Melaatsheid

Plaats reactie
Matthijs

Melaatsheid

Bericht door Matthijs »

Hoi allemaal.

Ik las vanavond Levitcus 13 en mijn aandacht werd in bijzonder getrokken tot het 13e vers. En dat is: En de priester merken zal, dat, ziet, de melaatsheid zijn gehele vlees bedekt heeft, zo zal hij hem, die de plaag heeft, rein verklaren; zij is geheel in wit veranderd; hij is rein.

Als ik het geestelijk mag overzetten, dan betekend het. Als je inleefd dat je verdorven bent van de voetzool af tot het hoofd toe, ja veroordelenswaardig bent, dan zal God je rein verklaren. Dus als je het zelf allemaal nog kunt, als je zelf nog centen hebt om te betalen dan dan zal Christus het niet voor je betalen.

Nou is het niet mijn bedoeling om het over de geestelijke betekenis te hebben(per u2u mag dat wel!), maar over de melaatsheid.

Als ik het zo lees, dan werd iemand rein verklaard, terwijl hij echt helemaal melaats was.

Ik meende altijd dat melaatsheid een dodelijk ziekte was, maar het schijnt dus dat als ze helemaal melaats waren toch gezond verklaard werden.

Beetje vreemd vind ik het. Wie kan mij er meer over vertellen hoe dat zit?

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

In het geval van vers 13 gaat het om iets anders dan melaatsheid. Melaatsheid bestond uit zweren en blazen die of alleen de huid of ook dieper onder de huid aanwezig waren. In die tijd werd het als straf gezien op de zonden. Verbeterde men zich niet werden de zweren dieper, waaruit langere opsluiting volgde, met het doel zich te bekeren. Bij de eerste symptonen moest men zich bij de priester meldden. Die keek of men in quarantene moest aan de hand van symptonen en stadia van melaatsheid. Als de gehele huid wit (uitgeslagen) was werd men rein verklaard omdat het een krankheid was en geen onreinheid.
In geval van ziekte moest men naar een arts, in geval van onreinheid naar de priester.
Dus er mag denk best een geestelijke link gelegd worden.
Jer. 2 : 19 Uw boosheid zal u kastijden en uw afkeringen zullen u straffen; weet dan en zie, dat het kwaad bitter is, dat gij den HEERE uw God verlaat en Mijn vreze niet bij u is, spreekt de Heere, de HEERE der heirscharen.

gr
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ok, maar waarom staat er dan de melaatsheid zijn gehele vlees?
Liever Turks dan Paaps
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oeps mensen, laten we uitkijken dat we niet alles gaan vergeestelijken!

Ik denk dat we met deze vergeestellijking ons op glad ijs begeven!
Op deze wijze gaan we een voorwaarde stellen terwijl er geen voorwaarde is.
memento

Bericht door memento »

Voor zover ik weet is de reden van reinverklaren heel simpel en praktisch, nl. als de huid wit is, is deze uitgedroogddat; de ziekte in dat stadium niet meer besmettelijk is.

Bij vergeestelijken heb ik bedenksels. Wél denk ik dat het een goede vergelijking is met hoe het er in het geestelijke aan toe kan gaan/gaat.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door memento
Voor zover ik weet is de reden van reinverklaren heel simpel en praktisch, nl. als de huid wit is, is deze uitgedroogddat; de ziekte in dat stadium niet meer besmettelijk is.

Bij vergeestelijken heb ik bedenksels. Wél denk ik dat het een goede vergelijking is met hoe het er in het geestelijke aan toe kan gaan/gaat.

Mathijs,

Bovenstaande is idd ook een mogelijkheid.
In het geval van vergeestelijken geloof ik dat je dat best kan doen. Mathew Henry doet dat ook zo. Hou het dus maar gewoon bij de verklaring in desbetreffend dagboek.

gr. Gerrit

[Aangepast op 27/2/04 door gerrit de 2e]
Plaats reactie