Kerkverlating

DDD

Re: Kerkverlating

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
Paul schreef:
Hendrikus schreef:En "maken ons al jaren zorgen".... Hoe oud was je ook alweer? 16?
1. Ik ben 16 jaar...Jezus weigert niemand op grond van leeftijd!
Vat je de woorden van Hendrikus niet te negatief op? Volgens mij veracht niemand jouw leeftijd. Alleen de quote "maken ons al jaren zorgen" i.c.m. jouw leeftijd komt wonderlijk over, dat zal Hendrikus vermoedelijk eerder bedoelen.
Als je 16 bent, is vier jaar zorgen maken een kwart van je leeftijd, dus er lijkt mij op dit punt niets ongepasts aan Pauls opmerking.

En wat betreft dat laatste ´verschil´: het is allebei even waar.
Paul

Bericht door Paul »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
Paul schreef:
Hendrikus schreef:En "maken ons al jaren zorgen".... Hoe oud was je ook alweer? 16?
1. Ik ben 16 jaar...Jezus weigert niemand op grond van leeftijd!
Vat je de woorden van Hendrikus niet te negatief op? Volgens mij veracht niemand jouw leeftijd. Alleen de quote "maken ons al jaren zorgen" i.c.m. jouw leeftijd komt wonderlijk over, dat zal Hendrikus vermoedelijk eerder bedoelen.
Als je 16 bent, is vier jaar zorgen maken een kwart van je leeftijd, dus er lijkt mij op dit punt niets ongepasts aan Pauls opmerking.

En wat betreft dat laatste ´verschil´: het is allebei even waar.
Ook bedoelde ik er mee dat er in mijn familie ook al zorgen over waren: http://www.hervormdlexmond.nl/30-histor ... ham-cysouw
Mijn opa was hervormd predikant en had al bepaalde zorgen 30/40 jaar geleden.
Mara

Bericht door Mara »

Paul schreef: Ook bedoelde ik er mee dat er in mijn familie ook al zorgen over waren: http://www.hervormdlexmond.nl/30-histor ... ham-cysouw
Soms krijg je meer mee van je voorgeslacht dan je op het eerste oog ziet.
Ik heb één van mijn opa's nooit gekend, maar toch heb ik bepaalde trekken van hem, vertelde mijn vader.
Misschien heb jij dat ook wel Paul.
Het lijkt me best wel moeilijk voor je, omdat je nog jong bent en toch al zo je zorgen hebt over je kerk.
Toen ik die leeftijd had (iets jonger) gingen mijn ouders uit onze gemeente, omdat zij zich niet langer konden verbinden, vanwege een sterke koersverandering.
Ik vond het jammer dat ik mijn medecatechisanten niet meer zag, maar ik kende die zorgen die jij nu hebt, toen niet.
Dat kwam later pas, toen ik predikanten hoorde uit de OGG, vrije gemeente en GG.

Nu sta ik ook voor die keuze, blijven en biddend mijn plaats innemen? Of naar elders vertrekken, waar ik wel wekelijks gevoed wordt.
Het klinkt misschien raar, maar een oppervlakkige prediking is niet het allergrootste probleem, op zich. Je kunt thuis zoveel preken opzoeken en wat je te kort komt, aanvullen.
Maar het zijn al die vernieuwingen, waar je je continue over moet beraden.
Is dit nu een klein vosje en zo ja, moet je die bestrijden omdat het tot een grote gaat uitgroeien? Of laat ik dit gaan omdat het maar een bijzaak is.
Helaas heeft het één toch veel te maken met het andere.
Sta je hier alleen in? Ik bedoel, t.o.v. je leeftijdsgenoten, vrienden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Paul

Bericht door Paul »

Mara schreef:
Paul schreef: Ook bedoelde ik er mee dat er in mijn familie ook al zorgen over waren: http://www.hervormdlexmond.nl/30-histor ... ham-cysouw
Ik heb één van mijn opa's nooit gekend, maar toch heb ik bepaalde trekken van hem, vertelde mijn vader.
Het lijkt me best wel moeilijk voor je, omdat je nog jong bent en toch al zo je zorgen hebt over je kerk.
Toen ik die leeftijd had (iets jonger) gingen mijn ouders uit onze gemeente, omdat zij zich niet langer konden verbinden, vanwege een sterke koersverandering.
Ik vond het jammer dat ik mijn medecatechisanten niet meer zag, maar ik kende die zorgen die jij nu hebt, toen niet.
Dat kwam later pas, toen ik predikanten hoorde uit de OGG, vrije gemeente en GG.

