GerGem Kruiningen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Anne schreef: Dat bedoel ik zeer zeker Niet met mijn bericht. Ik denk alleen dat wij over niemand mogen oordelen. Ook niet over Ds. Bredeweg. Ik vind het juist zelf ook erg moeilijk om te geloven dat de weg van een nieuwe gemeente goed kan zijn. Dat geef ik ook aan in mijn bericht. Ik denk dat u me op dit punt verkeerd begrepen hebt. Het artikel van Ds Hoogerland kan ik juist alleen maar onderschrijven. Lees alleen wel ook psalm 74 die hij hierin noemt!
Oordeel er dan ook niet over hoe vol de kerken in Kruiningen zondag zitten en bid liever of men aan het kerkverband trouw zal blijven. Kerkscheuring is alléén gerechtvaardigd als er geen prediking van zonde en genade meer mogelijk is!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Anne schreef:De G.G. in Kruiningen zal zoals het er binnen Kruiningen uitziet zondag bedroevend leeg zijn.
Dat is nog maar de vraag of het "bedroevend leeg" zal zijn. Ik proef oprechte bewogenheid en betrokkenheid met de gemeenteleden als ds. De Heer en ds. Van Boven gelegenheid maken om er te zijn, 3x op een zondag.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Roeline »

kasparov schreef:
Anne schreef:De G.G. in Kruiningen zal zoals het er binnen Kruiningen uitziet zondag bedroevend leeg zijn.
Dat is nog maar de vraag of het "bedroevend leeg" zal zijn. Ik proef oprechte bewogenheid en betrokkenheid met de gemeenteleden als ds. De Heer en ds. Van Boven gelegenheid maken om er te zijn, 3x op een zondag.
Ik vind het in ieder geval veelzeggend dat het hier gaat knetteren zodra nauwbetrokkenen zich hier melden. Het zegt iets over de grote verwarring aldaar. Ik denk dat wij als niet nauw-betrokkenen heel goed moeten oppassen om een oordeel over hen te vellen. Dat is vrij gemakkelijk van achter ons pc'tje. Ik denk dat wij ons simpelweg niet kunnen indenken hoe complex het daar in dat dorp nu ligt. Laten we voor hen bidden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
kasparov schreef:
Anne schreef:De G.G. in Kruiningen zal zoals het er binnen Kruiningen uitziet zondag bedroevend leeg zijn.
Dat is nog maar de vraag of het "bedroevend leeg" zal zijn. Ik proef oprechte bewogenheid en betrokkenheid met de gemeenteleden als ds. De Heer en ds. Van Boven gelegenheid maken om er te zijn, 3x op een zondag.
Ik vind het in ieder geval veelzeggend dat het hier gaat knetteren zodra nauwbetrokkenen zich hier melden. Het zegt iets over de grote verwarring aldaar. Ik denk dat wij als niet nauw-betrokkenen heel goed moeten oppassen om een oordeel over hen te vellen. Dat is vrij gemakkelijk van achter ons pc'tje. Ik denk dat wij ons simpelweg niet kunnen indenken hoe complex het daar in dat dorp nu ligt. Laten we voor hen bidden.
Roeline, ik ben het van harte 100% met je eens. En daarom moet je ook oppassen met eigen gedachten en 'stel dat', want dat zorgt alléén maar voor méér verwarring. En daarom is het júist goed om niet dingen te denken hoe het zóu kúnnen gaan, maar alléén maar te bidden om te vragen of het volgens Gods weg tot Zijn eer mag zijn. De stap van verzoening is gezet. Laat dan de bede maar zijn of dit de gehele gemeente ten goede mag komen en Zijn Naam, óók zondag, de eer krijgt!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Profesto
Berichten: 801
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Profesto »

Zo moeilijk is het toch niet?
De kerkenraad is teruggefloten door de rechtbank en de classis.
De kerkenraad is na vertrek van de dominee op haar schreden teruggekeerd en werkt aan verzoening en herstel.
De voormalig dominee doet dat niet.
Dan lijkt het mij duidelijk waar je zondag moet zijn.
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

Anne schreef:
Marion schreef:
Nasrani schreef:
Wandelende schreef:Is het gepast om vóóraf na te denken over mogelijke aantallen die wel/niet aanwezig zullen zijn aanstaande zondag? Mij bekruipt een soort “exit-poll-gevoel”.
Het gaat niet om de aantallen. Ik wil alleen maar aangeven dat er nog best wel een opkomst kan zijn. Niet dat ik dat hoop, maar dit is wat ik hoor van mensen uit Kruiningen.
Het is allemaal koffiedik kijken. Wie enigszins bij zijn verstand te rade gaat, zal zondag gewoon in de kerk zitten en niet in het dorpshuis.
Een kansloos project deze vrije gemeente.
Helaas ligt het voor de gemeenteleden zelf wat minder simpel marion. Wat lijkt als een inmiddels uitgemaakte zaak zal nog een verrassend anderen wending kunnen krijgen. Het proces in de classis zal zoals het er nu voor staat tot op de bodem worden uitgezocht door een aantal predikanten. Wat betreft de familie Jansen en aanhang (wat overigens slechts een vrij klein deel van de gemeente is, bestaande uit voornamelijk familie en een aantal gezinnen daarbuiten) omtrent deze familie speelt veel, veel en veel meer dan de buitenwereld weet. En deze geschiedenis gaat ook een stukje verder terug als 2014.

De G.G. in kruiningen zal zoals het er binnen kruiningen uitziet zondag bedroevend leeg zijn. Veel leden zijn radeloos. En een groot deel zal zondag helemaal nergens aanwezig zijn. Niet omdat dat goed is maar omdat ook met alle informatie, gebeurtenissen, opruiingen en dergelijke niet te voorstellen is hoe het voelt voor een binnenstaander om zo naar de kerk te gaan.

