Dat is een interessante vraag. In het licht van het gewraakte citaat, ben ik geneigd positief op te reageren. Ik vind sowieso dat een preek sterk opknapt als veelvuldig uit de Schrift wordt geciteerd. Aan de andere kant leven we in een tijd, dat de Tale Kanaäns niet meer begrepen wordt. Omdat de beeldspraak zo overvloedig gebruikt wordt en daarmee geheel los is komen te staan van de betekenis, moet het woord ook uitgelegd worden. Daarbij ben ik niet tegen het voorbeelden. (Maar wel tegen extremiteiten).Posthoorn schreef:Mag een predikant straks alleen nog maar Bijbelteksten citeren?
Ik denk dat het heel juist is om erop te attenderen dat de kleine kinderen al kleine zondaren zijn. Wat is er mis mee om dat met een bepaald beeld te benadrukken? Dat doet toch niets af aan de belofte van het Evangelie? Sterker, juist voor zulken is het Evangelie bedoeld.
De uitspraak vind ik over de grens van het betamelijke. Daarom zal ik daarin gewoon niet mee willen gaan en zelfs geen begrip voor het gebruik willen opbrengen. Dat neemt niet weg dat ik (eerder in de topic al gesteld) de vraag heb gesteld, hoe verwoord je het dan wel? En daarbij verwees naar de openingszinnen van het klassieke formulier.