De suggestie dat hier mensen liegen staat mij dan weer niet zo aan. Je zou best wat aardiger kunnen formuleren, als je dingen wilt verifiëren. Je kunt je altijd via pb voorstellen en vragen of je mag weten wie de ander is. Als iemand niets te verbergen heeft, blijkt dat dan snel.mark1985 schreef:@Zwaluw.
Suggesties van ik heb het van dichtbij meegemaakt is iets wat me niet aanstaat.
Zit je nu in GG Kruiningen of heb je het ook alleen maar van horen zeggen.
GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
Met dit nieuws ben ik in ieder geval dankbaar en wat gerustgesteld. https://www.pzc.nl/bevelanden/kort-gedi ... ~a39c7b03/
Dat was al gemeld.
Dit betekent scheurmakerij met voorbedachte rade...zwaluw schreef:Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.
Hoe staat het ook alweer in het HA-formulier: 'Allen die tweedracht, sekten en muiterij in kerken (...) begeren aan te richten (...) Deze allen, zolang zij in zulke zonden blijven...'
Ik begrijp er werkelijk niets van? En dan denk ik met name aan al die kinderen en jongeren, die nu al maandenlang Gods kinderen als terriërs tegen elkaar zien staan. Als je dat weet, ook al zou je alle gelijk van de wereld hebben, dan leg je toch nog liever je ambt neer dan deze ellende willens en wetens te veroorzaken?
Laatst gewijzigd door Luther op 16 nov 2017, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gezien wat ik in de krant lees is dit dus niet juist.stedeling schreef:Ik vraag me wel af wat de kerkenraad (of classis) gaat doen met de familie J. Want deze familie speelt, of ze nu in deze zaak de waarheid spreken of niet, een kwalijke en opruiende rol in heel deze kwestie.
Ik zal niet zeggen dat Jansen een profeet is, maar hij zal zich wel eens als Ezechiël gevoeld hebben: och Heere, ze zeggen allemaal dat ik gek ben.
Hier is geen feitelijk bewijs voor te leveren, dus ik zou hier geen grote waarde aanhechten. Dit is laster, zolang er geen feitelijke onderbouwing gegeven wordt.Luther schreef:Dit betekent scheurmakerij met voorbedachte rade...zwaluw schreef:Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.
Hoe staat het ook alweer in het HA-formulier: 'Allen die tweedracht, sekten en muiterij in kerken (...) begeren aan te richten (...) Deze allen, zolang zij in zulke zonden blijven...'
Ik begrijp er werkelijk niets van? En dan denk ik met name aan al die kinderen en jongeren, die nu al maandenlang Gods kinderen als terriërs tegen elkaar zien staan. Als je dat weet, ook al zou je alle gelijk van de wereld hebben, dan leg je toch nog liever je ambt neer dan deze ellende willens en wetens te veroorzaken?
Bewijs staat in de krant. Bent u een vreemdeling hier? 

We moeten niet doen alsof Jansen + familie boter op het hoofd heeft en dat de oude kerkenraad van Kruiningen zomaar uit het niets een tuchtmaatregel op legt.refo schreef:Gezien wat ik in de krant lees is dit dus niet juist.stedeling schreef:Ik vraag me wel af wat de kerkenraad (of classis) gaat doen met de familie J. Want deze familie speelt, of ze nu in deze zaak de waarheid spreken of niet, een kwalijke en opruiende rol in heel deze kwestie.
Ik zal niet zeggen dat Jansen een profeet is, maar hij zal zich wel eens als Ezechiël gevoeld hebben: och Heere, ze zeggen allemaal dat ik gek ben.
Er staat helemaal niet in de krant dat Ds. Bredeweg plannen had klaarliggen om een nieuw kerkverband op te richten met andere GG-predikanten en OGG-predikanten. Dat is wel wat de bewering van zwaluw ons voorhoud.refo schreef:Bewijs staat in de krant. Bent u een vreemdeling hier?
- Wandelende
- Inactief
De rechter heeft deze maatregel terug laten draaien. De kerkenraad heeft vervolgens besloten niet in hoger beroep te gaan en dus automatisch akkoord te gaan met het vonnis van de rechter. Met uw redenering insinueert u dat de tuchtmaatregel toch rechtmatige gronden zou kunnen hebben.JCRyle schreef:We moeten niet doen alsof Jansen + familie boter op het hoofd heeft en dat de oude kerkenraad van Kruiningen zomaar uit het niets een tuchtmaatregel op legt.refo schreef:Gezien wat ik in de krant lees is dit dus niet juist.stedeling schreef:Ik vraag me wel af wat de kerkenraad (of classis) gaat doen met de familie J. Want deze familie speelt, of ze nu in deze zaak de waarheid spreken of niet, een kwalijke en opruiende rol in heel deze kwestie.
(~)
De rechter heeft niks inhoudelijks gezegd over de tuchtmaatregel, alleen over de totstandkoming van de maatregel. Dat is niet naar kerkrechtelijke regels gegaan en daarom heeft de kerkenraad dat terug moeten draaien. Dat de kerkenraad niet in hoger beroep is gegaan wil niet zeggen dat ze daarmee aangaven dat de maatregel niet terecht geweest is.Wandelende schreef:De rechter heeft deze maatregel terug laten draaien. De kerkenraad heeft vervolgens besloten niet in hoger beroep te gaan en dus automatisch akkoord te gaan met het vonnis van de rechter. Met uw redenering insinueert u dat de tuchtmaatregel toch rechtmatige gronden zou kunnen hebben.JCRyle schreef:We moeten niet doen alsof Jansen + familie boter op het hoofd heeft en dat de oude kerkenraad van Kruiningen zomaar uit het niets een tuchtmaatregel op legt.refo schreef:Gezien wat ik in de krant lees is dit dus niet juist.stedeling schreef:Ik vraag me wel af wat de kerkenraad (of classis) gaat doen met de familie J. Want deze familie speelt, of ze nu in deze zaak de waarheid spreken of niet, een kwalijke en opruiende rol in heel deze kwestie.
Dat weten we niet. Net als als een rechter iemand niet veroortdeelt dat niet perse wil zeggen dat die persoon niet gedaan heeft waarvan hij beschuldigd werd. Het is echter wel zo gezond (zeker in een kerk) dat als de schuld niet vaststaat, de persoon voor onschuldig te houden.JCRyle schreef: De rechter heeft niks inhoudelijks gezegd over de tuchtmaatregel, alleen over de totstandkoming van de maatregel. Dat is niet naar kerkrechtelijke regels gegaan en daarom heeft de kerkenraad dat terug moeten draaien. Dat de kerkenraad niet in hoger beroep is gegaan wil niet zeggen dat ze daarmee aangaven dat de maatregel niet terecht geweest is.
Iemand van het avondmaal uitsluiten is een heel harde maatregel en ik denk niet dat daar te licht of zonder goede procedure mee omgegaan man worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hetzelfde geldt ook voor jou. Ik zie jou in dit topic ook steeds weer makkelijke verwijten maken richting classis, kerkenraad, familie Jansen, etc.JCRyle schreef:Hier is geen feitelijk bewijs voor te leveren, dus ik zou hier geen grote waarde aanhechten. Dit is laster, zolang er geen feitelijke onderbouwing gegeven wordt.
In het bericht van de PZC staat dat de kerkenraad en de familie Jansen elkaar gesproken hebben en dat de kerkenraad schuld heeft beleden. Dit impliceert mijns inziens dat de kerkenraad toegeeft dat er jegens Jansen onrechtmatig is gehandeld. Dat er verder geen kerkelijke tuchtprocedure volgt tegen Jansen geeft mijns inziens aan dat er helemaal geen grond is om tegen Jansen tuchtmaatregelen te nemen.JCRyle schreef: De rechter heeft niks inhoudelijks gezegd over de tuchtmaatregel, alleen over de totstandkoming van de maatregel. Dat is niet naar kerkrechtelijke regels gegaan en daarom heeft de kerkenraad dat terug moeten draaien. Dat de kerkenraad niet in hoger beroep is gegaan wil niet zeggen dat ze daarmee aangaven dat de maatregel niet terecht geweest is.
Ik kom bovendien op basis hiervan tot de voorlopige conclusie dat het nemen van maatregelen tegen Jansen vooral was gestoeld op motieven van de door Jansen bekritiseerde voormalige predikant van deze gemeente.
Ik maak helemaal geen verwijten richting classis, kerkenraad, familie Jansen e.d.. Het punt is alleen dat ik het onterecht vind dat Ds. Bredeweg gelegitimeerd alle bagger over zich heen kan krijgen en de familie Jansen als engeltjes behandeld worden. En daarbij heb ik geenszins een inhoudelijke beoordeling van de zaak gegeven. Wellicht beter lezen, Panny. Dit heb ik geenszins suggestief gedaan, maar allemaal gebaseerd op de diverse berichtgevingen.Panny schreef:Hetzelfde geldt ook voor jou. Ik zie jou in dit topic ook steeds weer makkelijke verwijten maken richting classis, kerkenraad, familie Jansen, etc.JCRyle schreef:Hier is geen feitelijk bewijs voor te leveren, dus ik zou hier geen grote waarde aanhechten. Dit is laster, zolang er geen feitelijke onderbouwing gegeven wordt.