Nu sta ik ook voor die keuze, blijven en biddend mijn plaats innemen? Of naar elders vertrekken, waar ik wel wekelijks gevoed wordt.
Het klinkt misschien raar, maar een oppervlakkige prediking is niet het allergrootste probleem, op zich. Je kunt thuis zoveel preken opzoeken en wat je te kort komt, aanvullen.
Is dit nu een klein vosje en zo ja, moet je die bestrijden omdat het tot een grote gaat uitgroeien? Of laat ik dit gaan omdat het maar een bijzaak is.
Ik heb mijn opa kort gekend en heb veel trekken van hem! In de kerk heb ik gelukkig meerdere die het ook ervaren. Wij (ik, mijn ouders en mijn broers) proberen zo lang mogelijk onze plek in te nemen. Als ik u was zou ik het blijven melden wanneer u het er niet mee eens bent. Wij laten ook elk huisbezoek goed horen wat we goed vinden, maar ook onze zorgen! Wij vinden de vernieuwingen ook heel moeilijk...hervormd Barneveld is groot, vandaar dat wij nog twee diensten zonder gezangen hebben. Ik hoop dat u uw plaats in de kerk kunt behouden.
De dienst van gisteren was een gezegende dienst! Het is de onderste van 4 februari. Waarin proponent Langeweg voorgaat. http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10535?mp=10535
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KNUPPEL IN HET HOENDERHOEK
ofwel:
IS DIT DE WAARHEID? OF DE LEUGEN?
Is het een eerlijke benadering of een methode om een groep kerken te verachten en in een hoek te weg te zetten?
Bedenk vooraf eerst deze dingen: Zijn we objectief of subjectief?

Ik zal eerst wat vragen opwerpen.
Eerst wat oude:
1. Was de Afscheiding in de 19e eeuw goed te praten?
2. Heeft de Afscheiding meer ellende dan zegen gebracht?
3. Weet iemand nog wat de aanleiding vormde tot de Afscheiding?
4. Werd de Afscheiding bewust separatistisch gezocht
?

Tweede groep vragen
1. Is de prediking in veel Bondsgemeenten veranderd?
2. Indien nee, kunt u voorbeelden geven van continuïteit?
3. Zou er iets in de prediking worden gemist wat van groot belang is?
(zo ja, noem deze zaken)

Dan nu enkele zaken uit eigen waarneming (ik kan nu slechts op de plaatselijke situatie ingaan)
a. Ik merk dat der in de prediking met minder bewustheid over de hoogheid en heiligheid Gods wordt gesproken.
b. We zien dat kinderen gerust worden, door het niet ten volle verklaren van onze natuurstaat.
c. We missen vaak een klemmede oproept tot bekering.
d. Er lijkt meer vrijheid voor het vlees. Dat lijkt aantrekkelijk voor de mens van nature.
c. Ik zou veel meer kunnen noemen: Weet men er nog van bevinding? van bekering? Hoe een mens
bekeerd wordt? Wat algemene en bijzondere werkingen van de Geest zijn? Wat het verschil is tussen voorkomende
waarheden en inkomende waarheden? Ik hoor deze zaken heel weinig verklaren.
De vraag is dan: Maakt dit geen zorgeloze en onwetende mensen?

PS Anders dan de titel suggereert is dit niet bedoelt als laste over de GB. Wel wetende de onwetendheid van velen
die boos worden als hierop gewezen wordt.
Laatste vraag:
Is het boos worden, en zich verzetten tegen de kerken waarin het bevindelijk aspect nog wordt benadrukt goed?
Of is het iets wat uit een verkeerde bron voortkomt?

Om 's HEEREN huis in u gebouwd
Zal ik het goede voor u zoeken
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dodo

Bericht door Dodo »

Waarom? Kun je je niet beter focussen op jezelf en je eigen problemen? Of anders een goed boek pakken of zo?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Waarom? Kun je je niet beter focussen op jezelf en je eigen problemen? Of anders een goed boek pakken of zo?
Waar gaat dit over? Is dit een reactie op bovenstaande? Ik beloof te reageren als er een serieus gesprek mogelijk is.
Eerlijkheid en objectiviteit hebben we na te streven. Geen zij- of omwegen. Dat is heel makkelijk, heb ik meer gemerkt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Zal ik het goede voor u zoeken
En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Zal ik het goede voor u zoeken
En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
Concreet?
Het is
om het goede voor elkaar te zoeken.
Niet eerst naar de ander kijken, eerst een blik naar binnen werpen.
Dan ziet u wat de mens is, als er wat licht over valt.
Dat zullen zeker met elkaar eens zijn.
Ook dus uw opmerking hier.
Dodo

