Vroeger noemde men zo'n prediking een "catechisatielesje".Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens...keesjanm schreef:-DIA- schreef: Ik vraag me serieus af wat 'het midden' is. Er zijn toch geen drie wegen?
Ik denk het wel te begrijpen. Noemen we 'het midden' de prediking die Schriftuurlijk is, en rechts, waar het woordje 'bevindelijk' aan is toegevoegd? Ik denk dat dit in de praktijk vaak opgaat.
Nee het is meer theologisch van aard. Noem het hypercalvinisme. Ter rechterzijde van het midden krijgt het aanbod van genade weinig aandacht en legt men naast een bekeringsweg die in een systeem gevat is vaak ook zoveel aandacht op de predestinatie dat er voor eigen verantwoordelijkheid bijna geen ruimte is. Voor een ander deel zijn de verschillen ook cultureel of sociologisch van aard. Veel aandacht op uiterlijke dingetjes die totaal niet bijbels te gronden zijn , zoals eerder al werd genoemd. Bevinding wordt overal geleerd. Dat is het verschil niet.
Ik hoor steeds meer alleen maar een Bijbelverhaal als prediking, met aan het eind Psalm 52: 7 of 89: 8.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeente
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik citeer je eigen post in de rubriek: weekdiensten.-DIA- schreef:Zo zijn er ook vacante gemeenten te noemen. Sinds een wisseling in de kerkenraad in Enter lijkt (wordt niet hardop gezegd, maar is wel praktijk) de kansel gesloten voor 'rechts'.Jantje schreef:Zeg ik dat dan?DDD schreef:@Jantje:
Ik ben het hier totaal niet mee eens. Een gemeente waar predikanten uit de hele GG worden uitgenodigd, zoals mijn gemeente en trouwens alle rechtzinnige gemeenten, is daarmee niet gelijk een linkse gemeente. Het idee. Dan zouden Houten en Arnhem ook rechts zijn omdat ds. Verschuure daar preekt. Ik vind het echt een ergerlijke gedachte.
Zwijndrecht is een apart geval. Ik ben daar niet meer voldoende in thuis, dus daar kan ik niets over zeggen.
Ik zeg dat Ik het met de classificatie van enkele gemeenten niet eens ben. Aks je bijv. kijkt naar Kapelle-Biezelinge, Groningen of Bodegraven, waarom is die links van het midden en niet links?
Je weet toch ook wel de predikanten die ik noemde in veel gemeenten niet (mogen) voorgaan. Dus vandaar..., dat ik Utrecht niet in het midden zet maar links van het midden. Als je kijkt nssr de betreffende predikanten, mogen die niet voorgaan in middengemeenten..., of wel?
dinsdag 04 juli 19:30 uur ds. J. S. van der Net
dinsdag 11 juli 19:30 uur ds. D. W. Tuinier
dinsdag 18 juli 19:30 uur ds. A. Verschuure
dinsdag 25 juli 19:30 uur ds. B. Labee
dinsdag 01 augustus 19:30 uur ds. G. J. van Aalst
dinsdag 01 augustus 19:30 uur ds. G. J. van Aalst
dinsdag 08 augustus 19:30 uur ds. A. T. Huijser
dinsdag 15 augustus 19:30 uur kand. J. B. Huisman
dinsdag 22 augustus 19:30 uur ds. G. Bredeweg
dinsdag 29 augustus 19:30 uur ds. J. B. Zippro
-
- Verbannen
Dia,
Ik denk dat de kansel vaker gesloten blijft voor links, dan voor rechts.
Ik denk alleen maar aan ds. C. Harinck, tegen wie men in zijn studententijd (1964-1966, dus tóen speelde dat al!), na de preek in de kerkenraadskamer enkel zei: "Mené, mené, thekel urparshin.", en zo wegliep.
En aan ds. Van der Net, die enige maanden geleden in de Terdege zei dat hij zich in veel gemeenten niet welkom voelt en hem dat veel verdriet doet. Terwijl hij juist zo gunnend en eenvoudig preekt...
Ik denk dat de kansel vaker gesloten blijft voor links, dan voor rechts.
Ik denk alleen maar aan ds. C. Harinck, tegen wie men in zijn studententijd (1964-1966, dus tóen speelde dat al!), na de preek in de kerkenraadskamer enkel zei: "Mené, mené, thekel urparshin.", en zo wegliep.
En aan ds. Van der Net, die enige maanden geleden in de Terdege zei dat hij zich in veel gemeenten niet welkom voelt en hem dat veel verdriet doet. Terwijl hij juist zo gunnend en eenvoudig preekt...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
En dat mag dan wel gezegd worden, maar als we een zgn bevindelijke preek bekritiseerd wordt, is het huis te klein.-DIA- schreef:Vroeger noemde men zo'n prediking een "catechisatielesje".Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens...keesjanm schreef:-DIA- schreef: Ik vraag me serieus af wat 'het midden' is. Er zijn toch geen drie wegen?
Ik denk het wel te begrijpen. Noemen we 'het midden' de prediking die Schriftuurlijk is, en rechts, waar het woordje 'bevindelijk' aan is toegevoegd? Ik denk dat dit in de praktijk vaak opgaat.
Nee het is meer theologisch van aard. Noem het hypercalvinisme. Ter rechterzijde van het midden krijgt het aanbod van genade weinig aandacht en legt men naast een bekeringsweg die in een systeem gevat is vaak ook zoveel aandacht op de predestinatie dat er voor eigen verantwoordelijkheid bijna geen ruimte is. Voor een ander deel zijn de verschillen ook cultureel of sociologisch van aard. Veel aandacht op uiterlijke dingetjes die totaal niet bijbels te gronden zijn , zoals eerder al werd genoemd. Bevinding wordt overal geleerd. Dat is het verschil niet.
