Ik denk dat wij beiden iets anders bedoelen nu. Zowel preek als gezangen.merel schreef:Ik zou niet weten waarom je na een appelerende preek geen opwekking kan zingen. Genoeg liederen die dan gezongen kunnen worden.

Ik denk dat wij beiden iets anders bedoelen nu. Zowel preek als gezangen.merel schreef:Ik zou niet weten waarom je na een appelerende preek geen opwekking kan zingen. Genoeg liederen die dan gezongen kunnen worden.
Er zijn inderdaad pslamen voor elke denkbare toestand.merel schreef:Ik zou niet weten waarom je na een appelerende preek geen opwekking kan zingen. Genoeg liederen die dan gezongen kunnen worden.
Er zijn inderdaad weinig dominees die niet uit bundel 'Weerklank' laten zingen. Ds J.P. Nap, ds A.L.van Zwet, en ds H. Russcher doen het niet. Uit bundel op toonhoogte geven meer predikanten niks op.Mara schreef:Ja, maar daarom zei ik dat het één te maken heeft met het ander! Na zulke prediking wordt geen opwekking gezongen!merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik een oppervlakkige prediking de grootste zorg. Vernieuwingen heb ik niets op tegen. Ik zing graag Sela, opwekking, gezangen en psalmen. Ik vind het veel zorgerlijker dat 'zonde' geen 'zonde' meer genoemd kan/mag worden en alleen de liefde gepreekt wordt. Alsof God een soort van singerklaas is, die alles goed vindt.Ik heb geen principiële bezwaren tegen Weerklank, wel de wijze waarop die bundel door je strot wordt geduwd.Mara schreef: Helaas heeft het één toch veel te maken met het andere.
Als er een dominee komt uit de rechts reformatorische richting, denk je: ha, ik hoef die bundel niet mee te nemen.
Ja dus! En dat snap ik niet.
Dat daar verschil in zit, is logisch: Op Toonhoogte is een bundel voor het jeugdwerk, niet voor de eredienst, terwijl Weerklank juist voor de eredienst is samengesteld.Paul schreef: Er zijn inderdaad weinig dominees die niet uit bundel 'Weerklank' laten zingen. Ds J.P. Nap, ds A.L.van Zwet, en ds H. Russcher doen het niet. Uit bundel op toonhoogte geven meer predikanten niks op.
HeerIjk om de Psalmen te (blijven) zingen.merel schreef:Niets mis met weerklank of OTH, heerlijk om daaruit te zingen.
Ben je zelf objectief als het gaat om verschillen met andere kerkverbanden?-DIA- schreef:KNUPPEL IN HET HOENDERHOEK
ofwel:
IS DIT DE WAARHEID? OF DE LEUGEN?
Is het een eerlijke benadering of een methode om een groep kerken te verachten en in een hoek te weg te zetten?
Bedenk vooraf eerst deze dingen: Zijn we objectief of subjectief?
Ik zal eerst wat vragen opwerpen.
Eerst wat oude:
1. Was de Afscheiding in de 19e eeuw goed te praten?
2. Heeft de Afscheiding meer ellende dan zegen gebracht?
3. Weet iemand nog wat de aanleiding vormde tot de Afscheiding?
4. Werd de Afscheiding bewust separatistisch gezocht?
Tweede groep vragen
1. Is de prediking in veel Bondsgemeenten veranderd?
2. Indien nee, kunt u voorbeelden geven van continuïteit?
3. Zou er iets in de prediking worden gemist wat van groot belang is?
(zo ja, noem deze zaken)
Dan nu enkele zaken uit eigen waarneming (ik kan nu slechts op de plaatselijke situatie ingaan)
a. Ik merk dat der in de prediking met minder bewustheid over de hoogheid en heiligheid Gods wordt gesproken.
b. We zien dat kinderen gerust worden, door het niet ten volle verklaren van onze natuurstaat.
c. We missen vaak een klemmede oproept tot bekering.
d. Er lijkt meer vrijheid voor het vlees. Dat lijkt aantrekkelijk voor de mens van nature.
c. Ik zou veel meer kunnen noemen: Weet men er nog van bevinding? van bekering? Hoe een mens
bekeerd wordt? Wat algemene en bijzondere werkingen van de Geest zijn? Wat het verschil is tussen voorkomende
waarheden en inkomende waarheden? Ik hoor deze zaken heel weinig verklaren.
De vraag is dan: Maakt dit geen zorgeloze en onwetende mensen?
PS Anders dan de titel suggereert is dit niet bedoelt als laste over de GB. Wel wetende de onwetendheid van velen
die boos worden als hierop gewezen wordt.
Laatste vraag:
Is het boos worden, en zich verzetten tegen de kerken waarin het bevindelijk aspect nog wordt benadrukt goed?
Of is het iets wat uit een verkeerde bron voortkomt?
Om 's HEEREN huis in u gebouwd
Zal ik het goede voor u zoeken
Ook! En dan het liefst ob, want die ken ik uit mijn hoofd, maar ik zing de rest ook graag. Heb er geeen enkel bezwaar tegen als die tijdens een dienst gezonden wordenhuisman schreef:HeerIjk om de Psalmen te (blijven) zingen.merel schreef:Niets mis met weerklank of OTH, heerlijk om daaruit te zingen.
Als dat niet het geval is mag u dat aanwijzen. Ik sta vanzelf open voor alle serieuze op en aanmerkingen.Nasrani schreef:Ben je zelf objectief als het gaat om verschillen met andere kerkverbanden?-DIA- schreef:KNUPPEL IN HET HOENDERHOEK
ofwel:
IS DIT DE WAARHEID? OF DE LEUGEN?
Is het een eerlijke benadering of een methode om een groep kerken te verachten en in een hoek te weg te zetten?
Bedenk vooraf eerst deze dingen: Zijn we objectief of subjectief?
Ik zal eerst wat vragen opwerpen.
Eerst wat oude:
1. Was de Afscheiding in de 19e eeuw goed te praten?
2. Heeft de Afscheiding meer ellende dan zegen gebracht?
3. Weet iemand nog wat de aanleiding vormde tot de Afscheiding?
4. Werd de Afscheiding bewust separatistisch gezocht?
Tweede groep vragen
1. Is de prediking in veel Bondsgemeenten veranderd?
2. Indien nee, kunt u voorbeelden geven van continuïteit?
3. Zou er iets in de prediking worden gemist wat van groot belang is?
(zo ja, noem deze zaken)
Dan nu enkele zaken uit eigen waarneming (ik kan nu slechts op de plaatselijke situatie ingaan)
a. Ik merk dat der in de prediking met minder bewustheid over de hoogheid en heiligheid Gods wordt gesproken.
b. We zien dat kinderen gerust worden, door het niet ten volle verklaren van onze natuurstaat.
c. We missen vaak een klemmede oproept tot bekering.
d. Er lijkt meer vrijheid voor het vlees. Dat lijkt aantrekkelijk voor de mens van nature.
c. Ik zou veel meer kunnen noemen: Weet men er nog van bevinding? van bekering? Hoe een mens
bekeerd wordt? Wat algemene en bijzondere werkingen van de Geest zijn? Wat het verschil is tussen voorkomende
waarheden en inkomende waarheden? Ik hoor deze zaken heel weinig verklaren.
De vraag is dan: Maakt dit geen zorgeloze en onwetende mensen?
PS Anders dan de titel suggereert is dit niet bedoelt als laste over de GB. Wel wetende de onwetendheid van velen
die boos worden als hierop gewezen wordt.
Laatste vraag:
Is het boos worden, en zich verzetten tegen de kerken waarin het bevindelijk aspect nog wordt benadrukt goed?
Of is het iets wat uit een verkeerde bron voortkomt?
Om 's HEEREN huis in u gebouwd
Zal ik het goede voor u zoeken
Daarom vind ik het vreemd dat ze die bundel toch veel gebruiken. Heeft inderdaad niks met kerkverlating te maken.Hendrikus schreef:Dat daar verschil in zit, is logisch: Op Toonhoogte is een bundel voor het jeugdwerk, niet voor de eredienst, terwijl Weerklank juist voor de eredienst is samengesteld.Paul schreef: Er zijn inderdaad weinig dominees die niet uit bundel 'Weerklank' laten zingen. Ds J.P. Nap, ds A.L.van Zwet, en ds H. Russcher doen het niet. Uit bundel op toonhoogte geven meer predikanten niks op.
Maar met kerkverlating heeft dat allemaal weinig van doen.
Ik ben van een andere kerk (CGK) maar zei het meer algemeen. Af en toe komt er een ds uit de BhP of aanverwante richting die in hun eigen gemeente o.b. en niet uit Weerklank zingen.Paul schreef: Er zijn inderdaad weinig dominees die niet uit bundel 'Weerklank' laten zingen. Ds J.P. Nap, ds A.L.van Zwet, en ds H. Russcher doen het niet. Uit bundel op toonhoogte geven meer predikanten niks op.
Als je bij demente ouderen op bezoek bent, kunnen ze soms geen woord meer uitbrengen, maar de Psalmen zingen ze mee.merel schreef:Ook! En dan het liefst ob, want die ken ik uit mijn hoofd,
Demente ouderen kunnen ook vaak liederen uit JdH, bij mijn moeder en tante zongen we vaak dit soort liederen, naast de psalmen, als wij zo oud mogen worden zingen mijn kinderen misschien liederen van Sela naast de psalmen.Mara schreef:Ik ben van een andere kerk (CGK) maar zei het meer algemeen. Af en toe komt er een ds uit de BhP of aanverwante richting die in hun eigen gemeente o.b. en niet uit Weerklank zingen.Paul schreef: Er zijn inderdaad weinig dominees die niet uit bundel 'Weerklank' laten zingen. Ds J.P. Nap, ds A.L.van Zwet, en ds H. Russcher doen het niet. Uit bundel op toonhoogte geven meer predikanten niks op.
Toch laat hij dan bij ons wel een lied er uit zingen, vaak.Als je bij demente ouderen op bezoek bent, kunnen ze soms geen woord meer uitbrengen, maar de Psalmen zingen ze mee.merel schreef:Ook! En dan het liefst ob, want die ken ik uit mijn hoofd,
Wij worden nu een generatie waarbij dit niet meer kan, omdat de o.b. misschien niet meer gebruikt wordt dan en de nieuwe krijgen wij er echt niet meer zo in. Dat kan mij weleens benauwen.
Zo is 't maar net.Dodo schreef:Demente ouderen zingen wat hen in hun jeugd geleerd is. Voor de dementen van nu is dat vaak de oude berijming, voor de ouderen van de toekomst zullen dat andere liederen of een andere berijming zijn. Dat is niet erg, als er maar contact gelegd wordt en moeite wordt gedaan om die connectie te vinden. Over dertig jaar moet je dan misschien Weerklank meenemen om liederen te vinden die ze kennen en kunnen meezingen ;-)
Nee dat is niet waar. Ik moet nu - als zestiger - de Psalmen in een nieuwe berijming uit mijn hoofd leren. Dat lukt me echt niet.Dodo schreef:Demente ouderen zingen wat hen in hun jeugd geleerd is. Voor de dementen van nu is dat vaak de oude berijming, voor de ouderen van de toekomst zullen dat andere liederen of een andere berijming zijn. Dat is niet erg, als er maar contact gelegd wordt en moeite wordt gedaan om die connectie te vinden. Over dertig jaar moet je dan misschien Weerklank meenemen om liederen te vinden die ze kennen en kunnen meezingen ;-)
In het reformatorisch verpleeghuis is dat echt niet. Daar worden uitsluitend Psalmen gezongen en heel soms met Pasen of Kerst een lied.samanthi schreef:Demente ouderen kunnen ook vaak liederen uit JdH, bij mijn moeder en tante zongen we vaak dit soort liederen, naast de psalmen,