GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Dat is ook weer zo, ja.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bijdrager »

Jammer dat er maar een lacht om deze verschrikkelijke zaak. De grote verleider heeft een wig geslagen in het werk van God. Helaas gebruikt hij daar mensen voor. Laten we bidden voor beide "kampen". God komt eer toe ipv oneer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Er zijn een hoop mensen vertrokken, en dat is een droevige zaak. Dus gelukkig kan ik het bepaald niet noemen.
Ik zeg ook niet dat DAT gelukkig is, maar enfin, dat weet je zelf ook wel. Tegen dit soort pseudologica kan ik niet op. :modo
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Dat heb ik ook niet beweerd. Maar als de dominee was vertrokken, waren de leden vast gebleven, denk je ook niet?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zita »

We gaan weer terug naar de feiten, niet naar hoe-het-had-kunnen-zijn-als-het-anders-was-gegaan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Maanenschijn »

Het is zeker zo dat een predikant niet bij een gemeente kan passen. Vaak heeft dit met karakter te maken. Dat kan leegloop of spanning geven. Maar de zaak Van Gelder had (meende ik) een andere achtergrond (inhoud van de preek/leer) als in Kruiningen en is destijds onderzocht waar Van Gelder niet 'schuldig' is bevonden. Dit voor zover mijn kennis reikt, ik weet niet de finesses.

Ik heb jaren bij Van Gelder gekerkt, in één van zijn latere gemeenten. Zijn prediking is voor mij persoonlijk tot zegen geweest.

Me dunkt is het beter het hier alleen maar bij Kruiningen te houden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jo-Ann »

DDD schreef:Ik geloof dat de kerk zich met de keuze van deze advocaat geen dienst heeft bewezen. Wat een rare toestanden.
Eens!
Het woord 'maffia' heeft de boel alleen maar opgezweept.
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Nipo »

Maanenschijn schreef:Het is zeker zo dat een predikant niet bij een gemeente kan passen. Vaak heeft dit met karakter te maken. Dat kan leegloop of spanning geven. Maar de zaak Van Gelder had (meende ik) een andere achtergrond (inhoud van de preek/leer) als in Kruiningen en is destijds onderzocht waar Van Gelder niet 'schuldig' is bevonden. Dit voor zover mijn kennis reikt, ik weet niet de finesses.

Ik heb jaren bij Van Gelder gekerkt, in één van zijn latere gemeenten. Zijn prediking is voor mij persoonlijk tot zegen geweest.

Me dunkt is het beter het hier alleen maar bij Kruiningen te houden.
Inderdaad, de vergelijking gaat niet helemaal op.
In de kwestie "Gouda" ging het grotendeels om verschil in opvatting wat betreft de leer, in Kruiningen gaat het volgens mij om heel andere zaken. Maar hoe dan ook: overal spelen "persoonlijkheden" mee, dat kan niet worden ontkend.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Bruna schreef:Maar wat nieuw is voor de buitenstaanders en wat in de PZC stond:
1. Blijkbaar is er nog een grote familie bij dit conflict betrokken. De familie Sinke.
2. Tussen deze families heerst rivaliteit.
3. HJ heeft al eerder geageerd tegen bepaalde zaken, bij een vorige ds. Dit mag lijkt me als dit terecht is. Blijkbaar is hij degene die de kastanjes uit het vuur moet halen in Kruiningen.
Je kan je dan afvragen hoe onpartijdig de geïnterviewde vrouw was. Ook zou ik wel een willen weten of er bijvoorbeeld van families Jansen of Sinke nog (meer) in de kerkenraad zitten. In wat grotere gemeenten, Kruiningen is +1000, kan dit gemakkelijk.
De moeder van Henk Jansen was mevrouw Jansen- Sinke...
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Nipo »

[/quote]De moeder van Henk Jansen was mevrouw Jansen- Sinke...[/quote]

Fijn, dat is volgens mij nieuws voor Story-forum of Party-forum, maar op Refo-forum?
U mag het zeggen....
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door helma »

Vanmorgen las ik Mattheus 5. De Bergrede. En dan ook vers 23&24. Mijn gebed is dat er in Kruiningen goed gekeken zal worden naar dit gedeelte. En gehoorzaamd. En ik hoop dat er snel ingegrepen wordt door de hogere kerkelijke leiding. Ons gebed mag wel voortdurend zijn: och geef dat om onzentwil Uw Naam niet gelasterd worde. Als dat ons verlangen is kan onze eigen naam en ego wel een flinke stap terug doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

helma schreef:En ik hoop dat er snel ingegrepen wordt door de hogere kerkelijke leiding.
Dat is echt een misverstand, die is er namelijk niet: wel breder, niet hoger.
In dit geval kan alleen een classisgemeente versneld een vergadering bijeenroepen. Maar dan nog is er sprake van een adviserende rol; de kerkenraad is altijd autonoom.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
helma schreef:En ik hoop dat er snel ingegrepen wordt door de hogere kerkelijke leiding.
Dat is echt een misverstand, die is er namelijk niet: wel breder, niet hoger.
In dit geval kan alleen een classisgemeente versneld een vergadering bijeenroepen. Maar dan nog is er sprake van een adviserende rol; de kerkenraad is altijd autonoom.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Er zullen op de achtergrond best allerlei kerkelijke processen lopen. Omdat er rechtzaken en kort gedingen spelen zal er met uiterste voorzichtigheid en juridische adviseurs geprobeerd worden deze zaak op te lossen.

Ik heb geen enkele mening over de zaak willen of kunnen vormen. De berichten in de pers lijken mij niet de juiste bronnen omdat te doen.
Je ziet dat verschillende forummers mee gaan doen om partij te kiezen op basis van de berichten in de pers.

Misschien begrijpelijk maar onverstandig . Verspreid maar een goed gerucht van je naaste.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Er zullen op de achtergrond best allerlei kerkelijke processen lopen. Omdat er rechtzaken en kort gedingen spelen zal er met uiterste voorzichtigheid en juridische adviseurs geprobeerd worden deze zaak op te lossen.
Dat denk ik ook wel ja. Maar het initiatief daarvoor ligt bij de plaatselijke kerkenraad.
Het lijkt me voor de hand liggen, dat ze iemand in de arm hebben genomen, die het kan bemiddelen tussen beide partijen. Zulke mensen zijn er best wel te vinden in de achterban. Overigens heeft diegene niet zo heel erg veel succes, blijkbaar.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Dat is echt een misverstand, die is er namelijk niet: wel breder, niet hoger.
In dit geval kan alleen een classisgemeente versneld een vergadering bijeenroepen. Maar dan nog is er sprake van een adviserende rol; de kerkenraad is altijd autonoom.
Ik verwijs graag naar de reactie van Hendrikus, zie hieronder. Dat er geen hoger sturend orgaan is, is in conflictueuze situaties zoals deze, een nadeel van de wijze waarop de Gereformeerde Gemeente is georganiseerd en wordt bestuurd.
Hendrikus schreef: Hier zien we toch wel een kwetsbare kant van het prebyteriaanse systeem. In het episcopale systeem was er allang een bisschop opgestaan die zei "en nou is het afgelopen met dat gedoe" en die orde op zaken stelde. Predikant overgeplaatst naar Verweggistan, dat kan niet missen.
Ongetwijfeld heeft het episcopale systeem ook nadelen en gevaren, maar een situatie als de onderhavige in Kruiningen kan op deze manier nog eindeloos voortwoekeren en grote schade aanrichten.
Plaats reactie