GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
Ongelooflijk, wat een verdrietige boel in Kruiningen. Deze zaak kent alleen maar verliezers.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Tot nu toe heeft er nog niemand verloren en is de strijd nog steeds gaande. Het vreemde is dat de kerkenraad niets doet. Zoals te lezen in het krantenartikel is ook nu weer niemand bereikbaar voor commentaar. Het is toch juist de taak voor de ouderlingen om de gemeente te regeren.pierre27 schreef:Ongelooflijk, wat een verdrietige boel in Kruiningen. Deze zaak kent alleen maar verliezers.
De kerkenraad had al veel eerder zijn verantwoordelijkheid moeten nemen maar laat de spanningen alleen maar oplopen. Dit lijkt voor mij als buitenstaander toch op struisvogelpolitiek.
Ook het feit dat ds Bredeweg nog steeds voor gaat is voor mij niet te bevatten. Ze kunnen hem toch op non actief zetten in hun eigen gemeente tot de uitspraak van de appelzaak er ligt. Er zijn in de buurt genoeg vacante gemeente die maar wat blij zullen zijn als ds Bredeweg een zondag bij hun voorgaat. Zo voorkom je misschien verdere escallatie.
Dat is voor veel mensen onbegrijpelijk. Als je artikel 79 en 80 van de Kerkorder GG (2008) leest zou je zeggen dat dat wel zou moeten.Sola Gratia schreef:Tot nu toe heeft er nog niemand verloren en is de strijd nog steeds gaande. Het vreemde is dat de kerkenraad niets doet. Zoals te lezen in het krantenartikel is ook nu weer niemand bereikbaar voor commentaar. Het is toch juist de taak voor de ouderlingen om de gemeente te regeren.pierre27 schreef:Ongelooflijk, wat een verdrietige boel in Kruiningen. Deze zaak kent alleen maar verliezers.
De kerkenraad had al veel eerder zijn verantwoordelijkheid moeten nemen maar laat de spanningen alleen maar oplopen. Dit lijkt voor mij als buitenstaander toch op struisvogelpolitiek.
Ook het feit dat ds Bredeweg nog steeds voor gaat is voor mij niet te bevatten. Ze kunnen hem toch op non actief zetten in hun eigen gemeente tot de uitspraak van de appelzaak er ligt. Er zijn in de buurt genoeg vacante gemeente die maar wat blij zullen zijn als ds Bredeweg een zondag bij hun voorgaat. Zo voorkom je misschien verdere escallatie.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Misschien biedt dit de episcopale kerkregering nieuwe kansen.
-
Re: RE: Re: GerGem Kruiningen
Burgerlijk recht geldt dat zeker net zo. Daar duurt hoger beroep soms ook jaren.Moderamen schreef:Natuurlijk wordt de dominee gesteund door de kerkenraad. Anders was er geen probleem. Wat ik bedoel: deze hele zaak, nu zelfs met extra surveillance, geeft weer aan dat het systeem van classis/p.s/synode en daartussen zeeën van tijd gewoonweg niet (meer) werkt.Mosselman schreef: De dominee word gesteund door de kerkenraad, dat maakt het er niet sneller op lijkt me.
Conclusie kan ook zijn dat wij mensen op deze gebroken wereld niet bij machte zijn om de mensheid in het gareel te houden buiten de genade van God om. Daarom lijkt me gevouwen handen hier efficiënter dan een kerkorde wijziging op poten zetten.
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Ik kwam via de PZC op hun facebookpagina terecht waar het bericht over deze zaak ook is geplaatst. Er staan ca. 150 reacties onder, bijna allemaal spugend op de kerk en voor een deel Godslasterlijk. Deze zaak (evenals veel andere zaken binnen kerkelijk NL) legt een smet op de Kerk van Christus. Zelf bemerk ik dat de zaak Kruiningen me best een beetje sensatie biedt, en dat is erg. Zijn er meer die dat herkennen? Qua aantal volgers van dit topic zou je het wel zeggen. Zou het niet beter zijn op dit forum alleen feitelijke info te delen? Laten we het gevoel niet voeden en onszelf beschermen.
Maar ook de gemeente Kruiningen. Ik denk steeds: wat als het mijn gemeente betrof? Wat moet al die publiciteit, ook hier, het gemiddelde gemeentelid van Kruiningen zeer doen.
Laten we stoppen met discussieren over deze zaak (alles is nu wel gezegd) en bidden voor Gods Naam en eer, het behoud van deze gemeente, oprechte verzoening met God en elkaar, en, om maar voor mezelf te spreken: vergeving van het toch min of meer sensationele gevoel bij deze zaak.
Maar ook de gemeente Kruiningen. Ik denk steeds: wat als het mijn gemeente betrof? Wat moet al die publiciteit, ook hier, het gemiddelde gemeentelid van Kruiningen zeer doen.
Laten we stoppen met discussieren over deze zaak (alles is nu wel gezegd) en bidden voor Gods Naam en eer, het behoud van deze gemeente, oprechte verzoening met God en elkaar, en, om maar voor mezelf te spreken: vergeving van het toch min of meer sensationele gevoel bij deze zaak.
