
Tot zover enige context. Nu antwoord op je vragen/stellingen.

1. Dat is dus moeilijk te zeggen. In de gemeente waar ik ben opgegroeid niet. Maar in andere behoudende gemeenten die gescheurd zijn, is de GB gemeente vaak iets minder behoudend geworden. Vergeet overigens niet: voor 2004 was de GB zeker geen eenheidsworst, lees dit artikel maar eens https://cip.nl/17659-gereformeerde-bond ... stromingen . Ik krijg soms de indruk dat reformatorische mensen denken dat de hele GB vroeger hetzelfde was. Dat was zeker niet zo vergelijk Woelderink maar eens met Boer bijvoorbeeld!
Kortom: het beeld van de vroegere GB is genuanceerd.

2. De hervormde gemeente van Tiendeveen Nieuw-Balinge. En er zijn er veel meer gemeenten te noemen, maar deze gemeente ken ik van dichtbij. Ben er inmiddels zelf geen lid meer van omdat ik elders woon.

3. Zeker. Helaas is prediking niet volmaakt dat was ze nooit en dat zal ze op aarde ook niet worden.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord!
s1051952

Bericht door s1051952 »

ofwel:
Is het een eerlijke benadering of een methode om een groep kerken te verachten en in een hoek te weg te zetten?

Eerst wat oude:
?

Tweede groep vragen
(zo ja, noem deze zaken)

Dan nu enkele zaken uit eigen waarneming (ik kan nu slechts op de plaatselijke situatie ingaan)
a. Ik merk dat der in de prediking met minder bewustheid over de hoogheid en heiligheid Gods wordt gesproken.
b. We zien dat kinderen gerust worden, door het niet ten volle verklaren van onze natuurstaat.
d. Er lijkt meer vrijheid voor het vlees. Dat lijkt aantrekkelijk voor de mens van nature.
c. Ik zou veel meer kunnen noemen: Weet men er nog van bevinding? van bekering? Hoe een mens
bekeerd wordt? Wat algemene en bijzondere werkingen van de Geest zijn? Wat het verschil is tussen voorkomende

PS Anders dan de titel suggereert is dit niet bedoelt als laste over de GB. Wel wetende de onwetendheid van velen
Laatste vraag:
Is het boos worden, en zich verzetten tegen de kerken waarin het bevindelijk aspect nog wordt benadrukt goed?

Ik kerk mijn hele leven (ruim een kwart eeuw) in een GB-gemeente dus ik wil er wel iets over kwijt. Hoewel ik de toon van je bericht niet echt als prettig ervaar.
In 2004 heeft er een scheuring plaatsgevonden na de vorming van de PKN. Bijna 60.000 leden konden voor hun geweten niet lid worden van de PKN en hebben de HHK gevormd. De scheuring voltrok zich dwars door GB-gemeenten heen, met name in orthodoxe GB-gemeenten. Er vond geen scheuring plaats in de gemeente waarin ik ben opgegroeid, dus deze gemeente is precies hetzelfde gebleven. Echter, in gemeenten waar wel een scheuring voltrok is soms wel e.e.a. veranderd.

1. Dat is dus moeilijk te zeggen. In de gemeente waar ik ben opgegroeid niet. Maar in andere behoudende gemeenten die gescheurd zijn, is de GB gemeente vaak iets minder behoudend geworden. Vergeet overigens niet: voor 2004 was de GB zeker geen eenheidsworst, lees dit artikel maar eens https://cip.nl/17659-gereformeerde-bond ... stromingen . Ik krijg soms de indruk dat reformatorische mensen denken dat de hele GB vroeger hetzelfde was. Dat was zeker niet zo vergelijk Woelderink maar eens met Boer bijvoorbeeld!

2. De hervormde gemeente van Tiendeveen Nieuw Balinge. En er zijn er veel meer gemeenten te noemen, maar deze gemeente ken ik van dichtbij. Ben er inmiddels zelf geen lid meer van omdat ik elders woon.

3. Zeker. Helaas is prediking niet volmaakt dat was ze nooit en dat zal ze op aarde ook niet worden.

-DIA-

Bericht door -DIA- »

s1051952 schreef:
ofwel:

Eerst wat oude:
?

