Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
We hoorden dat onze dominee ook ziek is. Hij heeft 2e kerstdag nog gepreekt ik heb toen niets gememerkt. ´s Middags moest hij ´wegens ziekte´ verstek laten gaan bij het kerstfeest voor de kinderen. We zullen hopen dat het niet ernstig is. Het zou ook een ´griep´ kunnen zijn, als ik zo vanavond lees dat de griep epidemische vormen heeft aangenomen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Inderdaad.Delftenaar schreef:In het theoretische geval dat ds. een beroep naar een andere gemeente binnen dezelfde classis had aangenomen: is zo'n acte dan niet nodig omdat ds. predikant binnen dezelfde classis blijft?
Dat zo'n akte nodig was in 1619 kan ik begrijpen: mogelijk kende niemand in de classis de beroepen predikant. Maar om nu nog zo'n bloempje van Catharina te handhaven, lijkt me onnodige bureaurecreatie.
Anderzijds: als schuldbelijdenis gevraagd wordt, doe je dat toch?
Klopt als je niet zeker weet wie het is en wat hij heeft wordt er voor de dienst een raadseltje opgegeven en hiermee een kooi met vogelssamanthi schreef:Jeschurun schreef:Diagnose vind ik privé. Gezondheidsklachten (met daarbij de mate van ernstigheid) lijkt me wel wijs om te communiceren. Op de manier hoe het nu ging wordt het geruchtencircuit opgestart.
geopend
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Helemaal mee eens. Maar zolang een heel kerkverband volgzaam mee blijft hobbelen zal dit niet veranderen.
-
Ik begrijp de meerwaarde van wéér een artikel niet. Het is ook mijn overtuiging dat het Curatorium niet onfeilbaar is en ik ben ook van mening dat er een psychologisch onderzoek zou moeten zijn vóórdat iemand toegelaten wordt, maar het is een Bijbelse gedachte (zie de brieven van Paulus) om kerkleiders een grondig onderzoek te laten doen om te voorkomen dat mensen indringen.Nasrani schreef:https://cip.nl/66105-waarom-ik-bezorgd- ... -gemeenten
Vanuit het verleden weten we welke mensen geweigerd zijn en wat er van hen is geworden. Dat bewijst hoe goed het is dat er een Curatorium is en dat een attest niet altijd doorslaggevend moet zijn. Voor een kerkenraad is het soms lastig om iemand geen attest te geven, hoewel dat natuurlijk minder pijnlijk is dan dat iemand door het Curatorium geweigerd wordt.
Normaal verschijnen zulke artikelen tijdens de de grote curatoriumdagen. Ik snap wel, na Ridderkerk en Kruiningen, dat er nu weer eens zo’n schrijfseltje online wordt gegooid.
Ik ben wel voor controle bij de poort, maar dat zou inderdaad meer moeten zijn dan een 20 min. gesprek.
Al zorgt betere controle niet automatisch voor 0 conflicten en 0 scheuringen. Bij de CGK, PKN en HHK komt dat ook zo vaak voor, zie de afgelopen +- 10 jaar. Alleen is het bij de Gergem een opeenstapeling in één jaar na jaren rust en dan valt het meer op.
Ik ben wel voor controle bij de poort, maar dat zou inderdaad meer moeten zijn dan een 20 min. gesprek.
Al zorgt betere controle niet automatisch voor 0 conflicten en 0 scheuringen. Bij de CGK, PKN en HHK komt dat ook zo vaak voor, zie de afgelopen +- 10 jaar. Alleen is het bij de Gergem een opeenstapeling in één jaar na jaren rust en dan valt het meer op.
Blijkbaar ontstaat er steeds meer 'onrust' binnen het kerkverband bij de leden wat naar buiten komt, althans zo vat ik het op.Refoforum2017 schreef:Ik begrijp de meerwaarde van wéér een artikel niet. Het is ook mijn overtuiging dat het Curatorium niet onfeilbaar is en ik ben ook van mening dat er een psychologisch onderzoek zou moeten zijn vóórdat iemand toegelaten wordt, maar het is een Bijbelse gedachte (zie de brieven van Paulus) om kerkleiders een grondig onderzoek te laten doen om te voorkomen dat mensen indringen.Nasrani schreef:https://cip.nl/66105-waarom-ik-bezorgd- ... -gemeenten
Overigens zegt de schrijver helemaal niet dat er geen grondig onderzoek nodig is. Hij pleit juist voor verandering en het nemen van meer tijd. Zoals ds. C. Harinck al eens heeft aangeven en wat S.D. Post ook al een keer in het RD heeft geschreven.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
- Wandelende
- Inactief
Ik vraag me al jarenlang af waarom we binnen de Gereformeerde Gemeenten dit gebruik kennen.
Binnen de wereldkerk is dit niet echt een gebruikelijke procedure, dacht ik zo.
Ook de geschiedenis van de Vaderlands kerk leert ons anders dan het handhaven van een Curatorium aan het begin van een opleiding.
Zonder te willen twijfelen aan de goede en getrouwe arbeid van de broeders binnen het Curatorium is het misschien nodig eens na te denken over een update ervan.
Ook de geschiedenis van de Vaderlands kerk leert ons anders dan het handhaven van een Curatorium aan het begin van een opleiding.
Zonder te willen twijfelen aan de goede en getrouwe arbeid van de broeders binnen het Curatorium is het misschien nodig eens na te denken over een update ervan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezinning is zeker nodig. Maar ik ben bang dat dat helaas teveel gevraagd is. Dat zie je ook nu weer aan de reactie van ds van Eckeveld.
En de schrijver zelf is nu ook klaar. Die hoeft natuurlijk nooit meer een attest aan te vragen.
Want nu treedt het bekende INE proces in. Het proces dat door de leiding ingezet wordt als je kritiek uit binnen de Gereformeerde gemeenten: Isoleren, Negeren en Elimineren.
En de schrijver zelf is nu ook klaar. Die hoeft natuurlijk nooit meer een attest aan te vragen.
Want nu treedt het bekende INE proces in. Het proces dat door de leiding ingezet wordt als je kritiek uit binnen de Gereformeerde gemeenten: Isoleren, Negeren en Elimineren.
Wellicht kun je deze uitspraak voorzien van onderbouwing? En dan met name dat dit proces wordt ingezet, dus als bewuste actie.keesjanm schreef:Bezinning is zeker nodig. Maar ik ben bang dat dat helaas teveel gevraagd is. Dat zie je ook nu weer aan de reactie van ds van Eckeveld.
- Niet meer zo actief -
Je kan dit ook van toepassing maken op het jaarlijks curatorium-bashen wat plaatsvindt.keesjanm schreef:Bezinning is zeker nodig. Maar ik ben bang dat dat helaas teveel gevraagd is. Dat zie je ook nu weer aan de reactie van ds van Eckeveld.
Eens. Met de kanttekening erbij dat dit niet alleen in de Gereformeerde Gemeente speelt.keesjanm schreef:Want nu treedt het bekende INE proces in. Het proces dat door de leiding ingezet wordt als je kritiek uit binnen de Gereformeerde gemeenten: Isoleren, Negeren en Elimineren.
Ik begrijp dit standpunt niet helemaal.. Wil je dan een situatie zoals binnen de PKN en HHK? Dat iedereen met maar een bepaalde begeerte tot het predikambt kan komen? Is iedereen in staat om een Goddelijke roeping te onderscheiden van een menselijke begeerte? Gaat dat heilzaam zijn voor de kerk? En dan in het bijzonder voor de Kerk?Mistig schreef:Ik vraag me al jarenlang af waarom we binnen de Gereformeerde Gemeenten dit gebruik kennen.
Ik beluisterde pas nog een gedateerde preek van ds P Blok, waarin hij z'n beklag deed aangaande het toen al ruime toelatingsbeleid van het curatorium. Mensen op de kansel die de zaken niet weten te onderscheiden, en dat vanwege de nood van het predikanten tekort.