Refomeisje
Re: Refomeisje
Weer een boek van een Refomeisje. Ooit maakte ze deel uit van dit forum. Zelf heb ik een beetje het idee dat ik haar 'ken'; ze heeft nog regelmatig een plekje in mijn gebed; samen met Franca. Ergens zit ze dan ook een beetje in je hart en dan raakt zo'n verslag je...
https://www.rd.nl/boeken/liesbeth-labeu ... -1.1412902
https://www.rd.nl/boeken/liesbeth-labeu ... -1.1412902
Re: Refomeisje
Het trok ook direkt mijn aandacht. Je kunt het nog niet reserveren bij de bieb, het is nog te nieuw kennelijk.
Ik wacht maar even, want om het nu te kopen..... nee.
Ik wacht maar even, want om het nu te kopen..... nee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Refomeisje
Wat een mooie reactie: ... regelmatig een plekje in mijn gebed... ook een beetje in je hart... zeg je.helma schreef:Weer een boek van een Refomeisje. Ooit maakte ze deel uit van dit forum. Zelf heb ik een beetje het idee dat ik haar 'ken'; ze heeft nog regelmatig een plekje in mijn gebed; samen met Franca. Ergens zit ze dan ook een beetje in je hart en dan raakt zo'n verslag je...
https://www.rd.nl/boeken/liesbeth-labeu ... -1.1412902
http://www.tjerkdereus.nl/wordpress/wp- ... i-2017.pdf
Deze kwam ik ook tegen.
Re: Refomeisje
Misschien moet je ook de link plaatsen naar de brief van Franca Treur. Ik ben het overigens geheel eens met Van Olst.helma schreef:https://www.rd.nl/opinie/maak-kerkverla ... -1.1455229
Re: Refomeisje
Vooral deze: "Maar al snel blijkt dat het niet om een interpretatieverschil gaat, maar om de bittere pil van afwijzing en veroordeling die kerkverlaters maar al te vaak te slikken krijgen".helma schreef:https://www.rd.nl/opinie/maak-kerkverla ... -1.1455229
De kerkverlaters ervaren afwijzing en veroordeling, maar ik denk dat dit al aanwezig is als zij de kerk nog niet verlaten hebben. In hoeverre hebben we echt aandacht en liefde voor elkaar binnen de kerk, ook voor mensen die misschien wat stil zijn of zich wat meer afzijdig houden, of die wat meer op zichzelf zijn? Dan is kerkverlating niet het probleem, maar het gevolg.
Re: Refomeisje
Mooi artikel! Daar kan ik me wel in vinden. Heel goed om dit te belichten.helma schreef:https://www.rd.nl/opinie/maak-kerkverla ... -1.1455229
Re: Refomeisje
Inderdaad, als mensen met lastige vragen komen of zich wat afwijkend opstellen komen de afwijzing en veroordeling vaak al. In hoeverre zijn we bereid elkaar lief te hebben, vast te houden en elkaars lasten te dragen? Ik denk dat het daar in kerkelijke gemeenten heel vaak fout gaat. Dan drijf je mensen naar de uitgang terwijl echte liefde het behoud van de ander zoekt. Ik heb in het verleden wel gezien dat juist de acceptatie en het liefhebben van mensen die buiten de boot dreigde te vallen hen uiteindelijk bracht aan de voeten van Christus.kasparov schreef:Vooral deze: "Maar al snel blijkt dat het niet om een interpretatieverschil gaat, maar om de bittere pil van afwijzing en veroordeling die kerkverlaters maar al te vaak te slikken krijgen".helma schreef:https://www.rd.nl/opinie/maak-kerkverla ... -1.1455229
De kerkverlaters ervaren afwijzing en veroordeling, maar ik denk dat dit al aanwezig is als zij de kerk nog niet verlaten hebben. In hoeverre hebben we echt aandacht en liefde voor elkaar binnen de kerk, ook voor mensen die misschien wat stil zijn of zich wat meer afzijdig houden, of die wat meer op zichzelf zijn? Dan is kerkverlating niet het probleem, maar het gevolg.