De weg die de dominee gaat is inderdaad niet eenvoudig te begrijpen. Eerlijk gezegd ook voor mij niet. Maar stel dat.. Wie kent de wegen van God? Stel dat.. mogen we Zijn project dan kansloos noemen?
Op zichzelf begrijp ik deze driestrijd wel. Mensen hebben een aantal jaren onder een vertrouwde prediking gezeten van een van God gezonden predikant, die helaas nu in grove zonden gevallen is. Naar de GG gaan zou voor mensen de indruk kunnen wekken dat je 'partij' kiest voor de familie Jansen. Dan maar thuis blijven?
Het stof is nog lang niet neergedaald in puinhoop Kruiningen, en daarom alleen al moet je het eenvoudige Woord van God volgen en de Bijbel is uiteindelijk heel helder in deze zaak. Een keuze voor kerkgang naar de GG in Kruiningen, waar al jarenlang de oude vertrouwde klanken van Gods Woord gehoord mogen worden en nog steeds, is geen keuze tegen ds Bredeweg of voor de familie Jansen, maar een keuze (en buigen) voor wat God wil/eist (zie ook artikel ds Hoogerland). Dit met een verlangen en bede dat ds Bredeweg tot inkeer komt en terug gaat naar de gemeente waar God hem heeft heen gezonden (= GG Kruiningen).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Anne schreef:De weg die de dominee gaat is inderdaad niet eenvoudig te begrijpen. Eerlijk gezegd ook voor mij niet. Maar stel dat.. Wie kent de wegen van God? Stel dat.. mogen we Zijn project dan kansloos noemen?
Het is natuurlijk heel erg wat er is gebeurd en nog steeds bezig is. Dat geeft als gemeentelid of nauwbetrokkene veel spanning, vragen en onzekerheid.
Alleen je stelt de vraag wie de wegen van God kent. En “Stel dat...”. Dat is een vorm van lijdelijkheid die niet Bijbels gefundeerd kàn zijn. Dan zou God namelijk niet bekend kunnen zijn in Zijn wegen.
De gang van zaken zoals deze nu openbaar is gekomen brengt niet Gods eer naar voren. Het komt zelfs niet in de buurt van het uitdragen van Zijn Beeld. Tevens wordt in het NT gesproken over de vruchten van de Geest waaraan men wegen kan doorgronden. Het is dan ook voor mij onmogelijk dat dit ‘VGG-project’ onder Gods gunst zou vallen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet in Gods voorzienigheid is en er ook op een later moment geen zegen vanuit kan gaan.
(~)
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

GerGem Kruiningen

Bericht door mcgk »

Het voordeel van Gergemmers is de enorme verbondenheid aan het kerkverband die ze ingegoten is, zo leeg zal het kerkgebouw niet zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door helma »

Jesaja40
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:56

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jesaja40 »

Consulentschappen binnen de classis Goes zijn volgens gergeminfo inmiddels herverdeeld. Ds. A.J. de Waard is de nieuwe consulent van Kruiningen
"Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Jesaja40 schreef:Consulentschappen binnen de classis Goes zijn volgens gergeminfo inmiddels herverdeeld. Ds. A.J. de Waard is de nieuwe consulent van Kruiningen
Dat is gisterenavond hier ook al gemeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Nieuwe informatie: Niet willen dopen of niet willen begraven. Had ik nog niet eerder gelezen.
Roeline schreef:Ik vind het in ieder geval veelzeggend dat het hier gaat knetteren zodra nauwbetrokkenen zich hier melden. Het zegt iets over de grote verwarring aldaar.
Wat bedoel je met knetteren zodra ...?
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Ik verbaas mij erg over de reactie van Anne. Maar in het ND staat een stukje over het aanzien van de dominee. Kennelijk wordt een dominee in Kruiningen als een vertegenwoordiger van God op aarde beschouwd. Dat is ook wel vragen om moeilijkheden. Misschien dat ik mij daar als Randstedeling niet goed in kan inleven. Bij ons in de kerk zou zoiets ondenkbaar zijn, dit hele conflict trouwens. Voor die tijd had de kerkenraad allang stevige maatregelen genomen.

Verder vind ik dat buitenstaanders bij een conflict over het algemeen een zuiverder oordeel hebben dan direct betrokkenen. Daarom begrijp ik niet waarom sommige mensen hier steeds roepen dat buitenstaanders zich er niet mee moeten bemoeien. Al begrijp ik ook wel dat dat de mensen die in de ban van de voormalige dominee zijn geraakt, heel moeilijk tot andere gedachten zijn te brengen. Ze zullen alles zien als een aanval op een Godsgezant. Maar dat is dan wel sektarisch, en verre van gereformeerd.

Voor een buitenstaander is dit conflict al vanaf het begin overduidelijk een kwestie van een groot ego, wie er ook gelijk heeft over sommige concrete punten.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Het wordt tijd dat in dit kerkgemeenschap meer checks and balances worden ontwikkeld om de macht van predikanten te beperken.

Het artikel in het ND over de status van betreffende predikanten zegt wat dat betreft genoeg.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Roeline »

kasparov schreef:
Nieuwe informatie: Niet willen dopen of niet willen begraven. Had ik nog niet eerder gelezen.
Roeline schreef:Ik vind het in ieder geval veelzeggend dat het hier gaat knetteren zodra nauwbetrokkenen zich hier melden. Het zegt iets over de grote verwarring aldaar.
Wat bedoel je met knetteren zodra ...?
Enkele reacties op @Anne.
Plaats reactie