GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Dat is echt een misverstand, die is er namelijk niet: wel breder, niet hoger.
In dit geval kan alleen een classisgemeente versneld een vergadering bijeenroepen. Maar dan nog is er sprake van een adviserende rol; de kerkenraad is altijd autonoom.
Ik verwijs graag naar de reactie van Hendrikus, zie hieronder. Dat er geen hoger sturend orgaan is, is in conflictueuze situaties zoals deze, een nadeel van de wijze waarop de Gereformeerde Gemeente is georganiseerd en wordt bestuurd.
Hendrikus schreef: Hier zien we toch wel een kwetsbare kant van het prebyteriaanse systeem. In het episcopale systeem was er allang een bisschop opgestaan die zei "en nou is het afgelopen met dat gedoe" en die orde op zaken stelde. Predikant overgeplaatst naar Verweggistan, dat kan niet missen.
Ongetwijfeld heeft het episcopale systeem ook nadelen en gevaren, maar een situatie als de onderhavige in Kruiningen kan op deze manier nog eindeloos voortwoekeren en grote schade aanrichten.
Klopt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

https://www.rd.nl/is-er-niemand-in-kerk ... -1.1420100

Wat ik niet begrijp, is dat iemand als ds. Van Eckeveld nu niet zijn mening/adviezen in het RD geeft. Voor mindere zaken doet hij dat wel vaak.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:https://www.rd.nl/is-er-niemand-in-kerk ... -1.1420100

Wat ik niet begrijp, is dat iemand als ds. Van Eckeveld nu niet zijn mening/adviezen in het RD geeft. Voor mindere zaken doet hij dat wel vaak.
Wat kan ds. Van Eckeveld, of wat kan de Gereformeerde Gemeente nu behalen met een openbare reactie? Volgens mij helemaal niets. Daarnaast moet je als je al reageert als predikant van hetzelfde kerkgenootschap, je uiterst genuanceerd uitdrukken. Desondanks zal de conclusie van mensen zijn dat je voor partij a. of voor partij b. kiest. Het risico bestaat dat je meer olie op het vuur gooit, dan dat je het vuur blust. Bovendien kan de hele kwestie een collega van hem ernstig beschadigen, voor zover daar al geen sprake van is. Met het feit dat er al te weinig dominees zijn om alle gemeentes te kunnen dienen, is dat wellicht niet zo handig.
zwaluw
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jul 2017, 23:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door zwaluw »

De manier van reageren door de advocaat van de dominee heeft naar mijn inziens de pers behoorlijk aangewakkerd (maffiapraktijken en we vermoeden wie er achter zit). Daar de advocaat nu opnieuw met de pers praat moedigt de pers aan om over deze zaak te blijven schrijven. Na het vorige incident (de mishandeling van een gemeentelid door vrienden van de dominee) wilde de kerkenraad volgens sommige media niet reageren, het resultaat was dat de pers vrijwel niks had om over te schrijven. De dominee zelf heeft afgelopen zondag nog opgeroepen heeft om terughoudend te zijn in de pers en dat deze week een brief bezorgt is met dezelfde strekking die mede ondertekend is door de dominee moet ik helaas concluderen dat het erg tegenstrijdig is.

Dat de dominee of advocaat van de dominee de pers heeft opgezocht concludeer ik uit het RD "Er is inmiddels aangifte gedaan, maar het is toch niet verplicht om daar de media over te informeren?"
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

zwaluw schreef:De manier van reageren door de advocaat van de dominee heeft naar mijn inziens de pers behoorlijk aangewakkerd (maffiapraktijken en we vermoeden wie er achter zit).
Volgens mij is het de advocaat van de kerkenraad.
Daar de advocaat nu opnieuw met de pers praat moedigt de pers aan om over deze zaak te blijven schrijven.
Uit de berichtgeving kun je niet concluderen dat actief de pers is gezocht. Mijn conclusie op basis van de berichtgeving is dat de advocaat is benaderd door journalisten om te reageren.
Na het vorige incident (de mishandeling van een gemeentelid door vrienden van de dominee) wilde de kerkenraad volgens sommige media niet reageren, het resultaat was dat de pers vrijwel niks had om over te schrijven. De dominee zelf heeft afgelopen zondag nog opgeroepen heeft om terughoudend te zijn in de pers en dat deze week een brief bezorgt is met dezelfde strekking die mede ondertekend is door de dominee moet ik helaas concluderen dat het erg tegenstrijdig is.
In een artikel stond dat dominee Bredeweg niet zelf wil reageren, maar verwijst naar zijn advocaat. Dat is volgens mij een terughoudende manier van communiceren met de media.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

zwaluw schreef:De manier van reageren door de advocaat van de dominee heeft naar mijn inziens de pers behoorlijk aangewakkerd (maffiapraktijken en we vermoeden wie er achter zit). Daar de advocaat nu opnieuw met de pers praat moedigt de pers aan om over deze zaak te blijven schrijven. Na het vorige incident (de mishandeling van een gemeentelid door vrienden van de dominee) wilde de kerkenraad volgens sommige media niet reageren, het resultaat was dat de pers vrijwel niks had om over te schrijven. De dominee zelf heeft afgelopen zondag nog opgeroepen heeft om terughoudend te zijn in de pers en dat deze week een brief bezorgt is met dezelfde strekking die mede ondertekend is door de dominee moet ik helaas concluderen dat het erg tegenstrijdig is.

Dat de dominee of advocaat van de dominee de pers heeft opgezocht concludeer ik uit het RD "Er is inmiddels aangifte gedaan, maar het is toch niet verplicht om daar de media over te informeren?"
Heeft de advocaat het nu fout gedaan, of zouden de mensen over wie de advocaat het heeft mogelijk ook iets fout gedaan kunnen hebben...?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

Tiberius schreef: Wat ik niet begrijp, is dat iemand als ds. Van Eckeveld nu niet zijn mening/adviezen in het RD geeft. Voor mindere zaken doet hij dat wel vaak.
Het lastige van de hele zaak is dat de kerkenraad niet meewerkt met het classisonderzoek, waardoor alles kerkelijk gezien stil staat. Hopelijk zijn er op de achtergrond mediators of conflictbemiddelaars bezig. Wat ik me afvraag: wanneer een plaatselijke gemeente een synodeuitspraak niet opvolgt, plaatst het zich buiten het kerkverband. Maar dit geldt dus alleen voor de synode en niet voor classisbeslissingen/onderzoeken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Nee, het geldt ook niet voor synodeuitspraken. Er zijn genoeg gemeentes die bepaalde synodeuitspraken naast zich neerleggen.
Je zal zien, dat vrijwel alle uitspraken enz. van meerdere vergaderingen in een advies-achtige vorm is gegoten. Het is niet echt handig om aan een meerdere vergadering om advies te vragen en dat vervolgens naast je neer te leggen. Maar het gebeurt wel.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Nee, het geldt ook niet voor synodeuitspraken. Er zijn genoeg gemeentes die bepaalde synodeuitspraken naast zich neerleggen.
Je zal zien, dat vrijwel alle uitspraken enz. van meerdere vergaderingen in een advies-achtige vorm is gegoten. Het is niet echt handig om aan een meerdere vergadering om advies te vragen en dat vervolgens naast je neer te leggen. Maar het gebeurt wel.
Een advies blijft een advies. Een advies hoef je niet te volgen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Nee, het geldt ook niet voor synodeuitspraken. Er zijn genoeg gemeentes die bepaalde synodeuitspraken naast zich neerleggen.
Je zal zien, dat vrijwel alle uitspraken enz. van meerdere vergaderingen in een advies-achtige vorm is gegoten. Het is niet echt handig om aan een meerdere vergadering om advies te vragen en dat vervolgens naast je neer te leggen. Maar het gebeurt wel.
Je kunt je er natuurlijk de facto wel mee buiten het kerkverband plaatsen (al naar gelang de ernst van de uitspraken van de meerdere vergadering). Maar goed, vooralsnog is er helemaal geen sprake van een dergelijke uitspraak.

De RD commentator heeft goed de discussie op dit forum samengevat in zijn stuk. ;) Ik vind de vraag die hij stelt overigens wel terecht. Over het algemeen is de terughoudendheid te prijzen rond dit soort zaken, maar gezien de landelijke publiciteit van de afgelopen week blijft het mijns inziens te stil vanuit kerkelijke zijde. Het enige wat we officieel horen aan reactie komt van de advocaat van de kerkenraad, die partij is in de hele kwestie.
Er wordt misschien ook te snel in formaliteiten gedacht. "Wat kan iemand", etc. Daar gaat het niet om. De burgemeester doet formeel ook niets, maar doet wel de enige juiste oproep. Beschamend! De vaak gehoorde uitspraak bij intredediensten over de verhouding tussen de kerk en de plaatselijke overheid krijgt zo wel een bijzondere bijsmaak.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zonderling »

eilander schreef:
zwaluw schreef:De manier van reageren door de advocaat van de dominee heeft naar mijn inziens de pers behoorlijk aangewakkerd (maffiapraktijken en we vermoeden wie er achter zit). Daar de advocaat nu opnieuw met de pers praat moedigt de pers aan om over deze zaak te blijven schrijven. Na het vorige incident (de mishandeling van een gemeentelid door vrienden van de dominee) wilde de kerkenraad volgens sommige media niet reageren, het resultaat was dat de pers vrijwel niks had om over te schrijven. De dominee zelf heeft afgelopen zondag nog opgeroepen heeft om terughoudend te zijn in de pers en dat deze week een brief bezorgt is met dezelfde strekking die mede ondertekend is door de dominee moet ik helaas concluderen dat het erg tegenstrijdig is.

Dat de dominee of advocaat van de dominee de pers heeft opgezocht concludeer ik uit het RD "Er is inmiddels aangifte gedaan, maar het is toch niet verplicht om daar de media over te informeren?"
Heeft de advocaat het nu fout gedaan, of zouden de mensen over wie de advocaat het heeft mogelijk ook iets fout gedaan kunnen hebben...?
Zowel de advocaat als de pers hebben zich laten leiden door een anonieme beller zonder dat er ook maar iets aan feiten ligt. (Het zou mij niet eens verbazen wanneer de beller zelf het bewuste apparaat geplaatst heeft.) M.i. Is het idd fout om daar op deze manier op te reageren en al half-half schuldigen aan te wijzen. Dat lijkt precies datgene wat de beller beoogde...
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Van Ewijk »

Kan het inschakelen van een aardse rechter toch wel ergens begrijpen, ook op bijbelse grond.
Paulus zelf beroepte zich tenslotte ook op de keizer.
Zonder te beamen of het waar is of niet, Het zal niet niets zijn om in een kleine gemeente waar je al decennia woont beschuldigd te worden van overspel .
zoiets kan heel erg aan je gaan eten, en wie zwijgt bekend meestal schuld gaat het gezegde.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Johannes48
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 aug 2015, 12:33

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Johannes48 »

Houdt het nou nooit op! Volgens de PZC heeft de dominee nu formeel aangifte gedaan bij de politie. Diezelfde politie geeft een dag eerder in diezelfde krant aan dat ze liever prioriteit geeft aan twee schietpartijen in Brabant.
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Nipo »

http://www.pzc.nl/bevelanden/familie-ja ... ~a1c64a05/

Als ze voor de volgende James Bond-film nog een onderwerp zoeken..... het wordt hoe langer hoe gekker allemaal.....!
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zita »

Enkele berichten met vooralsnog ongefundeerde beschuldigingen (en de reacties daarop) geknipt.
Plaats reactie