Dominees die een hoed dragen

eilander
Moderator

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Voor rouw vind ik zwart passend, maar zeker niet verplicht!
Om zwarte kleding te dragen voor onze zonden?
Dat vind ik toch getuigen van het "iets meebrengen voor de Heere"
En doen we de Heere Zelf tekort!
Aan de vruchten van de Geest moeten we herkend worden, níet aan onze zwarte/donkere kleding!
In Galaten 5 : 22-23 lezen we die vruchten!
Nu word ik er toch wel een beetje moe van... Veel mensen die in het zwart lopen, weten heus wel dat ze niets mee hoeven te brengen en niets mee kunnen brengen. Dit argument tegen zwarte kleding is nu al zo vaak langs gekomen, en even zo vaak ontkend. Alsof je alleen in deze valkuil valt als - en zodra je een zwart pak aantrekt.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Orchidee schreef:Voor rouw vind ik zwart passend, maar zeker niet verplicht!
Om zwarte kleding te dragen voor onze zonden?Dat vind ik toch getuigen van het "iets meebrengen voor de Heere"En doen we de Heere Zelf tekort!Aan de vruchten van de Geest moeten we herkend worden, níet aan onze zwarte/donkere kleding!In Galaten 5 : 22-23 lezen we die vruchten!
ja Orchidee,"vind ik"en opnieuw "vind je"dat we iets meebrengen voor de Heere,indien we in het zwart gaan.En jij "vind"dat we de Heere te kort doen.Aan de vruchten moeten we herkend worden? Leest men vijgen van doornen? Of druiven van distelen? Kan een kwade boom,goede vruchten voortbrengen? Dat lees ik niet zo hoor.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Oké, kan iemand me dan vertellen wat het nut en waar het goed voor is om voor de Heere zwarte kleding aan te trekken?
Ik zal vast verkeerd geïnformeerd.zijn:
Mij is altijd voorgehouden en voor geleefd:
Kom zoals je bent, of je nu arm, blind of naakt bent en belijd je zonden aan Hem!
Niet: kijk eerst eens hoe slecht en zondig je bent en ga in het zwart, dan kan het misschien nog goed komen met je.

Sorry voor mijn krom en/of verdraaid niet goed taalgebruik!
Maar soms kan ik het niet laten...
De Heere is groot, genadig en rechtvaardig maar hij verdient onze lof, dank en aanbidding en niet het gezever over zwarte kleding of wel of niet een kachelpijp op je hoofd.
En ik zal proberen niet meer te reageren.
Dat is beter denk ik
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Voor de goede orde van mij hoeft niemand altijd in het zwart te lopen maar om het af te wijzen moet je wel een paar Schriftplaatsen bestuderen. Bv.

Maleachi 3
14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het, dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan, voor het aangezicht des HEEREN der heirscharen?

Psalmen 38:7
Ik ben krom geworden, ik ben uitermate zeer nedergebogen; ik ga den gansen dag in het zwart.

Jeremia 8:21
Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks; ik ga in het zwart, ontzetting heeft mij aangegrepen

Psalmen 42:10
Ik zal zeggen tot God: Mijn Steenrots! waarom vergeet Gij mij? Waarom ga ik in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?

Het belangrijkste is als men op goede gronden met de bruid uit Hooglied mag zeggen:Ik ben zwart, doch liefelijk .

Dit heeft niets te maken met uiterlijk zwart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk wel. "Zie mij niet aan omdat mij de zon heeft beschenen", zegt ze erbij.

Het gaat louter om uiterlijk zwart, om precies te zijn, al zouden wij het nu eerder bruin noemen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Natuurlijk wel. "Zie mij niet aan omdat mij de zon heeft beschenen", zegt ze erbij.

Het gaat louter om uiterlijk zwart, om precies te zijn, al zouden wij het nu eerder bruin noemen.
Is dat jouw exegese van deze tekst? Bestudeer de Schrift en ga niet op de klank af.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
DDD schreef:Natuurlijk wel. "Zie mij niet aan omdat mij de zon heeft beschenen", zegt ze erbij.

Is dat jouw exegese van deze tekst? Bestudeer de Schrift en ga niet op de klank af.
Wat zou dan de goede exegese zijn?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:

Lees de kanttekeningen,Matthew Henry,John Gill enz. Deze verklaarders gaan wel vele stappen dieper dan DDD.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb de kanttekeningen er even bij gepakt. Niets hiervan. Het gaat over uiterlijke mismaaktheid (al zouden we een bruine huid nu niet meer zo noemen). Maar je hebt een rijke fantasie. Wat ik schijf, is gewoon wat er staat. De rest is vrome kletspraat.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

huisman schreef:Voor de goede orde van mij hoeft niemand altijd in het zwart te lopen maar om het af te wijzen moet je wel een paar Schriftplaatsen bestuderen. Bv.

Maleachi 3
14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het, dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan, voor het aangezicht des HEEREN der heirscharen?

Psalmen 38:7
Ik ben krom geworden, ik ben uitermate zeer nedergebogen; ik ga den gansen dag in het zwart.

Jeremia 8:21
Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks; ik ga in het zwart, ontzetting heeft mij aangegrepen

Psalmen 42:10
Ik zal zeggen tot God: Mijn Steenrots! waarom vergeet Gij mij? Waarom ga ik in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?

Het belangrijkste is als men op goede gronden met de bruid uit Hooglied mag zeggen:Ik ben zwart, doch liefelijk .

Dit heeft niets te maken met uiterlijk zwart.
Hoe kunnen deze teksten volgens jou dan bewijzen dat je het niet "zomaar" kunt afwijzen?
M.a.w. Hoe zouden deze teksten volgens jou dan enige grond kunnen geven om in het zwart te moeten gaan om daarmee blijk te geven van het besef van dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees, en aan het kruis genageld is vanwege onze zonden? En dan in relatie tot het feit dat nergens in het NT gesproken wordt over het gaan in het zwart door bijvoorbeeld Paulus? Die wel degelijk dat besef had? Waar ik ook nergens lees over kledingvoorschriften van zwart bij bijvoorbeeld het Heilig Avondmaal?
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:

Lees de kanttekeningen,Matthew Henry,John Gill enz. Deze verklaarders gaan wel vele stappen dieper dan DDD.
Ik ga morgen even op theologienet kijken, ik heb de uitleg van DDD ook altijd gehoord. Maar nu ga ik naar bed anders heb ik morgen zwarte randen onder mijn ogen.
:(
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik heb de kanttekeningen er even bij gepakt. Niets hiervan. Het gaat over uiterlijke mismaaktheid (al zouden we een bruine huid nu niet meer zo noemen). Maar je hebt een rijke fantasie. Wat ik schijf, is gewoon wat er staat. De rest is vrome kletspraat.
Ja als je alleen de eerste 5 woorden van de kanttekening citeert en de geestelijke strekking weglaat kun je zo bedriegelijk je gelijk proberen te halen........jammer
Desiree

Bericht door Desiree »

Aanvullend Paulus...

7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.

8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.

9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;

10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;

Hoewel ik in herhaling val, vind ik dit persoonlijk een heel belangrijk punt. En nu stop ik.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Oké, kan iemand me dan vertellen wat het nut en waar het goed voor is om voor de Heere zwarte kleding aan te trekken?
Kom zoals je bent, of je nu arm, blind of naakt bent en belijd je zonden aan Hem!
Niet: kijk eerst eens hoe slecht en zondig je bent en ga in het zwart, dan kan het misschien nog goed komen met je.
Het is goed dat je het zo aanhaalt, want dat geeft direct al aan dat je dingen door elkaar haalt. 'Komen zoals je bent' gaat over het komen tot Christus. Hier gaat het over hoe je je kleedt als je bv. naar de kerk gaat.
Lees nog even terug wat je schreef. Ik neem aan dat je niet bedoelde dat iemand ook gewoon naakt naar de kerk kan gaan :)
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Orchidee schreef:Oké, kan iemand me dan vertellen wat het nut en waar het goed voor is om voor de Heere zwarte kleding aan te trekken?
Het is goed dat je het zo aanhaalt, want dat geeft direct al aan dat je dingen door elkaar haalt. 'Komen zoals je bent' gaat over het komen tot Christus. Hier gaat het over hoe je je kleedt als je bv. naar de kerk gaat.
Lees nog even terug wat je schreef. Ik neem aan dat je niet bedoelde dat iemand ook gewoon naakt naar de kerk kan gaan :)
Dat deed de kerkenraad bij ds Vreudgehil wel.
Gesloten