Gemeenschap der heiligen

RK-Gast

Gemeenschap der heiligen

Bericht door RK-Gast »

Uit de Apostolische geloofsbelijdenis:
"Ik geloof in een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen"

Ook binnen de RK kerk onderschrijven wij de Apostolische geloofsbelijdenis (12 artikelen van geloof). Naar aanleiding van de reactie (in de draad bij Actueel over het overlijden van prinses Juliana) "bidden voor een overledene kan in mijn ogen niet" kwam bij mij de volgende vraag op:

Hoe zien jullie de gemeenschap der heiligen? Waaruit bestaat die gemeenschap?

'k hoop dat ik deze vraag in het goede mapje stel... anders hoor ik graag waar ik deze vraag wel stellen kan.

RK-gast
refo

Bericht door refo »

Wat wil je eigenlijk bidden? Of ze snel uit het vagevuur mag? Iets anders zou ik niet weten te bedenken. Niet dat ik überhaupt geloof dat zoiets als een vagevuur bestaat. Een overledene heeft zijn/haar eeuwige bestemming bereikt. Bidden heeft geen enkele zin.
RK-Gast

Bericht door RK-Gast »

Oorspronkelijk gepost door refo
Wat wil je eigenlijk bidden? Of ze snel uit het vagevuur mag? Iets anders zou ik niet weten te bedenken. Niet dat ik überhaupt geloof dat zoiets als een vagevuur bestaat. Een overledene heeft zijn/haar eeuwige bestemming bereikt. Bidden heeft geen enkele zin.
'k zou het fijn vinden als een serieuze vraag een serieus antwoord krijgen kan. Dat lijkt me zinvoller dan zonder motivatie te vertellen of bidden al dan niet zin heeft.

Dus herhaal ik m'n vraag nog maar even:

RK-gast
refo

Bericht door refo »

Als je nou eerst eens een aftrap geeft? je verbindt het zelf met het bidden voor Juliana. Ik zie niet wat dat ermee te maken heeft. Maar dat zal wel komen omdat jij RK bent en ik niet. Ik kan de hele gedachtensprong niet volgen. Misschien als je vertelt wat je konkreet zou moeten bidden in zo'n geval, dan kunnen wij/kan ik (misschien) een antwoord geven.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De gemeenschap der heiligen is:

- zorgen voor elkaar [oa diaconale zorg en bv. de ziekenzorg]
- één in het aanbidden van God
- één in het vieren van de tafel van de HEERE.

Deze eenheid kan alleen als er een éénheid in het geloof is. De eenheid in het geloof is de énige bron van de gemeenschap der heiligen.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De gemeenschap der heiligen is:

- zorgen voor elkaar [oa diaconale zorg en bv. de ziekenzorg]
- één in het aanbidden van God
- één in het vieren van de tafel van de HEERE.

Deze eenheid kan alleen als er een éénheid in het geloof is. De eenheid in het geloof is de énige bron van de gemeenschap der heiligen.

Groeten,
En om te voorkomen dat zo'n eenheid uit elkaar valt, hebben we bepaalde richtlijnen.

3 formulieren van enigheid
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
memento

Bericht door memento »

M.i. ligt de kern, het wezen van die eenheid, die gemeenschap, in het geloof. We zijn één in Christus. Dat betekend praktisch gezien dat we één zijn met de levende Kerk van alle tijden en plaatsen.

Deze gemeenschap dienen we uit te dragen in liefde jegens elkaar (elkaar = de heiligen), elkaar ondersteunen en helpen voor zoveel wij kunnen, zowel in geestelijke als in aardse zaken. In de praktijk zien we echter dat veel christenen langs elkaar heenleven, of elkaar soms zelfs geeneens accepteren als christen. Daarom is het goed altijd te blijven onthouden dat het wezen van de eenheid niet ligt in hoe wij met elkaar omgaan, maar in Christus.
bidden voor een overledene kan in mijn ogen niet
Bidden voor overledenen kan, zonder dat geloof in een vagevuur (tussenstation) of een verplaatsing van hel naar hemel nodig is.

Hiervoor zijn slechts twee aannames nodig (als het gaat om bidden voor de bekering van een overleden persoon):
1) De persoon in kwestie kán op het allerlaatste moment nog bekeerd zijn, of is dat al voor langere tijd (misschien onopgemerkt) geweest
2) God is tijdloos. Als God niet alleen bóven, maar ook búiten de tijd om 'leeft', dan betekend het dus dat alles 'tegelijk' gebeurt. In dat geval bestuurd God niet alleen het heden en de toekomst, maar ook het verleden, en kan Hij daarin ingrijpen.

Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke stelling, omdat het gevaar van doorslaan naar extreem relativisme erg groot is.

[Aangepast op 22/3/04 door memento]
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

vooraf: laat niemand dit negatief opvatten aub.

Ongeveer 2 weken geleden heb ik mij aangemeld op dit forum. Forumregels doorgelezen. Daar zie ik dat dit een forum is voor mensen met de gereformeerde belijdenis.

Laatste week zijn er volgens mij heel wat rkk-ers bijgekomen.
Prima, hoor.

Maar is het nu echt de bedoeling hier constant de aanval te openen of een fusie te promoten?

Wat moet ik hier mee aan?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
refo

Bericht door refo »

Ik snap nog steeds wat je nu concreet zou moeten bidden voor een overledene.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik snap nog steeds wat je nu concreet zou moeten bidden voor een overledene.
NIETS!! Bid voor jezelf!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
memento

Bericht door memento »

Adrianus, genoemde suggestie dat God búiten en bóven de tijd staat is bijbels goed te onderbouwen hoor. Denk aan de teksten dat 1000 jaar bij de Heere is als 1 dag, etc. Wat betreft het ingrijpen van God: Hij wekte Lazarus op uit de doden, Hij liet de zonnewijzer teruggaan, etc

Dus: de theorie is bijbels én filosofisch goed te verdedigen. Echter, het heeft nogal wat consequenties als je het gaat doortrekken naar het extreme, vandaar dat ik er een btje huiverig/terughoudend voor bent
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door memento
God is tijdloos. Als God niet alleen bóven, maar ook búiten de tijd om 'leeft', dan betekend het dus dat alles 'tegelijk' gebeurt. In dat geval bestuurd God niet alleen het heden en de toekomst, maar ook het verleden, en kan Hij daarin ingrijpen.
memento, hier schiet je volgens mij door. Duidelijk is toch dat we in dit leven (hier op aarde) een levend geloof moeten hebben, ons bekeren, wederomgeboren moeten zijn, wil het wel zijn voor de eeuwigheid?
memento

Bericht door memento »

Limosa, het is niet een stelling die ikzelf verdedig, het is alleen een mogelijke uitleg die RK (en ook sommige evangelische) filosofen en theologen gebruiken. Zelf heb ik me geen mening gevormd aangaande het vraagstuk God en tijd, omdat ik denk dat ons verstand daar té verduisterd voor is
Plaats reactie