Niet altijd. Als daardoor onrecht zou blijven bestaan, moet er toch gehandeld worden.Marion schreef:Daar kan ik het helemaal mee eens zijn!Luther schreef:Spijker op de kop!
Zo is het: liever wenen op de puinhopen dan het recht in eigen hand nemen.
GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
Doet me veel denken aan de situatie in de HHK van Huizen aantal jaren geleden
Kun je uitleggen hoe je hierin in gewetensnood kunt raken? Dat kan ik nog niet goed volgen.Leon schreef:Wij/ik als buitenstaanders kunnen hier nog onpartijdig in blijven. Maar zoals de situatie er nu voor staat, worden mensen die geen partij wilden/konden kiezen, nu gedwongen om partij te kiezen. Dat vind ik ontzettend erg. Deze scheuring brengt ook veel zielen in grote gewetensnood. Laten we bidden voor deze gemeente en ook verwachten dat de Heere hierin wil helpen wat wij mensen kapot hebben gemaakt.
En volgens mij is hij niet eens hoogopgeleid.DDD schreef:Ik vind het ook een heel mooi artikel. Het valt mij op dat deze dominee vaker een zinnig opiniestuk schrijft. Fijn dat hij daar ook de tijd voor neemt.

Toch is het beter om onrecht te lijden dan onrecht te doen. Als er niet van bovenaf ingegrepen wordt, door het kerkverband zeg maar, dan kun je als individueel persoon maar beter niets doen en het in Gods hand overgeven, Die het op Zijn tijd wel straffen zal.refo schreef:Niet altijd. Als daardoor onrecht zou blijven bestaan, moet er toch gehandeld worden.
Als je geen partij wilt kiezen in deze kwestie, moet je toch kiezen: of met Bredeweg mee, of in eigen gemeente blijven.DDD schreef:Kun je uitleggen hoe je hierin in gewetensnood kunt raken? Dat kan ik nog niet goed volgen.Leon schreef:Wij/ik als buitenstaanders kunnen hier nog onpartijdig in blijven. Maar zoals de situatie er nu voor staat, worden mensen die geen partij wilden/konden kiezen, nu gedwongen om partij te kiezen. Dat vind ik ontzettend erg. Deze scheuring brengt ook veel zielen in grote gewetensnood. Laten we bidden voor deze gemeente en ook verwachten dat de Heere hierin wil helpen wat wij mensen kapot hebben gemaakt.
Ik zou het laatste doen, niet om daarmee partij Jansen te kiezen, maar om de breuk niet groter te maken dan hij al is. Maar fam. Jansen kan wel de indruk krijgen dat door het blijven in de eigen gemeente, toch partij voor hen gekozen wordt.
Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.Jeschurun schreef:Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Zal wel geen persberichtje meer komen vanavond.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.
Overigens zijn vanuit de gemeente wel behoorlijk wat grote gezinnen die zeggen met de dominee mee te gaan. Zij hebben de afgelopen maanden keer op keer vanaf de kansel gehoord dat de dominee achter zijn herder zal blijven staan en zich door niemand iets laat gezeggen, een preek gehoord over de gevangenneming van Paulus en als afscheidspreek van de dominee was dat de stenen afgebroken zouden worden zoals het oude Jeruzalem. Vanuit dat oogpunt kan ik hen goed begrijpen want al wist ik niet wat er daadwerkelijk gespeeld heeft dan zou ik ook bijna geneigd zijn om mee te gaan.
Eens. Vroeger zeiden ze: bij mist niet uitvaren. In Kruiningen is het aardedonker; dan kun je beter helemaal geen stap zetten, voor je het weet bega je een ongeluk.Posthoorn schreef:En volgens mij is hij niet eens hoogopgeleid.DDD schreef:Ik vind het ook een heel mooi artikel. Het valt mij op dat deze dominee vaker een zinnig opiniestuk schrijft. Fijn dat hij daar ook de tijd voor neemt.
Toch is het beter om onrecht te lijden dan onrecht te doen. Als er niet van bovenaf ingegrepen wordt, door het kerkverband zeg maar, dan kun je als individueel persoon maar beter niets doen en het in Gods hand overgeven, Die het op Zijn tijd wel straffen zal.refo schreef:Niet altijd. Als daardoor onrecht zou blijven bestaan, moet er toch gehandeld worden.
Wat er gebeurt is erg. Beide partijen leven in een tunnel en worden waarschijnlijk alleen omringt door gelijkgestemden. Op een gegeven moment is jouw versie van het verhaal dan tot waarheid verheven en verdraag je geen afwijking. Het is heel knap als je dan nog eerlijk kunt reflecteren, helaas lukt het beide partijen in Kruiningen momenteel niet. Waarschijnlijk zijn er over en weer fouten gemaakt. Beide partijen kunnen alleen nog maar naar de fouten van de ander kijken (en niet naar de goede dingen). Met als rampzalige gevolg een dominee buiten het kerkverband en een verdeelde gemeente. Buigen voor onrecht valt niet mee en het kan uiteindelijk ook tegen je gebruikt worden. Het moet als dominee ook niet meevallen om te horen dat je niet meer in je eigen gemeente mag preken terwijl je voor je waarneming daarnaartoe geroepen bent en een band hebt met die mensen. Gebed is nodig in de hoop dat harde harten nog versmelten.
- Wandelende
- Inactief
@ Zwaluw, waarom zou deze afsplitsing zich dan niet aansluiten bij de OGG? Of ligt dat alsnog ter sprake?
(~)
Het kan nog gebeuren maar omdat er nu zoveel informatie bekend is denk ik dat de OGG nu niet meer zo snel zal zeggen dat ze zich bij hun mogen aansluiten. Het oorspronkelijke plan was ook een nieuwe OGG te vormen in Kruiningen of een vrije OGG, het feit dat ze nu openlijk praten over een Vrije Gereformeerde Gemeente geeft denk ik voldoende aan dat de kans om OGG te worden klein zal zijn.Wandelende schreef:@ Zwaluw, waarom zou deze afsplitsing zich dan niet aansluiten bij de OGG? Of ligt dat alsnog ter sprake?
-
- Verbannen
In eigen waarneming kun je wel geroepen zijn, maar is dat ook écht zo....Erasmiaan schreef:Posthoorn schreef:DDD schreef:. Het moet als dominee ook niet meevallen om te horen dat je niet meer in je eigen gemeente mag preken terwijl je voor je waarneming daarnaartoe geroepen bent en een band hebt met die mensen. Gebed is nodig in de hoop dat harde harten nog versmelten.
Als relatieve buitenstaander ben ik opgevoed (ook door predikanten) met de gedachte dat voorgangers maar voorbijgangers zijn. Lijkt me een wijze gedachte in dezen.zwaluw schreef:Overigens zijn vanuit de gemeente wel behoorlijk wat grote gezinnen die zeggen met de dominee mee te gaan. Zij hebben de afgelopen maanden keer op keer vanaf de kansel gehoord dat de dominee achter zijn herder zal blijven staan en zich door niemand iets laat gezeggen, een preek gehoord over de gevangenneming van Paulus en als afscheidspreek van de dominee was dat de stenen afgebroken zouden worden zoals het oude Jeruzalem. Vanuit dat oogpunt kan ik hen goed begrijpen want al wist ik niet wat er daadwerkelijk gespeeld heeft dan zou ik ook bijna geneigd zijn om mee te gaan.
Ik heb nou ook niet het gevoel dat ds Bredeweg qua prediking en preekstijl binnen de OGG past.zwaluw schreef:Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.Jeschurun schreef:Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.
Overigens zijn vanuit de gemeente wel behoorlijk wat grote gezinnen die zeggen met de dominee mee te gaan. Zij hebben de afgelopen maanden keer op keer vanaf de kansel gehoord dat de dominee achter zijn herder zal blijven staan en zich door niemand iets laat gezeggen, een preek gehoord over de gevangenneming van Paulus en als afscheidspreek van de dominee was dat de stenen afgebroken zouden worden zoals het oude Jeruzalem. Vanuit dat oogpunt kan ik hen goed begrijpen want al wist ik niet wat er daadwerkelijk gespeeld heeft dan zou ik ook bijna geneigd zijn om mee te gaan.
- Dodo
Ik zou denken dat je lid bent van de GG Kruiningen, niet van de "groep Bredeweg" of zo. Dus je hoeft helemaal niet te kiezen. Je blijft lid van de GG Kruiningen.
Ik zit hier met mijn oren te klapperen.zwaluw schreef:Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.Jeschurun schreef:Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Eigenlijk wilde Bredeweg dus actief op een scheuring aansturen begrijp ik?
Ik snap niet dat mensen zich door een predikant zo laten beïnvloeden. Maar ja, dat heeft alles te maken met de status van een predikant en het voetstuk waar de predikant op staat in sommige kringen.
Ik vraag me wel af wat de kerkenraad (of classis) gaat doen met de familie J. Want deze familie speelt, of ze nu in deze zaak de waarheid spreken of niet, een kwalijke en opruiende rol in heel deze kwestie.