Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door pierre27 »

keesjanm schreef:
pierre27 schreef:
Mara schreef:
pierre27 schreef:Compleet van het padje af op RF
Ik begrijp het ook even helemaal niet meer.
Links van het midden, midden, rechts van het midden.
Er worden gemeentes genoemd waarvan ik denk: he, is dat links van het midden?
mark1985 schreef:Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag
Heb jij wel eens onder de prediking van ds Brons gezeten?
En waar staat Tholen in dit rijtje?
Dan is het rijtje in de CGK toch een stuk eenvoudiger. :jongle

Ja ik zit met stijgende verbazing te lezen wat enkele wijsneuzen hier plaatsen...

Niets van herkenning?
Jazeker
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
mark1985

Bericht door mark1985 »

.
Laatst gewijzigd door mark1985 op 08 nov 2017, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Een vraagje. Wat heb je aan een preek die de bekende geschiedenissen verhaalt, er wat actuele zaken bijhaalt, maar niet wijst op de weg waarlangs God Zijn volk leidt?
Mijn ouders waren van huis uit Hervormd, geen Bondsgemeente, maar een gemeente zoals er honderden zijn in dit land, waarvan veel kerken nu moeten sluiten door gebrek aan belangstelling voor de preek...
Daar werd de Weg niet verklaard. Heel anders als in dezelfde tijd, toen in het naburige Rijssen ds. Lamain preekte. Toen mijn moeder eenmaal ds. Lamain had gehoord was ze bedorven voor de lichte hervormde kerk waar ze lid was, ook mijn vader. En wonderlijk, heel de familie van vaders kant ging mee. Wat blijft er over van een prediking waar het wonder uit weg is? Dat zien we in zovele kerken die nu moeten sluiten. Ik denk echt dat een grote oorzaak van de kerkverlating is, dat de klem uit de prediking weg gaat. En de consciënties worden gerust.
Om verder op uw opmerking in te gaan: Is het extremisme als de prediking een afsnijdende prediking is waar het werk Gods wordt verklaard en de Schrift bevindelijk wordt toegepast? In dat geval kunnen we meteen beter predikanten als (ik noem er zo maar een paar willekeurig) ds. Kersten, ds. Th. van der Groe, ds. J. Koster, ds. F. Bakker enz. afschrijven en wegzetten als extremisten.[/quote]

Volledig mee eens!
Het is een geschiedenis of een praatje, maar niet meer hoe de bekering ging.
Let op ging! Wel hoe het gaat, maar je hoort al snel of iemand echt weet hoe het ging.....
En dan betekend het niet om de bekering van jezelf te vertellen op de preekstoel, maar wel de gangen te verklaren.
En dat kan ook bij een preek van een geschiedenis, maar de lessen die daarin liggen worden dan wel duidelijk bepreekt.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

mark1985 schreef:Een vraagje. Wat heb je aan een preek die de bekende geschiedenissen verhaalt, er wat actuele zaken bijhaalt, maar niet wijst op de weg waarlangs God Zijn volk leidt?
Mijn ouders waren van huis uit Hervormd, geen Bondsgemeente, maar een gemeente zoals er honderden zijn in dit land, waarvan veel kerken nu moeten sluiten door gebrek aan belangstelling voor de preek...
Daar werd de Weg niet verklaard. Heel anders als in dezelfde tijd, toen in het naburige Rijssen ds. Lamain preekte. Toen mijn moeder eenmaal ds. Lamain had gehoord was ze bedorven voor de lichte hervormde kerk waar ze lid was, ook mijn vader. En wonderlijk, heel de familie van vaders kant ging mee. Wat blijft er over van een prediking waar het wonder uit weg is? Dat zien we in zovele kerken die nu moeten sluiten. Ik denk echt dat een grote oorzaak van de kerkverlating is, dat de klem uit de prediking weg gaat. En de consciënties worden gerust.
Om verder op uw opmerking in te gaan: Is het extremisme als de prediking een afsnijdende prediking is waar het werk Gods wordt verklaard en de Schrift bevindelijk wordt toegepast? In dat geval kunnen we meteen beter predikanten als (ik noem er zo maar een paar willekeurig) ds. Kersten, ds. Th. van der Groe, ds. J. Koster, ds. F. Bakker enz. afschrijven en wegzetten als extremisten.
Volledig mee eens!
Let op ging! Wel hoe het gaat, maar je hoort al snel of iemand echt weet hoe het ging.....
En dan betekend het niet om de bekering van jezelf te vertellen op de preekstoel, maar wel de gangen te verklaren.
En dat kan ook bij een preek van een geschiedenis, maar de lessen die daarin liggen worden dan wel duidelijk bepreekt.[/quote]

Ben wel benieuwd hoe jullie de bijbel lezen... Of is dat ook maar een geschiedenis of een praatje?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

mark1985 schreef:
Volledig mee eens!
En dat kan ook bij een preek van een geschiedenis, maar de lessen die daarin liggen worden dan wel duidelijk bepreekt.
Dit is zo duidelijk verwoord.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
Ben wel benieuwd hoe jullie de bijbel lezen... Of is dat ook maar een geschiedenis of een praatje?
De Bijbel is niet bedoelt te lezen als een geschiedenisboek. Geschiedenis is geen niet geestelijk, de Bijbel horen wij geestelijk onderscheidenlijk te lezen.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
De Bijbel is niet bedoelt te lezen als een geschiedenisboek. Geschiedenis is geen niet geestelijk, de Bijbel horen wij geestelijk onderscheidenlijk te lezen.
Oké zou je dit wat verder kunnen toelichten?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Bedoelt u zoiets: Lees voor het gebruik eerst de Toelichting of de Bijsluiter voor het gebruik de Bijbel?
Mij dunkt dat daar genoeg over te lezen is. Doe eens een poging op Digibron en zoek in bladen die als reformatorisch bekend zijn op "geestelijk onderscheiden".
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ben overigens wel benieuwd waar door de deskundigen de GG Gouda wordt gesitueerd.
Het is maar een vraag, hoor. ;)
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
mark1985 schreef:
Volledig mee eens!
Dit is zo duidelijk verwoord.
Toch zit er wel verschil in bevinding en bevinding. Als een preek alleen gaat over: En dan brengt God je hier, en dan maak je dat en dat mee, en dan beleeft de mens dit, en dat kan zo en zo diep gaan, dan krijgt de mens op die manier aanvallen, dan gaat de mens verloren, dan dit, dan dat, enzovoorts, en er elke preek een tekst als kapstok wordt gebruikt om een dergelijk verhaal te vertellen, is het uiteraard ook niet goed.
Mijns inziens bestaat een preek uit meerdere facetten. Bijbels onderwijs in de zin van geschiedenis, achtergronden en dergelijke, met de geestelijke lessen die eruit geleerd kunnen worden, en waarbij ook een stukje persoonlijke beleving hoort.
Afgelopen zondagavond een preek uit Esther. Eerst de hele geschiedenis vertellen, waarom staat het boek in de Bijbel, wie was Ahasveros, in welke tijd speelde de geschiedenis zich af, wat was de functie van Mordechai, Haman, Vasti, Esther en dergelijke. Dan de geestelijke lessen die er geleerd kunnen worden, waarom komt de naam van God hier niet in voor maar staat het toch in de bijbel? Wat kunnen wij er heden ten dage van leren. En daarnaast een stukje hoe Gods gangen kunnen gaan met Zijn volk, hoe diep dit kan gaan, maar belangrijker, welke overwinning er gehaald kan worden. Zonder het boek Esther te vergeestelijken in de zin van dat het een geschiedenis zou zijn wat bedoelt is om de weg der bekering te vertellen.

Mijns inziens kunnen mensen als ds Vreugdenhil, of de overleden ds Huisman, of ds Harinck, of ds vd Net, heel goed, Bijbels en bevindelijk hun predicaties verkondigen. In het juiste evenwicht, niet alleen bevinding, niet alleen geschiedenis, maar dit alles samen in een preek.
Het zal je verbazen, maar ik vind dat iemand als ds v Boven dit ook uitzonderlijk goed kan. Deze wordt als uiterst rechts gekwalificeerd, maar toch vind ik de enkele preken die ik van hem gehoord heb, zeer duidelijk, en niet eenzijdig.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Bedoelt u zoiets: Lees voor het gebruik eerst de Toelichting of de Bijsluiter voor het gebruik de Bijbel?
Mij dunkt dat daar genoeg over te lezen is. Doe eens een poging op Digibron en zoek in bladen die als reformatorisch bekend zijn op "geestelijk onderscheiden".
Nee DIA, je weet heel goed wat ik bedoel. Ik vraag om toelichting/verklaring/uitleg. Voor mij is het echt nieuw om te horen dat de Bijbel geestelijk onderscheidenlijk gelezen moeten worden.
DDD

Bericht door DDD »

@Ejvl: de prediking is maar een klein onderdeeltje van links of rechts. Veel belangrijker zijn de bijzaken en de stijlkenmerken.

Maar ik ben het met je eens dat op hoofdlijnen tussen de meeste predikanten in de GG van uiterst links tot uiterst rechts maar marginale verschillen zitten.
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef:@Ejvl: de prediking is maar een klein onderdeeltje van links of rechts. Veel belangrijker zijn de bijzaken en de stijlkenmerken.

Maar ik ben het met je eens dat op hoofdlijnen tussen de meeste predikanten in de GG van uiterst links tot uiterst rechts maar marginale verschillen zitten.
Dat klopt inderdaad, want als ik kijk naar bijzaken welke in de desbetreffende rechtse gemeente spelen, is dat echt frappant.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:@Ejvl: de prediking is maar een klein onderdeeltje van links of rechts. Veel belangrijker zijn de bijzaken en de stijlkenmerken.

Zou dat echt zo zijn? Ik zet er mijn vraagtekens bij, want op hoofdlijnen loopt men juist sterk uiteen. Neem alleen de visie op de kinderdoop of het aanbod van genade; daar lopen in de prediking de verschillen binnen de GerGem sterk uiteen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zijn mijns inziens uitzonderingen. En los daarvan: in het licht van de wereldkerk zijn het nog steeds geringe verschillen van inzicht.
Plaats reactie