Nee, dan maak je je er te gemakkelijk af. Als kerkelijke gemeente; als predikant, als kerkenraad, als kerkleden heb je ook een verantwoordelijkheid richting kerkverlaters. De houding dat zij zelf verantwoordelijkheid zijn is maar gedeeltelijk waar. En om heel eerlijk te zijn is jouw opmerking niet Bijbels te staven.Paul schreef:Klopt, degene die afhaakt is natuurlijk zelf verantwoordelijk! De redenen die ik heb genoemd heb ik horen zeggen van de afhakers.Mara schreef:Er is altijd wel een reden te vinden Paul en soms hoef je niet zo ver te zoeken.Paul schreef: - De lauwheid: ze missen de voorbeelden die Jezus liefhebben.
- Ze kunnen niet met vragen terecht en daardoor verlaten ze de kerk.
- Ze vinden de kerk saai en gaan liever naar een voetbalwedstrijd.
Kerkverlating
Re: Kerkverlating
Eens, de Bijbel zegt redt hen die ten dode wankelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik zie deze posting nu pas.DDD schreef:@DIA:
Hoezo 'zelfs in behoudende gemeenten'? Ik zie dit verschijnsel zelf eigenlijk alleen in behoudende gemeenten, of beter gezegd, in niet behoudende gemeenten, maar waar wel een conservatieve predikant staat.
Nou heb ik slechts een goed beeld van een aantal gemeenten, maar daarin gaat dit in ieder geval op.
Ik hoop dat een groot deel van die mensen de middagdienst elders bezoekt, en niet thuisblijft. Maar goed, als een dominee 's ochtends ruim 'zijn' tijd neemt, moet hij er niet gek van opkijken dat mensen vinden dat hij reeds twee preken gehouden heeft.
Bedoel je nu dat de middagdienst slechter wordt bezocht alleen in de behoudende gemeenten?
Want dat is absoluut onwaar!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik heb het over de Gereformeerde Gemeenten. Binnen de GG is dat zo, voor zover ik waarneem.
Ben ik helemaal met je eens. Aan de andere kant heb ik recent nog een ds/leden van een kr horen verkondigen dat zij er niet voor zijn om mensen dit voor te schrijven. Wel/niet gaan is hun eigen keuze. In hoeverre dat pastoraal te verantwoorden is, is discutabel, maar zij waren erg stellig.JCRyle schreef:Nee, dan maak je je er te gemakkelijk af. Als kerkelijke gemeente; als predikant, als kerkenraad, als kerkleden heb je ook een verantwoordelijkheid richting kerkverlaters. De houding dat zij zelf verantwoordelijkheid zijn is maar gedeeltelijk waar. En om heel eerlijk te zijn is jouw opmerking niet Bijbels te staven.Paul schreef:Klopt, degene die afhaakt is natuurlijk zelf verantwoordelijk! De redenen die ik heb genoemd heb ik horen zeggen van de afhakers.Mara schreef:Er is altijd wel een reden te vinden Paul en soms hoef je niet zo ver te zoeken.Paul schreef: - De lauwheid: ze missen de voorbeelden die Jezus liefhebben.
En twee keer gaan op een zondag ligt wel onder vuur. Mijn man, voorheen onkerkelijk, vond/vindt het een heel raar fenomeen om twee keer te gaan. het heeft liever 1 langere dienst dan met een paar uur ertussen weer dezelfde rit te maken.
Maar goed dat jij (en ik) geen lid zijn van een gemeente die 3 x dienst heeft.merel schreef: En twee keer gaan op een zondag ligt wel onder vuur. Mijn man, voorheen onkerkelijk, vond/vindt het een heel raar fenomeen om twee keer te gaan. het heeft liever 1 langere dienst dan met een paar uur ertussen weer dezelfde rit te maken.

Het verschil zit erin of je ermee opgegroeid bent. Wij mochten onder geen beding een kerkdienst verzuimen, alleen als je ziek was.