Re: Refomeisje
Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
Re: Refomeisje
helma schreef:Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
De aanhef van deze zin begrijp ik niet goed? Welke hoogmoed wordt bedoeld?het artikel schreef:"Ik zeg dit niet uit veroordelende hoogmoed. Maar al die meningen van hen die buiten zijn, moeten ons niet zo bezighouden."
Re: Refomeisje
Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.helma schreef:Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
Re: Refomeisje
Jongere schreef:Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.helma schreef:Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
Bij het lezen van het artikel van ds van Olst bekroop mij toch een onbehagelijk gevoel. Respect hebben voor kerkverlaters die wel hun handen vouwen als ze bij hun familie zijn. Is dat de radicale boodschap van het Evangelie? Respect voor mensen die het bloed van Jezus onrein achten?
Lees Hebreën 6:4-8 en vertel mij waarom dit gedeelte in 2017 niet meer geldig is?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Refomeisje
Er zijn onder kerkverlaters ook kinderen van God. Het is niet altijd kiezen voor de wereld. Door droevige omstandigheden kan men toch tot deze stap komen. Laten deze hun Bijbel dicht? Nee. Laten ze het gebed na? Nee. Laten ze het gepredikte Woord liggen? Nee.huisman schreef:Jongere schreef:Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.helma schreef:Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
Bij het lezen van het artikel van ds van Olst bekroop mij toch een onbehagelijk gevoel. Respect hebben voor kerkverlaters die wel hun handen vouwen als ze bij hun familie zijn. Is dat de radicale boodschap van het Evangelie? Respect voor mensen die het bloed van Jezus onrein achten?
Lees Hebreën 6:4-8 en vertel mij waarom dit gedeelte in 2017 niet meer geldig is?
Een tip is om niet te snel een oordeel te vellen. Maar er meer mee te worstelen met de 'achtergrond'.
Re: Refomeisje
Over zulke kerkverlaters gaat het hier helemaal niet. Waarom zien wij kerkverlaters of scherper Godverlaters als slachtoffers terwijl Gods Woord ze als daders ziet. Laten wij misschien onze Bijbel dicht?JCRyle schreef:Er zijn onder kerkverlaters ook kinderen van God. Het is niet altijd kiezen voor de wereld. Door droevige omstandigheden kan men toch tot deze stap komen. Laten deze hun Bijbel dicht? Nee. Laten ze het gebed na? Nee. Laten ze het gepredikte Woord liggen? Nee.huisman schreef:Jongere schreef:Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.helma schreef:Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551
Bij het lezen van het artikel van ds van Olst bekroop mij toch een onbehagelijk gevoel. Respect hebben voor kerkverlaters die wel hun handen vouwen als ze bij hun familie zijn. Is dat de radicale boodschap van het Evangelie? Respect voor mensen die het bloed van Jezus onrein achten?
Lees Hebreën 6:4-8 en vertel mij waarom dit gedeelte in 2017 niet meer geldig is?
Een tip is om niet te snel een oordeel te vellen. Maar er meer mee te worstelen met de 'achtergrond'.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Refomeisje
Ik deel je opmerkingen niet. Alleen al de kop 'maak kerkverlater geen verwijten' is slecht gekozen. Je hebt als kerkverlater Gods woord tegen. Je hebt als kerkverlater God zelf tegen je (psalm 32: 10 en de berijming ervan). Hoe fijngevoelig je als ouders of omstander ook bent. Er ligt een vreselijke scheiding en die scheiding maakt het echte begrip voor elkaar onmogelijk. Het kruis in je leven oprichten, zal voor de kerkverlater immer een aanstoot zijn, omdat het kruis ergernis opwerkt. Er is dus principieel en ten diepste geen gelijkwaardigheid. Hooguit een vernisje van fatsoen. Deze antithese miste ik in het stuk. ds. P. Roos geeft zich daar wel rekenschap van.Jongere schreef:Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.helma schreef:Nog een artikel:
https://www.rd.nl/opinie/zijn-zij-die-b ... -1.1455551