Dat is geen argument er zit verschil tussen een verplichte hoed en een spijkerbroek en bovendien is zo'n hoed bes;ist niet het enige regeltjeLaag schreef:Zou de jeugd afhaken om een hoed.
Ik vind het een mooie traditie, het toont iets van waardigheid, eerbied, iemand in dienst van de Koning. De hofhouding van koning Willem Alexander draagt toch ook bijzondere kleding.
En zou een dominee in spijkerbroek de afhakende jeugd meer aanspreken? Het zou wel eens andersom kunnen zijn.
Dominees die een hoed dragen
Re: Dominees die een hoed dragen
Laatst gewijzigd door samanthi op 20 jun 2017, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- Dodo
Ik denk dat de uitdrukking van dominees gezicht meer doet dan al of niet een hoed. Ik zie soms foto's van dominees, dat zijn dat echte zwartkijkers. Dat is jammer, een dominee die een warme, hartelijke uitstraling heeft maakt veel makkelijker contact.
- Maanenschijn
Orchidee, met deze post ben ik het helemaal eens. Soms zelfs nog een ds. met toga en baret. Kwam die knop op het achterbord ook nog van pas.
Mijn punt was: laten we het niet bespotten. En ik meen ook dat de jeugd andere criteria heeft dan een hoed.
Mijn punt was: laten we het niet bespotten. En ik meen ook dat de jeugd andere criteria heeft dan een hoed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Als het verplicht wordt voor alleen de dominee?Moderamen schreef:Natuurlijk haakt de jeugd niet af als een predikant besluit een hoed te dragen. Zolang dat maar niet verplicht wordt voor de gehele kerkenraad, of daar een waardeoordeel aan gehangen wordt (zoals Johannes doet). Dan kan het zijn dat de jeugd afhaakt. Terecht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orthodoxe joden, Amish, klederdracht, het heeft wel wat.
Misschien als je iemand persoonlijk kent en dan ineens met een hoge hoed ziet dat je dan de lachkriebels krijgt, ja dat kan.
En sommigen staat het gewoon niet.
Maar dat dit ook een geestelijke weegschaal is, dat mag ik hopen van niet.
Misschien als je iemand persoonlijk kent en dan ineens met een hoge hoed ziet dat je dan de lachkriebels krijgt, ja dat kan.

En sommigen staat het gewoon niet.
Maar dat dit ook een geestelijke weegschaal is, dat mag ik hopen van niet.
Voor die dominee is het een heel functioneel kledingstuk. Het maakt hem herkenbaar. Ik heb 'm horen vertellen hoe mensen hem daardoor aanspreken. Als dominee of mijnheer pastoor, dat maakt niet uit, hij luistert toch wel. En zo ontstaan ook regelmatig gesprekken. In de PI in Krimpen, in ziekenhuizen of de ouderenzorg maar ook met jongeren. Het kan op die manier de drempel om iemand aan te spreken blijkbaar ook juist lager maken. Ik denk dat een vriendelijk gezicht belangrijker is dan (g)een hoed.aggieoudje schreef:Zie de dominee en de kerkenraadsleden van de plaatselijke ogg hier het op zondag wel doen en de dominee ook doordeweeks.
Met of zonder hoed, je bent niet meer maar ook niet minder dan een ander.
Het is een oud gebruik denk ik wat steeds meer verdwijnt. Ik denk dat je ca 40 jaar geleden niet veel dominees zonder hoed zag in de afgescheiden kerken. Ook ouderlingen/diakenen droegen het veelvuldig.
Ik weet dat een oude vrouw (OGGiN) het niet vond passen dat de dominee van de GGiN in het vissersdorp ca 8 jaar geleden zonder hoed op z'n dagelijkse rondje fietste. Alleen naar de kerk deed hij hem op. Geen van de broeders heeft nu nog een hoed op.
Het is een oud gebruik denk ik wat steeds meer verdwijnt. Ik denk dat je ca 40 jaar geleden niet veel dominees zonder hoed zag in de afgescheiden kerken. Ook ouderlingen/diakenen droegen het veelvuldig.
Ik weet dat een oude vrouw (OGGiN) het niet vond passen dat de dominee van de GGiN in het vissersdorp ca 8 jaar geleden zonder hoed op z'n dagelijkse rondje fietste. Alleen naar de kerk deed hij hem op. Geen van de broeders heeft nu nog een hoed op.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Dat was vast in Bru...
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Ik weet niet of een hoed nu direct functioneel is, een zwart pak wel, maar een hoed nee, mijn oudste zoon heeft altijd een houd op (hij is nogal kaal) er is niemand die een link legt naar een bepaald geloof hoor.Mona Lisa schreef:Voor die dominee is het een heel functioneel kledingstuk. Het maakt hem herkenbaar. Ik heb 'm horen vertellen hoe mensen hem daardoor aanspreken. Als dominee of mijnheer pastoor, dat maakt niet uit, hij luistert toch wel. En zo ontstaan ook regelmatig gesprekken. In de PI in Krimpen, in ziekenhuizen of de ouderenzorg maar ook met jongeren. Het kan op die manier de drempel om iemand aan te spreken blijkbaar ook juist lager maken. Ik denk dat een vriendelijk gezicht belangrijker is dan (g)een hoed.aggieoudje schreef:Zie de dominee en de kerkenraadsleden van de plaatselijke ogg hier het op zondag wel doen en de dominee ook doordeweeks.
Als mensen een hoed willen dragen, tja daar is niets mis mee, maar om er een wet van te maken? Dat is te gek.
- Wandelende
- Inactief
Waarom op je hoofd? Met je hoed in de hand kom je door het ganse land. Soms moet je alleen wel op je hoede zijn. Want sommige anderen spelen dan onder één hoedje. En voor dat gedrag kun je nooit je hoed afnemen. Je hoed afnemen mag ook niet voor iemand wiens hoed op half zeven staat. Want dan schrik je jezelf een hoedje.
Soms is het beter om geen hoed op te hebben en dan toch iemand een pluim op zijn hoed te kunnen steken.
Op z'n Zeeuws: "Hoed hè?" (Vertaling: "Goed hè?")

