GerGem Kruiningen

Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Joostw »

claus schreef:Je slaat de spijker op de kop, Refo. Ik heb het in mijn lange loopbaan als ambtsdrager nog nooit meegemaakt. Deze keer speelt hier dan op de achtergrond wel mee de uitspraak van de wereldlijke rechter. Anderzijds heeft de commissie-voorzitter hartproblemen gekregen, waardoor hij zelfs met de dienst van Eerste Pinksterdag 's morgens niet kon voorgaan. Hij heeft zich wegens spanningen teruggetrokken uit de commissie. Jammer, want hij is een eerlijk denkend persoon, die zijn mening goed durft weer te geven. Op zulk een tijd is direct al in de commissie benoemd een groot vriend van ds. Bredeweg, hetgeen de oprechte beoordelingen M.i. zeker niet ten goede komt. Ook had de bediening van het Avondmaal te Kruiningen wegens onenigheid onderling nooit mogen doorgaan. Daar zijn velen het over eens.
Wie was de vootzitter eerst dan? En wie is het nu?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Nasrani »

Joostw schreef:
claus schreef:Je slaat de spijker op de kop, Refo. Ik heb het in mijn lange loopbaan als ambtsdrager nog nooit meegemaakt. Deze keer speelt hier dan op de achtergrond wel mee de uitspraak van de wereldlijke rechter. Anderzijds heeft de commissie-voorzitter hartproblemen gekregen, waardoor hij zelfs met de dienst van Eerste Pinksterdag 's morgens niet kon voorgaan. Hij heeft zich wegens spanningen teruggetrokken uit de commissie. Jammer, want hij is een eerlijk denkend persoon, die zijn mening goed durft weer te geven. Op zulk een tijd is direct al in de commissie benoemd een groot vriend van ds. Bredeweg, hetgeen de oprechte beoordelingen M.i. zeker niet ten goede komt. Ook had de bediening van het Avondmaal te Kruiningen wegens onenigheid onderling nooit mogen doorgaan. Daar zijn velen het over eens.
Wie was de vootzitter eerst dan? En wie is het nu?
Degene die @claus bedoeld is ds Sonnevelt. Die kon op 1e Pinksterdag niet voorgaan. En is inderdaad uit de commissie gestapt. Maar of het klopt dat er efn vriend van ds Bredeweg daarvoor in de plaats is gekomen dat weet ik niet...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeemeeuw »

De juiste informatie is:
Ds. Sonnevelt heeft op 1e Pinksterdag 's morgens niet kunnen preken; 's middags en 's avonds weer wel.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jeschurun »

In de commissie: ds. De Wit uit Borssele, heeft samen met ds. Bredeweg in Barneveld gestaan, zij zijn meer dan alleen collega's. Lijkt me niet wijs.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

Als jij bij de wereldlijke rechtbank familieleden hebt die daar werken, zelfs op een hele andere afdeling die niets met jouw zaak te maken heeft, dan wordt de zaak vaak vrolijk doorverwezen naar een andere rechtbank. Natuurlijk is dat bij een classis erg lastig, i.v.m. de omvang. Maar alle schijn van partijdigheid dient vermeden te worden. Juist bij kerkelijke zaken.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Refoforum2017 »

claus schreef:Ook had de bediening van het Avondmaal te Kruiningen wegens onenigheid onderling nooit mogen doorgaan. Daar zijn velen het over eens.
Eerst dacht ik hier ook zo over, maar na het interview met ds. J.M.J. Kievit in de Gezinsgids/Terdege van een paar maanden geleden, ben ik iets genuanceerder gaan denken. Hij stelde dat het HA eigenlijk nooit uitgesteld mag worden, ook niet bij problemen in de gemeente. Hoe hij het precies formuleerde heb ik niet helemaal helder meer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Eigenlijk is zo'n classis als 'meerdere vergadering' volstrekt achterhaald. In de tijd dat de DKO werd opgesteld werkte dat misschien nog wel. Men had onenigheid met de kerkenraad en daarom legde men het aan derden voor, die op afstand stonden van de zaak. Tegenwoordig is het door de toegenomen mobiliteit en sociale en andere media heel anders. Het is misschien niet zo'n nette term in dit verband, maar alle ambtsdragers vormen toch wel een old boys network. Een appellant begint altijd met een achterstand. Want iemand uit je netwerk laat je niet in de steek.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Refoforum2017 schreef:
claus schreef:Ook had de bediening van het Avondmaal te Kruiningen wegens onenigheid onderling nooit mogen doorgaan. Daar zijn velen het over eens.
Eerst dacht ik hier ook zo over, maar na het interview met ds. J.M.J. Kievit in de Gezinsgids/Terdege van een paar maanden geleden, ben ik iets genuanceerder gaan denken. Hij stelde dat het HA eigenlijk nooit uitgesteld mag worden, ook niet bij problemen in de gemeente. Hoe hij het precies formuleerde heb ik niet helemaal helder meer.
Dat klopt, sacramenten zijn geen politieke zaken. Maar de bediening had wellicht beter door een andere predikant gedaan kunnen worden. Elke betrokkene kon dan zelf overwegen aan te gaan of niet.

