Kabinetsformatie 2017

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Al met al wordt bij dit nieuwe kabinet de mindere minder bevoordeeld dan de rijkere. Dus de kloof wordt groter.
We hebben nog steeds een progressief belastingstelsel. Dus de rijken betalen 52% belasting over een ton en dat is nominaal € 52.000 en de armen betalen niks over niks. Dus dat is € 0.
Wie draagt er dan het meest bij aan de samenleving?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

Dat is erg versimpeld. Als ons belastingstelsel nu ook zo simpel gemaakt wordt dan ben ik zeer tevreden, terwijl ik meer dan 0 euro betaal.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

CvdW schreef:primaire levensbehoefte gaat niet onbeperkt door. Dus BTW verhogen van 6 naar 9% betreft alle mensen.
Wat ook mogelijk is om de inkomstentarieven aan de onderkant te verlagen (gebeurt ook) en aan de bovenkant verhogen. In de jaren 70/80 was dit rond 72%. Dit past niet bij VVD. Al met al wordt bij dit nieuwe kabinet de mindere minder bevoordeeld dan de rijkere. Dus de kloof wordt groter. Bijbels gezien is dat geen probleem. Er zullen altijd rijke en arme zijn. Dus laten we maar positief zijn over dit kabinet.
Met het hele pakket gaat iedereen er flink op vooruit. Eén maatregel er uitnemen en daar kritiek op geven is politiek onzuiver. Asscher,Roemer en Klaver waren gisteren zo doorzichtig verkeerde politiek aan het voeren dat het haast lachwekkend was .
Fijn dat er ook een forse plus inzit voor éénverdieners en voor middeninkomens ( anderhalf tot dubbel modaal)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

Ik waardeer het dat mensen positief zijn.
Maar wil je echt politiek bedrijven dan moet je wel het totale plaatje nemen. Dus gemeentelijke belasting, waterschapslasten, verhoging ziektekostenverzekering, minder hypotheekaftrek enz.
Volgens mijn berekening ga ik er op achteruit. Ik begrijp dat u er flink op vooruit gaat. Gefeliciteerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

Gemeentelijke belastingen, energielasten, etc. zullen niet in de koopkrachtplaatjes van de rijksoverheid zijn meegenomen, dus dat is wel een punt.
BTW-verhoging uiteraard wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Herman »

Koopkracht is datgene wat netto extra besteed kan worden, waarbij zoveel als mogelijk rekening wordt gehouden met het consumentenprijsindexcijfer. Dus ik kan me niet voorstellen dat stijgende lokale belastingen daarin niet zijn meegenomen.

Politiek gaat overigens niet over het betalen van belastingen. Politiek is het middel om een samenleving in te richten en om die inrichting te kunnen financieren betalen we belasting. Dus willen we goede zorg, dan dien je daar voor te betalen.
Willen we goede zorg én bakken met geld uitgeven voor privé behoeften dan willen we wel voor het laatste en niet voor het eerste betalen. Tja.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

CvdW schreef:Ik waardeer het dat mensen positief zijn.
Maar wil je echt politiek bedrijven dan moet je wel het totale plaatje nemen. Dus gemeentelijke belasting, waterschapslasten, verhoging ziektekostenverzekering, minder hypotheekaftrek enz.
Volgens mijn berekening ga ik er op achteruit. Ik begrijp dat u er flink op vooruit gaat. Gefeliciteerd.
Ziektekostenverzekering gaat veel minder omnoog dan verwacht. De eerste aanbieder verlaagd zelfs zijn premie voor 2018.
Gemeentelijke belasting is zo divers. Ik woon in een goedkope gemeente.

Door dat de eerste schijf fors verlengd wordt gaan heel veel middeninkomens er fors op vooruit. De paar maatregelen die geld op moeten leveren (oa BTW verhoging) doen die inkomensverbetering bij lange na niet verdampen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door parsifal »

CvdW schreef:Ik waardeer het dat mensen positief zijn.
Maar wil je echt politiek bedrijven dan moet je wel het totale plaatje nemen. Dus gemeentelijke belasting, waterschapslasten, verhoging ziektekostenverzekering, minder hypotheekaftrek enz.
Volgens mijn berekening ga ik er op achteruit. Ik begrijp dat u er flink op vooruit gaat. Gefeliciteerd.
Ja, maar in het totale plaatje is het no zo belangrijk of de enkeling (in dit geval u) er op vooruit of achteruit gaat. Al is het sowieso waarschijnlijk niet waar dat letterlijk niemand er op achteruit gaat.

De hypotheekrente-aftrek was al een gedrocht toen het ingevoerd werd en zorgt voor vreemde constructies met leningen en deels onrealistische huizenprijzen. Het is nadelig voor mensen met een hoge hypotheek als er zaken veranderen, maar op lange termijn is dat wel een stuk gezonder.

Wat betreft mijzelf, het enige waar ik zelf direct mee te maken heb is regels over Nederlanders in het buitenland. Naar ik begreep zal de nieuwe regering gaan kijken of Nederlanders die een nieuwe nationaliteit aanvragen hun Nederlands staatsburgerschap kunnen behouden. Niet dat ik erg zit te springen om ook Zweed te worden, maar het zou leuk zijn als ik ook hier in Zweden kan stemmen etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

We leven in één van de meest welvarende landen ter wereld. Denk eens aan al die honderden landen die deze eerste zin niet kunnen uitspreken. In die landen staat vaak grote en echte armoede centraal. En zet dat eens af tegen het geneuzel in onze maatschappij over enkele tientjes koopkracht vooruit of juist achteruit.

Ik had graag gezien dat onze welvaart ingezet zou worden ten gunste van armoedebestrijding. Nee, niet de linkse gedachte om uitkeringen hoger te maken. Maar echt bestrijding van oorzaken die ervoor zorgen dat mensen niet of nauwelijks kunnen leven.

Dat zou pas een mooie uitwerking van koopkrachtverlies zijn.
(~)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

Wandelende schreef:We leven in één van de meest welvarende landen ter wereld. Denk eens aan al die honderden landen die deze eerste zin niet kunnen uitspreken. In die landen staat vaak grote en echte armoede centraal. En zet dat eens af tegen het geneuzel in onze maatschappij over enkele tientjes koopkracht vooruit of juist achteruit.

Ik had graag gezien dat onze welvaart ingezet zou worden ten gunste van armoedebestrijding. Nee, niet de linkse gedachte om uitkeringen hoger te maken. Maar echt bestrijding van oorzaken die ervoor zorgen dat mensen niet of nauwelijks kunnen leven.

Dat zou pas een mooie uitwerking van koopkrachtverlies zijn.
Verhaal klopt niet!
Wat wordt er bedoeld met welvaren?
Er zijn 196 landen, bedoeld u de landen op Mars of zo? U spreekt immers over honderden landen. Begrijp ik het goed dat u die arme landen bezocht heeft. Mag ik vragen om wel landen het gaat?

Echte bestrijding van de oorzaken is natuurlijk altijd goed, maar economisch is dat niet verstandig (wil niet zeggen dat ik deze mening deel).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:
Wandelende schreef:We leven in één van de meest welvarende landen ter wereld. Denk eens aan al die honderden landen die deze eerste zin niet kunnen uitspreken. In die landen staat vaak grote en echte armoede centraal. En zet dat eens af tegen het geneuzel in onze maatschappij over enkele tientjes koopkracht vooruit of juist achteruit.

Ik had graag gezien dat onze welvaart ingezet zou worden ten gunste van armoedebestrijding. Nee, niet de linkse gedachte om uitkeringen hoger te maken. Maar echt bestrijding van oorzaken die ervoor zorgen dat mensen niet of nauwelijks kunnen leven.

Dat zou pas een mooie uitwerking van koopkrachtverlies zijn.
Verhaal klopt niet!
Wat wordt er bedoeld met welvaren?
Er zijn 196 landen, bedoeld u de landen op Mars of zo? U spreekt immers over honderden landen. Begrijp ik het goed dat u die arme landen bezocht heeft. Mag ik vragen om wel landen het gaat?

Echte bestrijding van de oorzaken is natuurlijk altijd goed, maar economisch is dat niet verstandig (wil niet zeggen dat ik deze mening deel).
Nou, nou. Dat zijn grote woorden.

1. Wie zegt dat ik het heb over armoedebestrijding in de andere landen ter wereld? Ik maak een vergelijking met Nederland als één van de meest welvarende landen ter wereld. Dan heb ik het niet over individuele welvaart, hoewel ons land relatief beperkte welvaartsverschillen heeft (ze zijn er zeker, overigens).
Bewijs? In meerdere lijstjes draait Nederland mee in de top. Één voorbeeld: https://www.businessinsider.nl/de-25-ri ... er-wereld/

2. Ik heb het over honderden landen. U zegt 196 landen. Mijn woord "honderden" is wellicht wat te groot ingezet. Echter is het aantal landen helemaal niet precies bekend. U heeft het over het aantal landen dat door de VN is geaccepteerd. Er zijn echter veel voorbeelden van bestrijding van die richtlijn. Daarmee kan je ook boven de 200 landen ter wereld uitkomen.
Mijn punt gaat echter niet over het aantal landen ter wereld. Zo u wilt, lees dan gerust "tientallen".

3. Armoedebestrijding economisch onverstandig? Dat klinkt alsof u hard op lange, rechtse tenen bent getrapt. Zomaar één voorbeeld, lees gerust Spreuken 28:8 eens door. Als dàt de houding is, dan is zorg voor de haasten opeens in een heel ander daglicht gaan staan. En dan wordt het spreken over een koopkrachtdaling, dan wel -stijging, toch echt m.i geneuzel in de marge.

4. Ja, ik heb meerdere landen in de wereld bezocht. U zoekt naar voorbeelden. Ik zou zeggen, verdiep u in economisch nieuws. Je hoeft namelijk niet elk land bezocht te hebben om te weten dat het beter kan. Zomaar een voorbeeld waar ik niet (!) ben geweest, alleen wel bekend is dat er een grote taak voor naastenliefde ligt: Brazilië, Rio de Janeiro.

5. En dan tot slot nog een vraag; Zou in eerste instantie de taak van een christen niet liggen bij zijn nabije naaste? Als zijnde aan uw zorgen toevertrouwd?
Laatst gewijzigd door Wandelende op 13 okt 2017, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door parsifal »

CvdW schreef:
Wandelende schreef:We leven in één van de meest welvarende landen ter wereld. Denk eens aan al die honderden landen die deze eerste zin niet kunnen uitspreken. In die landen staat vaak grote en echte armoede centraal. En zet dat eens af tegen het geneuzel in onze maatschappij over enkele tientjes koopkracht vooruit of juist achteruit.

Ik had graag gezien dat onze welvaart ingezet zou worden ten gunste van armoedebestrijding. Nee, niet de linkse gedachte om uitkeringen hoger te maken. Maar echt bestrijding van oorzaken die ervoor zorgen dat mensen niet of nauwelijks kunnen leven.

Dat zou pas een mooie uitwerking van koopkrachtverlies zijn.
Verhaal klopt niet!
Wat wordt er bedoeld met welvaren?
Er zijn 196 landen, bedoeld u de landen op Mars of zo? U spreekt immers over honderden landen. Begrijp ik het goed dat u die arme landen bezocht heeft. Mag ik vragen om wel landen het gaat?

Echte bestrijding van de oorzaken is natuurlijk altijd goed, maar economisch is dat niet verstandig (wil niet zeggen dat ik deze mening deel).
Kun je de laatste alinea uitleggen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door DDD »

parsifal schreef:
CvdW schreef:Ik waardeer het dat mensen positief zijn.
Maar wil je echt politiek bedrijven dan moet je wel het totale plaatje nemen. Dus gemeentelijke belasting, waterschapslasten, verhoging ziektekostenverzekering, minder hypotheekaftrek enz.
Volgens mijn berekening ga ik er op achteruit. Ik begrijp dat u er flink op vooruit gaat. Gefeliciteerd.
Ja, maar in het totale plaatje is het no zo belangrijk of de enkeling (in dit geval u) er op vooruit of achteruit gaat. Al is het sowieso waarschijnlijk niet waar dat letterlijk niemand er op achteruit gaat.

De hypotheekrente-aftrek was al een gedrocht toen het ingevoerd werd en zorgt voor vreemde constructies met leningen en deels onrealistische huizenprijzen. Het is nadelig voor mensen met een hoge hypotheek als er zaken veranderen, maar op lange termijn is dat wel een stuk gezonder.

Wat betreft mijzelf, het enige waar ik zelf direct mee te maken heb is regels over Nederlanders in het buitenland. Naar ik begreep zal de nieuwe regering gaan kijken of Nederlanders die een nieuwe nationaliteit aanvragen hun Nederlands staatsburgerschap kunnen behouden. Niet dat ik erg zit te springen om ook Zweed te worden, maar het zou leuk zijn als ik ook hier in Zweden kan stemmen etc.
Helemaal eens. Alle stappen die de oneerlijke bevoordeling van schuldenaren verminderen, zijn wat mij betreft van harte welkom.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
CvdW schreef:Al met al wordt bij dit nieuwe kabinet de mindere minder bevoordeeld dan de rijkere. Dus de kloof wordt groter.
We hebben nog steeds een progressief belastingstelsel. Dus de rijken betalen 52% belasting over een ton en dat is nominaal € 52.000 en de armen betalen niks over niks. Dus dat is € 0.
Wie draagt er dan het meest bij aan de samenleving?
Degene die het meest opstrijkt van de samenleving. Nogal logisch.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Herman »

'Posthoorn-logica' ?
Plaats reactie