Hoe we de drie Personen ook scheiden, het is een dwaling en eigenlijk godslasterlijk!
God is een Drie-Enig wezen. Voor ons mensen niet te doorgronden. Onlangs hoorde ik nog dat we eerst leren dat we tegen God de Vader gezondigd hebben. Wij hebben echter tegen een Drie-Enig God gezondigd en dus tegen alle drie Personen. Toch onderscheidt de Schrift ook bv. het zondigen tegen God de Heilige Geest. Dit betekent niet dat we dan álleen zondigen tegen de Heilige Geest, maar tegen Zijn werk. Wie in Christus met God verzoend is, heeft de Vader gezien en mag zijn of haar gebed aanheffen met 'Abba, Vader'. Ook mag hij of zij bidden of de Heilige Geest met Hem of haar wil bidden in onuitsprekelijke zuchtingen'.
Zo mag dus de christen bidden en moet hij of zij zich verre houden van uitspraken als 'ik was met een twee-enig God verzoend'. Laten we deze mensen die deze dwaling uit onkunde aanhangen, in alle liefde wijzen op de juiste bijbelse uitspraak in deze.
Groeten,
Kennis van de Vader, Zoon en H.Geest
- ndonselaar
- Contacteer:
Dan zegt men 'ik weet ook niet precies wat ik met die bijbelteksten aan moet, maar die en die (een geoefend kind van God) heeft het wel zo meegemaakt, hij zegt het zelf, '20 jaar nadat hij een betrekking kreeg op Christus heeft hij pas kennis aan de Vader gekregen'. Nou, dan voel je je als jonge kerel echt een onwetende sufferd.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Hoe kan dat nou Pim, met de drie Schriftgedeelten die je aan het begin aangehaald hebt, eindigt toch de meeste tegenspraak? (Joh. 8,14 en 1 Joh1)
Ik hoop dat het slechts een spraakverwarring is; het brengt iig wel verwarring!
Pim, je moet "Vreugde in God" van ds. P. de Vries eens lezen.
Ds. P. de Vries
Over de leer van de Drie-eenheid. Het diepste wezen van het christelijk geloof is vreugde over de vergeving van zonden en de verzoening met God, een vreugde in God Zelf. In deze studie laat de auteur zien hoezeer deze vreugde verbonden is met de belijdenis van de Drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest. 347 blz.
paperback
€. 24.95 Bestel nr: 58294307

Groeten,
Matthijs
Ds. P. de Vries
Over de leer van de Drie-eenheid. Het diepste wezen van het christelijk geloof is vreugde over de vergeving van zonden en de verzoening met God, een vreugde in God Zelf. In deze studie laat de auteur zien hoezeer deze vreugde verbonden is met de belijdenis van de Drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest. 347 blz.
paperback
€. 24.95 Bestel nr: 58294307

Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Pim het zal w.s. te maken hebben met de standenleer en de uitspraak de weg van de Borg is de weg van de kerk. Pinksteren komt immers het laatst.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
N.a.v. de preek van gisterenmiddag heb ik de indruk dat het samenhangt met de opvatting dat de weg van de discipelen de weg van de Kerk is. De discipelen die jaren met Christus geleefd hebben, maar nog niets van de Vader kenden. Ze waren wel met Christus maar leefden nog niet door Christus.
In mijn optiek zijn er zeker wel parallelen, lessen en vertroostingen uit het leven van de discipelen te halen, maar wordt van een uitzondering (mensen die nog voor de heilsfeiten stonden) een regel gemaakt.
Hoe is de opvatting daaromtrent hier? Is de weg van de discipelen de weg van de Kerk?
In mijn optiek zijn er zeker wel parallelen, lessen en vertroostingen uit het leven van de discipelen te halen, maar wordt van een uitzondering (mensen die nog voor de heilsfeiten stonden) een regel gemaakt.
Hoe is de opvatting daaromtrent hier? Is de weg van de discipelen de weg van de Kerk?
Natuurlijk is er een onderscheiden kennen van Christus, God de Vader, en de Heilige Geest (in die volgorde).
Zegt Jezus Zelf niet dat we alleen tot de Vader kunnen komen door Hem? Dus eerst Jezus. Er is wel kennis van God als vertoornd Rechter, voor de kennis van Jezus. Maar men gaat pas Abba Vader zeggen, als de vrijspraak geklonken heeft. Dat is een nadere weldaad. En de verzegeling met de Heilige Geest is een zaak waar de meesten voor staan. Ds. Van Reenen schrijft erover in het voorwoord van zijn boek over Ruth. Lees het maar eens na! Ook in Romeinen 8 vind je er iets van.
Typisch gemeente theologie die pas sinds begin 20e eeuw is opgekomen?
De groeten.
De bekende en geliefde Engelse puritein Thomas Goodwin schreef al, aangaande de Heilige Geest: Hij is de eerste Persoon die gaat werken in een zondaar, maar de laatste die als Persoon gekend wordt.
Schriftuurlijke bevinding.
Zegt Jezus Zelf niet dat we alleen tot de Vader kunnen komen door Hem? Dus eerst Jezus. Er is wel kennis van God als vertoornd Rechter, voor de kennis van Jezus. Maar men gaat pas Abba Vader zeggen, als de vrijspraak geklonken heeft. Dat is een nadere weldaad. En de verzegeling met de Heilige Geest is een zaak waar de meesten voor staan. Ds. Van Reenen schrijft erover in het voorwoord van zijn boek over Ruth. Lees het maar eens na! Ook in Romeinen 8 vind je er iets van.
Typisch gemeente theologie die pas sinds begin 20e eeuw is opgekomen?
De groeten.
De bekende en geliefde Engelse puritein Thomas Goodwin schreef al, aangaande de Heilige Geest: Hij is de eerste Persoon die gaat werken in een zondaar, maar de laatste die als Persoon gekend wordt.
Schriftuurlijke bevinding.