Overigens hadden de discipelen vlak voor het eerste avondmaal een dispuut gehad wie de meeste was onder hen. Jezus heeft uitgelegd hoe ze daarover moesten denken, maar niet het avondmaal uitgesteld. Misschien zijn de eisen wel niet zo streng.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Refoforum2017 schreef:
claus schreef:Ook had de bediening van het Avondmaal te Kruiningen wegens onenigheid onderling nooit mogen doorgaan. Daar zijn velen het over eens.
Eerst dacht ik hier ook zo over, maar na het interview met ds. J.M.J. Kievit in de Gezinsgids/Terdege van een paar maanden geleden, ben ik iets genuanceerder gaan denken. Hij stelde dat het HA eigenlijk nooit uitgesteld mag worden, ook niet bij problemen in de gemeente. Hoe hij het precies formuleerde heb ik niet helemaal helder meer.
Die mening ben ik ook toegedaan, zie hiervoor ook a Brakel in zijn boek De redelijke godsdienst.
Maar mijn mening is wel gevormd met als achtergrond gemeenten waarin jarenlang geen Heilig Avondmaal werd bediend omdat er allerlei dingen niet goed zaten. Dan zeg ik: dat is de verkeerde volgorde, het Avondmaal moet niet wijken voor onenigheid, maar de onenigheid moet opgelost worden.

In dit geval zou ik me dus kunnen voorstellen dat er gezegd wordt: we zijn bezig met het uitzoeken van een belangrijke kwestie die de hele gemeente inclusief de predikant aangaat. Dus we laten het niet sloffen, maar er wordt aan gewerkt (tempo heb ik het even niet over). Tot zolang staan deze dingen de bediening van het sacrament in de weg.
Ik weet niet of het dan ook verkeerd is.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

refo schreef:Eigenlijk is zo'n classis als 'meerdere vergadering' volstrekt achterhaald. In de tijd dat de DKO werd opgesteld werkte dat misschien nog wel. Men had onenigheid met de kerkenraad en daarom legde men het aan derden voor, die op afstand stonden van de zaak. Tegenwoordig is het door de toegenomen mobiliteit en sociale en andere media heel anders. Het is misschien niet zo'n nette term in dit verband, maar alle ambtsdragers vormen toch wel een old boys network. Een appellant begint altijd met een achterstand. Want iemand uit je netwerk laat je niet in de steek.
Behalve dan als de heilige Geest in je werkt. Dan is van vriendjespolitiek echt geen sprake meer.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Zelf denk ik dat het ene het andere niet uitsluit. Problemen, onenigheden en dergelijke dienen zo snel mogelijk weggehaald of opgelost te worden. Er zijn voorbeelden van gemeenten waar jarenlange kwesties ook een jarenlang uitstel van het H.A. betekent. Dat zegt, denk ik, in veel gevallen meer over het lange proces, dan over de legitimiteit van het uitstellen van het H.A.
Wanneer het H.A. niet bedient mag/kan worden is er dus extra noodzaak om e.e.a zo snel mogelijk op te lossen of uit te spreken.
Helaas blijkt in de praktijk soms weleens anders. En dat leidt to lange uitstel van de viering van het H.A. Iets dat m.i. niet juist is.
(~)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Jeschurun schreef:In de commissie: ds. De Wit uit Borssele, heeft samen met ds. Bredeweg in Barneveld gestaan, zij zijn meer dan alleen collega's. Lijkt me niet wijs.
En toen ds. de Wit in Rijssen-West stond was ds. Bredeweg ouderling in Rijssen-Noord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeemeeuw »

@ DIA. Deze info lijkt mij niet helemaal juist.
Ds. De Wit was predikant van Rijssen-West van 06-07-2005 tot 24-08-2011;
Ds. Bredeweg is toegelaten tot de Theologische School in mei 2005 en zal kort daarop zijn ambt neergelegd hebben in Rijssen-Noord.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Zeemeeuw schreef:@ DIA. Deze info lijkt mij niet helemaal juist.
Ds. De Wit was predikant van Rijssen-West van 06-07-2005 tot 24-08-2011;
Ds. Bredeweg is toegelaten tot de Theologische School in mei 2005 en zal kort daarop zijn ambt neergelegd hebben in Rijssen-Noord.
Dat kan kloppen. Ik had de data zo niet in mijn hoofd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Nipo »

Zeemeeuw schreef:@ DIA. Deze info lijkt mij niet helemaal juist.
Ds. De Wit was predikant van Rijssen-West van 06-07-2005 tot 24-08-2011;
Ds. Bredeweg is toegelaten tot de Theologische School in mei 2005 en zal kort daarop zijn ambt neergelegd hebben in Rijssen-Noord.
U zit er een beetje naast, geachte Zeemeeuw.
Ds. Bredeweg stond te Barneveld-Zuid van 2009-2014, en ds. De Wit stond te Barneveld Centrum van 2011-2017.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Plaats reactie