Het ging er mij om: men vereert en aanbidt een stukje brood. Dat is precies wat met die vervloekte afgoderij wordt bedoeld.Hendrikus schreef:Nope. Er is geen sprake van overgeschoten hosties, maar er worden geconsacreerde hosties bewaard zodat die beschikbaar zijn voor bijvooebeeld stervenden. Da's wel even iets anders dan overgeschoten restjes.eilander schreef:Dat kan zeker geen kwaad, maar volgens mij bevestigt dit alleen maar wat DIA schrijft...
En bij het betreden van de kerk maken veel RK mensen nog steeds een buiging. Dat is een teken van eerbied voor het kruis, niet voor overgeschoten restjes.
En verder blijkt uit het artikel dat ik linkte wel dat ook in RK kringen lang niet iedereen nog kan meegaan in de leer van de transsubstantiatie.
Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)
Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)
Toevallig ben ik een boek aan 't lezen waarin onder meer wordt beschreven op welke wijze Luther zijn veranderingen doorvoerde. Toen hij begin 1522 een poosje weg moest uit Wittenberg, werd er achter zijn rug om opeens een beeldenstorm ontketend onder invloed van Andreas von Bodenstein von Karlstadt, die het beter dacht te weten. De Zwickauer Propheten verkondigden zelfs dat onderwijs onnodig was, want de Heilige Geest zou de mens wel leren wat nodig was. In de acht Invocavit-preken uit maart 1522 stelt de teruggeroepen Luther dan dat de verandering van binnenuit moet komen en dat het geen zin heeft om uitwendig allerlei zaken omver te schoppen. Reformatie moet ordelijk verlopen, we moeten geduld hebben met de zwakke broeder en zuster, geloof is vrij en zit niet in wetjes. De kracht zit in het Woord van God, niet in onze acties.-DIA- schreef:Kijk eens aan! U weet ook nog best veel! Ik moet bekennen dat ik me nooit zo precies in de Roomse Leer heb verdiept. Maar ik heb daar ook weinig belang bij. Tenzij ik de Roomse Leer moest bestrijden. Dan is het handig dat je de details weet.Hendrikus schreef: Nope. Er is geen sprake van overgeschoten hosties, maar er worden geconsacreerde hosties bewaard zodat die beschikbaar zijn voor bijvooebeeld stervenden. Da's wel even iets anders dan overgeschoten restjes.
En bij het betreden van de kerk maken veel RK mensen nog steeds een buiging. Dat is een teken van eerbied voor het kruis, niet voor overgeschoten restjes.
En verder blijkt uit het artikel dat ik linkte wel dat ook in RK kringen lang niet iedereen nog kan meegaan in de leer van de transsubstantiatie.
Misschien moet je iets minder Karlstadt en iets meer Luther zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Dit is een oproep aan jezelf?!Hendrikus schreef:Misschien moet je iets minder Karlstadt en iets meer Luther zijn.
typische Klavar-reactie, altijd overdwarsKlavart schreef:Dit is een oproep aan jezelf?!Hendrikus schreef:Misschien moet je iets minder Karlstadt en iets meer Luther zijn.

~~Soli Deo Gloria~~
Inderdaad, geen kuddegedrag...Hendrikus schreef:typische Klavar-reactie, altijd overdwarsKlavart schreef:Dit is een oproep aan jezelf?!Hendrikus schreef:Misschien moet je iets minder Karlstadt en iets meer Luther zijn.
Dat is nog niets!Hendrikus schreef: En verder blijkt uit het artikel dat ik linkte wel dat ook in RK kringen lang niet iedereen nog kan meegaan in de leer van de transsubstantiatie.
Ik ken veel RKK'ers, (daar kom je in mijn omgeving niet om heen.)
En veelgehoorde uitspraken kan ik hier neerzetten ter citaat:
''De Paus? Het mannetje mag van mij 100 worden maar ik heb er verder niets mee.''
''Ik bid alleen tot God, de rest van die poppenkast zoals (en dan volgen een paar heiligen-namen) geloof ik niet in.''
''Ik heb geen priester nodig om te biechten, dat kan ik tegenover God ook zelf wel.''
Deze uitspraken heb ik dan voor plaatsing hier een beetje ontdaan van hun cru-heid, maar het is duidelijk.
De individuele katholiek zit meer op het protestantse spoor dan op de Roomse.
Daar tegenover moet ik ook constateren dat ik veel refo's ken die ik qua hun persoonlijke overtuiging meer remonstrants kan noemen...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Die ervaring heb ik ook.Van Ewijk schreef:Dat is nog niets!Hendrikus schreef: En verder blijkt uit het artikel dat ik linkte wel dat ook in RK kringen lang niet iedereen nog kan meegaan in de leer van de transsubstantiatie.
''De Paus? Het mannetje mag van mij 100 worden maar ik heb er verder niets mee.''
''Ik bid alleen tot God, de rest van die poppenkast zoals (en dan volgen een paar heiligen-namen) geloof ik niet in.''
''Ik heb geen priester nodig om te biechten, dat kan ik tegenover God ook zelf wel.''
Deze uitspraken heb ik dan voor plaatsing hier een beetje ontdaan van hun cru-heid, maar het is duidelijk.
Daar tegenover moet ik ook constateren dat ik veel refo's ken die ik qua hun persoonlijke overtuiging meer remonstrants kan noemen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hier kan ik mij wel enigszins in vinden...het gebruik van talismannen zoals kettingen met afbeeldingen van heiligen en zelfs vereren van stoffelijke overschotten is iets waar ik mij nooit persoonlijk nooit mee heb kunnen verenigen...eilander schreef:Het ging er mij om: men vereert en aanbidt een stukje brood. Dat is precies wat met die vervloekte afgoderij wordt bedoeld.
Het is net of de gekruisigde hulp nodig heeft van dode mensen en voorwerpen om mensen tot zich te laten komen.
Ik wil best geloven dat deze mensen tijdens hun leven Godsvruchtig waren, goede werken hebben verricht en ook Goddelijke boodschappen en wonderen sluit ik niet uit, dat zou immers ook onbijbels zijn,
"Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader." (Johannes 14:12,)
Maar wie bewerkstelligd deze?
Juist, Den enige Heere.
Waarom de boodschapper vereren in plaats van de afzender?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ik werk al vele jaren tussen Katholieken en ik herken dit niet. Met de kerk heeft men vaak niet veel meer, bidden doet men alleen formuliergebeden. Men weet niet eens dat je in eigen woorden mag bidden. Als men het echt moeilijk heeft, bidt men tot Maria "want Jezus heeft het zo druk dat die je toch niet hoort en naar Maria luister Hij wel".Van Ewijk schreef:Dat is nog niets!Hendrikus schreef: En verder blijkt uit het artikel dat ik linkte wel dat ook in RK kringen lang niet iedereen nog kan meegaan in de leer van de transsubstantiatie.
En @DIA: overgebleven hosties worden wel degelijk bewaard in de zgn tabernakel.
Je kunt niet zeggen dat katholieken niet zouden weten dat ze ook in eigen bewoordingen mogen bidden. Misschien verschilt dat ook per plaats, maar als ze de katholieke media volgen, dan kan daarover geen misverstand bestaan.
Ik spreek dagelijks katholieken en de grote massa is daar niet mee bekend. Dat is niet een kwestie van misverstand maar van totale onwetendheid.DDD schreef:Je kunt niet zeggen dat katholieken niet zouden weten dat ze ook in eigen bewoordingen mogen bidden. Misschien verschilt dat ook per plaats, maar als ze de katholieke media volgen, dan kan daarover geen misverstand bestaan.
Nu ja, 'de katholiek' bestaat ook niet, denk ik. Net zoals het nogal een verschil of je met een vrijzinnig christen spreekt of iemand uit onze kringen...
Dat zijn dan geen katholieken die geregeld in de kerk komen.
Dat zijn er volgens mij heel weinig. Als we alleen in Twente kijken, een echt Rooms bolwerk, hoeveel parochies zijn daar niet uit pure noodzaak gefuseerd, en dan zit men nog met een heel aantal kerken die 'over' zijn.DDD schreef:Dat zijn dan geen katholieken die geregeld in de kerk komen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nou ja, als de preek vijf minuten duurt is het onderwijs dat je tijdens een dienst meekrijgt, ook maar summier.DDD schreef:Dat zijn dan geen katholieken die geregeld in de kerk komen.