Neem Jezus aan, of....?? Hoe moet je het brengen?

memento

Bericht door memento »

Beste Rachmaninov,

Bedankt voor je uitgebreide reactie,
Ik vind het zo langzamerhand steeds moeilijker om nog iets te begrijpen van de verschillen kind van God zijn, bekeerd zijn, wedergeboren zijn, de Genade angenomen hebben etc ect te vatten. En ik krijg ook sterk de indruk dat iedereen die termen
(ook hier) maar naar believen interpreteert en gebruikt.
Al die termen die je noemt beschrijven een element uit de bekering in ruimere zin, maar kunnen op 1001 manieren geinterpreteerd worden. Uiteindelijk doen ze niet meer dan het duidelijk maken dat de persoon waarop je de termen toepast in Christus bloed geheiligd is.
it vind ik een beetje flauw! Ik lees wat je schrijft, en dat heeft niets met mijn creativiteit te maken. Je hebt het in je vorige bericht duidelijk over "mensen die met een stalen gezicht beweren dat ze niet bekeerd zijn". En nu praat je opeens weer over "openlijk toegeven buiten Christus te leven zonder dat dat hun een werkelijke nood geworden is." Nogal een verschil lijkt me.
Ik bedoelde de openlijke onverschilligheid mbt de rampzalige staat waarin ze verkeren.
Ik ken mensen uit refo-kringen, die als ik ze vraag ( ik vraag dat nooit, maar dat komt in een gesprek wel eens naar voren) "leef je nou echt in Christus of buiten Christus" iets antwoorden als: "ik hoop dat ik het ook ooit nog mag beleven, dat God mij dat ook schenkt. Ik durf nog niet te zeggen dat ik in Christus leef" (ik zeg het even in mijn eigen woorden)
Die taal klinkt me bekend in de oren, alhoewel het een andere groep mensen was als waar ik het over had. Iets waar ik erg bang voor ben is lijdelijkheid, zo van: 'we wachten wel af', ook al word dat vaak ingekapselt met allerlei vrome wensen als: 'mocht het mij ook eens ten deel vallen' etc.

Persoonlijk heb ik daarom ook grote hekel aan het gebruiken van termen als verwachten mbt de zaligheid van een mens. Verwachten impliceerd namelijk vertrouwen, en vertrouwen is/vereist geloof. Alleen een kind van God (waaronder ik ook de bekommerden rekent) kan écht verwachten, derest gebruikt de term oneigelijk, omdat ze het vertrouwen missen wat nodig is om te kunnen verwachten. Zij dienen (m.i.) aangespoort te worden om te geloven!
Ik herken je eerste punt niet: ik heb eigenlijk alleen maar vervelende ervaringen met mensen uit evangelische kringen. Het gemak waarmee erover wordt gepraat, en de overtuigingsdrang hebben mij altijd al gestoord.
Ik geloof dat God ook onder evangelische mensen Zijn kinderen heeft zitten, en dan zijn er, ondanks alle verschillen, altijd raakvlakken! Dat hoeft niet altijd te leiden tot goede gesprekken (we blijven mensen), maar de mogelijkheid kan er zijn
Je interpreteert me inderdaad verkeerd. Als je goed gelezen zou hebben, had je geweten dat ik nergens heb gesproken over "mond dicht houden". Ik heb duidelijk aangegeven dat ik gesprekken over mijn geloof in God niet uit de weg ga, maar dat ik dat wel met mijn verstand wil doen. Dus niet te pas en te onpas, en ook zonder dwang, eigen gelijk, of wil tot overtuiging van de ander.
Ik ben het met je eens dat we niet te pas en te onpas een gesprek over het geloof moeten opdwingen, en helemaal niet dwangmatig!