Soms is het beter om geen hoed op te hebben en dan toch iemand een pluim op zijn hoed te kunnen steken.

(~)
Wandelende schreef:Waarom op je hoofd? Met je hoed in de hand kom je door het ganse land. Soms moet je alleen wel op je hoede zijn. Want sommige anderen spelen dan onder één hoedje. En voor dat gedrag kun je nooit je hoed afnemen. Je hoed afnemen mag ook niet voor iemand wiens hoed op half zeven staat. Want dan schrik je jezelf een hoedje.

Durft u een moslim met traditioneel moslimgewaad ook openlijk bespottelijk te noemen? Of vreest u dan voor eventuele represailles? U steekt uw afkeer voor 'de ouden' en 'het oude' niet bepaald onder stoelen of banken, terwijl u wel weet dat u daar hier mensen mee zult treffen. Als het om principezaken gaat mag je, nee moet je een zuur gezicht kunnen verdragen, (zie Eli, en zijn zonen) maar om anderen te ergeren (dat kon u immers weten) had u er wijzer aan gedaan om hier het woord bespottelijk te noemen. Daar zijn dus ook medeforummers onder, en het gaat hier niet om principezaken voor u, maar het lijkt juist zo om mensen die een bepaald principe hebben als bespottelijk weg te zetten.Orchidee schreef:Dat moet iedereen idd helemaal zelf weten wat hij wel of niet op zijn of haar hoofd zet.
Maar als je je toegangkelijk wil opstellen tegenover de wereld, jeugd, jeugd die dreigt af te haken of al zijn afgehaakt vanwegen door mensen verzonnen regeltjes en gewoontes zowel voor de buiten als de binnenkant moet je je toch wat laagdrempeliger opstellen!
En wees eerlijk, ik vind het al bespottelijk en de wereld en jeugd steekt er echt de draak mee!
Waarom zo'n vertoning, waarom niet toegangkelijker ipv afstandelijkheid creëren.!?
De vruchten van de Geest, daar moeten we in en aan herkend worden!!!
Maar ik neem aan dat u dit onbewust hebt gezegd, omdat het voor u zo heel anders is en niet begrijpt wat dat koppeltje mensen beweegt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ds. Lamain moest een keer heel duidelijk het verschil uitleggen tussen GOUD en HOUT... dat was niet gemakkelijk...samanthi schreef:Wandelende schreef:Waarom op je hoofd? Met je hoed in de hand kom je door het ganse land. Soms moet je alleen wel op je hoede zijn. Want sommige anderen spelen dan onder één hoedje. En voor dat gedrag kun je nooit je hoed afnemen. Je hoed afnemen mag ook niet voor iemand wiens hoed op half zeven staat. Want dan schrik je jezelf een hoedje.
![]()
![]()
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA- schreef:Ds. Lamain moest een keer heel duidelijk het verschil uitleggen tussen GOUD en HOUT... dat was niet gemakkelijk...samanthi schreef:Wandelende schreef:Waarom op je hoofd? Met je hoed in de hand kom je door het ganse land. Soms moet je alleen wel op je hoede zijn. Want sommige anderen spelen dan onder één hoedje. En voor dat gedrag kun je nooit je hoed afnemen. Je hoed afnemen mag ook niet voor iemand wiens hoed op half zeven staat. Want dan schrik je jezelf een hoedje.
![]()
![]()

Heel goed, ik neem m'n petje er voor af.Wandelende schreef:Waarom op je hoofd? Met je hoed in de hand kom je door het ganse land. Soms moet je alleen wel op je hoede zijn. Want sommige anderen spelen dan onder één hoedje. En voor dat gedrag kun je nooit je hoed afnemen. Je hoed afnemen mag ook niet voor iemand wiens hoed op half zeven staat. Want dan schrik je jezelf een hoedje.