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Waarom? Kun je je niet beter focussen op jezelf en je eigen problemen? Of anders een goed boek pakken of zo?
Waar gaat dit over? Is dit een reactie op bovenstaande? Ik beloof te reageren als er een serieus gesprek mogelijk is.
Eerlijkheid en objectiviteit hebben we na te streven. Geen zij- of omwegen. Dat is heel makkelijk, heb ik meer gemerkt.
Jij bent niet de persoon om hier de GB aan te gaan klagen, al dan niet terecht. Als GB'ers hier iets dergelijks over de afgescheiden kerken zouden gaan posten, was het forum te klein.
Ga iets nuttigs doen svp.
Paul

Bericht door Paul »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Jij bent niet de persoon om hier de GB aan te gaan klagen, al dan niet terecht. Als GB'ers hier iets dergelijks over de afgescheiden kerken zouden gaan posten, was het forum te klein.
Geen enkele kerk is perfect of komt in de buurt. Toch kan het geen kwaad om te spreken over zo'n grote (reformatorische) kerk zoals de gereformeerde bond! Wat u zegt klopt ook...in de (o)gg(in) gaat ook niet alles zoals het hoort.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Is boos worden goed? Denkt eerst na voor u iets zegt wat afleid van wat ik bedoel. Het om feiten. Verder zou ik me niets aantrekken van een kerk, ooit een planting des HEEREN in dit land? Neen, ik kijk toch verder. Niet kerkje zus en zo. Het gaat me over de hele kerk in Nederland, daar valt ook de GB in de protestantse kerk onder.

Tip: Is het niet nuttig om u te verdiepen in de kerkgeschiedenis? Of acht u dat dom? Verder: on-topic graag.
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:

Eerlijk gezegd vind ik een oppervlakkige prediking de grootste zorg. Vernieuwingen heb ik niets op tegen. Ik zing graag Sela, opwekking, gezangen en psalmen. Ik vind het veel zorgerlijker dat 'zonde' geen 'zonde' meer genoemd kan/mag worden en alleen de liefde gepreekt wordt. Alsof God een soort van singerklaas is, die alles goed vindt. Ik mis juist de prediking die, naast een moderne liturgie, de vraag stelt of je wel bekeerd bent, maar wat ik ook heel belangrijk vindt, ook je aanspreekt op de toepassing van het geloof in je dagelijks leven. En juist dat laatste mis ik vaak in de rechtstere kerken. Daar blijft men meer 'hangen' in de bekering en toch ook in uiterlijke vormen.

@ onttrekken cgk
Dat mensen zich onttrekken uit een cgk vind ik nog niet zo zorgelijk. De cgk staat over het algemeen bekend als een kerk waar de mensen vrij actief zijn. Het percentage randkerkelijken is veel lager dan in de pkn. Ik denk dat er binnen de pkn. Ik vraag mij alleen af in hoeverre de gemeenteleden van de kerk waar zij lid van waren voor het ontrekken naar de mensen omgekeken heeft. Daar schort het vaker aan.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik een oppervlakkige prediking de grootste zorg. Vernieuwingen heb ik niets op tegen. Ik zing graag Sela, opwekking, gezangen en psalmen. Ik vind het veel zorgerlijker dat 'zonde' geen 'zonde' meer genoemd kan/mag worden en alleen de liefde gepreekt wordt. Alsof God een soort van singerklaas is, die alles goed vindt.
Ja, maar daarom zei ik dat het één te maken heeft met het ander! Na zulke prediking wordt geen opwekking gezongen!
Mara schreef: Helaas heeft het één toch veel te maken met het andere.
Ik heb geen principiële bezwaren tegen Weerklank, wel de wijze waarop die bundel door je strot wordt geduwd.
Als er een dominee komt uit de rechts reformatorische richting, denk je: ha, ik hoef die bundel niet mee te nemen.
Ja dus! En dat snap ik niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Ik zou niet weten waarom je na een appelerende preek geen opwekking kan zingen. Genoeg liederen die dan gezongen kunnen worden.
Plaats reactie