Oorspronkelijk gepost door GerrieIn dit topic worden de verzekering van de genadestaat en de zondevergeving wat door elkaar gebruikt.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Zo is de zondevergeving geen gepasseerd station, maar een doorgaande weg in het genadeleven.
Bij zondenvergeving hoort belijdenis van zonden.
Dus elke keer dat je zonde doet, moet je deze belijden.
En in het geloof kun je dan weten dat de betreffende zonde ook vergeven is.
Of zou er ook weleens een periode zijn, dat je ermee loopt te worstelen, zoals de christen in de Christenreize van Bunyan, een lange tijd met het zondenpak op z'n rug loopt, zelfs nadat hij het poortje is gepasseerd?
Ik lees in de Christenreis van Bunyan (uitg. L. de Beveren) het volgende:
Op deze weg liep de beladen Christen , doch niet zonder grote moeilijkheid, ter oorzaak van den last dien hij op zijnen rug had. (a)
Dus spoedde hij zich al voort, tot hij aan eene plaats kwam, een weinig verheven, alwaar een kruis opstond, en een weinig beneden aan den grond derzelve eene grafstede. Zodra Christen nu aan dat kruis kwam, bemerkte ik, dat het pak van zijne schouderen gleed. (c)
a) De schuld der zonde is weggenomen, als wij gelooven, doch de gelovige gevoelt het niet, eer de verzekering komt.
Dus Bunyan scheidt nadrukkelijk de 'rechtvaardiging door het geloof' en de verzegeling als een aparte weldaad.
Dat ik dit plaats, betekent niet dat ik het onderschrijf.
Gr.