Hendrikus schreef:JolandaOudshoorn schreef:Ik kan erg weinig met zo'n boekje, afgaande op wat Luther en Huisman schrijven. Het verhaal van de koning vind ik wel erg oppervlakkig.
Luther schreef:Wie kent dit boekje? Ik heb enkele bladzijdes gelezen, en er stonden schokkende dingen in over de gereformeerde gezindte.
Schokkende dingen schrijven over de gereformeerde gezindte is niet zo moeilijk, laten we dat niet uit het oog verliezen.
Er wordt -ook hier- nogal eens geschamperd over mensen van buiten de gereformeerde gezindte, mensen die gezangen zingen, mensen die naar kerstnachtdiensten gaan en zo, "juichend christendom" heet dat dan, maar - heeft de gereformeerde gezindte niet genoeg aan haar eigen kwaad?
Lieve man! Er wordt toch niet geschampert over het zingen van gezangen. Laten we de historie niet uit het oog verliezen. Dat er gezangen in de kerk werden ingevoerd, en verplicht werd daaruit te zingen, is een van de redenen dat de Nederlandse Hervormde Kerk uiteen viel. Er wordt niet op geschampert. Nee er wordt wel voor gewaarschuwd. Lees ook eens wat ds. De Heer in het RD hierover schreef.
Een klein citaatje:
De invloed van het evangelische gedachtegoed komt ondermeer binnen door het werk van de Evangelische Omroep. „Een heel sterk kanaal vormen de opwekkingsliederen. Die ook in uw gemeente gezongen worden? Nee? Ik denk het wel. Ze worden veel meer gezongen dan we denken.”
De evangelische invloeden zijn vooral zichtbaar op het gebied van de geloofsbeleving, zei de predikant. „Het valt zo op dat in de verwoording van het geloof het niet zozeer meer gaat om schuld en genade, verlorenheid en het gezaligd worden, maar om begrippen als innerlijke pijn en heling, over een gevoel van onbehagen over mijn leven en bevrijding.”
Onder invloed van het evangelische gedachtegoed is in de kerken een relativeren van de leer waarneembaar, stelde ds. De Heer. „Als we ons fijn voelen samen is dat toch genoeg, zo klinkt het dan.” Ook op het terrein van de geloofsbeleving zie je verschuivingen, ook in de Gereformeerde Gemeenten, constateert de Middelburgse voorganger.
Verder zijn er veranderingen in de liturgie. „De gezangen rukken op. Dat begon wellicht op een jeugdvereniging, een kamp, een verjaardag. Wat fijn is, wil je graag samen beleven, en dus ook in de eredienst. Dat gaat ten koste van het zingen van de psalmen.”
De invloed van evangelische beweging neemt toe als het werk van genade gaat ontbreken in de gemeente. Ds. De Heer: „Dan krijgen allerlei andere geloofsbelevingen ruimte, als ze goed voelen. Als de separatie gaat ontbreken in de prediking of op uw mannenvereniging, dan gaat de deur naar evangelisch gedachtegoed automatisch open. En als er minder nadruk ligt op het werk van de Heilige Geest in de waarachtige bekering, komt bijna vanzelf de ruimte voor de Geestesgaven naar boven.”
Wie zich bij het reformatorisch gedachtengoed wenst te houden wordt tegenwoordig een ophouder op de weg, een sta-in-de-weg voor het zingen van gezangen. Hoe was dat toen de bundel Evangelische Gezangen in de Nederlandse Hervormde Kerk werd ingevoerd? Of zijn we dat vergeten? Andere tijden, andere zeden? Nee we hopen toch vast te mogen houden aan wat door het vuur beproefd is. Niet om overal zomaar tegen te zijn. U kunt weten dat er goede op de Schrift gegronde gezangen zijn. Laten we dan die gerust zingen. Maar laten we niet weer opnieuw onrust in de kerken veroorzaken, waar er al zoveel onrust is.
We schamperen dus niet. Dat past ons totaal niet. Nee we proberen te waarschuwen. Zie ook wat ds. De Heer hierover schreef.