Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ik was te gast. Ik ga geen voorstellen doen voor de liturgie. De kerkenraad en leden zijn mans genoeg om hun mening te geven hoor, daar twijfel ik niet aan. Ze waren al heel lange preken gewend, dat scheelt.
Ik heb dat nooit zo aan links of rechts gekoppeld, maar het klopt wel. Hoe gematigder een predikant, hoe meer aandacht voor de liturgie. Vandaar waarschijnlijk dat ik de voorzang ook vaak gezongen heb.
Ik had als het gaat om het aantal coupletten per kerkdienst altijd het simpele idee dat er een verband is met hoe graag iemand zichzelf hoort praten. De betreffende dominees zijn namelijk overwegend ook erg lang van stof én wijdlopig.
Het kan ook samenhangen met het gemiddelde zangtempo. In rechtse kerken wordt relatief langzamer gezongen en soms ook nog met enorme pauzes tussen de regels en complete tussenspelen tussen de coupletten. Op die manier kun je twee coupletten zingen waar een andere gemeente er vier kan zingen.
Ik heb dat nooit zo aan links of rechts gekoppeld, maar het klopt wel. Hoe gematigder een predikant, hoe meer aandacht voor de liturgie. Vandaar waarschijnlijk dat ik de voorzang ook vaak gezongen heb.
Ik had als het gaat om het aantal coupletten per kerkdienst altijd het simpele idee dat er een verband is met hoe graag iemand zichzelf hoort praten. De betreffende dominees zijn namelijk overwegend ook erg lang van stof én wijdlopig.
Het kan ook samenhangen met het gemiddelde zangtempo. In rechtse kerken wordt relatief langzamer gezongen en soms ook nog met enorme pauzes tussen de regels en complete tussenspelen tussen de coupletten. Op die manier kun je twee coupletten zingen waar een andere gemeente er vier kan zingen.
Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Wij hebben de voorzang tijdens de bevestigingsdienst ook al gezongen. Net als DDD was het voor mij niet vreemd om te zingen. Bij ds. Silfhout zongen we trouwens wel vaker niet bekende psalmen.DDD schreef:Ik heb de voorzang al tientallen keren in de GG gezongen. Ik overdrijf niet. Onder andere afgelopen zondag;-)Bona Fide schreef:Als ik me niet vergis werd deze zelfs gezongen tijdens de bevestigingsdienst van ds. Verschuure.Jantje schreef:De voorzang van Psalm 18 wordt toch wel bijna nooit ergens gezongen? Bijzonder dat dit nu wel gebeurde.Mistig schreef:Afgelopen zondagochtend hadden wij een leesdienst.
Er werd een preek van Ds. C. Sonnevelt gelezen over Zacheüs en Jezus.
Dit naar aanleiding van Lukas 19: 1-10.
In de middagdienst preekte Ds. Verschuure over het eerste deel van het antwoord van Zondag 1.
"Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS, eigen ben."
Psalmen die er deze dienst uitsprongen waren Psalm 68:10 (begin van de dienst) en Psalm 18:Voorzang (einde van de dienst).
Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
Het was trouwens een goede preek, afgezien dan van de lengte ervan. Ik vind het zelf erg jammer dat deze dominee erg weinig laat zingen. Maar hij heeft veel tijd nodig voor zijn preken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Begrijp ik het goed dat u te gast was in de gemeente van Capelle-MW?DDD schreef:Ik was te gast. Ik ga geen voorstellen doen voor de liturgie. De kerkenraad en leden zijn mans genoeg om hun mening te geven hoor, daar twijfel ik niet aan. Ze waren al heel lange preken gewend, dat scheelt.
Wat is de reden van enige onduidelijkheid?
Nu ik het terug lees is het inderdaad best duidelijk. Overigens hebben we de laatste zondagen misschien wel 100 bezoekers meer dan de laatste jaren. Zeker tijdens de middagdiensten valt het op. Dus u bent als gast helaas ook niet opgevallen denk ik zo.DDD schreef:Wat is de reden van enige onduidelijkheid?
En bovendien kom ik er regelmatig, dus zo opvallend zou het ook niet zijn. Maar dat geheel terzijde.
Laten we maar hopen dat er niet ineens allerlei mensen van elders instromen. Dat is nergens goed voor.
Laten we maar hopen dat er niet ineens allerlei mensen van elders instromen. Dat is nergens goed voor.
Hmm...iets wat goed is kan nooit te lang duren:). Mijn ervaring over 9 jaar Ds Verschuure is dat hij doorsnee genomen niks minder laat zingen dan de gemiddelde GG predikant. 1 of 2 versjes als startzang, 3 of 4 of soms 5 verzen bij de collectezang...in Scherpenzeel geven ze langdurig. 1 tot 2 verzen bij de tussenzang en 1 of 2 verzen bij de slotzang. Tussendoor spreekt hij enige woorden...DDD schreef:Ik heb de voorzang al tientallen keren in de GG gezongen. Ik overdrijf niet. Onder andere afgelopen zondag;-)Bona Fide schreef:Als ik me niet vergis werd deze zelfs gezongen tijdens de bevestigingsdienst van ds. Verschuure.Jantje schreef:De voorzang van Psalm 18 wordt toch wel bijna nooit ergens gezongen? Bijzonder dat dit nu wel gebeurde.Mistig schreef:Afgelopen zondagochtend hadden wij een leesdienst.
Er werd een preek van Ds. C. Sonnevelt gelezen over Zacheüs en Jezus.
Dit naar aanleiding van Lukas 19: 1-10.
In de middagdienst preekte Ds. Verschuure over het eerste deel van het antwoord van Zondag 1.
"Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS, eigen ben."
