Versch.opvattingen van Bijbelteksten!

marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Je moet de Bijbel serieus nemen, en volgens die lijn leven!

Maar het is zooo moeilijk met de wereld om ons heen. Hoe geef je er invulling aan? dat is zo lastig.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door RK-Gast
Oorspronkelijk gepost door EgbertIk hoorde zondag dat we Gods Woord én de praktijk der Godzaligheid moeten volgen. Dus dan weet je het.
Misschien een domme vraag: maar wat wordt bedoeld met de 'de praktijk der Godzaligheid'?

Als ik in de Bijbel lees dan kan vandaag een bepaald vers heel anders op me overkomen (tot me spreken) dan dat datzelfde vers twee maanden geleden tot me sprak.
Ik denk dat God vaak door Zijn Woord rechtstreeks tot ons spreekt. Laat Hij me vandaag een tekst letterlijk nemen zodat ik daar vandaag en nu mee aan de slag kan ... andermaal zal Hij me diezelfde tekst minder letterlijk laten nemen en kan ik er op een andere manier mee aan de slag.

RK-Gast
Praktijk der godzaligheid is m.i. hoe godsvolk er over denkt
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
england

Bericht door england »

Ja, Maar Egbert, Gods volk, dat is nog al wat! Gods volk in de GG, in de GGiN, in de hervormde kerk, bij de pinksterbroeders etc etc...nogal een rekbaar begrip...

JA, ik geef toe dat het in het gewaad tot uiting komt, maar mijn Bijbel zegt niks over het feit dta het dan dus diep donker zwart moet zijn...wel dat het eerbaar moet zijn, en eenvoudig.. Dus wat te denken van mensen die met een lang gezicht in het zwart komen, met een hoed van 200 gulden...? Is dta eenvoudig? Nee, maar het is wel erg goed, want het is zwart... Nou, geef mij m'n witte pinopet dan maar hoor! M'n geld kan ik wel beter besteden...

En ik denk inderdaad dat het erg cultuur bepaald is... Waar kunnen we uit de Bijbel op maken dat als iemand bekeerd wordt het voortaan verboden is te lachen?Of om opgewekt te zijn? Of omgroot te spreken van God?
Maar nee, je moet in het zwart, zo ernstig mogelijk kijken, en vooral afkeurend kijken als een kind te hard lacht, of in de kerk een snoepje laat vallen... In een keer mag je niet meer gewoon doen, je zelf zijn, nee, je moet je als een rouwklager gedragen, anders kan je bekering ook niet echt zijn...

Natuurlijk hou je rekening met anderen, maar moeten we dan tegen de Bijbel in gaan? Is de Bijbel niet de hoogste autoriteit? Is Gods Woord niet boven alles? Of staat er in de Bijbel dat of dat maar Gods volk leert het wel anders...met andere woorden, luister maar naar Gods volk, daar leer je meer van dan van de Bijbel...
Want ach ja, die Bijbel is al zo oud, dta was toen wel anders, toen hoefde je nog niet in het zwart en mocht je je verheugen in God mijn Zaligmaker, toen mocht je God nog groot maken...maar tegen woordig zijn het allemaal van die mensen die denken het altijd te hebben, en die denken dat je uit genade en door het geloof alleen zalig kan worden...Die denken dat in Christus alleen de zaligheid is, en dat de Bijbel alleen de Waarheid is...
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door RK-Gast
Oorspronkelijk gepost door EgbertIk hoorde zondag dat we Gods Woord én de praktijk der Godzaligheid moeten volgen. Dus dan weet je het.
Misschien een domme vraag: maar wat wordt bedoeld met de 'de praktijk der Godzaligheid'?

Als ik in de Bijbel lees dan kan vandaag een bepaald vers heel anders op me overkomen (tot me spreken) dan dat datzelfde vers twee maanden geleden tot me sprak.
Ik denk dat God vaak door Zijn Woord rechtstreeks tot ons spreekt. Laat Hij me vandaag een tekst letterlijk nemen zodat ik daar vandaag en nu mee aan de slag kan ... andermaal zal Hij me diezelfde tekst minder letterlijk laten nemen en kan ik er op een andere manier mee aan de slag.

RK-Gast
Praktijk der godzaligheid is m.i. hoe godsvolk er over denkt
nee, dat wordt er doorgaans niet mee bedoeld.
Er wordt mee bedoeld: zoals Gods Geest het Zijn volk leert.
england

Bericht door england »

Ik ook, Adrianus, alleen zou ik liever het uitwendige en zichtbare tussen haakjes zetten, immers die heiligmaking is ook een innerlijk iets nietwaar?

Anders krijg je van die mensen met gebod op gebod, regel op regel... Maar daar gaat de heiligmaking niet om in principe. Die is immers om Christus gelijkvormig te worden. En volgens mij liep Christus niet z'n hele leven in zak en as...Maar Hij verbreidde het Evangelie, en sprak van het oordeel en toonde liefde aan de uitgestotenen van de maatschappij, Hij at met hun, en sprak hun aan...
Ik heb wel eens het idee dat wij zo druk zijn met onze wetjes en regeltjes dat we vergeten dat er nog mensen om ons heen leven die buiten Christus zijn... Misschien is het beter om ons geld daar aan te besteden, dan aan een nieuw donker zwart mantelpak/enorme hoed (zodat degene die achter je zit in de kerk niks meer kan zien) etc etc
Egbert

Bericht door Egbert »

Maar ja wat er ook onder begrepen wordt, ik vond het geen goede uitdrukking. Het is níet Gods Woord én maar Gods Woord en na een paar dagen [Bij Wijze Van Spreken] komt de mening van mensen aan de beurt. De uitdrukking riekt mij te veel naar de traditie naast het Woord zetten.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Maar ja wat er ook onder begrepen wordt, ik vond het geen goede uitdrukking. Het is níet Gods Woord én maar Gods Woord en na een paar dagen [Bij Wijze Van Spreken] komt de mening van mensen aan de beurt. De uitdrukking riekt mij te veel naar de traditie naast het Woord zetten.
nee joh, het is Woord en Geest. En als je dan mijn definitie er bij legt, dan klopt het precies en is er niets mis met die uitdrukking!
Plaats reactie