Ik hoor steeds meer alleen maar een Bijbelverhaal als prediking, met aan het eind Psalm 52: 7 of 89: 8.
mijn vader noemde het een zondagschoolverhaal-DIA- schreef:Vroeger noemde men zo'n prediking een "catechisatielesje".Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens...keesjanm schreef:-DIA- schreef: Ik vraag me serieus af wat 'het midden' is. Er zijn toch geen drie wegen?
-
- Verbannen
Die personen kun je op een hand tellen. Bovendien noem ik geen namen. En dat gebeurt andersom heel vaak wel.refo schreef:En dat mag dan wel gezegd worden, maar als we een zgn bevindelijke preek bekritiseerd wordt, is het huis te klein.-DIA- schreef:Vroeger noemde men zo'n prediking een "catechisatielesje".Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens...keesjanm schreef:
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
mijn vader noemde het een zondagschoolverhaal[/quote]
Nou dat is nu inderdaad wat ik ook veel hoor als je preken hoor via internet.
Het zijn echt verhaaltjes en je mist dus hoe een mens bekeert wordt!
Groningen is zeker links en zijn predikant ook.
Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag en Geldermalsen iets links van het midden.
Emmeloord mis ik nog in het lijstje.
Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag en Geldermalsen iets links van het midden.
-
- Verbannen
Laat ik dan zeggen dat het 'rechtse gemeenten' zijn (i.p.v. 'zware gemeenten').-DIA- schreef:Even de term 'zwaar' proberen te vermijden. Dan zeg ik dat ik het hiermee eens ben.Jantje schreef: Verder vraag ik me af of het wel klopt wat men over ds. Van Haaren zegt. Diens preken zouden in zwaardere gemeenten niet meer gelezen worden. Ik weet namelijk ook van gemeenten waar deze preken niet gelezen worden omdat de preken zélf te zwaar zouden zijn.
En dan te bedenken dat de preken zó actueel zijn, alsof ze gisteren zijn geschreven...
Fijn...,
dat we her ook eens kunnen zijn!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Moet er een indeling komen in 5 groepen van alle gemeentes?
Niet om te wijzen, maar wel om in te delen.
Zou ze gek nog niet zijn toch?
Uiterst rechts:
De Valk / Uddel / Waardenburg / Barneveld-Zuid / Kootwijkerbroek
Niet om te wijzen, maar wel om in te delen.
Zou ze gek nog niet zijn toch?
Uiterst rechts:
De Valk / Uddel / Waardenburg / Barneveld-Zuid / Kootwijkerbroek
Die uitspraken lijken me allebei even zondig.wilhelmus schreef:mijn vader noemde het een zondagschoolverhaal-DIA- schreef:
Vroeger noemde men zo'n prediking een "catechisatielesje".
Compleet van het padje af op RF
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
En dit is dus mijns inziens extremisme.mark1985 schreef:
Ten eerste was de vraag of ik vijf gemeenten wilde opnoemen, niet of ik een compleet overzicht wilde geven.
En Vlaardingen was links, maar is dat niet meer. Tenzij je vanuit een extreem perspectief iedereen ongemotiveerd op één hoop gooit, zoals jij onbeargumenteerd doet.
En los daarvan vind ik jouw uitspraken over mensen die iets anders denken dan jij bepaald niet getuigen van christelijke deugden en verder ook totaal niet onderbouwd.
Als dat inderdaad het kader is waaraan een preek afgemeten moet worden, dan is er inderdaad veel wat niet door de menselijke beugel kan.mark1985 schreef: Nou dat is nu inderdaad wat ik ook veel hoor als je preken hoor via internet.
Maar als je de Bijbelse criteria neemt voor prediking, dan kan je dergelijke (waar de weg verklaard wordt) preken de prullenbak inschuiven.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 08 nov 2017, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp het ook even helemaal niet meer.pierre27 schreef:Compleet van het padje af op RF
Links van het midden, midden, rechts van het midden.
Er worden gemeentes genoemd waarvan ik denk: he, is dat links van het midden?
Heb jij wel eens onder de prediking van ds Brons gezeten?mark1985 schreef:Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag
En waar staat Tholen in dit rijtje?
Dan is het rijtje in de CGK toch een stuk eenvoudiger.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tnx, klopt uiteraard. Maar laten we 1 dimensie tegelijk doen. De afstand van de hoorder incl. hoek tot de prediker nemen we dan later wel mee.parsifal schreef:Terzijde: Volgens mij stel je nu iets tweedimensionaals voor in plaats van het links-tot-rechts spectrum wat eendimensionaal is.Wim Anker schreef:Overigens vind ik een classificatie enkel geprojecteerd In het tweedimensionale vlak een versimpeling die het eenvoudige gemeentelid verward. Ik zou, behalve de links en rechts indeling van de gemeenten, ook hun hoog en laag verhouding tot elkaar willen meenemen. De aarde is niet (meer) plat tenslotte.
Overigens, na analyse van de postings, constateer ik dat mensen die lager dan de predikant zitten in de kerk (zoals b.v @Dia) meer opkijken naar de prediker dan mensen die gewend zijn om hoger te zitten (zoals b.v. @Hendrikus). Die hebben vaak meer kritiek. Ik zou deze hypothese (neerkijken of opkijken naar de prediker beïnvloed de beoordeling) graag willen staven door te vragen aan de forumleden aan wil geven of er op de galerij word gezeten of niet. (Gespecificeerd per prediker, locatie, weer, en wel of niet vergeten van de snoepjes uiteraard).