Het is aan een aantal zaken goed te merken dat de journalist(en) van de PZC buitenstaanders zijn. Zo zijn vreemde zaken op te merken: "een ex-diaken en tevens lid van de kerkenraad" is een voorbeeld van onkunde.Roeline schreef:Ik kwam via de PZC op hun facebookpagina terecht waar het bericht over deze zaak ook is geplaatst. Er staan ca. 150 reacties onder, bijna allemaal spugend op de kerk en voor een deel Godslasterlijk. Deze zaak (evenals veel andere zaken binnen kerkelijk NL) legt een smet op de Kerk van Christus. Zelf bemerk ik dat de zaak Kruiningen me best een beetje sensatie biedt, en dat is erg. Zijn er meer die dat herkennen? Qua aantal volgers van dit topic zou je het wel zeggen. Zou het niet beter zijn op dit forum alleen feitelijke info te delen? Laten we het gevoel niet voeden en onszelf beschermen.
De PZC is overigens de Zeeuwse variant van de regionale krant die ook hier verschijnt onder de naam Twensche Courant Tubantia. Beide zijn sinds enige tijd onderdeel van AD Regionaal, een onderdeel van de Persgroep.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: GerGem Kruiningen
Ik denk zomaar dat de afhandeling in het burgerlijk recht toch écht een stuk sneller gaat wanneer we het vergelijken met allerlei appelzaken in de GG.GGBeroopingswerk schreef:Burgerlijk recht geldt dat zeker net zo. Daar duurt hoger beroep soms ook jaren.
-
Re: RE: Re: RE: Re: GerGem Kruiningen
Ik ken iemand die voor 15 maanden cel kreeg opgelegd. Die mij letterlijk zei dat als hij ging zitten hij na 12 maanden zijn leven weer op kan pakken. Bij hoger beroep zou hij na een jaar nog in onzekerheid zitten. Dus kan ik beter brommen, ben ik er het eerst vanaf.Moderamen schreef:Ik denk zomaar dat de afhandeling in het burgerlijk recht toch écht een stuk sneller gaat wanneer we het vergelijken met allerlei appelzaken in de GG.GGBeroopingswerk schreef:Burgerlijk recht geldt dat zeker net zo. Daar duurt hoger beroep soms ook jaren.
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Ik merkte het alleen op vanuit mijn juridische achtergrond. Je zou dat moeten onderzoeken om dat feitelijk te krijgen. Kerkelijke zaken kunnen bijzonder lang (té lang) duren voordat er een (schijn)oplossing is.
Er staat: voormalig diaken en kerkenraadslid. Voormalig slaat op zowel diaken als kerkenraadslid. Jij wilt meer lezen dan er staat, en je conclusies zijn voorbarig.-DIA- schreef:
Het is aan een aantal zaken goed te merken dat de journalist(en) van de PZC buitenstaanders zijn. Zo zijn vreemde zaken op te merken: "een ex-diaken en tevens lid van de kerkenraad" is een voorbeeld van onkunde.
De PZC is overigens de Zeeuwse variant van de regionale krant die ook hier verschijnt onder de naam Twensche Courant Tubantia. Beide zijn sinds enige tijd onderdeel van AD Regionaal, een onderdeel van de Persgroep.
Los gezien daarvan is het natuurlijk onbegrijpelijk dat er niet van hogerhand wordt ingegrepen door de Gerformeerde Gemeente. Dit schaadt het toch al broze beeld van de kerk verder.
De kerkregering van de GG is mijns inziens niet voldoende op misbruik toegesneden. Dat heb je bij de kwestie Van der Zwaag ook gezien. Als een kerkenraad bijvoorbeeld vol zit met mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, dan valt daar geen gesprek mee te voeren. Hun conservatisme en rechtlijnigheid kan op het eerste gezicht als een buitengewone vroomheid worden gezien, maar o wee als er een conflict komt met iemand die normaal in elkaar zit.
Er is wel preventief toezicht in de vorm van bezoeken vanuit de classis, maar dat helpt ook niet altijd.
Er is wel preventief toezicht in de vorm van bezoeken vanuit de classis, maar dat helpt ook niet altijd.
De rechter heeft vastgesteld dat de eigen kerkorde niet is gevolgd. Een vermaning van de kerkenraad is derhalve op zijn plaats. Daarnaast moet alsnog de kerkelijke procedure gevolgd worden. ---knip; blijf aub bij de feiten---
DDD schreef:De kerkregering van de GG is mijns inziens niet voldoende op misbruik toegesneden. Dat heb je bij de kwestie Van der Zwaag ook gezien. Als een kerkenraad bijvoorbeeld vol zit met mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, dan valt daar geen gesprek mee te voeren. Hun conservatisme en rechtlijnigheid kan op het eerste gezicht als een buitengewone vroomheid worden gezien, maar o wee als er een conflict komt met iemand die normaal in elkaar zit.
Wat een rommelige post.
Wat heeft de zaak van der Zwaag met misbruik te maken?
Ook een beetje zwak om mensen waar jij het oneens mee bent direct een psychische afwijking toe te dichten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.