Psalmen die er deze dienst uitsprongen waren Psalm 68:10 (begin van de dienst) en Psalm 18:Voorzang (einde van de dienst).
Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
Het was trouwens een goede preek, afgezien dan van de lengte ervan. Ik vind het zelf erg jammer dat deze dominee erg weinig laat zingen. Maar hij heeft veel tijd nodig voor zijn preken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Een ander kan er juist wel op hopen, nietemin kan ik me jouw hoop enigszins voorstellen.DDD schreef:En bovendien kom ik er regelmatig, dus zo opvallend zou het ook niet zijn. Maar dat geheel terzijde.
Iets wat goed is, kan door zijn lengte in een matige prestatie veranderen. En dat geldt niet alleen bij een wedstrijd wie het eerste is. Het is niet zo dat een boek of krantenartikel of gedicht of preek beter wordt naarmate er meer herhaling in voorkomt en/of het langer is.pierre27 schreef:Hmm...iets wat goed is kan nooit te lang duren:). Mijn ervaring over 9 jaar Ds Verschuure is dat hij doorsnee genomen niks minder laat zingen dan de gemiddelde GG predikant. 1 of 2 versjes als startzang, 3 of 4 of soms 5 verzen bij de collectezang...in Scherpenzeel geven ze langdurig. 1 tot 2 verzen bij de tussenzang en 1 of 2 verzen bij de slotzang. Tussendoor spreekt hij enige woorden...
Deze keer liet dominee in ieder geval erg weinig zingen. Dat heb ik eerder ook meegemaakt, maar misschien waren dat incidenten. In ieder geval betrof het nu 6 coupletten, terwijl een gemiddelde predikant tenminste 7 tot 9 coupletten opgeeft. En ik vind eigenlijk alles minder dan 10 te weinig;-)
Iets te lang vinden is gewoon hoe je er tegenaan kijkt. Maar daar is al genoeg over gesproken in andere topics. Waarschijnlijk hadt hij o.a. jou veel te vertellen. Wat is de vrucht ervan?DDD schreef:Iets wat goed is, kan door zijn lengte in een matige prestatie veranderen. En dat geldt niet alleen bij een wedstrijd wie het eerste is. Het is niet zo dat een boek of krantenartikel of gedicht of preek beter wordt naarmate er meer herhaling in voorkomt en/of het langer is.pierre27 schreef:Hmm...iets wat goed is kan nooit te lang duren:). Mijn ervaring over 9 jaar Ds Verschuure is dat hij doorsnee genomen niks minder laat zingen dan de gemiddelde GG predikant. 1 of 2 versjes als startzang, 3 of 4 of soms 5 verzen bij de collectezang...in Scherpenzeel geven ze langdurig. 1 tot 2 verzen bij de tussenzang en 1 of 2 verzen bij de slotzang. Tussendoor spreekt hij enige woorden...
Deze keer liet dominee in ieder geval erg weinig zingen. Dat heb ik eerder ook meegemaakt, maar misschien waren dat incidenten. In ieder geval betrof het nu 6 coupletten, terwijl een gemiddelde predikant tenminste 7 tot 9 coupletten opgeeft. En ik vind eigenlijk alles minder dan 10 te weinig;-)
Ik heb niets nieuws gehoord. Maar wat de vrucht betreft, dat is meer wat voor in een persoonlijk gesprek, als je het niet erg vindt.
Helder antwoord. Jammer dat je niets nieuws gehoord hebt. Ik wens je van harte toe dat dit in je leven mag veranderen. Ik vond mooie woorden in deze psalm:DDD schreef:Ik heb niets nieuws gehoord. Maar wat de vrucht betreft, dat is meer wat voor in een persoonlijk gesprek, als je het niet erg vindt.
Des HEEREN wet nochtans
Verspreidt volmaakter glans,
Dewijl zij 't hart bekeert.
't Is Gods getuigenis,
Dat eeuwig zeker is,
En slechten wijsheid leert.
Wat Gods bevel ons zegt,
Vertoont ons 't heiligst recht,
En kan geen kwaad gedogen.
Zijn wil, die 't hart verheugt,
Eist zuiverheid en deugd,
Verlicht de duist're ogen.
Waar je allemaal over kunt zeuren zeg...
Psalmversjes turven en het dan presteren om er hele verhalen op een forum over te typen...
Het lijkt mij zonde van je tijd en energie om je daar druk om te maken en er ook nog eens aandacht op een forum voor te vragen. Maar uiteraard mag je zelf weten waar je tijd en energie in steekt.
Ik heb er al weer spijt van dat ik op de provocatie ben ingegaan.
Psalmversjes turven en het dan presteren om er hele verhalen op een forum over te typen...
Het lijkt mij zonde van je tijd en energie om je daar druk om te maken en er ook nog eens aandacht op een forum voor te vragen. Maar uiteraard mag je zelf weten waar je tijd en energie in steekt.
Ik heb er al weer spijt van dat ik op de provocatie ben ingegaan.
Kijk aan, daar was ik niet van op de hoogte. Ik zit ook nog niet zo lang op het forum en ben dus nog niet bekend met iedereen.DDD schreef:En bovendien kom ik er regelmatig, dus zo opvallend zou het ook niet zijn. Maar dat geheel terzijde.
Dit deel ik van harte. Het lijkt me niet de bedoeling Dat opeens de hele gemeente verandert.DDD schreef:Laten we maar hopen dat er niet ineens allerlei mensen van elders instromen. Dat is nergens goed voor.
Volgens mij is DDD meer dan zomaar een gast in deze gemeente. Afgelopen zomer moest hij opeens uit een ander tweetal kiezen tijdens de stemming op de ledenvergadering.Mistig schreef:
Begrijp ik het goed dat u te gast was in de gemeente van Capelle-MW?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk