Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

Panny schreef:Christenvervolging in Rotterdam: https://visie.eo.nl/2017/09/christenver ... rotterdam/
Inderdaad het is niet 'leuk' en het 'kost' veel....maar ze worden wel wonderlijk gesteund en gezegend.
Maak ze van dichtbij mee.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Herman schreef:Weest in geen ding bezorgd. Ook niet over de vraag hoe God u gaat bekeren. (Vrij naar D. Rustige)
Onzin. Nergens in de Bijbel lees ik dat een onbekeerde onbezorgd moet zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Wie het vatten kan, die vatte het. Zeggen we dan op het forum weleens.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

http://www.irs.nu/source/leven-nieuwe-i ... -en-straf/
Dat we in Christus rechtvaardig zijn voor God, is “de basis van mijn behoud”, zegt dr. M. Klaassen, hervormd predikant in Arnemuiden en voorzitter van IRS. “Het meest wezenlijke in mijn leven is al gezegd. Het oordeel ligt achter mij.” In oktober verschijnt zijn nieuwe boek over de rechtvaardiging door het geloof.

Tien jaar geleden begon dr. Klaassen met een promotiestudie naar de rechtvaardiging in de gereformeerde traditie. Hij promoveerde op dit thema in 2013. Zijn nieuwste boek, De HEERE onze gerechtigheid gaat ook over de rechtvaardiging, maar dan in heilshistorisch perspectief en tegen de achtergrond van de verbondsleer.


Hebben mensen tegenwoordig te weinig kennis van de rechtvaardigingsleer?
“Ik denk het wel. Geloofszekerheid is heel belangrijk. In Christus ben ik rechtvaardig voor God. Dat is de basis van mijn behoud. Ik ben niet gered door mijn eigen doen en laten, maar door het unieke werk van Christus. Dat is ook waar het in de Reformatie over ging. Ik ben nu al vrijgesproken van schuld en straf. Ik mag leven in de zekerheid dat het oordeel achter de rug is, zoals Keller ook schrijft. Het meest wezenlijk in mijn leven is al gezegd. Die zekerheid is bepalend voor mijn identiteit. Ik krijg een nieuwe identiteit. Christus’ weg en werk zijn míjn weg en werk. Het doet er niet meer toe wat anderen van mij zeggen en ook niet wat ik van mezelf zeg. Dat geeft ontspannenheid. De zekerheid dat ik in Christus rechtvaardig ben, bevrijdt mij ook van de kramp om mezelf te moeten bewijzen tegenover God. Daar zit ook kracht in op psychologisch gebied. Het helpt mij tegen minderwaardigheidsgevoelens. In mijn gemeente begeleid ik meiden met eetstoornissen als anorexia. Achter anorexia zit vaak een problematiek, onder andere de angst hoe mensen over je denken. Als je weet dat je rechtvaardig bent voor God, zou het niet meer belangrijk moeten zijn hoe mensen over je denken.”

Toch lijken sommige christenen de rechtvaardigingsleer niet te begrijpen.
“Als je morele failliet niet wordt gepredikt, heeft Jezus en Zijn volbracht werk ook niet veel waarde.
Als je eerlijk wet en Evangelie predikt, zorgt dat ervoor dat mensen vragen gaan stellen die ze vanuit zichzelf niet hebben.”

Hoe breng je zoiets aan de orde?
“Keller zegt dat je het Evangelie steeds weer moet horen. Dat jij als zondaar door God gerechtvaardigd bent, geeft verwondering. Verwondering is de brandstof voor dankbaarheid en lofprijzing. Als genade iets vanzelfsprekends wordt, gaat de glans er vanaf. Als je ziet dat de autonomie je als mens in het bloed zit en dat je steeds weer van God wegloopt, kun je er klein van worden dat Gods liefde voor jou desondanks tóch steeds hetzelfde blijft.
Het Evangelie moet steeds weer gepredikt worden. Hierin kun je creatief zijn. Je kunt hiervoor steeds weer andere beelden gebruiken.”

U haalt ook in uw boek aan dat de Rooms-Katholieke Kerk en de Lutherse Kerk in 1999 een verklaring ondertekenden waarin zij aangaven dat er tussen beide kerken overeenstemming is wat betreft de grondwaarden van de rechtvaardigingsleer. Wordt de rechtvaardigingsleer dan wel goed begrepen, vraag je je af.
“Rome en Reformatie kunnen haast niet met elkaar in overeenstemming zijn. Zoals Keller zei: Als we in Christus gerechtvaardigd zijn, is het oordeel achter de rug. Dat is typisch wat de rooms-katholieke leer niet heeft. Volgens het rooms-katholicisme is de rechtvaardiging een proces: je wordt steeds rechtvaardiger als je steeds heiliger leeft. Dat betekent dat je voortdurend in de onzekerheid leeft of je straks wel echt rechtvaardig voor God kunt verschijnen. Het is een voluit reformatorische visie dat het oordeel voor een christen achter de rug is. Als ik in Christus ben, ben ik met Hem gekruisigd. Dan ben ik één met Hem en heb ik met Hem het oordeel ondergaan.”

Veel rooms-katholieken hebben hier moeite mee. Ze zeggen dat dit zorgeloze mensen maakt.
“Je zou kunnen zeggen dat een christen die geen vrucht draagt, geen christen is. Vruchtdragen kan alleen als je ingelijfd bent in de Wijnstok, in Christus. Als je niet in Christus bent ingelijfd, kun je geen goede werken doen. Dat heb ik beschreven in hoofdstuk 7 van mijn boek. Keller wijst erop dat in het christelijke geloof –in onderscheiding van andere religies – de uitspraak voorafgaat aan de daad. Voor moslims en boeddhisten gaat het erom wat je doet en daarop volgt dan het oordeel. In het christelijke geloof is het precies andersom: God rechtvaardigt mij, los van mijn daden. En juist die onverdiende, overweldigende genade stimuleert tot het doen van gerechtigheid en goede werken en is de beste motivatie tot heiligheid en strijd tegen de zonde. Hoe kun je God, die je zoveel liefde heeft gegeven, niet behagen?
Aan de vruchten kent men de boom. Ik zou een rooms-katholiek dus de volgende antwoorden geven: a. Wie verbonden is met de ware Wijnstok, met Christus dus, draagt echte vruchten.
b. Wie werkelijk het Evangelie verstaat, kan niet anders dan hier in dankbaarheid en liefde op reageren.”
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
Herman schreef:Weest in geen ding bezorgd. Ook niet over de vraag hoe God u gaat bekeren. (Vrij naar D. Rustige)
Onzin. Nergens in de Bijbel lees ik dat een onbekeerde onbezorgd moet zijn.
Dat denk ik ook niet
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
Jeremiah schreef:
Herman schreef:Weest in geen ding bezorgd. Ook niet over de vraag hoe God u gaat bekeren. (Vrij naar D. Rustige)
Onzin. Nergens in de Bijbel lees ik dat een onbekeerde onbezorgd moet zijn.
Dat denk ik ook niet
Dat wordt ook helemaal niet beweerd door Herman. Dat gaat eerder over de vrijmacht van God in het zaligen van zondaren.
Hij doet wat Hem behaagd, ook in het weg van de bekering.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
Jeremiah schreef:
Herman schreef:Weest in geen ding bezorgd. Ook niet over de vraag hoe God u gaat bekeren. (Vrij naar D. Rustige)
Onzin. Nergens in de Bijbel lees ik dat een onbekeerde onbezorgd moet zijn.
Dat denk ik ook niet
Dat wordt ook helemaal niet beweerd door Herman. Dat gaat eerder over de vrijmacht van God in het zaligen van zondaren.
Hij doet wat Hem behaagd, ook in het weg van de bekering.
Ja ik denk dat je gelijk hebt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Nasrani schreef:http://www.irs.nu/source/leven-nieuwe-i ... -en-straf/
(...)Hebben mensen tegenwoordig te weinig kennis van de rechtvaardigingsleer?
“Ik denk het wel. Geloofszekerheid is heel belangrijk. In Christus ben ik rechtvaardig voor God. Dat is de basis van mijn behoud. Ik ben niet gered door mijn eigen doen en laten, maar door het unieke werk van Christus. Dat is ook waar het in de Reformatie over ging. Ik ben nu al vrijgesproken van schuld en straf. Ik mag leven in de zekerheid dat het oordeel achter de rug is, zoals Keller ook schrijft.

(...) U haalt ook in uw boek aan dat de Rooms-Katholieke Kerk en de Lutherse Kerk in 1999 een verklaring ondertekenden waarin zij aangaven dat er tussen beide kerken overeenstemming is wat betreft de grondwaarden van de rechtvaardigingsleer. Wordt de rechtvaardigingsleer dan wel goed begrepen, vraag je je af.
“Rome en Reformatie kunnen haast niet met elkaar in overeenstemming zijn. Zoals Keller zei: Als we in Christus gerechtvaardigd zijn, is het oordeel achter de rug. Dat is typisch wat de rooms-katholieke leer niet heeft. Volgens het rooms-katholicisme is de rechtvaardiging een proces: je wordt steeds rechtvaardiger als je steeds heiliger leeft. Dat betekent dat je voortdurend in de onzekerheid leeft of je straks wel echt rechtvaardig voor God kunt verschijnen. Het is een voluit reformatorische visie dat het oordeel voor een christen achter de rug is. Als ik in Christus ben, ben ik met Hem gekruisigd. Dan ben ik één met Hem en heb ik met Hem het oordeel ondergaan.”
(...)
Het dikgedrukte gaat regelrecht tegen het Geloofsartikel in: Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Alle mensen moeten voor Gods rechterstoel verschijnen. Zeker is het zo dat een ieder die in Hem gelooft het eeuwige leven mag beërven, maar dat houdt niet in dat het oordeel achter de rug is. Gods volk heeft een Borg en Tussentreder in het oordeel, dat is wel wat anders dan dat het definitief afgesloten is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Het dikgedrukte gaat regelrecht tegen het Geloofsartikel in: Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Alle mensen moeten voor Gods rechterstoel verschijnen. Zeker is het zo dat een ieder die in Hem gelooft het eeuwige leven mag beërven, maar dat houdt niet in dat het oordeel achter de rug is. Gods volk heeft een Borg en Tussentreder in het oordeel, dat is wel wat anders dan dat het definitief afgesloten is.
Ik denk niet dat ds. Klaassen dit ontkent; hij heeft het denk ik bedoeld in de zin van Romeinen 8: "Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn..."
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Het dikgedrukte gaat regelrecht tegen het Geloofsartikel in: Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Alle mensen moeten voor Gods rechterstoel verschijnen. Zeker is het zo dat een ieder die in Hem gelooft het eeuwige leven mag beërven, maar dat houdt niet in dat het oordeel achter de rug is. Gods volk heeft een Borg en Tussentreder in het oordeel, dat is wel wat anders dan dat het definitief afgesloten is.
Ik denk niet dat ds. Klaassen dit ontkent; hij heeft het denk ik bedoeld in de zin van Romeinen 8: "Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn..."
Dan heeft die zich meerdere malen onzorgvuldig uitgedrukt. Want het interview doet anders vermoeden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Vraag 56
Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?
Dat God, om des genoegdoens van Christus' wil, al mijn zonden, ook mijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb ,nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christus schenken , opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

Helemaal niet JCRyle. Oordeel heeft in onze kringen gewoon twee betekenissen die jij door elkaar haalt.
1) "mening die je vormt na overleg of nadenken" - Dat treft de levenden en de doden voor Gods rechterstoel.
2) In het Engels heeft het woord judgement naast voorgenoemde betekenis ook de betekenis van punishment (straf). De straf treft Gods kinderen niet meer.

Hoewel de Van Dale de tweede betekenis niet aangeeft wordt juist in onze gezindte het Nederlandse woord oordeel voor 1 en 2 door elkaar heen gebruikt, dat zou je toch wel moeten weten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

JCRyle schreef:Het dikgedrukte gaat regelrecht tegen het Geloofsartikel in: Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Alle mensen moeten voor Gods rechterstoel verschijnen. Zeker is het zo dat een ieder die in Hem gelooft het eeuwige leven mag beërven, maar dat houdt niet in dat het oordeel achter de rug is. Gods volk heeft een Borg en Tussentreder in het oordeel, dat is wel wat anders dan dat het definitief afgesloten is.
Je zegt het niet correct. Christus Zelf zal de Rechter zijn en van Hem, Die hun Redder is, hebben de gelovigen niets te duchten. Het is dus niet zo dat Christus in dát oordeel Tussentreder zal zijn, dat is inderdaad al gebeurd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

helma schreef:Vraag 56
Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?
Dat God, om des genoegdoens van Christus' wil, al mijn zonden, ook mijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb ,nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christus schenken , opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome
Met verwijsteksten:

Joh. 3:18
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
Joh. 5:24
24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Moderamen schreef: dat zou je toch wel moeten weten.
::bye

@Anderen: 2 Korinthe 5:10
Plaats reactie