Met deze uitleg kunnen we dus zeggen dat we onder de wet zijn, maar ook dat we vrij van de wet zijn.
Met alle respect, maar ik vind deze zin typerend. Het is een uitleg die het mogelijk maakt om de wet te houden, terwijl het NT zo duidelijk het vrij zijn van de wet predikt.
Omdat de morele wet gegeven is tot het bestzijn van de mens en zijn naaste, omvat de wet van Christus ook de inhoud van de 10 geboden.
1. jij houdt de 10 geboden niet. Jij houdt nml de 7e dag niet. En Jezus zelf zegt dat er geen tittel nog jota aan de wet veranderd mag worden. Laat staan een heel woord. Overigens geeft Paulus in zijn brieven al aan dat de sabbath meer een symbool was (schaduw) dan iets waar schristenen zich nu nog druk over moeten maken.
2. Uit welk bijbelgedeelte haal je dat? Dat de 10 geboden bij de 'morele wet' van Christus horen? Wat overigens wel het geval is, erken ik, is dat de 2e tafel van de wet (en grootdeels de 1e) automatisch gehouden worden door het liefdesgebod. Wie in liefde leeft dood niet, wie in liefde leeft pleegt geen overspel, etc. etc.
Maar goed, ik hou ook delen van de Duitse wet (daar mag je ook niet doden) maar toch ben ik geen duitser, en heb ik niets met hun wet te maken.
Het verschil zit hem in de geest van de wet, gelovigen moeten de wet niet houden omdat het moet, maar om daarmee hun liefde en dankbaarheid jegens Christus te bewijzen.
Ik begrijp de goede bedoeling, maar volgens Paulus is de wet niet bruikbaar om iemand die vleselijk verkocht is onder de zonde te sturen. Wat ten goede is wordt ons zondare ten kwade. Je kent het wel.
Maar er is een wet! Een hele strenge! Dat roep ik altijd tegen de evo's en de 'afglijdende'. Sommige denken zich vrij te maken van elke wet. Maar er is een wet! De wet van Christus, of de wetl van de Heilige Geest.
De wet die God ons in ons hart schrijft. De bergrede geeft een kleinen blik op die wet, niet alleen niet doden, ook niet uitschelden. etc.
De wet waaronder ik leef is zwaarder dan de thora.
Maar de kracht die in mij is, de Heilige Geest, is sterker dan ik ben. En ik hoop dat Hij elke dag sterker wordt in mij.