Tweede groep vragen
(zo ja, noem deze zaken)

Laatste vraag:

2. De hervormde gemeente van Tiendeveen Nieuw Balinge. En er zijn er veel meer gemeenten te noemen, maar deze gemeente ken ik van dichtbij. Ben er inmiddels zelf geen lid meer van omdat ik elders woon.

Hartelijk dank voor uw reactie.
U beperkt zich tot de tweede groep vragen.

Het is me bekend dat er eigenlijk nooit van een homogeniteit sprake was in de Gereformeerde Bond. Soms sprak men van behoudende gemeenten, zoals men nu spreekt over behoudende gemeenten in andere kerkverbanden.

De gemeente of kerk, of volgens mij eerst een evangelisatie van Tiendeveen hebben we gekerkt tijdens een vakantie in Drenthe. Mijn vader kwam er in gesprek met een man die goed met hem kon praten. Mij vader zei op een gegeven moment. Maar wij zijn niet hervormd, we kerken in de Gereformeerde Gemeenten. De man uit Uffelte (die in Tiendeveen kerkte) zei toen: Maar dat is juist goed! Wij zoeken ook juist gereformeerden. Wellicht had de eenvoudige oude man mijn vader niet begrepen, dat het over een kerkverband ging. Maar goed, op zich konden mijn vader en de oude man uit Uffelte tot op zekere hoogte elkaar verstaan.
In de dienst ging toen ds. Kruit voor, die we wel kenden uit de Hervormde gemeente van Wierden. Waar verschillenden van onze familie ook kerkten. Maar als we eerlijk zijn was een preek van ds. Kruit toen toch heel anders dan we in een behoudende gereformeerde gemeente gewend waren. Ik weet persoonlijk nogal wat van de strijd die er in Wierden was over een Gereformeerde Bondsprediking en de Confessionelen. Men neigde in die tijd meer naar de Confessionelen. Mijn tante was daar lid, bezwaard, maar kon voor haar consciëntie de vaderlandse kerk niet verlaten. We weten dan van dichbij hoe mijn tante de vinger dan wel eens op de zere plek moest leggen. Nu mijn tante bepaald geen geleerde, maar wel Bijbelvast. Daardoor bracht ze wel verschillende dominees in het nauw. Maar om terug te keren naat Tiendeveen, daar hoorden we dus die dominee Kruit. U begrijpt dat dat anders was dan we gewend waren en waar we ook beslist niet onder zouden kunnen kerken. Om nu zaken uit de preek van toen aan te halen is moeilijk, het was ergens in de jaren 70. Daar is bij mij heel weinig van blijven hangen.

Ik was even op zoek of ik iets over de gemeente van Tiendeveen (Nieuw-Balinge) kon vinden. Niet zo veel in Digibron. Wel een berichtje in het RD, wat waarschijnlijk de reactie verklaard van die eenvoudige man uit Uffelte die met mijn vader sprak.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... orbij-gaan
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
s1051952 schreef:
Tweede groep vragen
(zo ja, noem deze zaken)

Hartelijk dank voor uw reactie.
U beperkt zich tot de tweede groep vragen.

Het is me bekend dat er eigenlijk nooit van een homogeniteit sprake was in de Gereformeerde Bond. Soms sprak men van behoudende gemeenten, zoals men nu spreekt over behoudende gemeenten in andere kerkverbanden.

De gemeente of kerk, of volgens mij eerst een evangelisatie van Tiendeveen hebben we gekerkt tijdens een vakantie in Drenthe. Mijn vader kwam er in gesprek met een man die goed met hem kon praten. Mij vader zei op een gegeven moment. Maar wij zijn niet hervormd, we kerken in de Gereformeerde Gemeenten. De man uit Uffelte (die in Tiendeveen kerkte) zei toen: Maar dat is juist goed! Wij zoeken ook juist gereformeerden. Wellicht had de eenvoudige oude man mijn vader niet begrepen, dat het over een kerkverband ging. Maar goed, op zich konden mijn vader en de oude man uit Uffelte tot op zekere hoogte elkaar verstaan.
In de dienst ging toen ds. Kruit voor, die we wel kenden uit de Hervormde gemeente van Wierden. Waar verschillenden van onze familie ook kerkten. Maar als we eerlijk zijn was een preek van ds. Kruit toen toch heel anders dan we in een behoudende gereformeerde gemeente gewend waren. Ik weet persoonlijk nogal wat van de strijd die er in Wierden was over een Gereformeerde Bondsprediking en de Confessionelen. Men neigde in die tijd meer naar de Confessionelen. Mijn tante was daar lid, bezwaard, maar kon voor haar consciëntie de vaderlandse kerk niet verlaten. We weten dan van dichbij hoe mijn tante de vinger dan wel eens op de zere plek moest leggen. Nu was mijn tante bepaald geen geleerde, maar wel Bijbelvast. Daardoor bracht ze wel verschillende dominees in het nauw.
Maar om terug te keren naar Tiendeveen, daar hoorden we dus die dominee Kruit. U begrijpt dat dat anders was dan we gewend waren en waar we ook beslist niet onder zouden kunnen kerken. Om nu zaken uit de preek van toen aan te halen is moeilijk, het was ergens in de jaren 70. Daar is bij mij heel weinig van blijven hangen.

Ik was even op zoek of ik iets over de gemeente van Tiendeveen (Nieuw-Balinge) kon vinden. Niet zo veel in Digibron. Wel een berichtje in het RD, wat waarschijnlijk de reactie verklaard van die eenvoudige man uit Uffelte die met mijn vader sprak.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... orbij-gaan
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

O, ik wil de eerste groep vragen wel beantwoorden, hoor.
1. Nee, de Afscheiding was niet goed te praten. Het zou ook nogal onschriftuurlijk zijn om een afscheiding goed te praten.
2. De afscheiding heeft veel ellende gebracht. En aangezien afscheiding onbijbels is, heeft deze ook geen zegen gebracht. Wel geloof ik dat de Heere ondanks ons nog zegen wil geven, terwijl niemand dat verdiend heeft. In Hervormde kerk niet, en in de afgescheiden kerken niet.
3. Er waren een aantal zaken die aanleiding gaven tot de afscheiding. De gezangen, en het formulier dat predikanten moesten ondertekenen in de hervormde kerk, bijvoorbeeld. Maar aangezien er ook dominees, door God gezonden, bleven in de Nederlands Hervormde Kerk, zal de afscheiding vast niet noodzakelijk zijn geweest.

O wacht, ik moest eerst nog aangeven of ik objectief of subjectief was... Nou ja, dat mag je dan zelf bepalen.

Beste DIA, ik heb veel zorgen over het geestelijke klimaat binnen de kerken en ook van de Gereformeerde Bond. Toch ben ik dankbaar dat er ook nog een rijke, schriftuurlijke (en dus bevindelijke) prediking mag zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Was de Afscheiding niet omdat de betreffende predikanten uit de kerk gezet werden? Ik vind dat niet erg goed te vergelijken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Was de Afscheiding niet omdat de betreffende predikanten uit de kerk gezet werden? Ik vind dat niet erg goed te vergelijken.
Men heeft de Afscheiding niet gezocht. Men heeft alle kerkelijke paden bewandeld tot hervorming van de Nederlandse Hervormde Kerk. Hoe er verder op is gereageerd is wel bekend.
Ds. De Cock was een predikant die normaal net als vrijwel andere predikanten toen beïnvloed was door het denken van toen: Een ethische prediking die niet van wedergeboorte en bekering wist. De Nederlandse Geloofsbelijdenis was de overigens universitair geschoolde ds. De Cock zelfs onbekend. Bekend is hoe een van de gemeenteleden, Klaas Kuipinga, de diepgang bij ds. de Cock miste. Zijn uitspraak (nu nog bekend!) bracht was mede een middel dat ds. de Cock tot bekering kwam. Het waren de woorden van Klaas Kuipinga aan ds, de Cock: „Dominee, indien ik ook maar één zucht tot mijn zaligheid moest toedoen, dan was het met mij voor eeuwig verloren."

https://www.digibron.nl/search/detail/2 ... fa/oktober

https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=nl
Plaats reactie