Een standaardvraag die je aan elkaar steld als je mekaar tegenkomt is: Hoe gaat het ermee. Waarom zouden we die vraag niet af en toe ook in geestelijke zin stellen? Niet elke week ofzo, maar als 'het leeft in je hart'.
Ik las pasgeleden hier, dat iemand vond dat hij het "goud" had en hij dat "goud" wilde delen. Dat soort taal is mij volkomen vreemd. Als ik in gesprekken ga beweren dat ik het goud heb, en mijn gesprekspartners het zilver, dan haken ze direkt af! En ze hebben groot gelijk! Zou ik ook doen.
Die taal nuttig ik ook liever niet, alhoewel de bedoeling van de schrijver waarschijnlijk niet is: ik ben beter, maar naasteliefde.

Mijn bezwaren tegen zulk soort taal zijn dat een kind van God die op zn plek is altijd ónder de ander staat. Paulus had het erover dat hij de grootste, van het ergste soort zondaren was...
Kijk toch uit met dit soort dwaze argumenten!!! Iedereen die lijdt aan geloofswaanzin, (ik zeg NIET dat jij daar aan lijdt!) komt met dit soort argumenten op de proppen. De meest gruwelijke geloofsopvattingen worden met dit soort stellingen verdedigd.
Daar heb je gelijk in. Echter, soms vraag ik me serieus wel eens af hóe het komt dat die bijbeltexten niet van toepassing zijn op de gemiddelde reformatorische christen in Nederland. Passen we ons niet teveel aan aan de wereld om ons heen, durven we te weinig ons geloof te uiten naar buiten toe?

Hoeveel refo's zeggen er wat van als iemand naast je in de bus vloekt? Hoeveel refo's hebben mensen in hun directe omgeving (vriendenkring/werk/school) die niet weten wat nu de inhoud is van je geloof? Hoeveel refo's praten er onderling over de wezelijke zaken van het geloof? Als ik mijn hand in eigen boezem steekt komt hij er melaats uit...
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Dag memento,

Wie weet leer ik ooit nog eens zo mooi quoten zoals jij.
Ik doe het nog even zo:
2 dingen pik ik er even uit:

==============
"Ik geloof dat God ook onder evangelische mensen Zijn kinderen heeft
zitten, en dan zijn er, ondanks alle verschillen, altijd raakvlakken!"
==============
Dat geloof ik ook zeker! En als ik het niet zou geloven zou ik nog
verschrikkelijk voorzichtig moeten zijn om daar iets over te zeggen.
Ik praat alleen voor mijzelf en wat ik heb meegemaakt, en daarmee
mag ik niet alle evangelische mensen over een kam scheren.
Maar mijn ervaringen zijn, dat ik tot vervelens toe ter verantwoording
werd geroepen, door mensen die mij wat al te makkelijk over het
geloof spraken. "Je moet gewoon Jezus in je hart aannemen" is een
taal die ik gewoon niet versta.

je schrijft:
==============
"Hoeveel refo's zeggen er wat van als iemand naast je in de bus
vloekt? Hoeveel refo's hebben mensen in hun directe omgeving
(vriendenkring/werk/school) die niet weten wat nu de inhoud is
van je geloof? Hoeveel refo's praten er onderling over de
wezelijke zaken van het geloof? Als ik mijn hand in eigen
boezem steekt komt hij er melaats uit...
==============
Over dat "vloeken in de bus", daar heb je gelijk in. De houding van
sommige(!) refo's herken ik daarin. En niet zozeer het gebrek
aan gesprekken over de wezenlijke zaken. Ik mis nogal de link
geloof/wereld bij refo's. Dus eigenlijk het verticaal denken
en het horizontaal denken. Ook vandaag heb ik hier op dit forum
mogen constateren, n.a.v. de droevige gebeurtenissen in Den Haag,
sommige refo's het horizontaal denken volledig opzij zetten, en
blijkbaar alleen nog maar bezig zijn met hun plaatsje in de
Hemel. Ik vind het schokkend, en wist niet dat het ZO erg was.
Ik heb altijd gedacht dat christen-zijn ook iets betekent in
de praktijk van alle dag. Maar het blijkt dat het zo is, dat wij
te allen tijde het grote gebod: "heb uw naaste lief" naast ons
neer mogen leggen.

