Dat denk ik ook Zeeuw!maar zijn eerdere reacties lezend, denk ik dat het een tikfout van Donselaar was, en dat hij het woordje "niet" vergeten was
Avondmaalsgang
Ok, is wel logisch eigenlijk. NDonselaar is ook niet gek!
Om de discussie levend te houden een vraagje: is het uiteindelijke doel van het HAvondmaal Gods Eer, of is het meer iets wat voor jezelf verrijkend is. Als dat laatste waar is, doe je alleen jezelf tekort. Je hoort immers vaak dat mensen er zoveel aan gehad hebben, dat ze aan het avondmaal geweest zijn. De Onzekeren missen dat dan gewoon.
Aan de andere kant: kan je iets aan het avondmaal hebben als je onbekeerd ben?
Om de discussie levend te houden een vraagje: is het uiteindelijke doel van het HAvondmaal Gods Eer, of is het meer iets wat voor jezelf verrijkend is. Als dat laatste waar is, doe je alleen jezelf tekort. Je hoort immers vaak dat mensen er zoveel aan gehad hebben, dat ze aan het avondmaal geweest zijn. De Onzekeren missen dat dan gewoon.
Aan de andere kant: kan je iets aan het avondmaal hebben als je onbekeerd ben?
Dat vraagje van je, Adje, draait zo om de mens. Dat bedoel ik niet onvriendelijk overigens. Maar het avondmaal krijgt zijn ware glans als de Gastheer in het middelpunt staat. En dat is ook zo. Vanaf het begin al.
In weken van voorbereiding merk je dat velen tobben met vragen of zij wel mogen komen. Maar lossen die allemaal niet op als ze eens goed letten op de nodiging: Ik, Ik, niet jullie, maar Ik, de Meester Zelf, heb grotelijks begeerd het avondmaal met ulieden te houden.
Dan draait alles om en komt het van de andere kant. De betere kant, ja, de beste kant. Of niet?
Groet,
Ralph
In weken van voorbereiding merk je dat velen tobben met vragen of zij wel mogen komen. Maar lossen die allemaal niet op als ze eens goed letten op de nodiging: Ik, Ik, niet jullie, maar Ik, de Meester Zelf, heb grotelijks begeerd het avondmaal met ulieden te houden.
Dan draait alles om en komt het van de andere kant. De betere kant, ja, de beste kant. Of niet?
Groet,
Ralph
Dan kunnen we net zo goed het heilig avondmaal afschaffen. Niemand weet tenslotte zeker of hij wel bekeerd is, en of hij wel oprecht geloofd. Die kennis is alleen aanwezig bij God zelve. Wij kunnen niet meer doen dan proberen oprecht te bidden, en oprecht te geloven, en hopen dat ons geloof God kan bekoren.
Ik denk dat het allemaal heel erg simpel is. Als je weet dat je als mens zondig bent, dan mag je aanzitten aan het heilig avondmaal. Meer dan dat kunnen we tenslotte niet bereiken, de wetenschap van ons zondig zijn.
Ik denk dat het allemaal heel erg simpel is. Als je weet dat je als mens zondig bent, dan mag je aanzitten aan het heilig avondmaal. Meer dan dat kunnen we tenslotte niet bereiken, de wetenschap van ons zondig zijn.
En dat moet ik geloven.... dacht het niet hé. Jij bent net zo onzeker als ieder ander, alleen durf je je eigen onzekerheid blijkbaar niet onder ogen te zien.Vervolgens Trein. Ik kan alleen maar medelijden hebben. Jouw bestaan moet toch wel erg verdrietig zijn. Altijd die twijfel en die onzekerheid over de uitkomst. Ik weet en ben verzekerd zegt de schrift. "Ik weet niet" dat is de taal van .......
Maar misschien kom je nog wel eens zover dat je je eigen tekortkomingen en zondigheid onder ogen durft te zien. Ik durf dat in ieder geval wel, en schaam me niet voor mijn tekort komingen. Tenslotte is er maar 1 hier op aarde geweest die geen tekortkomingen had, en die kennen we allemaal vanuit de Bijbel.
[Edited on 1/12/02 by Trein]
Trein,
Je kunt wel degelijk verzekerd zijn van je bekering of van de waarachtigheid van je geloof. Lees maar mee in Romeinen 8:16: "Dezelve Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn". En in Romeinen 8:38,39: "Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere."
Eerder spreekt Paulus al in Romeinen 5:1 "Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus."
Je kunt wel degelijk verzekerd zijn van je bekering of van de waarachtigheid van je geloof. Lees maar mee in Romeinen 8:16: "Dezelve Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn". En in Romeinen 8:38,39: "Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere."
Eerder spreekt Paulus al in Romeinen 5:1 "Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus."
Leuke Bijbel teksten, maar ik zie het verband niet.
Die Bijbel teksten zijn geen beschrijving van jezelf, maar een streven, iets wat je ooit hoopt te bereiken, maar wat niemand ooit echt zal lukken.
Het bewijs daarvan blijkt al uit het bestaan van dit topic over het avondmaal.
Onzekerheid is iets wat synoniem is aan het geloof, daarom heet het ook geloof
[Edited on 1/12/02 by Trein]
Die Bijbel teksten zijn geen beschrijving van jezelf, maar een streven, iets wat je ooit hoopt te bereiken, maar wat niemand ooit echt zal lukken.
Het bewijs daarvan blijkt al uit het bestaan van dit topic over het avondmaal.
Onzekerheid is iets wat synoniem is aan het geloof, daarom heet het ook geloof
[Edited on 1/12/02 by Trein]
1Cor 11:25 Doet dat, ...tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
De rede voor de avondmaalsviering is dus beslist niet een tentoonstelling van wie het zijn die mogen aangaan, maar tot ZIJN gedachtenis, om ZIJN dood te verkondigen totdat HIJ komt. CHRISTUS in het middelpunt dus en geenszins wij.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
Na de beproeving dus niet een besluit van wel of niet, maar 'alzo'- dus zichzelf beproevende, en dan....wel.
Paulus maakte in zijn brieven nooit onderscheid tussen 'bekeerde' en 'onbekeerde' gemeenteleden. Als je deel was van een gemeente in die tijd was dat met gevaar voor je leven. Paulus gaat in al zijn brieven ervan uit dat hij echte volgelingen van Jezus Christus toespreekt. Dat het nu niet meer zo is komt door het gemak waarmee een mens lid wordt van een gemeente.
Als ik de volgende teksten lees, krijg ik toch echt wel het idee dat het om een gebrek aan respect ging- dat zij kwamen om te 'vreten' en te 'zuipen', hoe ongelooflijk dat voor ons ook al mag lijken. Dus heeft de tekst over onwaardiglijk eten eigenlijk niets met het dilemma van onbekeerde gemeenteleden te maken.
33 Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, verwacht elkander.
34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt.
Wat de stelling betreft: ik denk dat de grootste zonde is dat in allebei gevallen de mens in het middelpunt staat. Wij moeten veel meer Christocentrisch gaan denken. De vraag is niet- heb IK recht om aan te gaan, maar is HIJ het waard dat ik HEM gedenk! JA TOCH!!!
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
De rede voor de avondmaalsviering is dus beslist niet een tentoonstelling van wie het zijn die mogen aangaan, maar tot ZIJN gedachtenis, om ZIJN dood te verkondigen totdat HIJ komt. CHRISTUS in het middelpunt dus en geenszins wij.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
Na de beproeving dus niet een besluit van wel of niet, maar 'alzo'- dus zichzelf beproevende, en dan....wel.
Paulus maakte in zijn brieven nooit onderscheid tussen 'bekeerde' en 'onbekeerde' gemeenteleden. Als je deel was van een gemeente in die tijd was dat met gevaar voor je leven. Paulus gaat in al zijn brieven ervan uit dat hij echte volgelingen van Jezus Christus toespreekt. Dat het nu niet meer zo is komt door het gemak waarmee een mens lid wordt van een gemeente.
Als ik de volgende teksten lees, krijg ik toch echt wel het idee dat het om een gebrek aan respect ging- dat zij kwamen om te 'vreten' en te 'zuipen', hoe ongelooflijk dat voor ons ook al mag lijken. Dus heeft de tekst over onwaardiglijk eten eigenlijk niets met het dilemma van onbekeerde gemeenteleden te maken.
33 Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, verwacht elkander.
34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt.
Wat de stelling betreft: ik denk dat de grootste zonde is dat in allebei gevallen de mens in het middelpunt staat. Wij moeten veel meer Christocentrisch gaan denken. De vraag is niet- heb IK recht om aan te gaan, maar is HIJ het waard dat ik HEM gedenk! JA TOCH!!!
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer: