Onze valuta is net zo goed een munt waar wij een bepaalde waarde aan geven, zonder dat daar altijd 'fysieke' waarde tegenover staat. Als jij in jouw economieles hebt uitgelegd dat er iets tegenover staat, dan heb je vast en zeker ook uitgelegd dat banken zelf geld creëren dat in het geld niet bestaat, of niet? Of dacht je dat achter iedere uitgeleende euro ook werkelijk iets 'fysieks' zit? De 'harde valuta' waar wij ons vertrouwen aan hebben gegeven, bestaat voor een groot deel ook uit 'luchtgeld'.Auto schreef:Inderdaad. Ik heb vorige week in een soort van economieles uitgelegd wat er tegenover valuta, grondstoffen en aandelen staat en ze zelf proberen laten uit te vinden wat staat er tegenover de bitcoin. ........ Conclusie van een puber: bitcoin is beter, want die reguleert zichzelf ... aaaaarghhhhh. Ik had hem bijna voor straf Adam Smith laten overschrijven .....samanthi schreef:Gelukkig hoor ik mijn kinderen er niet over, we hebben geprobeerd om te leren dat er meer is dan geld en dat geld wel makkelijk is maar dat je je geluk toch ergens anders uit moet halen, ook als iets te mooi om waar te zijn lijkt, is het ook te mooi om waar te zijn.
Ooit heeft mijn zwager het eens gehad over geld inleggen wat verdubbeld werd, maar daar hebben we hem gelukkig van af kunnen praten, het stortte niet lang daarna in elkaar.
Hier in het winkelcentrum stond een groot rad van avontuur, een man zei dat ik er aan mocht draaien voor een lot van de staatsloterij, ik zei dat ik gelukkig was hoe ik was, dat snapte ze echt niet.
Ik deel het met Mara Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Dat betekend niet dat als je zaken goed gaan je dan meteen zondig bent, maar wel wat je er mee doet en waat het met jezelf doet.
Het is moeilijk om met het minimum te leven, maar ook om rijk te zijn.
En dat kon Adam Smith niet bedenken, aangezien er in de tijd van Adam Smith nog geen digitale wereld was waardoor banken geld konden creëren dat in werkelijkheid helemaal niet bestaat.
Laat duidelijk zijn dat ik veel meer vertrouwen heb ik ons bankensysteem, dan in de cryptomunten. Alleen zou het mij niets verbazen dat jouw leerling in dit geval voor een groot deel meer gelijk heeft dan de economiedocent voor de klas.