Jantje schreef:
Verder vond ik het opmerkelijk dat in het merendeel van de Zeeuwse gemeenten gisteren gepreekt werd over de bede: 'U naam worde geheilgd' uit zondag 47, waarin ook staat: '... en dat Uw Naam om onzentwil niet gelasterd, maar veeleer geprezen worde.' Laten we dat ten allen tijde, als hoofdpunt houden boven alles. Zijn Naam moet de eer krijgen, dwars door alles heen! En in het bijzonder de scheuring is een voorbeeld van wat tégen het eren van Zijn Naam ingaat. Ds. Hoogerland schreef dat het 'hemeltergend' is. Immers, de reacties die er geplaatst worden op de artikelen van de regionale media, zijn daar indirect ook het gevolg van? Er wordt gezegd dat de wereld spot. En zeker, dat is waar. Maar als je de reacties leest, zijn het in de eerste plaats mensen van de éigen kerk die spotten met Gods Naam en Zijn kerk. En dát vind ik vele malen erger.
Dat er uit de catechismus wordt gepreekt is toch volgens de DKO. Artikel 66?
Bij ons, ook in Zeeland, is het de goede gewoonte om dit jaarlijks te doen. Dus nu is het week 47, dan is op zondag, HC zondag 47 aan de beurt en leren de kinderen op school ook een vraag van de desbetreffende zondag.
Nu dus 122.
Ik bedoelde meer dat het net zo moest zijn dat de ínhoud van die betreffende zondag nú juist nét aan de beurt was. Dat heeft ons wel wat te zeggen, niet?
Jantje schreef:
Verder vond ik het opmerkelijk dat in het merendeel van de Zeeuwse gemeenten gisteren gepreekt werd over de bede: 'U naam worde geheilgd' uit zondag 47, waarin ook staat: '... en dat Uw Naam om onzentwil niet gelasterd, maar veeleer geprezen worde.' Laten we dat ten allen tijde, als hoofdpunt houden boven alles. Zijn Naam moet de eer krijgen, dwars door alles heen! En in het bijzonder de scheuring is een voorbeeld van wat tégen het eren van Zijn Naam ingaat. Ds. Hoogerland schreef dat het 'hemeltergend' is. Immers, de reacties die er geplaatst worden op de artikelen van de regionale media, zijn daar indirect ook het gevolg van? Er wordt gezegd dat de wereld spot. En zeker, dat is waar. Maar als je de reacties leest, zijn het in de eerste plaats mensen van de éigen kerk die spotten met Gods Naam en Zijn kerk. En dát vind ik vele malen erger.
Dat er uit de catechismus wordt gepreekt is toch volgens de DKO. Artikel 66?
Bij ons, ook in Zeeland, is het de goede gewoonte om dit jaarlijks te doen. Dus nu is het week 47, dan is op zondag, HC zondag 47 aan de beurt en leren de kinderen op school ook een vraag van de desbetreffende zondag.
Nu dus 122.
Ik bedoelde meer dat het net zo moest zijn dat de ínhoud van die betreffende zondag nú juist nét aan de beurt was. Dat heeft ons wel wat te zeggen, niet?
Ja inderdaad, dat ben ik met je eens.
Dat zou overigens met meer 'beden' kunnen zijn.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Delftenaar schreef:Misschien dat er op termijn samenwerking gezocht kan worden met soortgelijke gemeenten (bv. in Sint-Philipsland) zodat er dan een soort "stroming" ontstaat onder de noemer "Federatie van vrije (oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)(b.v.)(i.o.)".
Ja, goed idee. Van der Meer en Bredeweg, goede combi.
Ja denk je dat deze ds. wel constructief samen kunnen werken?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
samanthi schreef:bedoel je de discussie of de gemeente in kruiningen
Ik bedoelde primair de discussie zoals die door sommigen hier gevoerd wordt.
Ik realiseer mij bij nader inzien dat ik toch ook indirect de situatie in Kruiningen op het oog had. Ik zou echter niet graag willen generaliseren! (Juist niet!)
Maar primair reageerde ik op de posting die ik quootte.
Luther schreef:In de kerkbode van de GG Rock Valley (USA) die zaterdag verscheen, stond een ledenvergadering aangekondigd. Ter verkiezing van een predikant heeft de kerkenraad als tweetal gesteld: ds. G. Bredeweg te Kruiningen en ds. A. Schot te Nunspeet....
Ik vind het overigens zorgelijk wanneer gemeenten een dominee op het tweetal zetten waar onenigheid rondom is. Dat duidt 1) op het nijpende, schrijnende predikantentekort en 2) het gaat niet altijd goed. Zie daarvan voorbeelden in ons eigen land.
Als buitenstaander bespeur ik tot op heden alleen maar uitgesproken hartstochten en verdriet van één zijde, namelijk die van de kerkenraad, classis en gemeente. Is het een vreemde gedachte dat die hartstochten van beide kanten toch voelbaar zouden moeten zijn?
Ik hoop namelijk dat dit wel zo is. Want een gescheurd blad heeft aan twee kanten een gescheurde rand. Aan beide kanten zichtbaar en voelbaar. Ik proef er in deze situatie nog weinig van.
Luther schreef:Toch zie ik langzamerhand wel een bepaalde lijn ontstaan...
Als je het hele conflict vanaf het begin overziet (wat er van naar buiten gekomen is, inclusief het vonnis van de rechtbank en de brieven van ds. Bredeweg en de kerkenraad van de GG Kruiningen) dan valt er de laatste dagen iets opmerkelijks op.
Tot afgelopen week waren alle ontwikkelingen in de richting van escalatie en nog grotere escalatie. Kennelijk is er voor beide partijen steeds reden geweest om richting de andere partij olie op het vuur te mikken. De kerkenraad en ds. Bredeweg vormden een gesloten front tegenover de classis en Jansen.
Kennelijk was dat gesloten front slechts schijn, en waren er intern meer ambtsdragers die de handelwijze van ds. Bredeweg niet steunden. Dat blijkt nu hij zich aan het kerkverband heeft onttrokken met een enkele gelijkgezinde ambtsdrager en wat geldschieters achter zich. De toon die vanaf dat moment vanuit de overgebleven kerkenraad wordt aangeslagen is direct anders. Er is sprake van ootmoed, van schuldbelijdenis, van de wil tot verzoening, en als reactie daarop is gelijk ook een constructieve houding bij Jansen te bemerken. In dezelfde geest zijn ook de berichten en de brief van de classis. Kortom: het lijkt erop als er sprake is van ontlading, nu ds. Bredeweg er niet meer tussen zit en men kennelijk vrij mag denken en op verzoening gericht mag zijn.
Dat geeft allemaal wel zeer te denken. Je hoopt natuurlijk niet dat het waar is, maar dit lijkt te wijzen op een zeer dominant optreden van de predikant in deze hele casus. Dat is direct ook een antwoord op wat @Anne naar voren brengt: Zou dit mogelijk Gods wil zijn? Ik ben geneigd om te zeggen: Nee Anne, de weg van ds. Bredeweg is niet Gods wil, hoeveel teksten hij daar ook bij aanhaalt. De woorden worden allemaal weersproken door de feiten. De argumenten die ds. Hoogerland in zijn bijzondere brief heeft aangedragen, zijn daarentegen zeer valide. Daarom is de weg die ds. Bredeweg nu gaat een heilloze weg van exclusivisme en het vastzitten in het eigen gelijk, zonder te willen buigen. Dat is niet de weg die de Heere ons wijst. Daarom lijkt me de oproep van de classis om zondag gewoon naar de GG Kruiningen te komen, ook helemaal terecht. (En helemaal eens met @huisman: dan zou het een wonder van Gods genade zijn als ds. Bredeweg zondag gewoon ook de oproep van de classis volgt en onder het gehoor van ds. De Heer zit.)
Dan heb je een geheel andere indruk dan mij.
Zou je kunnen toelichten, op welk punt mijn en jouw indruk uit elkaar gaan lopen? En zou je ook je eigen indruk willen delen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther schreef:Toch zie ik langzamerhand wel een bepaalde lijn ontstaan...
Als je het hele conflict vanaf het begin overziet (wat er van naar buiten gekomen is, inclusief het vonnis van de rechtbank en de brieven van ds. Bredeweg en de kerkenraad van de GG Kruiningen) dan valt er de laatste dagen iets opmerkelijks op.
Tot afgelopen week waren alle ontwikkelingen in de richting van escalatie en nog grotere escalatie. Kennelijk is er voor beide partijen steeds reden geweest om richting de andere partij olie op het vuur te mikken. De kerkenraad en ds. Bredeweg vormden een gesloten front tegenover de classis en Jansen.
Kennelijk was dat gesloten front slechts schijn, en waren er intern meer ambtsdragers die de handelwijze van ds. Bredeweg niet steunden. Dat blijkt nu hij zich aan het kerkverband heeft onttrokken met een enkele gelijkgezinde ambtsdrager en wat geldschieters achter zich. De toon die vanaf dat moment vanuit de overgebleven kerkenraad wordt aangeslagen is direct anders. Er is sprake van ootmoed, van schuldbelijdenis, van de wil tot verzoening, en als reactie daarop is gelijk ook een constructieve houding bij Jansen te bemerken. In dezelfde geest zijn ook de berichten en de brief van de classis. Kortom: het lijkt erop als er sprake is van ontlading, nu ds. Bredeweg er niet meer tussen zit en men kennelijk vrij mag denken en op verzoening gericht mag zijn.
Dat geeft allemaal wel zeer te denken. Je hoopt natuurlijk niet dat het waar is, maar dit lijkt te wijzen op een zeer dominant optreden van de predikant in deze hele casus. Dat is direct ook een antwoord op wat @Anne naar voren brengt: Zou dit mogelijk Gods wil zijn? Ik ben geneigd om te zeggen: Nee Anne, de weg van ds. Bredeweg is niet Gods wil, hoeveel teksten hij daar ook bij aanhaalt. De woorden worden allemaal weersproken door de feiten. De argumenten die ds. Hoogerland in zijn bijzondere brief heeft aangedragen, zijn daarentegen zeer valide. Daarom is de weg die ds. Bredeweg nu gaat een heilloze weg van exclusivisme en het vastzitten in het eigen gelijk, zonder te willen buigen. Dat is niet de weg die de Heere ons wijst. Daarom lijkt me de oproep van de classis om zondag gewoon naar de GG Kruiningen te komen, ook helemaal terecht. (En helemaal eens met @huisman: dan zou het een wonder van Gods genade zijn als ds. Bredeweg zondag gewoon ook de oproep van de classis volgt en onder het gehoor van ds. De Heer zit.)
Dan heb je een geheel andere indruk dan mij.
Taalkundig is dit onjuist. Volgens mij is bedoeld te zeggen: "Dan heb je een geheel andere indruk dan ik." Kan die indruk worden toegelicht? Hét tegendeel van de waarheid bestaat niet (er zijn ontelbaar veel tegenbeelden van de waarheid). Ofwel: voor mij is het nog niet duidelijk.
Intersante vraag is wel: mag je zoiets als kwestie Kruiningen ook duiden als kansloos projekt of projekt met kans op sucses (maakt me niet uit welke van de twee) of dat je dit helemaal niet langs deze lijnen mag bespreken. Omdat de kerk geen projekt van mensen is enzo.
habakuk schreef:Intersante (interessante) vraag is wel: mag je zoiets als kwestie Kruiningen ook duiden als kansloos projekt (project) of projekt (project) met kans op sucses (succes) (maakt me niet uit welke van de twee) of dat je dit helemaal niet langs deze lijnen mag bespreken. Omdat de kerk geen projekt (project) van mensen is enzo.
De vraag is wanneer het 'een project van mensen' is en wanneer niet...