Inlegkunde!

memento

Bericht door memento »

De methode van theoloog lijkt ook vrij koud, hoewel hij dat volgens mij niet bedoelt.

Nu een vraag aan theoloog:
Waarom studeer je zoveel? Je wordt dan eerder een schriftgeleerde dan dat je leert begrjpen als een kind.
Niet dat ik de 'koude methode' van onze theoloog wil voorstaan, maar toch wil ik een kleine nuancering aanbrengen.

Bijbelstudie, en daarbij geld ook het opdoen van kennis, is altijd goed. Zelfs als je er niet persoonlijk mee bezig bent kan een bijbelwoord je raken. Gods Geest werkt vaak verrassend...

Enerzijds vind ik dat we onze rede zoveel mogelijk moeten gebruiken. Hoe meer we Gods wil kennen (met ons vertand!) des te meer kunnen we ons leven daaraan aanpassen. Hoe minder kennis, hoe groter de kans op misstappen.

Echter, kennis zonder liefde is een gruwel, en leidt alleen maar tot arogantie. Het is nl. niet zomaar kennis die je opdoet, het is kennis van hoe mensen zijn, het is kennis van hoe een Persoon (God) is. Het is kennis van de Liefde Gods. En hoe verschrikkelijk is het als we denken en praten daarover, maar die Liefde niet in ons hart gevoelen.

Daarbij ben ik echter nogal kritisch over mensen die ALTIJD wat vinden in de bijbel. Opzich geen kunst, tenminste, uitgaand van hun manier, nl. het uitkiezen van een stukje wat past bij je gemoedstoestand. Ik ben depri, zoek een stukje op in de bijbel wat me een btje kan opkicken, en 'ach, ik heb toch zo kostelijk bijbel gelezen'. In zo'n geval vraag ik me altijd af of de persoon in kwestie nu zichzelf heeft opgekickt, of dat Gods Geest dat gedaan heeft... En ik ben bang dat het het eerste is...

Kortom, het gaat erom: wat doet kennis, en wat dóet bevinding met me. Er is kennis, en er is bevinding, die van Christus afbrengen en mijn eigen ik op de troon zetten. Er is kennis, en er is bevinding die juist bíj Christus brengen.
england

Bericht door england »

helemaal mee eens, Memento, in vind dta je het goed verwoord hebt.

Daarom is het denk ik belangrijk om de Bijbel op een systematische manier te lezen, als je begrijpt wat ik bedoel, dus niet zomaar eens een stukje als je zin hebt...

Maar ik had het er net nog met iemand van het forum over dat het er hier vaak zo koud en theologisch aan toe gaat. Je wordt gebombadeerd met termen, maar er is geen liefde tot elkaar en geen liefde tot Christus.
Snap je wat ik bedoel? Ik bedoel dat mensen heel erg druk kunnen zijn met commentaren, oude schrijvers, etc maar vergeten dat het doel van al die kennis is een nauwer leven met God, een diepere gemeenschap met Christus, en om een lichtend licht te zijn...

Of draaf ik nou door?
memento

Bericht door memento »

Snap je wat ik bedoel? Ik bedoel dat mensen heel erg druk kunnen zijn met commentaren, oude schrijvers, etc maar vergeten dat het doel van al die kennis is een nauwer leven met God, een diepere gemeenschap met Christus, en om een lichtend licht te zijn...

Of draaf ik nou door?
In wezen heb je wel gelijk.

Maar anderszinds denk ik dat het ook goed is om ook inhoudelijke discussies te voeren die op meer 'wetenschappelijk' theologisch niveau liggen. Mn. omdat door zulke discussies wat extremere stellingen gematigd worden.

Daarbij moeten we niet vergeten dat wat voor de ene koude dogma's zijn, voor de ander beleving is. Ikzelf heb bv erg getobd met de dogma's van de uitverkiezing en de onmogelijkheid van de mens om zichzelf te bekeren. Ik kan heel goed indenken dat mensen zoiets hadden van 'waar maak jij je druk om', maar juist door de redelijk 'wetenschappelijke*' discussies die ik toen gevoerd heb ben ik bevindelijk achter die waarheid gekomen. Bevinding kan nooit zonder kennis, helaas kan kennis wél zonder bevinding...

Laten we dus voorzichtig zijn met het veroordelen van discussies waar wij het nut niet van inzien.

Echer, laten we ook waken dat de koude kennis niet de overhand krijgt. We kunnen het wel veel hebben over de oudvaders: laten we ook net zo dicht bij de Heere leven als hun! Ik denk dat we dan allemaal nog een lange weg te gaan hebben....

-----------------
* Ik heb in dit bericht een paar keer het woord 'wetenschappelijk' laten vallen. Ik bedoel dit niet opschepperig, maar om een wat abstractere, niet-bevindelijke, niet praktikale discussie aan te duiden.

[Aangepast op 13/2/04 door memento]
england

Bericht door england »

Ja, dat is waar. Ik zeg ook niet dat het zinloos is, maar het kan wel aftrekken van gemeenschap met God, omdat we errug trots kunnen zijn op onze kennis. Maar goed, we moeten inderdaad niet met de baby het badwater weggooien...

Ja, dr Beeke zei ooit: veel puriteinen, en Edwards etc, waren vaak aan het bidden voor 8 uur...probeer het maar niet, want dat overleef je niet!
Ik weet niet of hij het geprobeerd heeft... Maar als je kijkt naar de gemeenschap met God die die mensen hadden... Dan zijn wij maar armzalige mensjes!
memento

Bericht door memento »

wat vinden jullie van de volgende exegese; Christus is gestorven aan het kruis en wordt begraven. De vrouwen staan van verre. Altijd met Christus geleefd, en daarna verbergt Hij zich (in het graf)?
Eén van de adviezen die Spurgeon aan zn studenten gaf was dat het beter is om zonder een text te preken, dan een text te laten zeggen wat er niet instaat.

Ik kan begrijpen dat mensen die dat zo beleefd hebben dat in zo'n text teruglezen, maar laten we asjeblieft altijd onze exegese toetsen aan wat commentaren. Calvijn was ook reformatorisch, en John Gill was ook bevindelijk, en Matthew Henry ook...
Plaats reactie