Avondmaalsgang

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

maar zijn eerdere reacties lezend, denk ik dat het een tikfout van Donselaar was, en dat hij het woordje "niet" vergeten was
Dat denk ik ook Zeeuw!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Adje

Bericht door Adje »

Ok, is wel logisch eigenlijk. NDonselaar is ook niet gek!

Om de discussie levend te houden een vraagje: is het uiteindelijke doel van het HAvondmaal Gods Eer, of is het meer iets wat voor jezelf verrijkend is. Als dat laatste waar is, doe je alleen jezelf tekort. Je hoort immers vaak dat mensen er zoveel aan gehad hebben, dat ze aan het avondmaal geweest zijn. De Onzekeren missen dat dan gewoon.
Aan de andere kant: kan je iets aan het avondmaal hebben als je onbekeerd ben?
ralph

Bericht door ralph »

Dat vraagje van je, Adje, draait zo om de mens. Dat bedoel ik niet onvriendelijk overigens. Maar het avondmaal krijgt zijn ware glans als de Gastheer in het middelpunt staat. En dat is ook zo. Vanaf het begin al.

In weken van voorbereiding merk je dat velen tobben met vragen of zij wel mogen komen. Maar lossen die allemaal niet op als ze eens goed letten op de nodiging: Ik, Ik, niet jullie, maar Ik, de Meester Zelf, heb grotelijks begeerd het avondmaal met ulieden te houden.

Dan draait alles om en komt het van de andere kant. De betere kant, ja, de beste kant. Of niet?

Groet,
Ralph
Adje

Bericht door Adje »

Tja Ralph, ik begrijp ook dat het om de Gastheer moet draaien. Maar omdat we allemaal in hetzelfde kringetje ronddraaien meende ik de discussie iets op te kunnen scherpen door een andere invalshoek te kiezen!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Het volgende wat ik zeg is misschien een beetje gewaagd, maar ik zeg het toch maar.

Het Avondmaal is voor zondaren en niet voor 'bekeerde' mensen; het is juist voor 'onbekeerden', voor mensen die het bij zichzelf niet meer kunnen vinden.
de Paus

Bericht door de Paus »

Het Avondmaal is voor zondaren en niet voor 'bekeerde' mensen; het is juist voor 'onbekeerden', voor mensen die het bij zichzelf niet meer kunnen vinden
Tis een gewaagde uitspraak met ik ben het, denk ik, wel met je eens. Het Avondmaal is voor zondaren, mensen die het moeilijk hebben.

de paus
de Paus

Bericht door de Paus »

Voorbijganger,
Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik begrijp nog niet helemaal dat je deze stelling onjuist vindt. Wat klopt er niet aan?

de paus
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24633
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De kerk moet één sleutel van het hemelrijk dus inleveren? Als mensen niet over zonden mogen oordelen, is er ook geen censuur en ban meer.

Het sacrament wordt niet aangeboden in de vorm van zelfbeproeving. Het wordt aangeboden in de tekenen van brood en wijn.
Trein

Bericht door Trein »

Dan kunnen we net zo goed het heilig avondmaal afschaffen. Niemand weet tenslotte zeker of hij wel bekeerd is, en of hij wel oprecht geloofd. Die kennis is alleen aanwezig bij God zelve. Wij kunnen niet meer doen dan proberen oprecht te bidden, en oprecht te geloven, en hopen dat ons geloof God kan bekoren.

Ik denk dat het allemaal heel erg simpel is. Als je weet dat je als mens zondig bent, dan mag je aanzitten aan het heilig avondmaal. Meer dan dat kunnen we tenslotte niet bereiken, de wetenschap van ons zondig zijn.
Trein

Bericht door Trein »

Vervolgens Trein. Ik kan alleen maar medelijden hebben. Jouw bestaan moet toch wel erg verdrietig zijn. Altijd die twijfel en die onzekerheid over de uitkomst. Ik weet en ben verzekerd zegt de schrift. "Ik weet niet" dat is de taal van .......
En dat moet ik geloven.... dacht het niet hé. Jij bent net zo onzeker als ieder ander, alleen durf je je eigen onzekerheid blijkbaar niet onder ogen te zien.
Maar misschien kom je nog wel eens zover dat je je eigen tekortkomingen en zondigheid onder ogen durft te zien. Ik durf dat in ieder geval wel, en schaam me niet voor mijn tekort komingen. Tenslotte is er maar 1 hier op aarde geweest die geen tekortkomingen had, en die kennen we allemaal vanuit de Bijbel.

[Edited on 1/12/02 by Trein]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Trein,
Je kunt wel degelijk verzekerd zijn van je bekering of van de waarachtigheid van je geloof. Lees maar mee in Romeinen 8:16: "Dezelve Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn". En in Romeinen 8:38,39: "Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere."
Eerder spreekt Paulus al in Romeinen 5:1 "Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus."
Trein

Bericht door Trein »

Leuke Bijbel teksten, maar ik zie het verband niet.
Die Bijbel teksten zijn geen beschrijving van jezelf, maar een streven, iets wat je ooit hoopt te bereiken, maar wat niemand ooit echt zal lukken.
Het bewijs daarvan blijkt al uit het bestaan van dit topic over het avondmaal.
Onzekerheid is iets wat synoniem is aan het geloof, daarom heet het ook geloof

[Edited on 1/12/02 by Trein]
Christina

Bericht door Christina »

1Cor 11:25 Doet dat, ...tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.

De rede voor de avondmaalsviering is dus beslist niet een tentoonstelling van wie het zijn die mogen aangaan, maar tot ZIJN gedachtenis, om ZIJN dood te verkondigen totdat HIJ komt. CHRISTUS in het middelpunt dus en geenszins wij.


28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.

Na de beproeving dus niet een besluit van wel of niet, maar 'alzo'- dus zichzelf beproevende, en dan....wel.

Paulus maakte in zijn brieven nooit onderscheid tussen 'bekeerde' en 'onbekeerde' gemeenteleden. Als je deel was van een gemeente in die tijd was dat met gevaar voor je leven. Paulus gaat in al zijn brieven ervan uit dat hij echte volgelingen van Jezus Christus toespreekt. Dat het nu niet meer zo is komt door het gemak waarmee een mens lid wordt van een gemeente.
Als ik de volgende teksten lees, krijg ik toch echt wel het idee dat het om een gebrek aan respect ging- dat zij kwamen om te 'vreten' en te 'zuipen', hoe ongelooflijk dat voor ons ook al mag lijken. Dus heeft de tekst over onwaardiglijk eten eigenlijk niets met het dilemma van onbekeerde gemeenteleden te maken.

33 Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, verwacht elkander.
34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt.

Wat de stelling betreft: ik denk dat de grootste zonde is dat in allebei gevallen de mens in het middelpunt staat. Wij moeten veel meer Christocentrisch gaan denken. De vraag is niet- heb IK recht om aan te gaan, maar is HIJ het waard dat ik HEM gedenk! JA TOCH!!!
Trein

Bericht door Trein »

Christina, je hebt mijn oprechte respect. Je weet het echt enorm goed samen te vatten. Niet wij, maar Jezus staat centraal bij het heilig avondmaal.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste medeforummers en medeZeeuw,

Dank je! Jazeker was dat een tikfout. Zo zie je maar eens hoe belangrijk één woord kan zijn. Doordat me soms de tijd ontbreekt kom ik er te laat achter.
Plaats reactie