Evolutie of schepping

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4029
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Terri »

En het heelal of universum? Is dat wel van eeuwigheid?
Mannetje
Berichten: 7870
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Mannetje »

Terri schreef:En het heelal of universum? Is dat wel van eeuwigheid?
Exodus 20:11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Genesis 1:1 1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

Als je dit leest, lijkt mij de conclusie helder. In den beginne (Gen 1), het begin van zes dagen (Ex 20), schiep God en de hemel en de aarde.
-
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:En het heelal of universum? Is dat wel van eeuwigheid?
We gaan het veiligst als we ons aan onze belijdenis houden en dus de verborgen zaken niet curieuslijk te onderzoeken. Dat past ons niet en het zijn dingen die wij niet kunnen en hoeven te weten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
ejvl
Berichten: 5769
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Evolutie of schepping

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:
Terri schreef:En het heelal of universum? Is dat wel van eeuwigheid?
Exodus 20:11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Genesis 1:1 1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

Als je dit leest, lijkt mij de conclusie helder. In den beginne (Gen 1), het begin van zes dagen (Ex 20), schiep God en de hemel en de aarde.
Maar wat wordt er bedoelt met de hemel in deze? In Job 38:4-7 lezen we dat de engelen, morgensterren wat volgens de kantekeningen ook de hemellichamen kan betekenen, al aanwezig waren toen God de aarde grondde. Wat dus kan betekenen dat het universum er al was.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4029
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Terri schreef:En het heelal of universum? Is dat wel van eeuwigheid?
We gaan het veiligst als we ons aan onze belijdenis houden en dus de verborgen zaken niet curieuslijk te onderzoeken. Dat past ons niet en het zijn dingen die wij niet kunnen en hoeven te weten.
Sorry maar dit is flauw.
We praten hier al pagina's over dit onderwerp en ik stel een vraag en dan ben ik iets curieuslijk aan het onderzoeken....
Zo werden wij vroeger al de mond gesnoerd bij vragen... :bobo
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4029
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Terri »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:
Terri schreef:En het heelal of universum? Is dat wel van eeuwigheid?
Exodus 20:11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Genesis 1:1 1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

Als je dit leest, lijkt mij de conclusie helder. In den beginne (Gen 1), het begin van zes dagen (Ex 20), schiep God en de hemel en de aarde.
Maar wat wordt er bedoelt met de hemel in deze? In Job 38:4-7 lezen we dat de engelen, morgensterren wat volgens de kantekeningen ook de hemellichamen kan betekenen, al aanwezig waren toen God de aarde grondde. Wat dus kan betekenen dat het universum er al was.
Dat bedoel ik.
En het zou voor mij geen verschil maken wat betreft het hele scheppingsverhaal.
Want God had/heeft een plan met de aarde, dat geloven we toch?
En niet dat er ergens anders leven is?
Ik bedoel mensen geschapen naar Zijn beeld.
Mannetje
Berichten: 7870
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:
Terri schreef:En het heelal of universum? Is dat wel van eeuwigheid?
Exodus 20:11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Genesis 1:1 1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

Als je dit leest, lijkt mij de conclusie helder. In den beginne (Gen 1), het begin van zes dagen (Ex 20), schiep God en de hemel en de aarde.
Maar wat wordt er bedoelt met de hemel in deze? In Job 38:4-7 lezen we dat de engelen, morgensterren wat volgens de kantekeningen ook de hemellichamen kan betekenen, al aanwezig waren toen God de aarde grondde. Wat dus kan betekenen dat het universum er al was.
Job 38:
4 Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
5 Wie heeft haar maten gezet, want gij weet het; of wie heeft over haar een richtsnoer getrokken?
6 Waarop zijn haar grondvesten nedergezonken, of wie heeft haar hoeksteen gelegd?
7 Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten.



Als je het boek Job hier als chronologische geschiedschrijving leest, en je zou deze uitleg van de kanttekenaren volgen, dan komt dat in tegenspraak met de geschiedenis van de schepping uit Genesis 1. Daar blijkt namelijk duidelijk dat de sterren pas op dag 4 zijn geschapen.
Er zijn dus twee opties: of je moet het boek Job hier niet als een chronologische geschiedschrijving lezen, of de uitleg dat de morgensterren de helderste sterren zijn klopt niet.

Terug naar Genesis 1 en Exodus 20. De hemel en de aarde zijn in den beginne door God geschapen. Stel, er was een universum, voor deze schepping. Dan waren daar geen sterren, want die zijn op dag 4 geschapen.
Ik zie niet in hoe dat lege universum oplossing zou bieden voor vragen rondom schepping en evolutie.
-
ejvl
Berichten: 5769
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Evolutie of schepping

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:Terug naar Genesis 1 en Exodus 20. De hemel en de aarde zijn in den beginne door God geschapen. Stel, er was een universum, voor deze schepping. Dan waren daar geen sterren, want die zijn op dag 4 geschapen.
Ik zie niet in hoe dat lege universum oplossing zou bieden voor vragen rondom schepping en evolutie.
Een vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn, wat wordt bedoeld met het scheppen van de aarde? Het scheppen van de planeet? Of was de planeet er al, was deze woest en ledig, met water, en slaat "aarde" alleen op het land? Of de vaste grond?
Het Hebreeuws woord "erets" is vertaald met aarde, volgens het woordenboek kan het ook het volgende betekenen.
Aarde, veld, grond, land, naties, weg, wildernis, wereld.

@Zonderling kan hier vast een goed antwoord op geven.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Harry65 »

Als jullie het goed vinden, plaats ik hier ook kort hoe ik het scheppingsverhaal van Genezis 1 zie.

Voor mij persoonlijk begint de schepping in Genesis 1 vanaf het allereerste woord in vers 1. Velen zeggen/menen dat het 'pas' begint in vers 3. Daar ben ik het dus niet mee eens.
Dat houdt in: op de eerste dag schiep God:
- de hemel en de aarde (vers 11)
- licht (vers 3)

We weten (ook uit de rest van de Bijbel) dat er verschillende 'plaatsen' zijn die "hemel" genoemd worden.
De drie belangrijkste betekenissen zijn:
1e: de woonplaats van God.
2e: het uitspansel rondom de aarde (de aardse atmosfeer).
3e: de ruimte buiten de aardse atmosfeer.

We lezen in Genesis 1 vers 8 dat daar het uitspansel in de 2e betekenis werd gemaakt.
En we lezen in de verzen 14 t/m 18 dat er twee grote lichten (zon en maan) worden geplaats in "het uitspansel van de hemel".
En aangezien de zon en de maan zich niet IN de aardse atmosfeer bevinden, is dat dus betekenis 3 van "hemel".

Maar verder lezen we inhoudelijk niets over wat er allemaal is geschapen in de hemel volgens betekenis 1.
Wel weten we:
- dat daar engelen waren.
- dat die engelen meekeken toen de aarde werd gegrondvest.
Want: de term "morgenster" wordt ook gebruikt voor Jezus (Openbaring 22:16), en werd zelfs ook gebruikt voor de gevallen engel (satan - Jesaja 14). "Morgensterren" zijn wat mij betreft dus niet "hemellichamen", maar alle wezens die in de hemel (betekenis 1) leven naast God.

Voor mij betekent dit dus:
Op de eerste dag schiep God de hemel (betekenis 1), en blijkbaar inclusief de engelen die daar woonden/wonen.
Tevens schiep Hij het lege universum, en daarin de planeet aarde.

Het compleet scheppen van die planeet aarde duurde een aantal dagen.
Het scheppen gebeurde in een aantal stappen.
Het was niet in 1 keer een kant-en-klare begroeide en bewoonde planeet.
Op de eerste dag vond de eerste stap plaats: het basismateriaal van de schepping: de planeet en het water.
En vervolgens ging kwamen er meer stappen op de volgende dagen.
Ambtenaar
Berichten: 9360
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

Harry65 schreef:Als jullie het goed vinden, plaats ik hier ook kort hoe ik het scheppingsverhaal van Genezis 1 zie.
En hoe zie je het scheppingsverhaal in Genesis 2?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1488
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: RE: Re: Evolutie of schepping

Bericht door Delftenaar »

Harry65 schreef: Voor mij betekent dit dus:
Op de eerste dag schiep God de hemel (betekenis 1), en blijkbaar inclusief de engelen die daar woonden/wonen.
Tevens schiep Hij het lege universum, en daarin de planeet aarde.
De Bijbel zegt dat dit in het begin geschapen is. Op de eerste dag werd het licht geschapen.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Harry65 »

Ambtenaar schreef:
Harry65 schreef:Als jullie het goed vinden, plaats ik hier ook kort hoe ik het scheppingsverhaal van Genezis 1 zie.
En hoe zie je het scheppingsverhaal in Genesis 2?
Als een gedetailleerdere uitwerking van wat op de zesde (scheppings)dag gebeurde.
Mannetje
Berichten: 7870
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Evolutie of schepping

Bericht door Mannetje »

Delftenaar schreef:
Harry65 schreef: Voor mij betekent dit dus:
Op de eerste dag schiep God de hemel (betekenis 1), en blijkbaar inclusief de engelen die daar woonden/wonen.
Tevens schiep Hij het lege universum, en daarin de planeet aarde.
De Bijbel zegt dat dit in het begin geschapen is. Op de eerste dag werd het licht geschapen.
En uit Exodus 20 blijkt dat dit begin ook binnen de 6 dagen viel.
-
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: RE: Re: Evolutie of schepping

Bericht door Harry65 »

Delftenaar schreef:
Harry65 schreef: Voor mij betekent dit dus:
Op de eerste dag schiep God de hemel (betekenis 1), en blijkbaar inclusief de engelen die daar woonden/wonen.
Tevens schiep Hij het lege universum, en daarin de planeet aarde.
De Bijbel zegt dat dit in het begin geschapen is. Op de eerste dag werd het licht geschapen.
Dat klinkt bij mij alsof jij zegt dat de eerste dag pas begint in vers 3,
en dat het scheppen van "de hemel en de aarde (met de wateren)" daaraan vooraf ging.
Dat er dus nog "een dag" (of langer) voor die "eerste dag" was.

Ik geloof dat als God zegt dat Hij alles in 6 dagen heeft geschapen, dat er niet een eerdere zevende (scheppings)dag was.
Ik geloof dus dat met "de eerste dag" hetzelfde bedoeld wordt als "in het begin".
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Sheba »

modesto schreef:Goed punt, Sheba. Laat mij de vraag nader preciseren: hoe brengen wij onze menselijke theorieen over wat wij om ons heen zien in overeenstemming met onze menselijke uitleg van wat er in Gods Bijbel staat.
Je moet de Bijbel niet uitleggen met theorieën, maar met de Bijbel zelf. Dus het Schrift met Schrift. Theorieën zijn nu eenmaal geen feiten.
Plaats reactie