Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
Eens met @Herman.
En die sombere pet leidt er dan toe dat je de levende prediking laat voor wat het is, en voor thuislezen gaat kiezen?Herman schreef:Het punt zit in het woordje alle.eilander schreef:]Ik snap niet waarom dit een valide argument kan zijn. Het is toch gewoon niet waar dat alle hedendaagse predikanten op dit punt een andere leer hebben dan de oudvaders?
Ik heb vandaag mijn sombere pet op. Als ik dan de 'alle hedendaagse predikanten' moet taxeren dan blijkt in de onderscheiden prediking van verschillende predikanten dat:
- zwaar eenzijdig de emotionele kant van de ellendekennis benadrukt wordt;
- de boodschap niet verder te komen dan uitleg zonder toepassing;
- de naam van Jezus niet genoemd te worden;
- het bevel van bekering en geloof ontbreekt;
- maar één stuk van de drie stukken naar voren komt;
- er wel sprake is van de afsterving van de mens, maar geen opstandig van de nieuwe mens;
- de doodstaat van de mens geen praktische toepassing kent;
- het komen tot Jezus Christus wordt afgewezen als arminiaans;
- een blijmoedige geloof wordt voorgestaan zonder de schaduwkant van de aanvechting.
- er opgeroepen wordt tot deugdzaam leven buiten de radicaliteit van de bekering om.
Enz enz.
Alle genoemde aandachtsstreepjes kan je onder eenzijdigheid scharen en daarmee onder leeronzuiverheid.
Dan gaat mijn hart toch uit naar de oudvaders die de tijd hebben verduurd.
Ik ben ook een liefhebber van de oudvaders, maar wijs thuislezen radicaal af.
Maar dan blijft de vraag nog steeds, is een van genoemde punten, of anderen, een reden om thuis te gaan lezen?Herman schreef:Het punt zit in het woordje alle.eilander schreef:]Ik snap niet waarom dit een valide argument kan zijn. Het is toch gewoon niet waar dat alle hedendaagse predikanten op dit punt een andere leer hebben dan de oudvaders?
Ik heb vandaag mijn sombere pet op. Als ik dan de 'alle hedendaagse predikanten' moet taxeren dan blijkt in de onderscheiden prediking van verschillende predikanten dat:
- er wel sprake is van de afsterving van de mens, maar geen opstandig van de nieuwe mens;
- een blijmoedige geloof wordt voorgestaan zonder de schaduwkant van de aanvechting.
- er opgeroepen wordt tot deugdzaam leven buiten de radicaliteit van de bekering om.
Enz enz.
Alle genoemde aandachtsstreepjes kan je onder eenzijdigheid scharen en daarmee onder leeronzuiverheid.
Natuurlijk is het leeronzuiverheid, natuurlijk zijn er dwalingen (ook onder oudvaders overigens).
Maar dit zal wel per persoon verschillen. Ik zou nog eerder naar een NGK gaan als er geen andere mogelijkheid is, dan thuis te gaan lezen, en een ander gaat al thuislezen als er een leerverschil is zoals tussen GG en GGIN.
Wat ik mij afvraag: zijn de oudvaders waarvan we nu nog preken hebben een evenwichtige afspiegeling van de prediking van toen, of is alleen het 'beste' bewaard.
Ook nu hoor ik binnen de Ger. Gem. genoeg preken die niet aan de streepjes van Herman voldoen. Als die bewaard blijven en de rest niet, dan oordeelt men over een heleboel jaar ook anders over de prediking van nu.
Ook nu hoor ik binnen de Ger. Gem. genoeg preken die niet aan de streepjes van Herman voldoen. Als die bewaard blijven en de rest niet, dan oordeelt men over een heleboel jaar ook anders over de prediking van nu.
- Niet meer zo actief -
de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.

- Wandelende
- Inactief
Dan herken je dwalingen niet?emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
(~)
Alleseter is dan de juiste term toch?emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
- Niet meer zo actief -
Zit je nou alleen een beetje te rellen? Dit kan toch niemand serieus nemen!emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
Dat zei ds Moerkerken ook.eilander schreef:Zit je nou alleen een beetje te rellen? Dit kan toch niemand serieus nemen!emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
Ik kan me toch vele preken van levende GG dominees herinneren die zeker niet voldoen aan jou lijstje.Herman schreef:Het punt zit in het woordje alle.eilander schreef:]Ik snap niet waarom dit een valide argument kan zijn. Het is toch gewoon niet waar dat alle hedendaagse predikanten op dit punt een andere leer hebben dan de oudvaders?
Enz enz.
Ik zou zeggen: luister er een paar op prekenweb.
Dat is niet zo. Zolang predikanten dicht bij de bijbeltekst blijven, kan een Arminiaan en misschien ook een hypercalvinist een bijbelse preek houden. Maar de kans dat een hypercalvinist een rechtzinnige preek houdt, lijkt me toch kleiner. Want in de verkondiging van het evangelie hoeft tussen een remonstrant en een gereformeerde geen verschil te zitten. De verschillen zitten hem in de besluiten van God. In de prediking gaat het echter om de geopenbaarde dingen.Wandelende schreef:Dan herken je dwalingen niet?emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
Ik lees toch in de vijf artikelen tegen de remonstranten nog wel wat meer dwalingen bestreden dan alleen deze. Dat heeft alles met de prediking te maken. Maar volgens gaat dit nergens over, tenzij @emigrant met concrete voorbeelden komt. Eerlijk gezegd vraag ik me af of het wel serieus is.DDD schreef:Dat is niet zo. Zolang predikanten dicht bij de bijbeltekst blijven, kan een Arminiaan en misschien ook een hypercalvinist een bijbelse preek houden. Maar de kans dat een hypercalvinist een rechtzinnige preek houdt, lijkt me toch kleiner. Want in de verkondiging van het evangelie hoeft tussen een remonstrant en een gereformeerde geen verschil te zitten. De verschillen zitten hem in de besluiten van God. In de prediking gaat het echter om de geopenbaarde dingen.Wandelende schreef:Dan herken je dwalingen niet?emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
Dit valt me op!refo schreef:Dat zei ds Moerkerken ook.eilander schreef:Zit je nou alleen een beetje te rellen? Dit kan toch niemand serieus nemen!emigrant schreef:de preken van Remonstranten uit de zeventiende eeuw, als je ze kan vinden, zijn zeer de moeite waard en zouden zo anno 2018 in een Oud Gereformeerde gemeente uitgesproken kunnen zijn zonder dat iemand er een dwaling in vond.
Een oude vriend, die nu naar we mogen geloven, de strijd te boven is, merkte ditzelfde ook op.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?
@JCRyle, ik ben nog benieuwd naar je reactie hierop.eilander schreef:Een magere onderbouwing, zeg je. Ik heb twee bijbelteksten en twee belijdenisgeschriften aangehaald. Als ik het goed zie, is jouw visie niet onderbouwd met Schriftgegevens maar uitsluitend met de zekerheid dat God het wil zegenen.JCRyle schreef:Persoonlijk vind ik het een magere onderbouwing van je stellige uitspraak dat thuislezen zonde is, maar het is een legitieme gedachte. Dat zal ik zeker niet ontkennen, al neem ik hem niet voor mijn rekening. Laat we voorop stellen dat thuislezen een noodoplossing dient te zijn. Ook al kan je in een ogenschijnlijk kerkelijke omgeving wonen, dan nog kan het een noodoplossing zijn. Wij hebben ons verre te houden van on-schriftuurlijke prediking zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Zeker als men zich daarin volhardt. Dan rest in mijn ogen op grond van Gods Woord en in lijn van onze belijdenis niets anders dan zich vrij te maken van een zielsmisleidende leer. En in dat licht is voor mij thuislezen een middel om onder het Woord te komen in biddende afhankelijkheid. En ik weet zeker dat God daar Zijn zegen aan wilt verbinden.eilander schreef:Eerst even goed definiëren, voor er misverstanden ontstaan: als het gaat over thuislezen als zonde, bedoel ik het in die gevallen dat iemand vrijwillig kiest om ergens te wonen waar Gods Woord niet gebracht wordt en dus 'noodgedwongen' thuis een preek gaat lezen. Of in een plaats woont waar wel Bijbelgetrouwe prediking is, maar dat iemand zich niet kan verenigen met die gemeenten, om wat voor reden dan ook.JCRyle schreef:Zou je wellicht nader willen uitleggen waarom je thuislezen een zonde noemt?
Als iemand in dat soort gevallen kiest om thuis structureel 'kerk' te gaan houden, en dus niet meer 's zondags naar de kerk gaat in de eigen gemeente, dan noem ik dat zonde.
De bijbelteksten en de gedeelten uit de belijdenisgeschriften die ik aanhaalde, zijn daarvoor de onderbouwing.
Mag ik vragen waaraan die zekerheid ontleend is?