Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Mara

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Wat een afgang voor een REFORMATORISCH FORUM...
't Lijkt wel of de helft nog roomser is dan de paus...
Jantje schreef:Wát is er dan niet goed?
Dit dus.
Jantje schreef:We gaan toch ook niet naar een dienst van de moslims, in de moskee, omdat daar ook over 'vertrouwen' wordt gesproken?
Zeker niet! Omdat dit heel ver van het christelijk geloof afstaat.
Zoals ik ook niet mee zou gaan naar een boeddha-viering, of hoe dat heten mag, of een andere vage sekte.
Maar als je EEN KEER meegaat met een familielid, zoals een schoonmoeder, heeft dat een bepaalde reden. Denk je niet dat de verhouding enorm op scherp komt te staan, als je zo praat over haar geloof en weigert om ooit mee te gaan?
Bedenk ook eens dat je schoonmoeder dan in jouw kerk kunt uitnodigen.
Maar als jij weigert, weigert zij ook.
Maanenschijn schreef:Voor mij was de kern van de discussie zoals boven, kun je onder een dergelijke prediking/dienst aanwezig zijn? Daar zijn met name Eilander en Van Eeuwijk op ingegaan, waarvoor dank.
O. :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef:Voor mij was de kern van de discussie zoals boven, kun je onder een dergelijke prediking/dienst aanwezig zijn? Daar zijn met name Eilander en Van Eeuwijk op ingegaan, waarvoor dank.
Met excuus, nooit slim om mensen specifiek te benoemen. De zin moet zijn: Dank voor een ieder die aan de discussie op deze vraag een bijdrage heeft geleverd ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Jantje schreef: We kúnnen geen gemeenschap hebben met de goddelozen!
Hier zit de kern.
Ik zie de RKK niet als goddelozen. Ik zie ze als medechristenen die onder grote dwalingen verkeren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Hier zit de kern.
Ik zie de RKK niet als goddelozen. Ik zie ze als medechristenen die onder grote dwalingen verkeren.
Voor mij was dit niet de kern, hoor.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Dit dus.
Jantje schreef:We gaan toch ook niet naar een dienst van de moslims, in de moskee, omdat daar ook over 'vertrouwen' wordt gesproken?
Zoals ik ook niet mee zou gaan naar een boeddha-viering, of hoe dat heten mag, of een andere vage sekte.
Maar als je EEN KEER meegaat met een familielid, zoals een schoonmoeder, heeft dat een bepaalde reden. Denk je niet dat de verhouding enorm op scherp komt te staan, als je zo praat over haar geloof en weigert om ooit mee te gaan?
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. (Matthéüs 10 vers 37)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Hier zit de kern.
Hoe @Jantje denkt. En ik nu ook begrijp waarom hij er zo fel tegenin gaat.
Als je de RKK ziet als goddelozen, begrijp ik dat.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:
Hier zit de kern.
Een dienst waarin goddeloze zaken (leeg van God) worden bedreven, is niet de plaats waar je als belijdend christen thuis hoort. Want dan verloochen je de Apostolische Geloofsbelijdenis.
En áls er mensen zijn in de Roomse Kerk die wáárlijk in God geloven, zullen zij zich vroeg of laat niet meer daar thuis voelen. De vereringen, communies, en al wat dies meer zij, wat daar in een dienst wordt bedreven, druist tégen Gods geboden in. Dus is het goddeloos. En dáárom horen we daar niet. Net zo min als in de moskee of in de boeddha-tempel...! En zelfs al blijven we zitten in de bank en doen we 'niet mee'. Als we er bij staan, zijn we medeschuldig! Iemand die een moord niet goedkeurt, maar op afstand wel mee staat te kijken, is even goed medeschuldig aan die moord!!!

Gods woord is klip en klaar hoor, aangaande deze zaken! Zie o.a. Psalm 26 (onberijmd).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:
Hier zit de kern.
Jantje vergeet even een klein detail, namelijk dat van de ruim 2000 jaar kerkgeschiedenis, we er ruim 1500 delen met de Rooms Katholieken.
En was die 1500 jaar alleen maar kommer en kwel, vol met dwalingen? O zeker waren er genoeg dwalingen, maar er werd ook veel goeds gevonden in de Rooms Katholieke Kerk. Net zoals er nu veel dwalingen zijn in de kerken van vandaag de dag, maar ook daarin wordt er nog veel goeds gevonden.
Keur ik hiermee de Rooms Katholieke Kerk goed? Nee, want op vele fundamentele terreinen is er veel wat scheidt. Moet ik daarom de Rooms Katholieke Kerk langslopen? Nee, want ik meen oprecht dat we ook van de Katholieke Kerk leren kunnen. Alleen al de diepe symboliek in oude kathedralen. En nee dan pleit ik hier niet voor de beeldendienst. Maar waarom is de preekstoel zo gewoon in onze kerken? Terwijl het Woord 'boven' de gemeente geplaatst is; zowel figuurlijk, als letterlijk. Eén van de punten die ik ben gaan waarderen, mede door bezoeken aan oude Katholieke kerken. Net als de diepe betekenissen van onze gereformeerde liturgie. We staan er veelal niet bij stil dat in onze liturgie alles ook een vaste plaats heeft. Alleen we zien de diepe waarde daar niet meer van in, omdat alles bij ons smakeloze traditie/gewoonte is geworden.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Dit dus.
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. (Matthéüs 10 vers 37)
Deze laatste zin: Inderdaad is dat een tekst die aangrijpende consequenties heeft. En inderdaad, als je aanwezig zijn in een dienst op gelijk niveau acht als deelnemen aan, kan ik mij je standpunt helemaal voorstellen en zelfs billijken. Daar zit denk ik dan ook het verschil. Voor mij is aanwezig zijn niet synoniem aan deelnemen of gemeenschap hebben.

