Verwachte boeken theologie

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Mattheüs heb ik in een uitgave uit 1999, vertaald door Van Valen.
De hele verklaring?
Dat denk ik. Het is een boek van 255 pagina's.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:Mattheüs heb ik in een uitgave uit 1999, vertaald door Van Valen.
De hele verklaring?
Dat denk ik. Het is een boek van 255 pagina's.
O, dan weet ik dat niet meer. ;-)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Dit zijn de dagboeken.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn versie van Uitleggende gedachten over het evangelie van Mattheus is van 1863 (Höveker te Amsterdam) en heeft 505 blz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Vermoedelijk toch wel hetzelfde boek als de vertaling van Van Valen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

eilander schreef:Vermoedelijk toch wel hetzelfde boek als de vertaling van Van Valen.

Vermoed ik ook.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

De gedachten van J.C. Ryle mag ik graag erbij pakken w.b.t. de evangeliën. Zo rijk en inhoudsvol.
Ik lees het in het Engels, wat zeer goed te doen is!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Als alle RFers dit werk zouden lezen kregen wij vast een aangenaam gesprek.

Afbeelding
Theoretische-praktische godgeleerdheid - zes delen Petrus van Mastricht - Set van 6 delen.

Teken nu in op deze serie. Deel 1 verschijnt maart 2018. Complete werk van 6 delen is €195,-Deel 1 - De voorkennis van de godgeleerdheid - het geloof in God.Deel 2 - De werken van God - de zonde van de mens.Deel 3 - De verlossing door Christus.Deel 4 - De toepassing van de verlossing - de kerk.Deel 5 - De geschiedenis van de kerk.Deel 6 - De gehoorzaamheid aan de wet - de praktijk der Godzaligheid.
+

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:Mattheüs heb ik in een uitgave uit 1999, vertaald door Van Valen.
Mijn reactie is wat laat, maar had deze niet gezien....
Die bedoelde ik ja. Destijds zijn toen ook Markus en Lukas opnieuw uitgegeven dacht ik?
Dan kan ik er denk ik vanuit gaan dat deze uitgave van Mattheüs een herdruk van 1999 is.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door AnneRinke »

@huisman, op de serie van Petrus van Mastricht heb ik me ook ingetekend, ben heel benieuwd naar inhoud, jammer dat het nog wel even duurt voor alle delen verschijnen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Vagari »

Afbeelding
Dit boek vormt een hoogtepunt in de bijbeluitleg van de Vroege Kerk. Als geen ander weet Johannes Chrysostomus (344-407) de boodschap van het verhaal van Jozef (Gen. 37-47) dichtbij te brengen. Jozef vertrouwt op God, zonder zich af te vragen waar alle beproevingen voor moeten dienen. Hij geeft zich niet over aan zelfbeklag, hij beschuldigt God niet, maar hij steunt op Hem.

De vertaler van de preken, dr. M.A. van Willigen, promoveerde in 2008 op de preek over Jozef van Ambrosius van Milaan. De nu ontsloten preken van Chrysostomus vormen een waardevolle aanvulling op dit proefschrift en laten zien hoe veelzijdig de vroegchristelijke bijbeluitleg geweest is. Chrysostomus? preken behandelen een zeer actueel thema: Hoe moet een christen omgaan met schrijnend onrecht en grote tegenspoed? Moet hij dit vergelden, of moet hij dit vergeven? Wat vraagt God van de gelovige die als een rechtvaardige voor Zijn aangezicht wil leven?

In totaal zijn er vijf preken van Chrysostomus die helemaal over de geschiedenis van Jozef gaan. Ze zijn integraal vertaald en zorgvuldig toegelicht in deze unieke uitgave van de Stichting Bijbeluitleg Vroege Kerk.
Ik ben vooral benieuwd naar de vergelijking tussen Jozef en Christus als Leraar. (Vanwege de wijze manier waarop Jozef zijn broers iets leert voordat hij zich aan hen bekend maakt.) Kan iemand mij dit boek aanbevelen of zijn er nog andere (betere) tips? Ik twijfel namelijk over het zorgvuldig toegelichte deel.

PS Lijkt me trouwens ook hoogst actueel over dat omgaan met onrecht...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Vagari schreef:Afbeelding
Dit boek vormt een hoogtepunt in de bijbeluitleg van de Vroege Kerk. Als geen ander weet Johannes Chrysostomus (344-407) de boodschap van het verhaal van Jozef (Gen. 37-47) dichtbij te brengen. Jozef vertrouwt op God, zonder zich af te vragen waar alle beproevingen voor moeten dienen. Hij geeft zich niet over aan zelfbeklag, hij beschuldigt God niet, maar hij steunt op Hem.

De vertaler van de preken, dr. M.A. van Willigen, promoveerde in 2008 op de preek over Jozef van Ambrosius van Milaan. De nu ontsloten preken van Chrysostomus vormen een waardevolle aanvulling op dit proefschrift en laten zien hoe veelzijdig de vroegchristelijke bijbeluitleg geweest is. Chrysostomus? preken behandelen een zeer actueel thema: Hoe moet een christen omgaan met schrijnend onrecht en grote tegenspoed? Moet hij dit vergelden, of moet hij dit vergeven? Wat vraagt God van de gelovige die als een rechtvaardige voor Zijn aangezicht wil leven?

In totaal zijn er vijf preken van Chrysostomus die helemaal over de geschiedenis van Jozef gaan. Ze zijn integraal vertaald en zorgvuldig toegelicht in deze unieke uitgave van de Stichting Bijbeluitleg Vroege Kerk.
Ik ben vooral benieuwd naar de vergelijking tussen Jozef en Christus als Leraar. (Vanwege de wijze manier waarop Jozef zijn broers iets leert voordat hij zich aan hen bekend maakt.) Kan iemand mij dit boek aanbevelen of zijn er nog andere (betere) tips? Ik twijfel namelijk over het zorgvuldig toegelichte deel.

PS Lijkt me trouwens ook hoogst actueel over dat omgaan met onrecht...
Ingezien bij de boekhandel. Echt de moeite waard......juist ook door de zeer deskundige toelichting.
Heb ook de twee andere delen van dr M.A van Willigen gelezen (Christus volgen en Met Christus verbonden)
Deze boeken overtreffen veel andere “ veel van hetzelfde” uitgaven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Vagari »

huisman schreef: Ingezien bij de boekhandel. Echt de moeite waard......juist ook door de zeer deskundige toelichting.
Heb ook de twee andere delen van dr M.A van Willigen gelezen (Christus volgen en Met Christus verbonden)
Deze boeken overtreffen veel andere “ veel van hetzelfde” uitgaven.
Dank voor de reactie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Ik ben niet geheel overtuigd. De aangereikte gegevens zijn interessant. De verhaallijn en verteltrant moeilijk. Ik heb het dan over de uitgave 'doop en avondmaal in de vroege kerk'.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Ik ben niet geheel overtuigd. De aangereikte gegevens zijn interessant. De verhaallijn en verteltrant moeilijk. Ik heb het dan over de uitgave 'doop en avondmaal in de vroege kerk'.
Sinds ik een hele lijst met fouten in deel 1 geconstateerd heb, die vervolgens niet werd overgenomen door de uitgever voor de 2e druk, laat ik deze serie voor wat ze is. En inderdaad niet zo toegankelijk geschreven.

Iemand nog interesse in deel 1? :D
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:Ik ben niet geheel overtuigd. De aangereikte gegevens zijn interessant. De verhaallijn en verteltrant moeilijk. Ik heb het dan over de uitgave 'doop en avondmaal in de vroege kerk'.
Sinds ik een hele lijst met fouten in deel 1 geconstateerd heb, die vervolgens niet werd overgenomen door de uitgever voor de 2e druk, laat ik deze serie voor wat ze is. En inderdaad niet zo toegankelijk geschreven.

Iemand nog interesse in deel 1? :D
Poeh poeh.........Stoute uitgever die zich niet laat overtuigen door de kritiek van Posthoorn.

Ik vind het interessante lectuur en beslist leerzaam.

Hier de website https://www.sbvk.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie