Ambtskleding

samanthi

Re: Ambtskleding

Bericht door samanthi »

Nasrani schreef:
Tja of het juist géén zwart moet zijn....?
Ik heb in een boek van ds Uitslag daar een soort anekdote van gelezen. Er was een vrouw die vond dat Gods volk alleen maar in het zwart mocht lopen. Dit vertelde ze op een bruiloft. Haar predikant die er ook bij zat was het daar niet helemaal mee eens. Hij zei dat het op grond van de bijbel wit moest zijn (vrij verteld in eigen woorden...)
Pas vertelde een kennis dat zijn opa die diaken was nooit in het zwart durfde te lopen. Hij droeg altijd een grijs pak. De reden? Hij had een vrouw gekend die hetzelfde verkondigde als in de anekdote. Ze wist het allemaal zo goed. Maar haar einde heeft ze zelf gezocht door haar polsen door te snijden.

Voor zwart als ambtskleding is zeker wat te zeggen. Maar als de hele kerkenraad in het donkerblauw of (donker)grijs zou gaan dan zou ik daar geen moeite mee hebben.
dat is deze tekst prediker 9 : 8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nasrani

Bericht door Nasrani »

samanthi schreef:
Nasrani schreef:
Tja of het juist géén zwart moet zijn....?
Ik heb in een boek van ds Uitslag daar een soort anekdote van gelezen. Er was een vrouw die vond dat Gods volk alleen maar in het zwart mocht lopen. Dit vertelde ze op een bruiloft. Haar predikant die er ook bij zat was het daar niet helemaal mee eens. Hij zei dat het op grond van de bijbel wit moest zijn (vrij verteld in eigen woorden...)
Pas vertelde een kennis dat zijn opa die diaken was nooit in het zwart durfde te lopen. Hij droeg altijd een grijs pak. De reden? Hij had een vrouw gekend die hetzelfde verkondigde als in de anekdote. Ze wist het allemaal zo goed. Maar haar einde heeft ze zelf gezocht door haar polsen door te snijden.

Voor zwart als ambtskleding is zeker wat te zeggen. Maar als de hele kerkenraad in het donkerblauw of (donker)grijs zou gaan dan zou ik daar geen moeite mee hebben.
dat is deze tekst prediker 9 : 8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
Klopt. Ik heb het boek zo niet bij de hand.
Bedankt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bruna

Bericht door Bruna »

Ad Anker schreef:Zo is het Tib. :) Met name de reactie van @dodo vind ik intigrerend. Ik wens hem of of haar veel sterkte.
Wat is er mis mee als je vrouw het inpakt. Ik doe het bijna ook nooit zelf maar mijn vrouw. Loop je elkaar niet in de weg. De ene kan dit beter en de ander weer wat anders. Koffers inpakken is maar een klein deel van wat moet gebeuren. Ik sjouw wel alles naar beneden, pak de auto, regel dat de auto in orde is, rij meestal het grootste deel, regel het financiële, routeplanning, planning uitjes etc.
Kijk als je alles aan je vrouw overlaat is wat anders maar het is het benutten van elkaars sterke eigenschappen en dat is bij mij net als bij Anker niet het inpakken van de koffers.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:Pas vertelde een kennis dat zijn opa die diaken was nooit in het zwart durfde te lopen. Hij droeg altijd een grijs pak. De reden? Hij had een vrouw gekend die hetzelfde verkondigde als in de anekdote. Ze wist het allemaal zo goed. Maar haar einde heeft ze zelf gezocht door haar polsen door te snijden.
Met alle respect, maar dat is dus een (voor mij nieuwe) variant van teveel naar de buitenkant kijken. Ook tegen deze man zou je moeten zeggen: 'het zit niet in dat zwarte pak'.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik snap dat punt heel goed. Het is beide een vorm van extremisme. En het is mijns inziens heel goed als ambtsdragers daar vuurbang voor zijn. Want het schijngeloof heeft overduidelijk meer de neiging om ter rechterzijde van de brede weg te wandelen dan ter linkerzijde. Het moet natuurlijk wel in het oog springen en wat lijken.

Maar extremisme is niet van God, maar een persoonlijkheidsstoornis.

Het kan sommige mensen niet zwart genoeg zijn. Maar aan de vruchten kent men de boom. Dat blijkt alweer in een ander draadje. De diaken die geen zwart pak meer durfde dragen, kan ik goed begrijpen. Mijn oma kende het gezelschapsleven en de uitwassen daarvan uit de Alblasserwaard, en ze dacht er exact hetzelfde over.

Het is niet alles goud wat er dof is.
Menheerse

Bericht door Menheerse »

Geheel mee eens, DDD!
Een lastig volk
MarcoBijl

Bericht door MarcoBijl »

Panny

Bericht door Panny »

Bij ons in de gemeente was het tot voor kort ook wel de gewoonte dat als je eenmaal aan het Heilig Avondmaal geweest was je ook in een zwart pak gaat lopen. (En dan heb ik het over niet-ambtsdragers)
De laatste jaren lijkt dit wel te verminderen. Maar vooral bij de oudere mensen leeft deze verwachting nog sterk. Als je geen zwart pak aantrekt moet je je bekering nog maar eens nakijken. Want als God je bekeert ga je in het zwart.

Ik wil andere mensen niet veroordelen, maar als ik in een zwart pak ga lopen voel ik mezelf zo in het middelpunt staan. Alsof je jezelf presenteert als de 'bekeerde man' en alle mensen dit goed moeten zien.
Terwijl je ook gewoon een normaal mens ben net als alle andere mensen. Dat bijzonder doen staat me tegen.

Het is wat anders dat je geen onzedelijke, enorm dure, opvallende of wereldse kleding draagt.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef:Nou, ik snap dat punt heel goed. Het is beide een vorm van extremisme. En het is mijns inziens heel goed als ambtsdragers daar vuurbang voor zijn. Want het schijngeloof heeft overduidelijk meer de neiging om ter rechterzijde van de brede weg te wandelen dan ter linkerzijde. Het moet natuurlijk wel in het oog springen en wat lijken.

Het kan sommige mensen niet zwart genoeg zijn. Maar aan de vruchten kent men de boom. Dat blijkt alweer in een ander draadje. De diaken die geen zwart pak meer durfde dragen, kan ik goed begrijpen. Mijn oma kende het gezelschapsleven en de uitwassen daarvan uit de Alblasserwaard, en ze dacht er exact hetzelfde over.

Een tandje minder kan mijns inziens geen kwaad. Mensen kunnen uit zuivere overwegingen of uit zuivere misoverwegingen of om redenen daartussenin zich in het zwart kleden. Dan hoeft hen niet meteen een persoonlijkheidsstoornis te worden aangewreven.
Mijn overgrootmoeder maakte deel uit van het gezelschapsleven in de Alblasserwaard, en zij kleedde zich - afgezien van haar witte kanten muts die ik geërfd heb - altijd in het zwart. Als ik de brieven lees die zij - in al haar onbelezen gebrekkigheid - schreef aan haar kinderen, zie ik veel oprecht geloof.
DDD

Bericht door DDD »

Zita schreef:
DDD schreef:Nou, ik snap dat punt heel goed. Het is beide een vorm van extremisme. En het is mijns inziens heel goed als ambtsdragers daar vuurbang voor zijn. Want het schijngeloof heeft overduidelijk meer de neiging om ter rechterzijde van de brede weg te wandelen dan ter linkerzijde. Het moet natuurlijk wel in het oog springen en wat lijken.

Een tandje minder kan mijns inziens geen kwaad. Mensen kunnen uit zuivere overwegingen of uit zuivere misoverwegingen of om redenen daartussenin zich in het zwart kleden. Dan hoeft hen niet meteen een persoonlijkheidsstoornis te worden aangewreven.
Mijn overgrootmoeder maakte deel uit van het gezelschapsleven in de Alblasserwaard, en zij kleedde zich - afgezien van haar witte kanten muts die ik geërfd heb - altijd in het zwart. Als ik de brieven lees die zij - in al haar onbelezen gebrekkigheid - schreef aan haar kinderen, zie ik veel oprecht geloof.
Volgens mij mis je de context van mijn opmerkingen. Ik schreef iets naar aanleiding van een concreet beschreven geval, en niet in het algemeen. Ik heb nergens ontkend dat mensen uit zuivere overwegingen in een zwart pak kunnen rondlopen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het kan sommige mensen niet zwart genoeg zijn. Maar aan de vruchten kent men de boom. Dat blijkt alweer in een ander draadje. De diaken die geen zwart pak meer durfde dragen, kan ik goed begrijpen. Mijn oma kende het gezelschapsleven en de uitwassen daarvan uit de Alblasserwaard, en ze dacht er exact hetzelfde over.

Dat laatste zinnetje is wel een leuke variant...
Maar verder ben ik het niet met je eens. Als er steeds maar gezegd wordt 'het zit niet in het zwarte pak, niet in de buitenkant' is dat heel terecht. Zo geldt dat hier dus ook, deze man maakt zoveel van de zwarte kleding dat hij het zwarte pak (om het 'misbruik' van één persoon) niet meer aan wil doen. Dan ben je teveel met de buitenkant bezig. En ook let je dan teveel op anderen.
Nasrani

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:Pas vertelde een kennis dat zijn opa die diaken was nooit in het zwart durfde te lopen. Hij droeg altijd een grijs pak. De reden? Hij had een vrouw gekend die hetzelfde verkondigde als in de anekdote. Ze wist het allemaal zo goed. Maar haar einde heeft ze zelf gezocht door haar polsen door te snijden.
Met alle respect, maar dat is dus een (voor mij nieuwe) variant van teveel naar de buitenkant kijken. Ook tegen deze man zou je moeten zeggen: 'het zit niet in dat zwarte pak'.
Dat zal zeker. Maar ik snap het ook wel.....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Het kan sommige mensen niet zwart genoeg zijn. Maar aan de vruchten kent men de boom. Dat blijkt alweer in een ander draadje. De diaken die geen zwart pak meer durfde dragen, kan ik goed begrijpen. Mijn oma kende het gezelschapsleven en de uitwassen daarvan uit de Alblasserwaard, en ze dacht er exact hetzelfde over.

Dat laatste zinnetje is wel een leuke variant...
Maar verder ben ik het niet met je eens. Als er steeds maar gezegd wordt 'het zit niet in het zwarte pak, niet in de buitenkant' is dat heel terecht. Zo geldt dat hier dus ook, deze man maakt zoveel van de zwarte kleding dat hij het zwarte pak (om het 'misbruik' van één persoon) niet meer aan wil doen. Dan ben je teveel met de buitenkant bezig. En ook let je dan teveel op anderen.
Dat ben ik niet met je eens. Je kunt niet genoeg rekening met anderen houden, wat niet hetzelfde is als doen wat anderen willen.

Als in een bepaalde omgeving een bepaalde gewoonte een teken is van ongeloof, of bijgeloof, dan doe je er mijns inziens goed aan, om daar niet in mee te gaan. Is het tegenovergestelde het geval, dan is het juist prima om je aan te passen. En daar komt bij, dat het drijven van een zwart pak vaak een teken is van een rigide benadering van de godzalige leer.

Ik zeg dus niet dat het hem in het zwarte pak zou zitten, al heb ik persoonlijk een hekel aan de naargeestige uitstraling van zwart, om van de maatvoering van het gemiddelde ambtsdragerspak maar te zwijgen. Ik heb soms het idee dat de uitverkopen van Spanje en Italie in Nederland na tien jaar op de markt komen. Maar dat geheel terzijde.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Een heel vreemd antwoord en onduidelijk antwoord.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Een heel vreemd antwoord en onduidelijk antwoord.
Ja het is geen antwoord, net of de regels in Nederland norm zijn.
Een zwart pak oké, je bent hier in Nederland herkenbaar als ambtsdrager, niet meer en niet minder.

Als de kleur van het pak iets zegt over de prediking die gebracht of begeerd wordt, dan is dit heel mager.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie