Ja, maar niet altijd op de manier die jij nu voor ogen hebt.eilander schreef:Echte nood wordt door de Heere opgelost.
Is thuislezen Bijbels?
Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je in ons land op rijdbare afstand geen gemeente van 'je gading' kunt vinden.
Je kan altijd lid op afstand worden van een gemeente die wel bij je past.Vorst schreef:Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je in ons land op rijdbare afstand geen gemeente van 'je gading' kunt vinden.
Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?
Ik kan wel verschillende manieren bedenken, maar dat kunnen we wel aan God overlaten. Echter, ik kan me niet zo goed voorstellen dat de oplossing ook zou kunnen zijn: een langere periode thuislezen. Zoals in de situatie van de thuislezers die ik ken: verschillende generaties lang. Als ik met hen spreek, hoor ik ook beslist geen echte nood; meer gewoonte eigenlijk.Posthoorn schreef:Ja, maar niet altijd op de manier die jij nu voor ogen hebt.eilander schreef:Echte nood wordt door de Heere opgelost.
Dat kleurt waarschijnlijk ook mijn opstelling hier. Nogmaals, de mensen die ik ken acht ik hoog - ik geloof beslist dat er onder hen zijn die echt de Heere vrezen.
Wat noem je rijdbare afstand dan?Vorst schreef:Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je in ons land op rijdbare afstand geen gemeente van 'je gading' kunt vinden.
Drie kwartier ofzo?
In dat geval val ik er buiten.Vorst schreef:Drie kwartier ofzo?
Dan ligt het waarschijnlijk aan je eisen.Ditbenik schreef:In dat geval val ik er buiten.Vorst schreef:Drie kwartier ofzo?
Tijd is geen goede graadmeter, zeker in de Randstad.Vorst schreef:Drie kwartier ofzo?
Dat stukje van drie kwartier kan zomaar anderhalf uur worden.
Mensen die uit onze gemeente zijn vertrokken en naar een kerk op die afstand zijn gegaan, kwamen er later toch van terug.
Want het betekent 4 x 3 kwartier, + doordeweeks een aantal keren voor catechisatie e/o weekdienst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ook in een stad als Rotterdam heb je legio keuzemogelijkheden qua reformatorische kerken.Mara schreef:Tijd is geen goede graadmeter, zeker in de Randstad.Vorst schreef:Drie kwartier ofzo?
Dat stukje van drie kwartier kan zomaar anderhalf uur worden.
Mensen die uit onze gemeente zijn vertrokken en naar een kerk op die afstand zijn gegaan, kwamen er later toch van terug.
Want het betekent 4 x 3 kwartier, + doordeweeks een aantal keren voor catechisatie e/o weekdienst.
Dat snap ik maar dat was de kwestie niet.Vorst schreef: Ook in een stad als Rotterdam heb je legio keuzemogelijkheden qua reformatorische kerken.
Stel, je woont in Hoek van Holland en je wilt naar een rechtsere CK gemeente, dan kom je bijv uit op Kralingen.
Zeker in de zomermaanden staat de A20 vaak vast.
Of je woont in Bleiiswijk en je wilt naar de HHK in Monster.
Blijven waar je zit, verhuizen, een ander kerkverband zoeken? Het ging er om dat mensen thuislezerij verdedigen. Ik kan daar echt geen zinnige reden voor bedenken.
Ik wil er niet even makkelijk over doen, maar ik zeg nogmaals: hoe zwaar weegt ons de kerkgang bij de keuze van woonplaats?
Dat vind ik een zeer legitieme vraag.eilander schreef:Ik wil er niet even makkelijk over doen, maar ik zeg nogmaals: hoe zwaar weegt ons de kerkgang bij de keuze van woonplaats?
Een tweede vraag: hoe verantwoordelijk voel je je voor je gemeente? Weggaan is ook in bepaald opzicht makkelijk.
Er zijn mensen die het vrij weinig boeit in welke kerk ze zitten. Maar er zijn ook mensen die er heel veel voor over hebben om in een bepaalde gemeente te zitten (of bij een bepaalde dominee).Vorst schreef:Blijven waar je zit, verhuizen, een ander kerkverband zoeken? Het ging er om dat mensen thuislezerij verdedigen. Ik kan daar echt geen zinnige reden voor bedenken.
Anno 2018 zijn er nog maar weinig mensen die niet op zondag rijden. Zelfs in de rechtse gemeentes preekt de dominee elders, als dat moet.
Maar de tijd waar ik over sprak, besloeg de jaren 60 en 70 en toen was het echt nog niet gebruikelijk.
Ik vond dit nog in digibron:
Het gebruik van de auto op zondag was in ds. Honkoops kerkelijke omgeving niet overal geaccepteerd. De dominee, inmiddels rond de zestig, is daar niet erg mee ingenomen. Op een keer verzucht hij tegen een ouderling, na een halfuur lopen naar de kerk: "Ze zouden je hier dood laten lopen".
En een bericht van 5 jaar geleden van Urkerland.nl:
De kerkenraad van de Oud-Gereformeerde Joachin Boazkerk op Urk wil het gebruik van de auto op zondag onder voorwaarden toestaan. Maar het gebruik maken van een vervoersmiddel op zondag blijft beschouwd worden als een 'ontheiliging van Gods dag'.
De kerkenraad verwoordt het zo: "De plaats onzer inwoning wordt steeds groter, wat inhoudt dat de loopafstand vooral met kinderen bezwaarlijk kan worden, met name als de weersomstandigheden ongunstig zijn." Buiten kerktijd kan in de Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk auto- of fietsrijden reden blijven tot censuur.
Alzo.
Dus dan krijg je toch 2 verschillende uitgangspunten Vorst, van waaruit je spreekt.