Gelezen, gedacht, gehoord...

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Opnieuw gaat het over mij en over jou. Inderdaad armoede.Maar opnieuw gaat het weer niet over Hem naar Wie het hele Woord van God heen wijst!En ja, dan mag ik mij om Zijnentwil tóch rijk rekenen! Het is een wonder, dat is zeker.Het evangelie spreekt toch over een wonderlijke ruil? Hij mijn zonde, ik Zijn gerechtigheid. Kun je dat begrijpen?
Ja dat begrijp ik zeker eilander. En ik heb nog altijd enige hoop dat Hij mijn zonden overneemt, en dat ik deelgenoot mag worden van Zijn bloedgerechtigheid, anders zou ik geen drie-vier keer doordeweeks ergens in kerk zitten. Maar al ging ik 1000 keer in een week naar kerk, daarmee kan ik het niet pakken, maar ben ik afhankelijk van Hem (gelukkig ook maar) tot Hij eens tot mij zegt: IK WIL wordt gereinigd! Begrijp je me een beetje?
Als je jezelf maar niets wijs maakt: waar geen geloof is, kan ook geen hoop zijn.
Gisteravond las ik nog de eenvoudige tekst uit Matth. 21:14: "En er kwamen blinden en kreupelen tot Hem in de tempel, en Hij genas dezelve." Nu kun je dit remonstrants vinden, maar je kunt beter dit voorbeeld volgen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:Als je jezelf maar niets wijs maakt: waar geen geloof is, kan ook geen hoop zijn.Gisteravond las ik nog de eenvoudige tekst uit Matth. 21:14: "En er kwamen blinden en kreupelen tot Hem in de tempel, en Hij genas dezelve." Nu kun je dit remonstrants vinden, maar je kunt beter dit voorbeeld volgen.
Ik heb geen waar zaligmakend geloof, dus er kan ook geen hoop zijn? Ik ben ook kreupel,en ik probeer als het kon dagelijks naar Hem toe te gaan, maar Hij is mij niks verplicht hoor. Ik zal je ook een tekst noemen uit Efeze 2:12 Daar gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld. Zijn we daar nog middenin, of is dat een reeds gepasseerd station?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Als je jezelf maar niets wijs maakt: waar geen geloof is, kan ook geen hoop zijn.Gisteravond las ik nog de eenvoudige tekst uit Matth. 21:14: "En er kwamen blinden en kreupelen tot Hem in de tempel, en Hij genas dezelve." Nu kun je dit remonstrants vinden, maar je kunt beter dit voorbeeld volgen.
Ik heb geen waar zaligmakend geloof, dus er kan ook geen hoop zijn? Ik ben ook kreupel,en ik probeer als het kon dagelijks naar Hem toe te gaan, maar Hij is mij niks verplicht hoor. Ik zal je ook een tekst noemen uit Efeze 2:12 Daar gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld. Zijn we daar nog middenin, of is dat een reeds gepasseerd station?
Voor de mensen van Efeze was dit hun 'eertijds' inderdaad.
De Heere is aan mij en aan jou niets verplicht, maar Hij is wel aan Zichzelf verplicht om Zijn Woord gestand te doen. Dus wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.
Denk je dat de Heere een spelletje met ons speelt? Dat Hij wel zegt 'wie tot Mij komt...' maar vervolgens denkt: dat kunnen ze toch niet?

Dus alsjeblieft geen flauwekul dat iemand jaren de Heere kan zoeken, want óf zo iemand heeft Hem al lang gevonden (maar weet niet hoe rijk hij is), óf iemand houdt zichzelf enorm voor de gek. De Heere laat geen bidder staan. Ik zeg niet dat het even in korte tijd moet gebeuren (hoewel dat wel kan), maar jaaarenlang zoeken is echt volstrekte onzin.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Johannes van Dijk schreef: Ik heb geen waar zaligmakend geloof, dus er kan ook geen hoop zijn? Ik ben ook kreupel,en ik probeer als het kon dagelijks naar Hem toe te gaan, maar Hij is mij niks verplicht hoor. Ik zal je ook een tekst noemen uit Efeze 2:12 Daar gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld. Zijn we daar nog middenin, of is dat een reeds gepasseerd station?
eilander schreef:Dus alsjeblieft geen flauwekul dat iemand jaren de Heere kan zoeken, want óf zo iemand heeft Hem al lang gevonden (maar weet niet hoe rijk hij is), óf iemand houdt zichzelf enorm voor de gek. De Heere laat geen bidder staan. Ik zeg niet dat het even in korte tijd moet gebeuren (hoewel dat wel kan), maar jaaarenlang zoeken is echt volstrekte onzin.
God is ons zeer nabij gekomen. In Zijn Zoon. De verborgenheid der Godzaligheid is groot: God is geopenbaard n het vlees. (1 Tim.3,16). Christus heeft deel aan het Goddelijk Wezen. Is zelf God. God uit God. Licht uit Licht. Hij heeft de menselijke natuur aangenomen. Hij is ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. In Zijn menselijke natuur heeft Hij plaatsbekledend, in onze plaats en ten behoeve van ons alles volbracht tot volkomen verzoening. Daarbij ondersteund door Zijn Goddelijke natuur. Zijn naam is Immanuel. God met ons. Hij is nabij. Wie door het geloof de toevlucht neemt tot de Heere Jezus heeft in Hem deel aan Gods gemeenschap. Hij is nabij. De Heilige Geest neemt woning in het hart om Christus te verheerlijken.

Nu kunnen er twee dingen gebeuren. U kunt in ongeloof er aan voorbij gaan. Dan gaat u om eigen schuld verloren. Of u gaat naar de HEERE uit. Omhelst u Hem in het geloof Dat is enkel genade gewerkt door de Heilige Geest. Hij is zo nabij. Door de prediking staat Hij voor u helder en duidelijk is Hij in het Woord geopenbaard. Als u Hem niet ziet, ligt dat aan u zelf en ons verduisterd verstand en onze vijandschap. Wij hebben Hem niet geacht (Jes.53).
http://uithetoverjordaanse.nl/index.php/beker-water/214-de-heere-zoeken
O wat mis ik zijn blogs!
Gelukkig zijn er nagelaten geschriften.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Als je jezelf maar niets wijs maakt: waar geen geloof is, kan ook geen hoop zijn.Gisteravond las ik nog de eenvoudige tekst uit Matth. 21:14: "En er kwamen blinden en kreupelen tot Hem in de tempel, en Hij genas dezelve." Nu kun je dit remonstrants vinden, maar je kunt beter dit voorbeeld volgen.
Ik heb geen waar zaligmakend geloof, dus er kan ook geen hoop zijn? Ik ben ook kreupel,en ik probeer als het kon dagelijks naar Hem toe te gaan, maar Hij is mij niks verplicht hoor. Ik zal je ook een tekst noemen uit Efeze 2:12 Daar gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld. Zijn we daar nog middenin, of is dat een reeds gepasseerd station?
Voor de mensen van Efeze was dit hun 'eertijds' inderdaad.
De Heere is aan mij en aan jou niets verplicht, maar Hij is wel aan Zichzelf verplicht om Zijn Woord gestand te doen. Dus wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.
Denk je dat de Heere een spelletje met ons speelt? Dat Hij wel zegt 'wie tot Mij komt...' maar vervolgens denkt: dat kunnen ze toch niet?

Dus alsjeblieft geen flauwekul dat iemand jaren de Heere kan zoeken, want óf zo iemand heeft Hem al lang gevonden (maar weet niet hoe rijk hij is), óf iemand houdt zichzelf enorm voor de gek. De Heere laat geen bidder staan. Ik zeg niet dat het even in korte tijd moet gebeuren (hoewel dat wel kan), maar jaaarenlang zoeken is echt volstrekte onzin.
Dus als iemand jarenlang de Heere zoekt is dat flauwekul? Bijzondere uitspraak.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:
eilander schreef:Voor de mensen van Efeze was dit hun 'eertijds' inderdaad.
De Heere is aan mij en aan jou niets verplicht, maar Hij is wel aan Zichzelf verplicht om Zijn Woord gestand te doen. Dus wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.
Denk je dat de Heere een spelletje met ons speelt? Dat Hij wel zegt 'wie tot Mij komt...' maar vervolgens denkt: dat kunnen ze toch niet?

Dus alsjeblieft geen flauwekul dat iemand jaren de Heere kan zoeken, want óf zo iemand heeft Hem al lang gevonden (maar weet niet hoe rijk hij is), óf iemand houdt zichzelf enorm voor de gek. De Heere laat geen bidder staan. Ik zeg niet dat het even in korte tijd moet gebeuren (hoewel dat wel kan), maar jaaarenlang zoeken is echt volstrekte onzin.
Dus als iemand jarenlang de Heere zoekt is dat flauwekul? Bijzondere uitspraak.
Zie Mattheus 7:7-11.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:
eilander schreef:Voor de mensen van Efeze was dit hun 'eertijds' inderdaad.
De Heere is aan mij en aan jou niets verplicht, maar Hij is wel aan Zichzelf verplicht om Zijn Woord gestand te doen. Dus wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.
Denk je dat de Heere een spelletje met ons speelt? Dat Hij wel zegt 'wie tot Mij komt...' maar vervolgens denkt: dat kunnen ze toch niet?

Dus alsjeblieft geen flauwekul dat iemand jaren de Heere kan zoeken, want óf zo iemand heeft Hem al lang gevonden (maar weet niet hoe rijk hij is), óf iemand houdt zichzelf enorm voor de gek. De Heere laat geen bidder staan. Ik zeg niet dat het even in korte tijd moet gebeuren (hoewel dat wel kan), maar jaaarenlang zoeken is echt volstrekte onzin.
Dus als iemand jarenlang de Heere zoekt is dat flauwekul? Bijzondere uitspraak.
Zie Mattheus 7:7-11.
Dit is gericht aan Gods kinderen. Zie de verwijsteksten en kanttekeningen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Echt de Heere zoeken, en dat jarenlang? Ik geloof echt niet dat de Heere een zondaar die tot Hem komt, zolang laat wachten. Ik lees daar geen enkel voorbeeld van in Gods Woord, jij wel?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12074
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef: Dit is gericht aan Gods kinderen. Zie de verwijsteksten en kanttekeningen.
Wat bedoelt je te zeggen met 'dit is gericht aan Gods Kinderen'?

Allereerst spreekt de Heere Jezus dit tot zijn discipelen aan het begin van hun roeping, ofwel als ze blijk geven nog helemaal niets te verstaan van het Evangelie en de komst van Jezus in het vlees.

Daarnaast spreekt hij in zijn onderwijs tot zeer verschillende mensen, in mijn optiek dus in zijn algemeenheid tot de schare die voor Hem zit. Let op vers 5 en vers 13.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:Echt de Heere zoeken, en dat jarenlang? Ik geloof echt niet dat de Heere een zondaar die tot Hem komt, zolang laat wachten. Ik lees daar geen enkel voorbeeld van in Gods Woord, jij wel?
Dat ben ik met je eens.

Maar werkt de Heere niet op Zijn tijd in wie Hij wil?
Ik ken veel mensen die al jarenlang God zoeken. Ze zijn serieus, bezoeken trouw de kerkdiensten, ook doordeweeks, lezen vaak in de bijbel, bidden veel om genade, leven zo bijbels mogelijk. Toch komen ze niet verder. Wat hebben ze volgens jou verkeerd gedaan, en wat zouden ze moeten doen? Wat had jij in hun geval gedaan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
eilander schreef:Echt de Heere zoeken, en dat jarenlang? Ik geloof echt niet dat de Heere een zondaar die tot Hem komt, zolang laat wachten. Ik lees daar geen enkel voorbeeld van in Gods Woord, jij wel?
Dat ben ik met je eens.

Maar werkt de Heere niet op Zijn tijd in wie Hij wil?
Ik ken veel mensen die al jarenlang God zoeken. Ze zijn serieus, bezoeken trouw de kerkdiensten, ook doordeweeks, lezen vaak in de bijbel, bidden veel om genade, leven zo bijbels mogelijk. Toch komen ze niet verder. Wat hebben ze volgens jou verkeerd gedaan, en wat zouden ze moeten doen? Wat had jij in hun geval gedaan?
geloven in Godsnaam oordelen en in Zijn beloften, geloven in de Heere Jezus Christus.
Daar zit het op vast.
Je kan toch niet zelf geloven. ?
Dat is waar maar wie met zijn ongeloof tot Hem vlucht zal niet weggestuurd worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10443
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Johannes van Dijk schreef: Ik heb geen waar zaligmakend geloof, dus er kan ook geen hoop zijn? Ik ben ook kreupel,en ik probeer als het kon dagelijks naar Hem toe te gaan, maar Hij is mij niks verplicht hoor. Ik zal je ook een tekst noemen uit Efeze 2:12 Daar gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld. Zijn we daar nog middenin, of is dat een reeds gepasseerd station?
eilander schreef:Dus alsjeblieft geen flauwekul dat iemand jaren de Heere kan zoeken, want óf zo iemand heeft Hem al lang gevonden (maar weet niet hoe rijk hij is), óf iemand houdt zichzelf enorm voor de gek. De Heere laat geen bidder staan. Ik zeg niet dat het even in korte tijd moet gebeuren (hoewel dat wel kan), maar jaaarenlang zoeken is echt volstrekte onzin.
God is ons zeer nabij gekomen. In Zijn Zoon. De verborgenheid der Godzaligheid is groot: God is geopenbaard n het vlees. (1 Tim.3,16). Christus heeft deel aan het Goddelijk Wezen. Is zelf God. God uit God. Licht uit Licht. Hij heeft de menselijke natuur aangenomen. Hij is ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. In Zijn menselijke natuur heeft Hij plaatsbekledend, in onze plaats en ten behoeve van ons alles volbracht tot volkomen verzoening. Daarbij ondersteund door Zijn Goddelijke natuur. Zijn naam is Immanuel. God met ons. Hij is nabij. Wie door het geloof de toevlucht neemt tot de Heere Jezus heeft in Hem deel aan Gods gemeenschap. Hij is nabij. De Heilige Geest neemt woning in het hart om Christus te verheerlijken.

Nu kunnen er twee dingen gebeuren. U kunt in ongeloof er aan voorbij gaan. Dan gaat u om eigen schuld verloren. Of u gaat naar de HEERE uit. Omhelst u Hem in het geloof Dat is enkel genade gewerkt door de Heilige Geest. Hij is zo nabij. Door de prediking staat Hij voor u helder en duidelijk is Hij in het Woord geopenbaard. Als u Hem niet ziet, ligt dat aan u zelf en ons verduisterd verstand en onze vijandschap. Wij hebben Hem niet geacht (Jes.53).
http://uithetoverjordaanse.nl/index.php/beker-water/214-de-heere-zoeken
O wat mis ik zijn blogs!
Gelukkig zijn er nagelaten geschriften.
Ds Pronk heeft idd een rijke erfenis achtergelaten!
Hij heeft ons Chrisus uitgeschilderd in al Zijn heerlijkheid!

Voor velen heeft zijn predking mogen dienen tot zaligheid!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
eilander schreef:Echt de Heere zoeken, en dat jarenlang? Ik geloof echt niet dat de Heere een zondaar die tot Hem komt, zolang laat wachten. Ik lees daar geen enkel voorbeeld van in Gods Woord, jij wel?
Dat ben ik met je eens.

Maar werkt de Heere niet op Zijn tijd in wie Hij wil?
Ik ken veel mensen die al jarenlang God zoeken. Ze zijn serieus, bezoeken trouw de kerkdiensten, ook doordeweeks, lezen vaak in de bijbel, bidden veel om genade, leven zo bijbels mogelijk. Toch komen ze niet verder. Wat hebben ze volgens jou verkeerd gedaan, en wat zouden ze moeten doen? Wat had jij in hun geval gedaan?
Ik ken die mensen ook: Ze zijn zoveel, ze doen nog zoveel en ze leven nog zoveel ... En daarmee zeg ik niet dat deze mensen fout bezig zijn, want de Heere werkt in de weg der middelen. Het is hun plicht en verantwoordelijkheid om er zo mee bezig te zijn. Maar is de grond er nu al eens onder vandaan gehaald? Ik begrijp wat je bedoeld Jeremiah, maar heimelijk zijn we nog zo wat.
En hoe gebruiken we de middelen? Dat is ook niet onbelangrijk. Geloven we dat de Heere wonderen kan en wilt doen? Dat Hij een Waarmaker is van Zijn eigen Woord? Zijn we al met Zijn Woord tot Hem gegaan? Met onze doop werkzaam geworden aan de Troon der genade? Niet twijfelend, maar gelovend. Zo moeten we tot Christus gaan. Zo moeten we buigen voor het Kruis.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18741
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Jarenlang zoeken en toch niet ontvangen....Dan krijg je wat een dominee zei op de begrafenis van mijn tante: "kleinkinderen, jullie oma had ook zo graag een nieuw hart willen hebben".
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

helma schreef:Jarenlang zoeken en toch niet ontvangen....Dan krijg je wat een dominee zei op de begrafenis van mijn tante: "kleinkinderen, jullie oma had ook zo graag een nieuw hart willen hebben".
Zo erg ik krijg er kippenvel van. Oma wilde zo graag maar de Heere niet.
Net als de dominee die zegt ik gun het jullie zo.maar de Heere moet het doen, dus Die gunt het de gemeente niet? Wat zetten wel de Heere dan neer als Ahasveros.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie