Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
O, alle gij dorstigen, komt...Jesaja 55:1
Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt,...Mat. 11:28
Die wil, neme het water des levens om niet...Openb. 22:17
Als ik mijn eigen toestand beschouw, zo vrees ik, dat ik alsnog die dorst naar Christus, en die bereidwilligheid om Hem aan te nemen, niet bereikt heb, en dat ik niet gerekend kan worden als iemand, die waarlijk vermoeid en belast is.
Vraag: Hoe kan ik dan geloven dat Christus Zichzelf in het bijzonder aan mij aanbiedt?
Antwoord: Gij zult Hem nooit met een waar geloof aannemen, tenzij gij een behoorlijk gevoel van zonden hebt, tenzij gij naar Christus en Zijn gerechtigheid dorst, tenzij gij belast zijt met het gevoel van de last der zonden, en genegen zijt Christus op alle voorwaarden aan te nemen. Niettemin, welke hoedanigheden gij ook hebt, of niet hebt, indien gij een zondaar van Adams geslacht zijt wordt Christus en al Zijn zaligheid u aangeboden, Spreuken 8:4 Tot u, o mannen, roep Ik, en Mijn stem is tot der mensen kinderen. Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad...Markus 16:15 Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen.
Want al is het, dat er inderdaad zekere hoedanigheden zijn, noodzakelijk om u te bewegen Christus aan te nemen, zo zijn er echter in het geheel geen, om de Evangelische aanbieding te belemmeren. Maar Christus wordt wezenlijk u aangeboden, in wat staat gij ook zijt. Zo wezenlijk, dat indien gij het niet gelooft en daarop een aangeboden Zaligmaker aanneemt, gij omdat gij niet geloofd hebt, verdoemd zult worden, Mark. 16:16. Het is waar, hoe minder de zondaren gevoelig van hun zonden zijn, hoe verder zij van de gerechtigheid zijn. Des te meer hebben zij Christus nodig, en des te meer moeten zij tot bekering geroepen worden. En derhalve, het zijn de zondaren in het algemeen, en niet de gevoelige zondaren alleen, die gemeend worden. Mat. 9:12,13.
Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Jes.55:2.
De dorst, in deze tekst genoemd, bedoelt voornamelijk die dorst naar gelukzaligheid en voldoening, die natuurlijke dorst, die aan alle mensen gemeen is. Mensen die door deze dorst gekweld worden, lopen natuurlijk om hem te lessen naar de ledige schepping en hun walgelijke begeerlijkheden. En dus wegen zij hun geld uit voor hetgeen geen brood is, en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan. Niets daar vindende, dat hun trek of dorst kan verzadigen. Aan de mensen nu, wordt in dit rampzalig geval de Evangelische aanbieding van de wateren des levens gedaan. Christus wordt hun aangeboden als brood, vettigheid, het goede, en datgene wat hun smachtende dorst zal verzadigen, die anderszins nooit gelest zal worden.
Onze vader Adam heeft zijn ganse geslacht gelaten met een conscientie (geweten) vol van schuld, en een hart vol van onverzadelijke begeerten. Dus wij hebben van nature een rusteloze conscientie en een rusteloos hart. Zo gaat de ziel aan het arbeiden. En ze arbeidt in het dorre gewest van de vurige Wet, om rust voor de conscientie. En in de ledige schepping om rust voor het hart. Maar de conscientie blijft na dat alles nog met schuld beladen, hetzij dat ze er een levendig gevoel van heeft of niet, zodat het geweten noch het hart rust kan vinden. Dit is het natuurlijk geval van alle mensen. En tegen die zielen roept Jezus Christus, dat zij tot Hem zouden komen, en Hij zal hun rust geven, voor hun conscientie onder het deksel van Zijn bloed, en voor hun hart in de genieting Gods, door Hem.
Derhalve besluiten wij, dat Christus geen dwarsboom voor iemand van u in de weg legt. Als gij zelf maar geen dwarsbomen in uw eigen weg legt, en dan klaagt dat gij er niet door kunt komen; want volgens de Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid, dat Christus aan u, en een iegelijk van u in het bijzonder, aangeboden wordt; anders maakt gij God een leugenaar, 1 Joh. 5:10
Auteur: Thomas Boston (1676-1732)
Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt,...Mat. 11:28
Die wil, neme het water des levens om niet...Openb. 22:17
Als ik mijn eigen toestand beschouw, zo vrees ik, dat ik alsnog die dorst naar Christus, en die bereidwilligheid om Hem aan te nemen, niet bereikt heb, en dat ik niet gerekend kan worden als iemand, die waarlijk vermoeid en belast is.
Vraag: Hoe kan ik dan geloven dat Christus Zichzelf in het bijzonder aan mij aanbiedt?
Antwoord: Gij zult Hem nooit met een waar geloof aannemen, tenzij gij een behoorlijk gevoel van zonden hebt, tenzij gij naar Christus en Zijn gerechtigheid dorst, tenzij gij belast zijt met het gevoel van de last der zonden, en genegen zijt Christus op alle voorwaarden aan te nemen. Niettemin, welke hoedanigheden gij ook hebt, of niet hebt, indien gij een zondaar van Adams geslacht zijt wordt Christus en al Zijn zaligheid u aangeboden, Spreuken 8:4 Tot u, o mannen, roep Ik, en Mijn stem is tot der mensen kinderen. Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad...Markus 16:15 Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen.
Want al is het, dat er inderdaad zekere hoedanigheden zijn, noodzakelijk om u te bewegen Christus aan te nemen, zo zijn er echter in het geheel geen, om de Evangelische aanbieding te belemmeren. Maar Christus wordt wezenlijk u aangeboden, in wat staat gij ook zijt. Zo wezenlijk, dat indien gij het niet gelooft en daarop een aangeboden Zaligmaker aanneemt, gij omdat gij niet geloofd hebt, verdoemd zult worden, Mark. 16:16. Het is waar, hoe minder de zondaren gevoelig van hun zonden zijn, hoe verder zij van de gerechtigheid zijn. Des te meer hebben zij Christus nodig, en des te meer moeten zij tot bekering geroepen worden. En derhalve, het zijn de zondaren in het algemeen, en niet de gevoelige zondaren alleen, die gemeend worden. Mat. 9:12,13.
Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Jes.55:2.
De dorst, in deze tekst genoemd, bedoelt voornamelijk die dorst naar gelukzaligheid en voldoening, die natuurlijke dorst, die aan alle mensen gemeen is. Mensen die door deze dorst gekweld worden, lopen natuurlijk om hem te lessen naar de ledige schepping en hun walgelijke begeerlijkheden. En dus wegen zij hun geld uit voor hetgeen geen brood is, en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan. Niets daar vindende, dat hun trek of dorst kan verzadigen. Aan de mensen nu, wordt in dit rampzalig geval de Evangelische aanbieding van de wateren des levens gedaan. Christus wordt hun aangeboden als brood, vettigheid, het goede, en datgene wat hun smachtende dorst zal verzadigen, die anderszins nooit gelest zal worden.
Onze vader Adam heeft zijn ganse geslacht gelaten met een conscientie (geweten) vol van schuld, en een hart vol van onverzadelijke begeerten. Dus wij hebben van nature een rusteloze conscientie en een rusteloos hart. Zo gaat de ziel aan het arbeiden. En ze arbeidt in het dorre gewest van de vurige Wet, om rust voor de conscientie. En in de ledige schepping om rust voor het hart. Maar de conscientie blijft na dat alles nog met schuld beladen, hetzij dat ze er een levendig gevoel van heeft of niet, zodat het geweten noch het hart rust kan vinden. Dit is het natuurlijk geval van alle mensen. En tegen die zielen roept Jezus Christus, dat zij tot Hem zouden komen, en Hij zal hun rust geven, voor hun conscientie onder het deksel van Zijn bloed, en voor hun hart in de genieting Gods, door Hem.
Derhalve besluiten wij, dat Christus geen dwarsboom voor iemand van u in de weg legt. Als gij zelf maar geen dwarsbomen in uw eigen weg legt, en dan klaagt dat gij er niet door kunt komen; want volgens de Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid, dat Christus aan u, en een iegelijk van u in het bijzonder, aangeboden wordt; anders maakt gij God een leugenaar, 1 Joh. 5:10
Auteur: Thomas Boston (1676-1732)
Hora est!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Dank voor t plaatsen!Isala schreef:O, alle gij dorstigen, komt...Jesaja 55:1
Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt,...Mat. 11:28
Die wil, neme het water des levens om niet...Openb. 22:17
Als ik mijn eigen toestand beschouw, zo vrees ik, dat ik alsnog die dorst naar Christus, en die bereidwilligheid om Hem aan te nemen, niet bereikt heb, en dat ik niet gerekend kan worden als iemand, die waarlijk vermoeid en belast is.
Vraag: Hoe kan ik dan geloven dat Christus Zichzelf in het bijzonder aan mij aanbiedt?
Antwoord: Gij zult Hem nooit met een waar geloof aannemen, tenzij gij een behoorlijk gevoel van zonden hebt, tenzij gij naar Christus en Zijn gerechtigheid dorst, tenzij gij belast zijt met het gevoel van de last der zonden, en genegen zijt Christus op alle voorwaarden aan te nemen. Niettemin, welke hoedanigheden gij ook hebt, of niet hebt, indien gij een zondaar van Adams geslacht zijt wordt Christus en al Zijn zaligheid u aangeboden, Spreuken 8:4 Tot u, o mannen, roep Ik, en Mijn stem is tot der mensen kinderen. Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad...Markus 16:15 Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen.
Want al is het, dat er inderdaad zekere hoedanigheden zijn, noodzakelijk om u te bewegen Christus aan te nemen, zo zijn er echter in het geheel geen, om de Evangelische aanbieding te belemmeren. Maar Christus wordt wezenlijk u aangeboden, in wat staat gij ook zijt. Zo wezenlijk, dat indien gij het niet gelooft en daarop een aangeboden Zaligmaker aanneemt, gij omdat gij niet geloofd hebt, verdoemd zult worden, Mark. 16:16. Het is waar, hoe minder de zondaren gevoelig van hun zonden zijn, hoe verder zij van de gerechtigheid zijn. Des te meer hebben zij Christus nodig, en des te meer moeten zij tot bekering geroepen worden. En derhalve, het zijn de zondaren in het algemeen, en niet de gevoelige zondaren alleen, die gemeend worden. Mat. 9:12,13.
Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Jes.55:2.
De dorst, in deze tekst genoemd, bedoelt voornamelijk die dorst naar gelukzaligheid en voldoening, die natuurlijke dorst, die aan alle mensen gemeen is. Mensen die door deze dorst gekweld worden, lopen natuurlijk om hem te lessen naar de ledige schepping en hun walgelijke begeerlijkheden. En dus wegen zij hun geld uit voor hetgeen geen brood is, en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan. Niets daar vindende, dat hun trek of dorst kan verzadigen. Aan de mensen nu, wordt in dit rampzalig geval de Evangelische aanbieding van de wateren des levens gedaan. Christus wordt hun aangeboden als brood, vettigheid, het goede, en datgene wat hun smachtende dorst zal verzadigen, die anderszins nooit gelest zal worden.
Onze vader Adam heeft zijn ganse geslacht gelaten met een conscientie (geweten) vol van schuld, en een hart vol van onverzadelijke begeerten. Dus wij hebben van nature een rusteloze conscientie en een rusteloos hart. Zo gaat de ziel aan het arbeiden. En ze arbeidt in het dorre gewest van de vurige Wet, om rust voor de conscientie. En in de ledige schepping om rust voor het hart. Maar de conscientie blijft na dat alles nog met schuld beladen, hetzij dat ze er een levendig gevoel van heeft of niet, zodat het geweten noch het hart rust kan vinden. Dit is het natuurlijk geval van alle mensen. En tegen die zielen roept Jezus Christus, dat zij tot Hem zouden komen, en Hij zal hun rust geven, voor hun conscientie onder het deksel van Zijn bloed, en voor hun hart in de genieting Gods, door Hem.
