GerGem Kruiningen

zwaluw

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door zwaluw »

Erasmiaan schreef:
zwaluw schreef:
Jeschurun schreef:
DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).

Zal wel geen persberichtje meer komen vanavond.
Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.

Overigens zijn vanuit de gemeente wel behoorlijk wat grote gezinnen die zeggen met de dominee mee te gaan. Zij hebben de afgelopen maanden keer op keer vanaf de kansel gehoord dat de dominee achter zijn herder zal blijven staan en zich door niemand iets laat gezeggen, een preek gehoord over de gevangenneming van Paulus en als afscheidspreek van de dominee was dat de stenen afgebroken zouden worden zoals het oude Jeruzalem. Vanuit dat oogpunt kan ik hen goed begrijpen want al wist ik niet wat er daadwerkelijk gespeeld heeft dan zou ik ook bijna geneigd zijn om mee te gaan.
Ik zou - zeker in een explosieve en verdrietige situatie zoals nu aan de hand is - oppassen met dit soort vermengingen van feit en mogelijkheid, op basis van geruchten en van horen zeggen.
Gezien de ernst van deze situatie zal ik daar zeker voor oppassen, daarom wil ik ook niet alles naar buiten brengen wat ik weet, en helaas is dat veel omdat ik het al maanden van heel dichtbij gevolgd hebt, maar gezien sommige reacties merk je dat helaas en misschien maar gelukkig ook, lang niet iedereen weet hoe ernstig en hoever deze zaak gaat. Familie J. wordt steeds genoemd maar op de achtergrond zijn er tientallen families, verschillende dominees en diverse ambtsdragers bij betrokken.
zwaluw

Bericht door zwaluw »

Jantje schreef:
zwaluw schreef:
Jeschurun schreef:
DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).

Zal wel geen persberichtje meer komen vanavond.
Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.

Overigens zijn vanuit de gemeente wel behoorlijk wat grote gezinnen die zeggen met de dominee mee te gaan. Zij hebben de afgelopen maanden keer op keer vanaf de kansel gehoord dat de dominee achter zijn herder zal blijven staan en zich door niemand iets laat gezeggen, een preek gehoord over de gevangenneming van Paulus en als afscheidspreek van de dominee was dat de stenen afgebroken zouden worden zoals het oude Jeruzalem. Vanuit dat oogpunt kan ik hen goed begrijpen want al wist ik niet wat er daadwerkelijk gespeeld heeft dan zou ik ook bijna geneigd zijn om mee te gaan.
Bedoel je hiermee nu alleen de GG van Kruiningen of bedoelde ds. Bredeweg het volledige verband van de GG wat zou splitsen? Je kunt toch niets als dominee bepalen dat je uit het kerkverband stapt wegens een te groot verschil tussen links en rechts? Wilde ds. Bredeweg dan eigenlijk dat het linkergedeelte losgemaakt zou worden?

Maandag werd er in het RD namelijk ook over geruchten gesproken. Ds. C. van Krimpen bestreed nadrukkelijk die geruchten dat andere predikanten mee zouden gaan.
ds. Bredeweg bedoelde het hele kerkverband. En ergens snap ik het ook wel dat de verschillen tussen uiterst links en uiterst rechts groot kunnen zijn. Zo mag een dominee die in Kruiningen preekt geen middagdienst in een andere gemeente voorgaan omdat er dan gereden moet worden, terwijl andere dominees in hetzelfde kerkverband soms wel in 3 verschillende plaatsen op 1 dag voorgaan.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zijn in het licht van de wereldkerk minieme verschillen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

zwaluw schreef: ds. Bredeweg bedoelde het hele kerkverband. En ergens snap ik het ook wel dat de verschillen tussen uiterst links en uiterst rechts groot kunnen zijn. Zo mag een dominee die in Kruiningen preekt geen middagdienst in een andere gemeente voorgaan omdat er dan gereden moet worden, terwijl andere dominees in hetzelfde kerkverband soms wel in 3 verschillende plaatsen op 1 dag voorgaan.
Dan heb je het stukje van ds. Hoogerland niet goed gelezen. Hij schrijft namelijk dat het alleen gerechtvaardigd is om het kerkverband te verlaten als Gods Woord er niet meer zuiver verkondigd wordt. En je mag dit niet doen als je vind dat de classispredikanten in verschillende gemeente op een zondag voorgaan. Als alle redenen van verlating zulke bijzaken zijn, is er iets goed mis. En als je hoort van bijvoorbeeld verschillende dominees die nog niet lang dominee zijn, die samen reden naar de lessen van de Theologische School, en gesprekken hadden van hart tot hart, is er echt in het grootste gedeelte nog echt wel saamhorigheid hoor!
Het komt op mij nu een beetje over als verdeeldheid zaaien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
mark1985

Bericht door mark1985 »

@Zwaluw.

Suggesties van ik heb het van dichtbij meegemaakt is iets wat me niet aanstaat.
Zit je nu in GG Kruiningen of heb je het ook alleen maar van horen zeggen.
Protegé

Bericht door Protegé »

zwaluw schreef: Gezien de ernst van deze situatie zal ik daar zeker voor oppassen, daarom wil ik ook niet alles naar buiten brengen wat ik weet, en helaas is dat veel omdat ik het al maanden van heel dichtbij gevolgd hebt, maar gezien sommige reacties merk je dat helaas en misschien maar gelukkig ook, lang niet iedereen weet hoe ernstig en hoever deze zaak gaat. Familie J. wordt steeds genoemd maar op de achtergrond zijn er tientallen families, verschillende dominees en diverse ambtsdragers bij betrokken.
Ook al zeg je te zullen oppassen, ik heb grote moeite met dit soort reacties. Je zegt een en ander van dichtbij gevolgd te hebben, en dat moeten we dan maar aannemen. Het valt niet te controleren. Bovendien stel je en suggereer heel wat - heel ernstige zaken, over heel veel personen die zich hier niet tegen kunnen verweren, zonder een verifieerbare bronvermelding. De vraag die er ligt is of jij dit op deze manier op een publiek forum naar buiten moet brengen, welk doel dat dient en wat alle betrokkenen en forumleden hiermee op schieten. Je laadt een grote verantwoordelijkheid op je en ik vraag me in alle eerlijkheid af of jij die wel zou moeten en willen dragen.
Terri

Bericht door Terri »

Jantje schreef:
zwaluw schreef: ds. Bredeweg bedoelde het hele kerkverband. En ergens snap ik het ook wel dat de verschillen tussen uiterst links en uiterst rechts groot kunnen zijn. Zo mag een dominee die in Kruiningen preekt geen middagdienst in een andere gemeente voorgaan omdat er dan gereden moet worden, terwijl andere dominees in hetzelfde kerkverband soms wel in 3 verschillende plaatsen op 1 dag voorgaan.
Dan heb je het stukje van ds. Hoogerland niet goed gelezen. Hij schrijft namelijk dat het alleen gerechtvaardigd is om het kerkverband te verlaten als Gods Woord er niet meer zuiver verkondigd wordt. En je mag dit niet doen als je vind dat de classispredikanten in verschillende gemeente op een zondag voorgaan. Als alle redenen van verlating zulke bijzaken zijn, is er iets goed mis. En als je hoort van bijvoorbeeld verschillende dominees die nog niet lang dominee zijn, die samen reden naar de lessen van de Theologische School, en gesprekken hadden van hart tot hart, is er echt in het grootste gedeelte nog echt wel saamhorigheid hoor!
Het komt op mij nu een beetje over als verdeeldheid zaaien.
Volgens mij geeft Zwaluw wat voorbeelden aan welke eventueel kunnen schuren, maar zaait hij zeker geen verdeeldheid.
Ik vind juist dat hij 'neutraal' blijft.
Panny

Bericht door Panny »

zwaluw

Bericht door zwaluw »

mark1985 schreef:@Zwaluw.

Suggesties van ik heb het van dichtbij meegemaakt is iets wat me niet aanstaat.
Zit je nu in GG Kruiningen of heb je het ook alleen maar van horen zeggen.
Lid van de GG Kruiningen. Zowel dominee als diverse direct betrokken families gesproken over wat er nu allemaal gebeurt is, uiteraard weet ik als gewoon lid veel minder dan de direct betrokkenen en classis.
Leon

Bericht door Leon »

Panny schreef:Toch ook nog een lichtpuntje: https://www.pzc.nl/bevelanden/kort-gedi ... ~a39c7b03/
De Heere heeft de vele gebeden willen verhoren. Laten we Hem daarvoor danken en bidden of Hij verder herstel wil geven.
zwaluw

Bericht door zwaluw »

Panny schreef:Toch ook nog een lichtpuntje: https://www.pzc.nl/bevelanden/kort-gedi ... ~a39c7b03/
Bijzonder en mooi nieuws!
mark1985

Bericht door mark1985 »

Ook dank je Zwaluw.
Uiteindelijk weten leden van GG Kruiningen ook niets of weinig, tot de brief van maandag.
Is je keuze voor zondag al bekend?
Je hoeft het hier niet te plaatsen, maar we horen je bevindingen maandag D.V. dan wel.
Sterkte daar.
Marion

Bericht door Marion »

zwaluw schreef:
Bijzonder en mooi nieuws!
Laten we hopen en bidden dat er nog meerdere lichtpuntjes mogen volgen.
Marion

Bericht door Marion »

mark1985 schreef:Ook dank je Zwaluw.
Uiteindelijk weten leden van GG Kruiningen ook niets of weinig, tot de brief van maandag.
Is je keuze voor zondag al bekend?
Je hoeft het hier niet te plaatsen, maar we horen je bevindingen maandag D.V. dan wel.
Sterkte daar.
Inderdaad sterkte voor Zwaluw! Ik zou zeggen neem de hartelijke oproep van ds. Hoogerland ter harte.
Blijven waar de HEERE eertijds heeft gewoond, en bedelen: herdenk de trouw aan ons voorheen betoond!
Panny

Bericht door Panny »

Leon schreef:
De Heere heeft de vele gebeden willen verhoren. Laten we Hem daarvoor danken en bidden of Hij verder herstel wil geven.
Dat kunnen we het beste doen.
Er is veel gebed nodig voor deze gemeente.

En laten we ook bidden voor dominee Bredeweg.
Ik begrijp niet hoe hij tot deze stap heeft kunnen komen. Ik kan me verschillende preken van hem in onze gemeente herinneren waarin de liefde van en tot Christus duidelijk aanwezig was.
Ik hoop dat er voor hem ook nog een terugkeer mogelijk is.

Zeker is dat Gods Naam door onze schuld in deze zaak openlijk door het slijk gehaald is.
Hoe bijzonder zou het zijn als de Heere nog een oplossing zou willen schenken en Zijn Naam daardoor verheerlijken.
Plaats reactie