Ik kan soms met pijn in het hart aanwezig zijn bij bijvoorbeeld een begrafenis, om de leegheid van de preek, als die er als is, of de (goddeloze) muziek die gedraaid wordt, enz. Ik voel mij in dit geval aan mijn naaste verplicht aanwezig te zijn, met soms de bede in het hart: Heere, mogen al deze mensen toch U leren kennen.

Ik weet het, en mogelijk is dat ook beter: niet gaan is altijd de veilige kant. Waar ik ook respect voor heb. @Eilander zei het treffend: bij twijfel, niet doen. Dan is er ieder geval geen discussie over de vraag of aanwezig zijn ook het gemeenschap hebben aan- is. Maar denk ook dat dit voor een ieder heel persoonlijk tussen God en zijn/haar hart zal liggen, hoe hiermee om te gaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Jantje schreef: Een dienst waarin goddeloze zaken (leeg van God) worden bedreven, is niet de plaats waar je als belijdend christen thuis hoort. Want dan verloochen je de Apostolische Geloofsbelijdenis.
En áls er mensen zijn in de Roomse Kerk die wáárlijk in God geloven, zullen zij zich vroeg of laat niet meer daar thuis voelen. De vereringen, communies, en al wat dies meer zij, wat daar in een dienst wordt bedreven, druist tégen Gods geboden in. Dus is het goddeloos. En dáárom horen we daar niet. Net zo min als in de moskee of in de boeddha-tempel...! En zelfs al blijven we zitten in de bank en doen we 'niet mee'. Als we er bij staan, zijn we medeschuldig! Iemand die een moord niet goedkeurt, maar op afstand wel mee staat te kijken, is even goed medeschuldig aan die moord!!!

Gods woord is klip en klaar hoor, aangaande deze zaken! Zie o.a. Psalm 26 (onberijmd).
Je had het over goddelozen. Dat is nog wat anders dan een zaak goddeloos noemen, alhoewel ik het daar ook niet mee eens ben.
Tevens verloochen je zeker niet de Apostolische Geloofsbelijdenis als je als belijdend Christen aanwezig bent bij een RKK viering. Ook de RKK erkent deze belijdenis, sterker nog, deze komt terug in hun gebeden. Deze is hetzelfde als bij ons. Wij leggen er alleen een andere interpretatie op, dan de RKK.
Dat mensen zich daar niet meer thuis gaan voelen ben ik met je eens.
Jouw opsomming echter niet. Het is niet dat al wat in een RKK dienst wordt bedreven tegen Gods geboden ingaat, zeker niet. Er zitten helaas wel grote dwalingen bij.
En een moskee, boeddhatempel of moord, vind ik niet vergelijkbaar met medechristenen die helaas onder grote dwalingen verkeren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:Ik weet het, en mogelijk is dat ook beter: niet gaan is altijd de veilige kant. Waar ik ook respect voor heb. @Eilander zei het treffend: bij twijfel, niet doen. Dan is er ieder geval geen discussie over de vraag of aanwezig zijn ook het gemeenschap hebben aan- is. Maar denk ook dat dit voor een ieder heel persoonlijk tussen God en zijn/haar hart zal liggen, hoe hiermee om te gaan.
:jongle
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Een dienst waarin goddeloze zaken (leeg van God) worden bedreven, is niet de plaats waar je als belijdend christen thuis hoort. Want dan verloochen je de Apostolische Geloofsbelijdenis.
Nochtans maakt dit onderdeel uit van de belijdenis van de RK-kerk.
Johannus

Bericht door Johannus »

Even de lijn doortrekken hoor.

Als aanwezig zijn gelijk staat aan deelnamen aan. Hoe werkt dat dan in een avondmaalsdienst in onze kerken?
Panny

Bericht door Panny »

In deze context:
Het viel me op dat in de catechismusverklaring van Smytegeld staat dat ook in de Roomse kerk Kinderen van God zitten.
Dit zijn de mensen die zichzelf hebben leren kennen als zondaar en de Heere Jezus als hun Zaligmaker.

Dat is natuurlijk wat anders dan dat wij Roomse diensten moeten gaan bijwonen.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Johannus schreef:Even de lijn doortrekken hoor.

Als aanwezig zijn gelijk staat aan deelnamen aan. Hoe werkt dat dan in een avondmaalsdienst in onze kerken?
Dat zie je weer helemaal verkeerd, Johannus :slurp

In de Rooms Katholieke Kerk is aanwezig zijn gelijk aan deelname vanwege de transsubstantieleer. Dat is een uitvloeisel daarvan. Wij hebben dat allemaal verworpen met de Reformatie. Dus no problem, we kunnen blijven zitten zonder gewetenswroeging.
Plaats reactie