GerGem Kruiningen

Moderamen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

Volgens mij zit het zo: door het uittreden heeft ds. Bredeweg zijn ambt neergelegd en is hij overgegaan tot een andere staat des levens.
Wordt hij zondag door die ene ouderling weer bevestigd, dan is er niets aan de hand. Maar dat zal wel niet gebeuren. Zolang dat niet gebeurt is hij geen wettig predikant en zal zijn doop ook niet meer erkent worden in de ref. kerken.
Laatst gewijzigd door Moderamen op 14 nov 2017, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruna

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef:
Luther schreef:In dat opzicht is de vergelijking met ds. B.G. Ippel (Werkendam) helpend, of die van wijlen ds. G.M. van Dieren (herv. lokaal Ede in de jaren '70 en '80). Zij waren voor die bepaalde groep de predikant, en werden als zodanig aanvaard.
Deze ds. Van Dieren zegt me niets, dus daar kan ik niets over zeggen. In de hervormde lokalen werden destijds wel meer dingen gedaan die ik niet normatief zou willen stellen.
Maar ds. Ippel is destijds wettig tot predikant bevestigd door de gemeente te Werkendam. Het valt buiten het bereik van dit topic, maar je zou de vraag kunnen stellen of die werkwijze daar niet Bijbelser is als bij andere kerkverbanden.
Met deze kanttekening dat ds. Ippel pas predikant is geworden nadat hij de vrije gemeente had opgericht.
ds. A.P. van der Meer en ds. Van der Sleen waren wel predikant toen zij uittraden.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Moderamen schreef:Volgens mij zit het zo: door het uittreden heeft ds. Bredeweg zijn ambt neergelegd en is hij overgegaan tot een andere staat des levens.
Wordt hij zondag door die ene ouderling weer bevestigd, dan is er niets aan de hand. Maar dat zal wel niet gebeuren. Zolang dat niet gebeurt is hij geen wettig predikant en zal zijn doop ook niet meer erkent worden in de ref. kerken.
Die ouderling is ook geen wettig ambtsdrager meer.

Is die ouderling de enige die meegaat met dhr. Bredeweg?
refo

Bericht door refo »

Profesto schreef:
mark1985 schreef:We wachten de uitkomst van morgenavond dan maar af.
Maar denk je dat er nu nog wat te redden valt?
Ds. Bredeweg op zichzelf verder gaan is ook niet zinvol.
Het beste is dan aansluiting te zoeken bij een andere kerkverband bv. OGG.
Dan komt er een OGG in Kruiningen en is ds. daarna ook in het geheel van die gemeentes beroepbaar.
Maar als aanverwant kerkverband ga je toch na zo'n kwestie niet zonder meer met deze heer in zee?
Hij heeft zich volgens de rechtbank niet aan zijn eigen kerkelijke procedures gehouden en doet dat nu alweer niet.
Dan denk je hopelijk toch wel 3 keer na [knip]
Zo werkt dat in de regel niet. Wij hadden een ouderling die elders al tweemaal met hommeles vertrokken was. Bij ons vertrok hij ook weer, om vervolgens als held binnengehaald te worden bij een 'aanverwant kerkverband'. Ik weet niet welke chemie daar een rol speelt, blijkbaar toch iets van 'goed dat je er vandaan bent, bij ons is alles beter'.
Anne
Inactief

Bericht door Anne »

Niemand van ons zal de wegen die de Heere gaat kunnen begrijpen en dat is maar goed ook. Waar zouden we Hem anders nog voor nodig hebben? Één ding is echter wel duidelijk: de duivel geniet van deze situatie. En dat de Heere dit toelaat wil niet zeggen dat één van beide partijen 'gewonnen' heeft. Hij zal uiteindelijk Recht spreken!
Uit bovenstaande berichten blijkt hoe eenzijdig de informatie is die velen van u heeft. En dat is ook begrijpelijk omdat, wat het afgelopen jaar in het nieuws is geweest over deze kwestie, veelal is 'bericht' door de familie Jansen. En nee, ik ga hier geen oordeel vellen over 1 van de partijen alleen noem ik u een aantal punten die bij velen niet bekend zijn.
Dhr. H. Jansen heeft wel degelijk bij Dominee en Kerkenraad schuldbekentenis gedaan over overspel. 1 van de brieven hierover is gewoon voor iedereen openbaar te lezen op rechtbankzeeland.nl onder artikel 2.8 (vreemd dat dit nooit is opgepikt door de media, maar dat alleen (nog steeds) gemeld word dat dominee Bredeweg, Dhr. Jansen beschuldigd heeft van overspel Nadat Dhr. Jansen Dominee Bredeweg bekritiseerde over zijn preek. Terwijl Dhr. Jansen eerst heeft bekend overspel te hebben gedaan, dominee Bredeweg hierop hem de kerkelijke tucht heeft toegepast, waarna de familie van Dhr. Jansen alles in de doofpot wilde stoppen en de hele situatie zo heeft weten te keren dat de oorspronkelijke kwestie 'overspel' onder tafel is geschoven en de nadruk is gelegd op het bekritiseren van dominee Bredeweg. Zowel Ds. Bredeweg als Dhr. H. Jansen en familie ken ik persoonlijk en ik durf eerlijk te stellen dat Ds. Bredeweg wel de laatste zal zijn die zijn fouten niet toe zal geven. ---knip--- Laster niet toegestaan.
Tom

GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

Het zal best zo zijn dat ook die familie J. fouten heeft gemaakt. Overigens gaat het in die genoemde brief niet om specifiek overspel, maar algemeen. De classis heeft is na onafhankelijk onderzoek alsnog tot de conclusie gekomen dat de voormalig predikant absoluut fout zat. De Heere heeft ds. geplaatst in een kerk met een kerkorde, zelfs gezworen met een eed. Het uittreden is al helemaal niet in overeenstemming met wat de Heere wil.
Jongere

Bericht door Jongere »

Eigenlijk voel ik geen enkele behoefte om op al deze ellende te reageren. En het is al helemaal niet wenselijk, zoals ik al in een eerdere fase in dit topic gezegd heb, dat wij als buitenstaanders worden betrokken in een ruzie waar we niets mee te maken hebben. De zogenaamde "feitenrelazen" die nu helaas blijkbaar ook op het forum moeten verschijnen, mogen wat mij betreft gewoon binnen de grenzen van Kruiningen blijven. Laten we aub niet doen alsof we daarin allemaal stelling moeten nemen, evenmin of we daarin recht moeten spreken (en al helemaal niet om de Heere aan onze rechtszijde te 'claimen').

Op het onderstaande wil ik echter wel reageren:
eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Voor zover ik zie ben je wel de enige die ds. Bredeweg gelooft als hij zegt dat het om een leerverschil gaat.
Dat daar verder niet over wordt gepost, wil toch niet zeggen dat hij de enige is die dat denkt?
Daarom zei ik ook: 'voorzover ik zie...'
Laten we toch duidelijk hebben dat van een leerverschil in geen enkel opzichte sprake is. Dat is er in dit soort gevallen later al vaker bij verzonnen, dus het lijkt me goed dat van het begin af helder te hebben. Het is hier nooit gegaan om orthodoxie. Wel om orthopraxie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Anne schreef: Dhr. H. Jansen heeft wel degelijk bij Dominee en Kerkenraad schuldbekentenis gedaan over overspel.
Dat is volgens mij feitelijk onjuist.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Juist of onjuist, doet er niet toe. Het valt onder ambtsgeheim, dus wordt hier verder niet besproken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wat mij als buitenstaander in deze kwestie opvalt is dat beide kampen ogenschijnlijk geen navolging geven aan Christus. Jezus was nederig genoeg om de voeten te wassen, maar naar mijn smaak zijn er weinig voetenwassers in Kruiningen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Juist of onjuist, doet er niet toe. Het valt onder ambtsgeheim, dus wordt hier verder niet besproken.
Op zich ben ik het met je eens, maar over dit vermeende feit zijn publicaties verschenen die openbaar zijn en dus raadpleegbaar.
Dodo

Bericht door Dodo »

De site rechtbankzeeland.nl bestaat niet. @Anne
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het lijkt zo'n beetje de belangrijkste vraag in deze kwestie: moeten we Bredeweg nu wel of geen dominee noemen?
Dat vind ik eigenlijk best een beetje triest.

De hele kwestie geeft te denken, bijvoorbeeld:
- in het maandenlange traject heb ik nooit van iemand gelezen die werkelijk in de schuld is gekomen en teruggekeerd is van zijn schreden. Ik wijs hier niemand in het bijzonder aan, en ook besef ik dat je dit soort dingen niet zo snel leest. Wel geloof ik dat je in een weg van verootmoediging meer Gods wonderen zult ontmoeten dan in een weg van in je recht staan
- we zeggen wel vaak dat het nog een wonder is als mensen met elkaar kunnen samenleven en samenwerken, maar we beleven dat blijkbaar anders. Waarmee ik niets wil goedpraten, verre van dat. Maar misschien leert het ons wat minder van de mens (van een dominee of ouderling maar ook van onszelf) te verwachten
- ik hoop van harte dat een weg terug niet wordt geblokkeerd vanuit beide kanten, door uitspraken te doen die altijd tussen beiden in blijven staan
- ik heb te doen met de mensen in Kruiningen: er worden nu keuzes gemaakt, en de komende tijd graaft men zich in door elkaar en zichzelf te overtuigen van eigen gelijk. Dat is een werk waar geen vrucht op te verwachten is. Ik heb dit twee keer redelijk dichtbij gemaakt, gelukkig niet zelf in zo'n situatie gezeten. Maar de meest verstandige mensen gaan plotseling uitspraken doen waaruit (op z'n zachts gezegd) geen liefde blijkt. En mensen negeren elkaar, kijken elkaar niet meer aan. Het is vreselijk om te zien. En dit kan jaren doorvreten.
- ook nu is daarom nog veel meer gebed nodig: God doet wonderen waar het menselijkerwijs gesproken niet meer kan.
Anne
Inactief

Bericht door Anne »

Dodo schreef:De site rechtbankzeeland.nl bestaat niet. @Anne
uitspraken.rechtspraak.nl
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Bruna schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:In dat opzicht is de vergelijking met ds. B.G. Ippel (Werkendam) helpend, of die van wijlen ds. G.M. van Dieren (herv. lokaal Ede in de jaren '70 en '80). Zij waren voor die bepaalde groep de predikant, en werden als zodanig aanvaard.
Deze ds. Van Dieren zegt me niets, dus daar kan ik niets over zeggen. In de hervormde lokalen werden destijds wel meer dingen gedaan die ik niet normatief zou willen stellen.
Maar ds. Ippel is destijds wettig tot predikant bevestigd door de gemeente te Werkendam. Het valt buiten het bereik van dit topic, maar je zou de vraag kunnen stellen of die werkwijze daar niet Bijbelser is als bij andere kerkverbanden.
Met deze kanttekening dat ds. Ippel pas predikant is geworden nadat hij de vrije gemeente had opgericht.
ds. A.P. van der Meer en ds. Van der Sleen waren wel predikant toen zij uittraden.
Aan het zelf oprichten van een kerkverband is niets bijbels. Dat getuigt alleen maar van hoogmoed en eigendunk.
Plaats reactie