Orgelmuziek in de eredienst

Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Harry65 »

Maanenschijn schreef:Ik kan er nog geen vinger achter krijgen wat minimal style is en wat niet. Ik zie bij de zoekterm in youtube de naam Toon Hagen, is dat te kenmerken als minimal style?
...
https://youtu.be/pwW2lp8Oxbg
https://youtu.be/52K9cAIwNC4
Toon Hagen is zo'n randvoorbeeld.
Sommigen zeggen: wel minimalistisch, anderen zeggen van niet.
(Persoonlijk zou ik zijn voorspel over psalm 150 gewoon een fugatisch voorspel noemen.)


Even een paar voorbeeldjes:

1. Kijk eens naar deze:
- Glassworks van Philip Glass
https://www.youtube.com/watch?v=6Stu7h7Qup8
Minimalistisch (waarmee ik bedoel: een twijfelgeval), maar (vind ik) prachtig.

2. Zoek eens naar een Canto Ostinato van Simeon ten Holt.

3. Een leuke filmpje van nog geen 5 minuten (wel engels-talig):
https://www.youtube.com/watch?v=55PILa-QKTY
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Curie »

Interessant om deze boeiende discussie te volgen. Wat ik eruit opmaak is dat er bezwaren zijn tegen minimalistische muziek. Maar wat zijn die bezwaren nu eigenlijk? En hebben we het dan alleen over minimalistische muziek in de kerkdienst of in het algemeen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik dacht juist dat Martin Mans bekend staat om een maximum style. Maar ik kan mij vergissen. Waarbij dat niet hetzelfde is als maximaal stijlvol.

Wellicht is het een kwestie van definitie.
:)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Herman »

Curie schreef:Interessant om deze boeiende discussie te volgen. Wat ik eruit opmaak is dat er bezwaren zijn tegen minimalistische muziek. Maar wat zijn die bezwaren nu eigenlijk? En hebben we het dan alleen over minimalistische muziek in de kerkdienst of in het algemeen?
Hendrikus zit vooral op de lijn dat de muziek en de ruimte met elkaar moeten matchen.

Anderen zitten meer op de lijn dat het enige luistervaardigheden veronderstelt bij het publiek. Van de Hollandse romantiek naar minimalistisch, daar zit een klankwereld tussen.

Mijn persoonlijke mening is dat het beide meditatief is ingesteld en mits goed geregistreerd en gespeeld best zou kunnen in een kerkdienst. Niettemin ben ik nooit verder gekomen dan erover te dromen.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Carsten »

Curie schreef:Interessant om deze boeiende discussie te volgen. Wat ik eruit opmaak is dat er bezwaren zijn tegen minimalistische muziek. Maar wat zijn die bezwaren nu eigenlijk? En hebben we het dan alleen over minimalistische muziek in de kerkdienst of in het algemeen?
In de eredienst.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Niettemin ben ik nooit verder gekomen dan erover te dromen.
Ik wil best een speelbeurt afstaan zodat je het eens kan proberen...
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Carsten »

Je hebt ook nog de Psalmbewerkingen van Gerrit Wielinga in minimal style.

Zelf vind ik minimal style koraalbewerkingen wel kunnen in de kerk, maar dan moet wel redelijk stil zijn zoals Hendrikus zegt.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Carsten »

Vanmorgen in een lege kerk geïmproviseerd over Psalm 87 in minimal style.

Moeilijkste vond ik soms om in stijl te blijven, merkte toen ik klaar was dat er al ruim een kwartier om was en dat ik wilde blijven spelen.
Dus deed wel iets met mij. Maar of iemand het mooi had gevonden.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Desiree »

Het is misschien een beetje off-topic als ik naar de 'discussie' kijk, maar ik verbaas me toch regelmatig over hoe belangrijk een organist in de bediening van het Koninkrijk is. Je gaat niet naar de organist na afloop van de dienst en ook niet naar de dominee als iets je aansprak.. maar bij deze wil ik jullie toch wel bedanken. Het gaat mij er niet om qua style of wat wel en niet mag etc.. maar gewoon zoals de organist(e) geheel op zijn eigen wijze (binnen de mogelijkheden) toevoegt aan de dienst.. Je vertolkt mogelijk een stukje van je hart en daarmee raak je het hart van de kerkganger.

Soms voel je je zo verbonden met de organist, terwijl je die persoon soms helemaal niet kent.

Nou ben ik natuurlijk een enorme muziekliefhebber... maar toch. Bij deze.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Dank je, mooi om te horen! Over het algemeen krijg ik niet zoveel reacties, maar af en toe hoor je toch mensen die zeggen je orgelspel te waarderen - en dat is toch leuk. Van de collega's vraag ik altijd om wat meer feedback te geven, daar leer je van.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Het is misschien een beetje off-topic als ik naar de 'discussie' kijk, maar ik verbaas me toch regelmatig over hoe belangrijk een organist in de bediening van het Koninkrijk is. Je gaat niet naar de organist na afloop van de dienst en ook niet naar de dominee als iets je aansprak..
Bij binnenkomst geniet ik vaak al van het orgelspel. Meestal is het een bewerking van de eerste Psalm die we gaan zingen.
Dan probeer ik te ontdekken door welke beroemde organist hij/zij geinspireerd is.
Als ik thuis meeluister of ik luister later nog eens, hoor ik dat de organist na de dienst nog een heel stuk blijft spelen. Dat hoor je niet, als je meteen naar huis gaat.
Ik logeerde als kind vaak bij een oom en tante, zij waren kostersechtpaar. Door de weeks kwam de organist oefenen, of er was een repetitie van een koor. Dan ging ik op de galerij zitten. Ik heb heel wat uurtjes zo doorgebracht.
In veel kerken wordt het orgel zo ondergewaardeerd. Dan moet er zo nodig een piano bij, of een drumstel en gitaar.
Ik vind het helemaal niks.
Ik heb op zich niets tegen die instrumenten, maar in een kerk komt dat totaal niet tot zn recht.
En al helemaal niet in zo'n grote monumentenkerk.
Daar moet je bewerkingen van Zwart of Asma horen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Mara schreef:Daar moet je bewerkingen van Zwart of Asma horen.
:super
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: In veel kerken wordt het orgel zo ondergewaardeerd. Dan moet er zo nodig een piano bij, of een drumstel en gitaar.
Ik vind het helemaal niks.
Ik heb op zich niets tegen die instrumenten, maar in een kerk komt dat totaal niet tot zn recht.
En al helemaal niet in zo'n grote monumentenkerk.
Kwestie van smaak. Begeleiding op de piano kan prima volgens mij, zeker in kerken met een beperkt aantal kubieke meters.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Paal »

eilander schreef:Dank je, mooi om te horen! Over het algemeen krijg ik niet zoveel reacties, maar af en toe hoor je toch mensen die zeggen je orgelspel te waarderen - en dat is toch leuk. Van de collega's vraag ik altijd om wat meer feedback te geven, daar leer je van.
Vraag me altijd af wanneer mensen iets aanspreekt in het orgelspel... wanneer wordt waarom iets gewaardeerd?

Is dat de klank van het orgel..?
Is dat het niveau van de muziek die er gespeeld wordt?
Is het de omstandigheden waarin de luisteraar verkeert waardoor bepaalde psalmen en/of gezangen aanspreken?
Is het omdat de gemeente vindt dat de organist zich zo goed aan past aan hetgeen gehoord wordt in de preek?
Is het de wijze van begeleiden?
Is het een combinatie van allen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: In veel kerken wordt het orgel zo ondergewaardeerd. Dan moet er zo nodig een piano bij, of een drumstel en gitaar.
Ik vind het helemaal niks.
Ik heb op zich niets tegen die instrumenten, maar in een kerk komt dat totaal niet tot zn recht.
En al helemaal niet in zo'n grote monumentenkerk.
Kwestie van smaak. Begeleiding op de piano kan prima volgens mij, zeker in kerken met een beperkt aantal kubieke meters.
Het is niet alleen smaak, ook functionaliteit en zangkwaliteit van de aanwezigen. Ik mag graag achter de piano plaatsnemen, maar moet er niet aan denken onze gemeente (ondanks de beperkte te vullen m³) te begeleiden met de piano. Tempo en inzet lenen zich daar niet bepaald voor.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie