samanthi schreef:Zonderling schreef:samanthi schreef:-DIA- schreef:Maar geloof je dat er een verkiezing en verwerping van eeuwigheid is? Dat is de kern.
Nee zoals ik al schreef wel in een verkiezing,
maar niet in een verwerping, dat hebben we ons zelf aangedaan.
Samanthi, ik heb een en ander gelezen, en ik denk dat je het goed bedoelt. Echter: de uitspraak die ik hierboven citeer en een andere posting die ik van je las, is echt wel strijdig met de Gereformeerde leer. Dat een mens verloren gaat, daarvan is de mens zeker zelf de schuldige. Ook is God niet de oorzaak van de zonde. Echter, dat betekent niet dat er geen verwerping van eeuwigheid is bij God.
De Dordtse Leerregels zeggen het zo:
D.L. I.6 schreef:6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijken staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Idem:
D.L. I.15 schreef:15. Deze eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen.
En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde (hetwelk godslasterlijk is te denken), maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Hier leren de D.L. toch echt een
verwerping van eeuwigheid van met naam bij God bekende personen. En zo hebben alle gereformeerde theologen gedaan. Wanneer jij een verwerping van eeuwigheid ontkent, ben je in strijd met de Dordtse Leerregels.
Wel is het waar dat de D.L. de verkiezing en verwerping leren vanuit het perspectief van de zondeval: God zag de mens aan in Zijn eeuwig besluit als 'zijnde gevallen'. Niettemin plaatsen de Leerregels deze besluiten (zowel van verkiezing als verwerping)
in de eeuwigheid, dus vóór de zondeval. En de diepste oorzaak van het voorbijgaan van sommigen ligt niet in de mens, maar in het vrije welbehagen Gods! Daarmee is niet in strijd dat de mens verloren gaat door eigen zonden en ongeloof.
Doordat je een verwerping van eeuwigheid loochent, begrijp ik goed dat anderen daartegen ageren. In die zin heb je deze discussie wel over jezelf afgeroepen. Dat klinkt misschien hard en verdrietig voor je, maar het is wel zo. (Dit even los van de vraag of je tegenstanders wel in alles recht geschreven hebben.)
Dank je wel, maar het is Gods raad om de mensen erin te laten, in een toestand waar ze zichzelf hebben ingezondigd, dit noemen ze het besluit der verwerping, dat staat tegenover de verkiezing, maar God verwerpt hen niet omdat hij dat Zelf heeft "verzonnen" anders zou Hij de auteur van de zonden zijn, maar het is onze eigen schuld, iedereen is verloren, daar kun je toch niet omheen?
- Het is Gods raad en welbehagen om de mensen erin te laten. Dat is juist. Evenals het Gods raad en welbehagen was om anderen daar niet in te laten.
- ... in een toestand waar ze zichzelf hebben ingezondigd. Dat is juist, evenals de uitverkorenen in deze toestand waren. Er is in deze toestand geen verschil tussen uitverkorenen en verworpenen.
- ... God verwerpt hen niet omdat hij Zelf dat 'verzonnen' heeft. De spreekwijze 'verzonnen' vind ik hier wat stuitend. En ook onduidelijk, want wat bedoel je precies met deze term 'verzonnen'? Gods besluit is geheel vrij. En geheel vrij is God ook dat Hij sommige zondaren verkiest en anderen verwerpt. Er is geen andere grond te geven dan Gods welbehagen. De zonde is niet de grond van de verwerping, maar Gods welbehagen.
- "... anders zou Hij de auteur van de zonde zijn." Die vat ik niet. Wanneer zou God auteur van de zonde zijn volgens jou?
- "... het is onze eigen schuld". Dat is juist. En je bedoelt dat een mens door eigen schuld verloren gaat. Dat is juist.
Kortom: verklaar je nader wat je bedoelt met de zin "omdat Hij dat Zelf verzonnen heeft, want die zin begrijp ik niet? Als je bedoelt dat God de mens in Zijn eeuwig besluit aanzag als gevallen: dat is inderdaad zoals de D.L. het voorstellen en daarin kan ik mij ook geheel vinden. Maar dat doet niets af aan het feit dat het onderscheid tussen verkorenen en verworpenen niet ligt in de mens, maar in Gods welbehagen.
Verder begrijp ik niet dat je term verwerping van eeuwigheid (naar Zijn welbehagen) eerder hebt afgewezen, want die is toch echt in de D.L. te vinden.