Ik ben beter in lezen dan in luisteren. Prediking is pas levend als de rechtvaardiging door het geloof en niet door de werken centraal staat. Verkondiging in zichzelf is niet levend als het niet met bevel van bekering en geloof plaatvind.eilander schreef:En die sombere pet leidt er dan toe dat je de levende prediking laat voor wat het is, en voor thuislezen gaat kiezen?
Ik ben ook een liefhebber van de oudvaders, maar wijs thuislezen radicaal af.
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag?Herman schreef:Ik ben beter in lezen dan in luisteren. Prediking is pas levend als de rechtvaardiging door het geloof en niet door de werken centraal staat. Verkondiging in zichzelf is niet levend als het niet met bevel van bekering en geloof plaatvind.eilander schreef:En die sombere pet leidt er dan toe dat je de levende prediking laat voor wat het is, en voor thuislezen gaat kiezen?
Het is een reden om thuis te gaan lezen. Het is een afweging van verschillende belangen. Eilander heeft genoegzaam aangetoond dat je je bij de kerk dient te voegen. De Schrift staat ook vol met oproepen om je af te houden van dwaalleraars. Die afweging kan je niet maken door het ene element boven de ander te plaatsen. Volgens mij is het zich voegen bij de kerk geen wet van meden en perzen. Ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.ejvl schreef:Maar dan blijft de vraag nog steeds, is een van genoemde punten, of anderen, een reden om thuis te gaan lezen?
Natuurlijk is het leeronzuiverheid, natuurlijk zijn er dwalingen (ook onder oudvaders overigens).
Maar dit zal wel per persoon verschillen. Ik zou nog eerder naar een NGK gaan als er geen andere mogelijkheid is, dan thuis te gaan lezen, en een ander gaat al thuislezen als er een leerverschil is zoals tussen GG en GGIN.
Ik ga gewoon ter kerke. Niettemin vraag ik me af, voor hoe lang nog.eilander schreef:Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag?Herman schreef:Ik ben beter in lezen dan in luisteren. Prediking is pas levend als de rechtvaardiging door het geloof en niet door de werken centraal staat. Verkondiging in zichzelf is niet levend als het niet met bevel van bekering en geloof plaatvind.eilander schreef:En die sombere pet leidt er dan toe dat je de levende prediking laat voor wat het is, en voor thuislezen gaat kiezen?
Deze redenering gaat toch alleen op als je stelt dat in alle kerken in Nederland dwaalleraars op de preekstoel staan? In het andere geval dien je je te voegen tot de kerk.Herman schreef:Het is een reden om thuis te gaan lezen. Het is een afweging van verschillende belangen. Eilander heeft genoegzaam aangetoond dat je je bij de kerk dient te voegen. De Schrift staat ook vol met oproepen om je af te houden van dwaalleraars. Die afweging kan je niet maken door het ene element boven de ander te plaatsen. Volgens mij is het zich voegen bij de kerk geen wet van meden en perzen. Ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.ejvl schreef:Maar dan blijft de vraag nog steeds, is een van genoemde punten, of anderen, een reden om thuis te gaan lezen?
Natuurlijk is het leeronzuiverheid, natuurlijk zijn er dwalingen (ook onder oudvaders overigens).
Maar dit zal wel per persoon verschillen. Ik zou nog eerder naar een NGK gaan als er geen andere mogelijkheid is, dan thuis te gaan lezen, en een ander gaat al thuislezen als er een leerverschil is zoals tussen GG en GGIN.
Ongetwijfeld. Dat lijstje is niet bedoelt om te zeggen dat er ook nog goede predikanten zijn. Dit lijstje toont aan dat de kerken innerlijk zo verdeeld en onzuiver zijn dat je tussen de troep wolven nog een enkele schaap vind. Met excuus voor de krasse uitdrukking.Panny schreef: Ik kan me toch vele preken van levende GG dominees herinneren die zeker niet voldoen aan jou lijstje.
Ik zou zeggen: luister er een paar op prekenweb.
En als het dan gaat om de vraag naar persoonlijk heil, toch één van de belangrijkste aspecten van de dienst, dan moet je niet onbedacht zijn dat je je door een verkeerde wind van leer mee naar de afgrond laat voeren.
Dat klopt. Ik kan geen volledig kerkverband vinden waar niet (op onderdelen) gedwaald wordt. En als je eenmaal ergens lid ben dan wordt je geacht de eenheid boven de waarheid te stellen. Ik denk dat ik op een punt ben gekomen (na het lezen van dit boek) dat ik de waarheid boven de eenheid ga stellen. De lieve vrede gaat ten koste van het heil van veel zielen.eilander schreef:Deze redenering gaat toch alleen op als je stelt dat in alle kerken in Nederland dwaalleraars op de preekstoel staan? In het andere geval dien je je te voegen tot de kerk.
Zou het zo kunnen zijn... dat hieruit ook blijkt het verschil van belang van uitoefening van de tucht verschillend gewaardeerd werd in een eerdere discussie tussen Eilander (o.a.) en mijzelf, mbt tot het voorgaan van predikanten buiten hun eigen kerkverband?Herman schreef:Dat klopt. Ik kan geen volledig kerkverband vinden waar niet (op onderdelen) gedwaald wordt. En als je eenmaal ergens lid ben dan wordt je geacht de eenheid boven de waarheid te stellen. Ik denk dat ik op een punt ben gekomen (na het lezen van dit boek) dat ik de waarheid boven de eenheid ga stellen. De lieve vrede gaat ten koste van het heil van veel zielen.eilander schreef:Deze redenering gaat toch alleen op als je stelt dat in alle kerken in Nederland dwaalleraars op de preekstoel staan? In het andere geval dien je je te voegen tot de kerk.
Dat er dus dwaalleraren zijn binnen ieder, ook binnen je eigen, kerkverband dat tot onze “gezindte” hoort en dat je er niet vanuit kan en mag gaan dat er nooit gedwaald zal worden...? Dat het niets te maken heeft met een als dan vraag, maar met een feitelijk gebeuren.
En dat daarom m.i. het belangrijk geweest zou zijn als van te voren was nagedacht en hoe daar in de toekomst mee om te gaan...
Ook Gods kinderen kunnen dwalen op punten...toch?
Ik vind het best een gevaarlijke gedachte. Heeft het ook niet doperse en/of labadistische trekken om 100% zuiverheid te verlangen van de kerk? En dat dan vervolgens thuis te gaan zoeken, alsof wij zelf de zuiverheid kunnen bewaken.Herman schreef:Dat klopt. Ik kan geen volledig kerkverband vinden waar niet (op onderdelen) gedwaald wordt. En als je eenmaal ergens lid ben dan wordt je geacht de eenheid boven de waarheid te stellen. Ik denk dat ik op een punt ben gekomen (na het lezen van dit boek) dat ik de waarheid boven de eenheid ga stellen. De lieve vrede gaat ten koste van het heil van veel zielen.eilander schreef:Deze redenering gaat toch alleen op als je stelt dat in alle kerken in Nederland dwaalleraars op de preekstoel staan? In het andere geval dien je je te voegen tot de kerk.
De sacramenten... niet meer nodig?
Ik durf mijn kinderen wel aan te bevelen zich bij onze plaatselijke gemeente te voegen. Maar ik kan moeilijk zeggen: de PKN (landelijk) is een kerk waar je met een gerust hart lid kunt worden. Dus je zou dit ook plaatselijk kunnen zien, is mijn mening. Onze predikant is niet in de PKN-er geworden omdat die kerk zo zuiver was, zoals ook de NHK dat niet was. Maar plaatselijk is er niets veranderd: hij mag nog net zo onverkort het Woord verkondigen als voorheen.
Ik durf mijn kinderen wel aan te bevelen zich bij onze plaatselijke gemeente te voegen. Maar ik kan moeilijk zeggen: de PKN (landelijk) is een kerk waar je met een gerust hart lid kunt worden. Dus je zou dit ook plaatselijk kunnen zien, is mijn mening. Onze predikant is niet in de PKN-er geworden omdat die kerk zo zuiver was, zoals ook de NHK dat niet was. Maar plaatselijk is er niets veranderd: hij mag nog net zo onverkort het Woord verkondigen als voorheen.
Waarom ga je niet in op het onderstreepte gedeelte in het citaat van Herman?eilander schreef:Ik vind het best een gevaarlijke gedachte. Heeft het ook niet doperse en/of labadistische trekken om 100% zuiverheid te verlangen van de kerk? En dat dan vervolgens thuis te gaan zoeken, alsof wij zelf de zuiverheid kunnen bewaken.Herman schreef:Dat klopt. Ik kan geen volledig kerkverband vinden waar niet (op onderdelen) gedwaald wordt. En als je eenmaal ergens lid ben dan wordt je geacht de eenheid boven de waarheid te stellen. Ik denk dat ik op een punt ben gekomen (na het lezen van dit boek) dat ik de waarheid boven de eenheid ga stellen. De lieve vrede gaat ten koste van het heil van veel zielen.eilander schreef:Deze redenering gaat toch alleen op als je stelt dat in alle kerken in Nederland dwaalleraars op de preekstoel staan? In het andere geval dien je je te voegen tot de kerk.
De sacramenten... niet meer nodig?
Wat heeft alert zijn op dwalingen met labadisme te maken? M.a.w. Staat daar een is gelijk teken tussen?
Of betekent het voorkomen van dwalingen dat het niet tegengegaan mag worden? Staan naar de waarheid is m.i. niet hetzelfde als denken dat je de volmaakte kerk zult vinden...
En met dwalingen bedoel ik als de predikant met hetgeen hij verkondigt geen heraut van de Koning is. Maar een blokkade vormt. En je daar zondag aan zondag geacht wordt onder te zitten? Met je kinderen?
Ook jij bent van kerk veranderd... dus kennelijk was er een leergeschil of misschien zelfs dwaling? anders had je je oorspronkelijke kerkverband niet verlaten. Het is niet zomaar een beslissing die je neemt toch?
@eilander.
Ja we hebben de sacramenten nodig. Daarom is het ook zo erg als de verkondiging van dien aard is dat het mensen afhoudt van Hem.
We hebben niet alleen het sacrament nodig. maar het is Woord en sacrament.
Ja we hebben de sacramenten nodig. Daarom is het ook zo erg als de verkondiging van dien aard is dat het mensen afhoudt van Hem.
We hebben niet alleen het sacrament nodig. maar het is Woord en sacrament.
Het valt me op dat we toeschouwers geworden zijn. "De oudvaders preekten rijk" - "onze huidige predikanten preekten arm" - "dan kun je maar beter thuisblijven."
Hoe kwamen die oudvaders aan die rijkdom? Was het niet mede omdat zij een biddende gemeente om zich heen hadden. Lees de biografie van McCheyne eens (of van vele anderen) en zie hoe grote betekenis kinderen van God in hun gemeenten hebben gehad voor de ontwikkeling van hun eigen geestelijk leven en (daarmee) hun prediking. En in die tijd was er ook heel wat mis in de kerk en in de prediking in het algemeen.
Ik ken geen kwalijker misvatting dan het idee dat als er iets ontbreekt in de kerk - zelfs als het gaat om fundamentele dingen - dat reden is om thuis verder te gaan. Er zal bij mijn broeders, zusters en voorgangers heel wat ontbreken, maar één ding weet ik wel: in mijn eentje mis ik nog meer. Ik leer nog altijd meer van hun inzichten, dan dat ik hinder heb van hun "dwalingen". En Spurgeon zei al terecht: op de dag dat ik een volmaakte kerk gevonden heb en mijzelf er bij aansluit, houdt die kerk op volmaakt te zijn.
De kerk is heel ver van haar plaats af. Maar we hebben geen beschouwing vanaf de 'zijlijn' nodig, of vergelijkingen met het verleden. Trouw en een ootmoedige aanwezigheid in het midden van Gods gemeente met een gebed om de doorbraak van Zijn Geest - dat is nodig.
Hoe kwamen die oudvaders aan die rijkdom? Was het niet mede omdat zij een biddende gemeente om zich heen hadden. Lees de biografie van McCheyne eens (of van vele anderen) en zie hoe grote betekenis kinderen van God in hun gemeenten hebben gehad voor de ontwikkeling van hun eigen geestelijk leven en (daarmee) hun prediking. En in die tijd was er ook heel wat mis in de kerk en in de prediking in het algemeen.
Ik ken geen kwalijker misvatting dan het idee dat als er iets ontbreekt in de kerk - zelfs als het gaat om fundamentele dingen - dat reden is om thuis verder te gaan. Er zal bij mijn broeders, zusters en voorgangers heel wat ontbreken, maar één ding weet ik wel: in mijn eentje mis ik nog meer. Ik leer nog altijd meer van hun inzichten, dan dat ik hinder heb van hun "dwalingen". En Spurgeon zei al terecht: op de dag dat ik een volmaakte kerk gevonden heb en mijzelf er bij aansluit, houdt die kerk op volmaakt te zijn.
De kerk is heel ver van haar plaats af. Maar we hebben geen beschouwing vanaf de 'zijlijn' nodig, of vergelijkingen met het verleden. Trouw en een ootmoedige aanwezigheid in het midden van Gods gemeente met een gebed om de doorbraak van Zijn Geest - dat is nodig.
@Sheba, ik reageerde op Herman die ernaar neigt om te gaan thuislezen omdat hij in alle kerkverbanden wel dwalingen aantreft.
Dat is iets heel anders dan alert zijn op dwalingen of dwalingen tegengaan. Dat is het ontgaan van dwalingen, en daarom zeg ik: dat neigt naar labadisme. Maar misschien heb ik te weinig historische kennis hiervan, deze aanduiding hoeft geen eigen leven te gaan leiden. Hoe dan ook: ik vind er gevaarlijke trekken aan zitten.
Onder andere omdat je als thuislezen de Sacramenten moet ontberen (en ik zie net dat je me daarin bijvalt als ik het goed begrijp). Dat is dus al een dwaling op zich, denk ik.
Je definitie van dwalingen deel ik zonder meer.
Over mijn persoonlijke situatie: er was geen leergeschil, en ook geen dwaling. Al had ik daar wel mijn zorgen, maar die heb ik nu ook. Toen had het wel meer met de prediking te maken, maar ik zou het zeker geen dwaling durven noemen.
Zoals altijd in discussies tussen jou en mij, zien we hier ook weer het verschil tussen een benadering van een kerkverband als geheel, en de plaatselijke situatie. Ik ben namelijk verhuisd, met als belangrijkste motief de huisvesting. Er zijn verschillende plaatsen langsgekomen, en ook andere kerkverbanden. Hier wil ik het even bij laten, zo in het openbaar.
Dat is iets heel anders dan alert zijn op dwalingen of dwalingen tegengaan. Dat is het ontgaan van dwalingen, en daarom zeg ik: dat neigt naar labadisme. Maar misschien heb ik te weinig historische kennis hiervan, deze aanduiding hoeft geen eigen leven te gaan leiden. Hoe dan ook: ik vind er gevaarlijke trekken aan zitten.
Onder andere omdat je als thuislezen de Sacramenten moet ontberen (en ik zie net dat je me daarin bijvalt als ik het goed begrijp). Dat is dus al een dwaling op zich, denk ik.
Je definitie van dwalingen deel ik zonder meer.
Over mijn persoonlijke situatie: er was geen leergeschil, en ook geen dwaling. Al had ik daar wel mijn zorgen, maar die heb ik nu ook. Toen had het wel meer met de prediking te maken, maar ik zou het zeker geen dwaling durven noemen.
Zoals altijd in discussies tussen jou en mij, zien we hier ook weer het verschil tussen een benadering van een kerkverband als geheel, en de plaatselijke situatie. Ik ben namelijk verhuisd, met als belangrijkste motief de huisvesting. Er zijn verschillende plaatsen langsgekomen, en ook andere kerkverbanden. Hier wil ik het even bij laten, zo in het openbaar.
Het gaat mij niet om ‘iets’.Jongere schreef:Het valt me op dat we toeschouwers geworden zijn. "De oudvaders preekten rijk" - "onze huidige predikanten preekten arm" - "dan kun je maar beter thuisblijven."
En ja er moet een biddende gemeente zijn. En ja, het gebed houdt ook ( en ik ben geen thuislezer) voor de thuislezer niet op. Is van fundamenteel belang.
Maar we moeten niet net doen of iedere thuislezer dat niet kent. En nee, ook thuislezer is uiteindelijk geen gezonde situatie.
Maar ik merk in onze gezindte ook dit: en dat zie je ook op het forum terug...
Namelijk; wanneer jij dwalingen constateert, dat ter sprake brengt, men dat niet wil horen ten gunste van de eenheid. M.a.w. Het blijft in stand. Of je wordt genegeerd en uiteindelijk hoor je dan ook niet meer bij die gemeente. Behalve dat je er lijfelijk aanwezig bent. Maar dat is dan wel een schijneenheid.
En ja dan heb je soms ook de verantwoording naar je gezin toe, denk ik.
En ja dan zal je in de eerste plaats niet thuis gaan lezen.
Maar als alle andere wegen afgesneden zijn...
Kan het wel eens anders liggen. ( nogmaals niet als idiaal of wat dan ook)
Ik denk dat we onze kerkelijke hoogmoed op dit punt wel eens zouden moeten laten varen.
@eilander : is prima, lijkt me ook niet de geschikte plek hiervoor...
Ik zou denken dat kerkelijke hoogmoed juist eerder leidt tot thuislezen...