Derhalve besluiten wij, dat Christus geen dwarsboom voor iemand van u in de weg legt. Als gij zelf maar geen dwarsbomen in uw eigen weg legt, en dan klaagt dat gij er niet door kunt komen; want volgens de Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid, dat Christus aan u, en een iegelijk van u in het bijzonder, aangeboden wordt; anders maakt gij God een leugenaar, 1 Joh. 5:10
Auteur: Thomas Boston (1676-1732)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Ja heel hartelijk dank.Jeremiah schreef:Dank voor t plaatsen!Isala schreef:O, alle gij dorstigen, komt...Jesaja 55:1
Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt,...Mat. 11:28
Die wil, neme het water des levens om niet...Openb. 22:17
Als ik mijn eigen toestand beschouw, zo vrees ik, dat ik alsnog die dorst naar Christus, en die bereidwilligheid om Hem aan te nemen, niet bereikt heb, en dat ik niet gerekend kan worden als iemand, die waarlijk vermoeid en belast is.
Vraag: Hoe kan ik dan geloven dat Christus Zichzelf in het bijzonder aan mij aanbiedt?
Antwoord: Gij zult Hem nooit met een waar geloof aannemen, tenzij gij een behoorlijk gevoel van zonden hebt, tenzij gij naar Christus en Zijn gerechtigheid dorst, tenzij gij belast zijt met het gevoel van de last der zonden, en genegen zijt Christus op alle voorwaarden aan te nemen. Niettemin, welke hoedanigheden gij ook hebt, of niet hebt, indien gij een zondaar van Adams geslacht zijt wordt Christus en al Zijn zaligheid u aangeboden, Spreuken 8:4 Tot u, o mannen, roep Ik, en Mijn stem is tot der mensen kinderen. Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad...Markus 16:15 Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen.
Want al is het, dat er inderdaad zekere hoedanigheden zijn, noodzakelijk om u te bewegen Christus aan te nemen, zo zijn er echter in het geheel geen, om de Evangelische aanbieding te belemmeren. Maar Christus wordt wezenlijk u aangeboden, in wat staat gij ook zijt. Zo wezenlijk, dat indien gij het niet gelooft en daarop een aangeboden Zaligmaker aanneemt, gij omdat gij niet geloofd hebt, verdoemd zult worden, Mark. 16:16. Het is waar, hoe minder de zondaren gevoelig van hun zonden zijn, hoe verder zij van de gerechtigheid zijn. Des te meer hebben zij Christus nodig, en des te meer moeten zij tot bekering geroepen worden. En derhalve, het zijn de zondaren in het algemeen, en niet de gevoelige zondaren alleen, die gemeend worden. Mat. 9:12,13.
Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Jes.55:2.
De dorst, in deze tekst genoemd, bedoelt voornamelijk die dorst naar gelukzaligheid en voldoening, die natuurlijke dorst, die aan alle mensen gemeen is. Mensen die door deze dorst gekweld worden, lopen natuurlijk om hem te lessen naar de ledige schepping en hun walgelijke begeerlijkheden. En dus wegen zij hun geld uit voor hetgeen geen brood is, en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan. Niets daar vindende, dat hun trek of dorst kan verzadigen. Aan de mensen nu, wordt in dit rampzalig geval de Evangelische aanbieding van de wateren des levens gedaan. Christus wordt hun aangeboden als brood, vettigheid, het goede, en datgene wat hun smachtende dorst zal verzadigen, die anderszins nooit gelest zal worden.
Onze vader Adam heeft zijn ganse geslacht gelaten met een conscientie (geweten) vol van schuld, en een hart vol van onverzadelijke begeerten. Dus wij hebben van nature een rusteloze conscientie en een rusteloos hart. Zo gaat de ziel aan het arbeiden. En ze arbeidt in het dorre gewest van de vurige Wet, om rust voor de conscientie. En in de ledige schepping om rust voor het hart. Maar de conscientie blijft na dat alles nog met schuld beladen, hetzij dat ze er een levendig gevoel van heeft of niet, zodat het geweten noch het hart rust kan vinden. Dit is het natuurlijk geval van alle mensen. En tegen die zielen roept Jezus Christus, dat zij tot Hem zouden komen, en Hij zal hun rust geven, voor hun conscientie onder het deksel van Zijn bloed, en voor hun hart in de genieting Gods, door Hem.
Derhalve besluiten wij, dat Christus geen dwarsboom voor iemand van u in de weg legt. Als gij zelf maar geen dwarsbomen in uw eigen weg legt, en dan klaagt dat gij er niet door kunt komen; want volgens de Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid, dat Christus aan u, en een iegelijk van u in het bijzonder, aangeboden wordt; anders maakt gij God een leugenaar, 1 Joh. 5:10
Auteur: Thomas Boston (1676-1732)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
- Locatie: Middelharnis
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Waar de Heere nodigt om te drinken,maakt Hij eerst dat de ziel dorst krijgt.Waar de Heere nodigt om te eten,maakt Hij eerst dat de ziel honger krijgt.Waar de Heere nodigt tot Hem te komen,maakt Hij eerst dat de ziel door hem getrokken wordt.Waar de Heere uit louter genade tot een ziel roept "Leef!"daar heeft Hij eerst de ziel ontdekt aan de doodstaat. Vóór de aanneming,gaat eerst een schenking vooraf. Vanavond nog gehoord uit de mond van Ds,K.Veldman te Strijensas.Isala schreef:O, alle gij dorstigen, komt...Jesaja 55:1
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Als je dit verder trekt, kan je zeggen: Je kunt eerst wachten op de schenking, en dan pas komen.Johannes van Dijk schreef:Waar de Heere nodigt om te drinken,maakt Hij eerst dat de ziel dorst krijgt.Waar de Heere nodigt om te eten,maakt Hij eerst dat de ziel honger krijgt.Waar de Heere nodigt tot Hem te komen,maakt Hij eerst dat de ziel door hem getrokken wordt.Waar de Heere uit louter genade tot een ziel roept "Leef!"daar heeft Hij eerst de ziel ontdekt aan de doodstaat. Vóór de aanneming,gaat eerst een schenking vooraf.
Krijg je de schenking niet, dan is het in ieder geval niet jouw schuld dat je verloren gaat.
Die kant mogen we nooit op gaan. Het wordt in Jesaja aan iedereen aangeboden!
Zou God aanbieden en het niet schenken?
Bij de man met de verlamde hand (jawel, hier is hij weer) vroeg Jezus om geloof in Hem.
De schenking van geloof en de daad van de hand uitsteken, waren er tegelijkertijd.
Geloof je dat het er tegelijk kan zijn, of is alles altijd in een volgorde?
Die verwijzingen naar allerlei predikanten, vind ik niets toevoegen aan een discussie.Johannes van Dijk schreef:Vanavond nog gehoord uit de mond van Ds,K.Veldman te Strijensas.
Hora est!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Als de genodigde komt heeft de Heere hem getrokken, Hij werkt het willen en het werken.Johannes van Dijk schreef:Waar de Heere nodigt om te drinken,maakt Hij eerst dat de ziel dorst krijgt.Waar de Heere nodigt om te eten,maakt Hij eerst dat de ziel honger krijgt.Waar de Heere nodigt tot Hem te komen,maakt Hij eerst dat de ziel door hem getrokken wordt.Waar de Heere uit louter genade tot een ziel roept "Leef!"daar heeft Hij eerst de ziel ontdekt aan de doodstaat. Vóór de aanneming,gaat eerst een schenking vooraf. Vanavond nog gehoord uit de mond van Ds,K.Veldman te Strijensas.Isala schreef:O, alle gij dorstigen, komt...Jesaja 55:1
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
- Locatie: Middelharnis
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Dat mag dan zo zijn,maar dat doe ik met opzet,opdat men niet denkt dat het uit MIJN mond komt.Isala schreef:Het antwoordt gaat in de toevoeging in rode letters achter de zinnen.Johannes van Dijk schreef:Waar de Heere nodigt om te drinken,maakt Hij eerst dat de ziel dorst krijgt.Waar de Heere nodigt om te eten,maakt Hij eerst dat de ziel honger krijgt.Waar de Heere nodigt tot Hem te komen,maakt Hij eerst dat de ziel door hem getrokken wordt.Waar de Heere uit louter genade tot een ziel roept "Leef!"daar heeft Hij eerst de ziel ontdekt aan de doodstaat. Vóór de aanneming,gaat eerst een schenking vooraf.
Als je dit verder trekt, kan je zeggen: Je kunt eerst wachten op de schenking, en dan pas komen.Eindelijk iemand die het snapt!
Krijg je de schenking niet, dan is het in ieder geval niet jouw schuld dat je verloren gaat.de schuld van verlorenheid ligt in Gen 3.
God is vrij om te schenken aan WIE Hij wil,en WANNEER Hij wil.
Die kant mogen we nooit op gaan. Het wordt in Jesaja aan iedereen aangeboden! Overal in Jesaja?Lees Jes 63+64 maar eens goed.
Zou God aanbieden en het niet schenken?Tja,het is nog nooit anders geweest,alleen schijnbaar in onze dagen
dat je een geschenk al open kunt maken(uitpakken)voordat je het geschonken is.
Bij de man met de verlamde hand (jawel, hier is hij weer) vroeg Jezus om geloof in Hem.
De schenking van geloof en de daad van de hand uitsteken, waren er tegelijkertijd.
Geloof je dat het er tegelijk kan zijn, of is alles altijd in een volgorde?Het gaat niet direct tegelijk.De Heere legt eerst het geloof in zijn hart,
zodat hij daarna de verdorde hand uit kan steken.
Die verwijzingen naar allerlei predikanten, vind ik niets toevoegen aan een discussie.Johannes van Dijk schreef:Vanavond nog gehoord uit de mond van Ds,K.Veldman te Strijensas.
- Maanenschijn
- Berichten: 4085
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Afgelopen zondag ging ik met deze discussie de zondag in. Wat was het mooi om in onze zondagmorgendienst uitleg te krijgen uit Jesaja 44 vers 3: Want ik zal water gieten op de dorstigen. Dit over de werking van de Heilige Geest. Ds. zij het zo (in mijn woorden naverteld:)
Hoe toepasselijk is de Heilig Geest voor hen die dorst hebben. Die krijgen het water om niet. Maar net als in de natuur de droogte, Geeft de Heere God ook de behoefte aan water. God maakt dorstig, geeft een droog land waar de Geest kan werken. Maar: ds. voegde daar wel wat aan toe: Van dorst kan een mens niet leven. Om te leven is water nodig. Als je nooit door de werking van de Geest het water mag smaken, komt er ook geen vrucht op het droge, zie vers 4: de groei van gras en wilgen. Er zal wel steeds opnieuw dorst optreden, door eigen schuld een droog land. Maar de kennis van het water van de Geest is essentieel.
Hoe toepasselijk is de Heilig Geest voor hen die dorst hebben. Die krijgen het water om niet. Maar net als in de natuur de droogte, Geeft de Heere God ook de behoefte aan water. God maakt dorstig, geeft een droog land waar de Geest kan werken. Maar: ds. voegde daar wel wat aan toe: Van dorst kan een mens niet leven. Om te leven is water nodig. Als je nooit door de werking van de Geest het water mag smaken, komt er ook geen vrucht op het droge, zie vers 4: de groei van gras en wilgen. Er zal wel steeds opnieuw dorst optreden, door eigen schuld een droog land. Maar de kennis van het water van de Geest is essentieel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Johannes van Dijk schreef:Dat mag dan zo zijn,maar dat doe ik met opzet,opdat men niet denkt dat het uit MIJN mond komt.Isala schreef:Het antwoordt gaat in de toevoeging in rode letters achter de zinnen.Johannes van Dijk schreef:Waar de Heere nodigt om te drinken,maakt Hij eerst dat de ziel dorst krijgt.Waar de Heere nodigt om te eten,maakt Hij eerst dat de ziel honger krijgt.Waar de Heere nodigt tot Hem te komen,maakt Hij eerst dat de ziel door hem getrokken wordt.Waar de Heere uit louter genade tot een ziel roept "Leef!"daar heeft Hij eerst de ziel ontdekt aan de doodstaat. Vóór de aanneming,gaat eerst een schenking vooraf.
Als je dit verder trekt, kan je zeggen: Je kunt eerst wachten op de schenking, en dan pas komen.Eindelijk iemand die het snapt!
Krijg je de schenking niet, dan is het in ieder geval niet jouw schuld dat je verloren gaat.de schuld van verlorenheid ligt in Gen 3.
God is vrij om te schenken aan WIE Hij wil,en WANNEER Hij wil.
Die kant mogen we nooit op gaan. Het wordt in Jesaja aan iedereen aangeboden! Overal in Jesaja?Lees Jes 63+64 maar eens goed.
Zou God aanbieden en het niet schenken?Tja,het is nog nooit anders geweest,alleen schijnbaar in onze dagen
dat je een geschenk al open kunt maken(uitpakken)voordat je het geschonken is.
Bij de man met de verlamde hand (jawel, hier is hij weer) vroeg Jezus om geloof in Hem.
De schenking van geloof en de daad van de hand uitsteken, waren er tegelijkertijd.
Geloof je dat het er tegelijk kan zijn, of is alles altijd in een volgorde?Het gaat niet direct tegelijk.De Heere legt eerst het geloof in zijn hart,
zodat hij daarna de verdorde hand uit kan steken.
Die verwijzingen naar allerlei predikanten, vind ik niets toevoegen aan een discussie.Johannes van Dijk schreef:Vanavond nog gehoord uit de mond van Ds,K.Veldman te Strijensas.
Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.
Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.
Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?
Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.
Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.
De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
- Locatie: Middelharnis
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Als Hij het werkt jazeker! Maar als ik tot Hem moet gaan ligt er toch weer wat bij de mens(remonstrants) en daar pas ik voor.De beloften Gods zijn in Hem ja en amen.Maar daarmee héb ik het nog niet.Het dient wel toegepast te worden,anders blijf ik met al m,n armoede eeuwig buiten staan. En ik kan helemaal niks. Ja toch wel iets,....dagelijks de schuld groter maken.samanthi schreef: De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Wat da Hans? Stil blijven zitten en afwachten dan maar?Johannes van Dijk schreef:Als Hij het werkt jazeker! Maar als ik tot Hem moet gaan ligt er toch weer wat bij de mens(remonstrants) en daar pas ik voor.De beloften Gods zijn in Hem ja en amen.Maar daarmee héb ik het nog niet.Het dient wel toegepast te worden,anders blijf ik met al m,n armoede eeuwig buiten staan. En ik kan helemaal niks. Ja toch wel iets,....dagelijks de schuld groter maken.samanthi schreef: De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Je moet wel oppassen dat je niet wacht op dingen die de Heere al werkt. In de prediking wordt Christus zeer nabij gebracht, wees niet zo brutaal dat je aan Hem voorbijgaat. En als je geen nood hebt, dan is dat je nood!Johannes van Dijk schreef:Als Hij het werkt jazeker! Maar als ik tot Hem moet gaan ligt er toch weer wat bij de mens(remonstrants) en daar pas ik voor.De beloften Gods zijn in Hem ja en amen.Maar daarmee héb ik het nog niet.Het dient wel toegepast te worden,anders blijf ik met al m,n armoede eeuwig buiten staan. En ik kan helemaal niks. Ja toch wel iets,....dagelijks de schuld groter maken.samanthi schreef: De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
Eeuwig buiten staan... het zijn maar drie woordjes. Maar weet wat je zegt daarmee! En dan geen nood hebben?! Dan moet je wel ontzettend ongevoelig zijn.
Maar wanhoop niet (behalve aan jezelf)... want juist die mensen worden door Hem genodigd.
-
- Verbannen
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
- Locatie: Middelharnis
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Precies,de handen vouwen en vragen of de Heere nog naar zo,n dode hond wil omzien. Precies dat is het. En laat Hij me liggen in m,n walgelijkheid,dan moet ik nog zeggen; God is goed! Ik heb het duizendmaal verzondigd.ejvl schreef:Wat da Hans? Stil blijven zitten en afwachten dan maar?Johannes van Dijk schreef:Als Hij het werkt jazeker! Maar als ik tot Hem moet gaan ligt er toch weer wat bij de mens(remonstrants) en daar pas ik voor.De beloften Gods zijn in Hem ja en amen.Maar daarmee héb ik het nog niet.Het dient wel toegepast te worden,anders blijf ik met al m,n armoede eeuwig buiten staan. En ik kan helemaal niks. Ja toch wel iets,....dagelijks de schuld groter maken.samanthi schreef: De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
-
- Verbannen
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
- Locatie: Middelharnis
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Dat is het nu, eilander.Jezus kan zó dichtbij zijn.Denk aan Pontius Pilatus.En hoe ongevoelig is een mens in zijn of haar doodstaat? is daar ook een graad in aan te merken in het dood zijn door zonden en misdaden? Ik dacht het niet. De jongeling te Naïn lag dood op de baar.Hij riep niet tot Jezus. Die moeder achter de baar,al wenende om haar eniggeborene, die riep ook al niet tot Jezus. Maar Hij(staat er)met innerlijke ontferming bewogen zijnde .....Dat is het vrienden.Een eenzijdig soeverein Godswerk.Hij verkiest en verwerpt wien Hij wil.Daarom en alleen daarom heb ik nog hoop vrienden!(ook voor mij)eilander schreef:Je moet wel oppassen dat je niet wacht op dingen die de Heere al werkt. In de prediking wordt Christus zeer nabij gebracht, wees niet zo brutaal dat je aan Hem voorbijgaat. En als je geen nood hebt, dan is dat je nood!Eeuwig buiten staan... het zijn maar drie woordjes. Maar weet wat je zegt daarmee! En dan geen nood hebben?! Dan moet je wel ontzettend ongevoelig zijn. Maar wanhoop niet (behalve aan jezelf)... want juist die mensen worden door Hem genodigd.Johannes van Dijk schreef:Als Hij het werkt jazeker! Maar als ik tot Hem moet gaan ligt er toch weer wat bij de mens(remonstrants) en daar pas ik voor.De beloften Gods zijn in Hem ja en amen.Maar daarmee héb ik het nog niet.Het dient wel toegepast te worden,anders blijf ik met al m,n armoede eeuwig buiten staan. En ik kan helemaal niks. Ja toch wel iets,....dagelijks de schuld groter maken.samanthi schreef: De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Ik ga mij niet teveel met dit gesprek bemoeien, maar een beroep op de jongeman uit Nain slaat toch wel werkelijk alles. Het heeft werkelijk niets met de verantwoordelijkheid die de prediking van het Evangelie meebrengt, van doen.
Het was een wonder van het Koninkrijk Gods. Je zou er nog een beeld in kunnen zien van de doodsstaat van de mens, als je een liefhebber bent van een literaire benadering van de bijbel. Maar het heeft als exegese mijns inziens geen enkele betekenis.
Het was een wonder van het Koninkrijk Gods. Je zou er nog een beeld in kunnen zien van de doodsstaat van de mens, als je een liefhebber bent van een literaire benadering van de bijbel. Maar het heeft als exegese mijns inziens geen enkele betekenis.