GerGem Kruiningen

keesjanm

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door keesjanm »

En iedereen maar denken dat "links" zo'n probleem is binnen de Gergem. Maar voorlopig zijn het de laatste jaren vooral problemen rondom "rechtse" predikanten.
DDD

Bericht door DDD »

@JCRyle:
Mijn bijdragen staan altijd vol met mijn mening. Anderen schrijven hun eigen mening. Soms verandert iemand van mening. Daar is dit een forum voor.

Het staat je volkomen vrij om niet op mij te reageren, maar het zou desondanks plezierig zijn als jij jouw eigen hoogstpersoonlijke standpunten even uitvoerig zou onderbouwen als ik mijn eigen mening onderbouw. Vooralsnog is het mijn subjectieve mening dat jouw stellingen niet onderbouwd en onjuist zijn.

@Keesjanm:
Wie heeft dat ooit gedacht? Erasmiaan heeft wel eens een punt gemaakt van het ontbreken van een stropdas bij een gematigde GG-dominee, maar verder kan ik mij geen incidenten herinneren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

keesjanm schreef:En iedereen maar denken dat "links" zo'n probleem is binnen de Gergem. Maar voorlopig zijn het de laatste jaren vooral problemen rondom "rechtse" predikanten.
Nog veel opmerkelijker vind ik dat er zo lang stelselmatig werd ontkend dat er verschillen waren binnen het kerkverband. Nee hoor, ze zaten allemaal op één lijn. Ja ja...
Enfin, met het "wat hebben we het toch allemaal goed voor elkaar" zal het nu wel even afgelopen zijn.
Het is triest wat er allemaal gebeurt, maar ook dit lijden kan louterend werken.
~~Soli Deo Gloria~~
Christa

Bericht door Christa »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-bre ... -1.1444956

Zie de laatste alinea's met nieuwe info.

Vooralsnog gaan geen andere predikanten mee in de keuze van ds. Bredeweg.
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
keesjanm schreef:En iedereen maar denken dat "links" zo'n probleem is binnen de Gergem. Maar voorlopig zijn het de laatste jaren vooral problemen rondom "rechtse" predikanten.
Nog veel opmerkelijker vind ik dat er zo lang stelselmatig werd ontkend dat er verschillen waren binnen het kerkverband. Nee hoor, ze zaten allemaal op één lijn. Ja ja...
Enfin, met het "wat hebben we het toch allemaal goed voor elkaar" zal het nu wel even afgelopen zijn.
Het is triest wat er allemaal gebeurt, maar ook dit lijden kan louterend werken.
Maar jij geniet?

Als PKNer (trouwens ook ik als CGKer) past alleen maar terughoudendheid en bescheidenheid.......dit is trouwens geen liggingsprobleem maar een karakter/psychiatrisch probleem
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Daarover zijn wij het dan niet eens. Een buitenstaander heeft over het algemeen een zuiverder zicht op wat juist en eerlijk is. Misschien zou het wel goed zijn als dit soort kwesties werd beoordeeld door mensen uit een geheel ander kerkverband. Dan is die kerkelijke verdeeldheid nog eens ergens goed voor. Maar dat zal wel nooit gebeuren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Daarover zijn wij het dan niet eens. Een buitenstaander heeft over het algemeen een zuiverder zicht op wat juist en eerlijk is. Misschien zou het wel goed zijn als dit soort kwesties werd beoordeeld door mensen uit een geheel ander kerkverband. Dan is die kerkelijke verdeeldheid nog eens ergens goed voor. Maar dat zal wel nooit gebeuren.
Dat zal inderdaad wel nooit gebeuren; wel is het kerkrechtelijk zo geregeld dat alleen die ambtsdragers in een commissie zitting mogen hebben, die objectief niets met de zaak zelf van doen hebben. Als zo'n zaak van de classis naar de PS gaat, komt er een PS-commissie van ambtsdragers uit andere classes.
Naarmate een kerkverband kleiner is, zijn er echter altijd informele dwarsverbanden, waardoor meerdere loyaliteiten bijna niet te voorkomen zijn.

Overigens is ook in deze kwestie weer eens bewezen dat de kerkelijke weg te traag gaat. Soms is er ook de neiging om te lang om de hete brij heen te draaien. Als er dan een escalatie komt, is de impact daarvan veel groter, dan wanneer direct in het begin de wond goed bloot gelegd wordt. En eenduidige transparantie over het proces in de richting van de gemeenteleden is ook cruciaal. Je kunt veel meer zakelijk communiceren over welke stappen er zijn genomen en worden genomen, zonder inhoudelijk ambtsgeheimen te delen, dan nu doorgaans gebeurt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Het RD meldt het volgende:

“Er zijn geen aanwijzingen dat andere predikanten ds. Bredeweg volgen in zijn stap. Consulent ds. C. van Krimpen zegt desgevraagd maandagavond nadrukkelijk dat hij ds. Bredeweg niet volgt.

Woordvoerders van de kerkenraad –die in meerderheid niet de stap volgt van ds. Bredeweg om het kerkverband te verlaten– en van de classis Goes van de Gereformeerde Gemeenten waren maandag niet bereikbaar voor een reactie.”

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-bre ... -1.1444956
(~)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Voor zover ik zie ben je wel de enige die ds. Bredeweg gelooft als hij zegt dat het om een leerverschil gaat.
mark1985

Bericht door mark1985 »

We wachten de uitkomst van morgenavond dan maar af.
Maar denk je dat er nu nog wat te redden valt?
Ds. Bredeweg op zichzelf verder gaan is ook niet zinvol.
Het beste is dan aansluiting te zoeken bij een andere kerkverband bv. OGG.
Dan komt er een OGG in Kruiningen en is ds. daarna ook in het geheel van die gemeentes beroepbaar.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Voor zover ik zie ben je wel de enige die ds. Bredeweg gelooft als hij zegt dat het om een leerverschil gaat.
Dat daar verder niet over wordt gepost, wil toch niet zeggen dat hij de enige is die dat denkt?
(~)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Voor zover ik zie ben je wel de enige die ds. Bredeweg gelooft als hij zegt dat het om een leerverschil gaat.
Dat daar verder niet over wordt gepost, wil toch niet zeggen dat hij de enige is die dat denkt?
Daarom zei ik ook: 'voorzover ik zie...'
Profesto

Bericht door Profesto »

mark1985 schreef:We wachten de uitkomst van morgenavond dan maar af.
Maar denk je dat er nu nog wat te redden valt?
Ds. Bredeweg op zichzelf verder gaan is ook niet zinvol.
Het beste is dan aansluiting te zoeken bij een andere kerkverband bv. OGG.
Dan komt er een OGG in Kruiningen en is ds. daarna ook in het geheel van die gemeentes beroepbaar.
Maar als aanverwant kerkverband ga je toch na zo'n kwestie niet zonder meer met deze heer in zee?
Hij heeft zich volgens de rechtbank niet aan zijn eigen kerkelijke procedures gehouden en doet dat nu alweer niet.
Dan denk je hopelijk toch wel 3 keer na [knip]
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Een dominee is geen dominee omdat hij zichzelf zo noemt, maar omdat hij binnen de groepering waarin hij predikant is, wettig tot het ambt is geroepen.
Hier ben ik het mee eens. Door uit de GG te treden verliest Bredeweg de titel ds. Hij is niet langer ambtsdrager meer.
Maar met respect over mensen praten, ook al zijn ze geen ds meer, is wel een forumregel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:In dat opzicht is de vergelijking met ds. B.G. Ippel (Werkendam) helpend, of die van wijlen ds. G.M. van Dieren (herv. lokaal Ede in de jaren '70 en '80). Zij waren voor die bepaalde groep de predikant, en werden als zodanig aanvaard.
Deze ds. Van Dieren zegt me niets, dus daar kan ik niets over zeggen. In de hervormde lokalen werden destijds wel meer dingen gedaan die ik niet normatief zou willen stellen.
Maar ds. Ippel is destijds wettig tot predikant bevestigd door de gemeente te Werkendam. Het valt buiten het bereik van dit topic, maar je zou de vraag kunnen stellen of die werkwijze daar niet Bijbelser is als bij andere kerkverbanden.
Plaats reactie