Ongeoorloofd verzuim heette het, als je gewoon thuis bleef omdat je bed zo lekker lag of zo.
En dat gevoel heb ik nog steeds.
Er zijn enkele predikanten waar ik echt niet meer naar toe kan.
Ik heb het oprecht een aantal keren geprobeerd en mezelf opgelegd om er toch iets goeds uit te halen, maar het lukt me niet.
Dan blijf ik thuis en luister naar een andere kerkdienst.
Maar er knaagt toch een stemmetje van binnen.
Oh okay.DDD schreef:Ik heb het over de Gereformeerde Gemeenten. Binnen de GG is dat zo, voor zover ik waarneem.
In de GG zijn ze dacht ik wel trouw en is de sociale controle ook groot. (ik zag je niet smiddags, was je ziek?) Dat.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bij een dergelijke houding van een predikant of kerkenraad vraag ik mij af wat je drijfveren zijn om de jouw toevertrouwde gemeente te leiden in en naar de grazige weiden van het Woord. Natuurlijk ligt keuze bij de persoon zelf, maar daarmee kan je jezelf niet onttrekken aan de eigen verantwoordelijkheid. Heb je als predikant en kerkenraad werkelijk er alles aangedaan om kerkverlaters (of overstappers) binnen boord te houden? Als het goed is dwingt de liefde van Christus predikanten en kerkenraden naar kerkverlaters toe. Juist zij die op het punt van afhakken staan moet je toch aan het hart gaan? Dan kan je met een zekere stelligheid je onttrekken aan je eigen verantwoordelijkheid als dienaren van God (predikanten en ambtsdragers), maar daarmee ben je in strijd met je roeping tot het ambt.merel schreef:Ben ik helemaal met je eens. Aan de andere kant heb ik recent nog een ds/leden van een kr horen verkondigen dat zij er niet voor zijn om mensen dit voor te schrijven. Wel/niet gaan is hun eigen keuze. In hoeverre dat pastoraal te verantwoorden is, is discutabel, maar zij waren erg stellig.JCRyle schreef: Nee, dan maak je je er te gemakkelijk af. Als kerkelijke gemeente; als predikant, als kerkenraad, als kerkleden heb je ook een verantwoordelijkheid richting kerkverlaters. De houding dat zij zelf verantwoordelijkheid zijn is maar gedeeltelijk waar. En om heel eerlijk te zijn is jouw opmerking niet Bijbels te staven.
En twee keer gaan op een zondag ligt wel onder vuur. Mijn man, voorheen onkerkelijk, vond/vindt het een heel raar fenomeen om twee keer te gaan. het heeft liever 1 langere dienst dan met een paar uur ertussen weer dezelfde rit te maken.
En wat je zegt over het twee keer naar de kerk gaan, is inderdaad scheef. Als je enerzijds de mensen vrij makkelijk laat gaan, want het is hun eigen keuze. Maar vervolgens wel een punt maakt van het niet bezoeken van de tweede dienst. Tja dat is opmerkelijk.
Tuurlijk hebben de gemeenteleden, kerkenraad en dominee hun verantwoordelijkheid ten aanzien van leden die dreigen af te haken! Maar na gesprekken etc. is het de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.JCRyle schreef:Nee, dan maak je je er te gemakkelijk af. Als kerkelijke gemeente; als predikant, als kerkenraad, als kerkleden heb je ook een verantwoordelijkheid richting kerkverlaters. De houding dat zij zelf verantwoordelijkheid zijn is maar gedeeltelijk waar. En om heel eerlijk te zijn is jouw opmerking niet Bijbels te staven.Paul schreef:Klopt, degene die afhaakt is natuurlijk zelf verantwoordelijk! De redenen die ik heb genoemd heb ik horen zeggen van de afhakers.Mara schreef:Er is altijd wel een reden te vinden Paul en soms hoef je niet zo ver te zoeken.Paul schreef: - De lauwheid: ze missen de voorbeelden die Jezus liefhebben.
Dat zou ik maar niet te zeker stellen.Paul schreef:Tuurlijk hebben de gemeenteleden, kerkenraad en dominee hun verantwoordelijkheid ten aanzien van leden die dreigen af te haken! Maar na gesprekken etc. is het de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.
Is er s morgens wel kinderoppas em s middagsniet? dat scheelt een boel mensen.DDD schreef:Ik heb het over de Gereformeerde Gemeenten. Binnen de GG is dat zo, voor zover ik waarneem.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Het is aardig zeker.JCRyle schreef:Dat zou ik maar niet te zeker stellen.Paul schreef:Tuurlijk hebben de gemeenteleden, kerkenraad en dominee hun verantwoordelijkheid ten aanzien van leden die dreigen af te haken! Maar na gesprekken etc. is het de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.
Lees Ezechiël 3 vers 16-21 er maar op na: Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar gij hebt uw ziel bevrijd.
EenschHerman schreef:Het is aardig zeker.JCRyle schreef:Dat zou ik maar niet te zeker stellen.Paul schreef:Tuurlijk hebben de gemeenteleden, kerkenraad en dominee hun verantwoordelijkheid ten aanzien van leden die dreigen af te haken! Maar na gesprekken etc. is het de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.
Lees Ezechiël 3 vers 16-21 er maar op na: Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar gij hebt uw ziel bevrijd.
Dat betekent in mijn ogen niet dat je moet stoppen met waarschuwen.s1051952 schreef:EenschHerman schreef:Het is aardig zeker.JCRyle schreef:Dat zou ik maar niet te zeker stellen.Paul schreef:Tuurlijk hebben de gemeenteleden, kerkenraad en dominee hun verantwoordelijkheid ten aanzien van leden die dreigen af te haken! Maar na gesprekken etc. is het de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.
Klopt. Ik heb het idee dat juist in behoudendere kerken (GG, HHK) vaker beide diensten bezocht worden dan in minder orthodoxe kerken. Je ziet in toenemende mate dat gemeenten binnen de PKN, GKv en CGK hun tweede dienst schrappen of gezamenlijk houden. Die gezamenlijke diensten worden vaak belegd omdat de opkomst in de middag of avond behoorlijk laag is terwijl de kerk 's morgens wel vol zit..Mara schreef:Ik zie deze posting nu pas.DDD schreef:@DIA:
Hoezo 'zelfs in behoudende gemeenten'? Ik zie dit verschijnsel zelf eigenlijk alleen in behoudende gemeenten, of beter gezegd, in niet behoudende gemeenten, maar waar wel een conservatieve predikant staat.
Nou heb ik slechts een goed beeld van een aantal gemeenten, maar daarin gaat dit in ieder geval op.
Ik hoop dat een groot deel van die mensen de middagdienst elders bezoekt, en niet thuisblijft. Maar goed, als een dominee 's ochtends ruim 'zijn' tijd neemt, moet hij er niet gek van opkijken dat mensen vinden dat hij reeds twee preken gehouden heeft.
Bedoel je nu dat de middagdienst slechter wordt bezocht alleen in de behoudende gemeenten?
Want dat is absoluut onwaar!
Eensch[/quote]
Dat betekent in mijn ogen niet dat je moet stoppen met waarschuwen.[/quote]
Mijn ervaring is dat na gesprekken vaak een keuze gemaakt wordt door degene die wordt aangesproken. Dat kan zijn dat ze gehoor geven aan het appèl, ze een andere kerk zoeken of afhaken. M.a.w. je krijgt dus vaak niet eens de kans om mensen te blijven waarschuwen.
Dat betekent in mijn ogen niet dat je moet stoppen met waarschuwen.[/quote]
Mijn ervaring is dat na gesprekken vaak een keuze gemaakt wordt door degene die wordt aangesproken. Dat kan zijn dat ze gehoor geven aan het appèl, ze een andere kerk zoeken of afhaken. M.a.w. je krijgt dus vaak niet eens de kans om mensen te blijven waarschuwen.