Over je laatste zin wil ik graag nog zeggen dat ik het indrukwekkend
vind dat je het zo zegt. Ook als ik je 2e reaktie goed lees, en een
beetje tot mij door laat dringen, wil ik je graag zeggen, dat ik je
waardeer, in de manier waarop je hiermee bezig bent, en hoe je
erover schrijft. Ik herken veel van wat je schrijft; een taal en
een manier van denken en uitdrukken die ook gebruikt wordt door
mensen in mijn omgeving die ik zeer integer vind. Hun taal en ook
jouw taal is niet de mijne, maar het verdient mijn respect.

Dank voor je reaktie(s)!
Hartelijke groet, Rachmaninov
Kees van den Hoven

Bericht door Kees van den Hoven »

Als je interessante theologische artikelen wilt lezen, moet je op http://www.karpis.com/vandenhoven

[Aangepast op 28/6/04 door Kees van den Hoven]
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Kees van den Hoven
Als je interessante theologische artikelen wilt lezen, moet je op http://www.keesvandenhoven.tk
Heeft ook helemaal niets met betreffend onderwerp te maken.

Ik weet niet hoe het op dit forum zit, maar op meeste fora is reclame maken verboden...
limosa

Bericht door limosa »

kees,

Verplaats je post ff naar deze topic . Staat -ie ook weer eens bovenaan in de vandaag-gepost.
memento

Bericht door memento »

Beste Rachmaninov,

Bedankt voor je reactie,
Wie weet leer ik ooit nog eens zo mooi quoten zoals jij.
Is heel simpel hoor, gewoon

[ quote ] De text die ik wil quoten [ /quote ]

en dan de spaties weglaten tussen de text binnen de haken []
Over dat "vloeken in de bus", daar heb je gelijk in. De houding van sommige(!) refo's herken ik daarin. En niet zozeer het gebrek aan gesprekken over de wezenlijke zaken. Ik mis nogal de link geloof/wereld bij refo's. Dus eigenlijk het verticaal denken en het horizontaal denken.
Ik ben bang dat je idd gelijk hebt met je constatering van het missen van die link. M.i. is het missen van die link het gevolg van het alleen maar over geloof praten als zaak tussen God en je ziel, en niet zozeer tussen jou en de wereld. Ik wil hiermee niet zeggen dat er niet over etische dingen nagedacht word en gesproken word, maar helaas komt men vaak niet verder dan specifieke dingen die binnen de beschermde (refo) wereld spelen of directe persoonlijke gevolgen hebben, dingen als hoedjes, welke muziek is verantwoord, mogen meisjes wel/niet broek aan, én zaken als sheiden, hoever mag je gaan in omgang met elkaar vóór huwelijk, etc.

Alhoewel ik volledig onderschrijf dat geloven primair een zaak is tussen God en je ziel, denk ik dat daarop onmiddelijk hoort te volgen dat het secundair een zaak is tussen jouw en de wereld. Aan de vruchten kent men de boom.

Lukas 6:44 Want ieder boom wordt uit zijn eigen vrucht gekend; want men leest geen vijgen van doornen, en men snijdt geen druif van bramen. 45 De goede mens brengt het goede voort uit den goeden schat zijns harten; en de kwade mens brengt het kwade voort uit den kwaden schat zijns harten; want uit den overvloed des harten spreekt zijn mond

-----

PS> Voor het geval dat mensen zich ergeren aan de term 'refo', ik gebruik deze in zijn positieve zin, als zijnde afkorting van reformatorisch.
Egbert

Bericht door Egbert »

Wat ik mis is de onbevangenheid bij mijn mede gelovigen. Waar het hart vol van is loopt de mond van over. Wij als nedelanders weten als de beste dat overstromend water zich niet laat leiden zo is het [voor mij althans] ook met verkondiging. Je bent niet altijd rationeel bezig en ja dan komt het wel eens slecht uit.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie